استان راهبردی مأرب یمن تا آزادی کامل فاصله چندانی ندارد

طبق آخرین اخبار رسیده از جبهه‌های میدانی، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آزادسازی استان مأرب و تسلط بر این منطقه راهبردی به دستاورد‌های موثری رسیده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از گذشت چند ماه از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت استان مأرب، این نیرو‌ها دستاورد‌های موثری را در این استان بدست آورده‌اند. طبق گزارشات واصله از جبهه‌های میدانی نیروهای یمنی مأرب را که مهمترین سنگر ائتلاف سعودی و سرشار از منابع مالی بود محاصره کرده و در ادامه پیشروی به سوی مرکز شهر مأرب چند نقطه راهبردی دیگر را آزاد کرده‌اند.

در این گزارش به بررسی آخرین تحولات و درگیری‌ها در استان مأرب می‌پردازیم.

موقعیت جغرافیایی درگیری‌ها در مأرب

نیرو‌های ائتلاف متجاوز و نظامیان وابسته به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فرار یمن، پس از واگذار کردن خط دفاعی خود در اطراف مأرب به نیرو‌های انصارالله، هم اکنون در تلاش برای ایجاد  یک خط دفاعی دیگر در تپه «البس» و اطراف تپه «المصاریه» در غرب استان مأرب تا حد فاصل منطقه «المیل» در شمال شرقی این استان هستند تا از ورود نیرو‌های انصارالله به این استان جلوگیری کنند. این اقدام در حالی صورت می‌پذیرد که ارتش یمن و نیرو‌های انصارالله تپه «البس» را محاصره و بر منطقه «التومه العلیاء» سیطره کامل پیدا کرده‌اند.

از طرف دیگر نظامیان سعودی و اماراتی تحرکات نظامی خود را در مناطق غربی و شمال غربی مأرب افزایش داده و خندق بزرگی را در منطقه «المیل» حفر می‌کنند. این نظامیان خط دفاعی سومی را نیز در غرب بیمارستان «الهیئه» نزدیک محله‌های غربی «الجفینه» آماده کرده‌اند.

با این حال نیرو‌های یمنی تجهیزات نظامی در جبهه «البلق القبلی» را از بین برده و ۲ عملیات علیه نیرو‌های وابسته به منصور هادی و تروریست‌های القاعده در منطقه «الاریالات» شروع کرده‌اند و در عملیات سومی قصد دارند مسیر اصلی مأرب به «صرواح» را تحت کنترل بگیرند که علی‌رغم دفاع نظامیان منصور هادی، پیشرفت خوبی را در این مناطق بدست آورده‌اند و ضربه‌های شدیدی به نظامیان وابسته به منصور هادی زده‌اند.

همچنین نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ادامه پیشروی به سوی مرکز شهر مأرب چند نقطه راهبردی دیگر را آزاد کرده اند و از مرکز شهر مأرب تنها ۵ کیلومتر فاصله دارند، یعنی در ۲ کیلومتری ورودی‌های این شهر قرار دارند.

به گفته منابع محلی در این پیشروی ها، «عادل القمیری» بازرس ویژه نیرو‌های منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن در درگیری‌های شدید جبهه مأرب به هلاکت رسیده و اطلاعی از سرنوشت محمد المقدشی، وزیر دفاع دولت مستعفی در دست نیست.

همچنین خبر‌ها از عقب نشینی مزدوران ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان سعودی از حومه غربی مأرب و پیوستن یک تیپ کامل از نیرو‌های منصور هادی به نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی در صنعا حکایت دارد.

منابع رسانه‌ای و فعالان شبکه‌های اجتماعی تاکید کردند: همزمان با پیشروی نیرو‌های صنعا (ارتش و کمیته‌های مردمی)، تیپ ۱۲۵ پیاده نظام وابسته به منصور هادی در شهر مأرب از صف متجاوزان جدا شد و به این نیرو‌ها پیوست.

این منابع افزودند: نیرو‌های تیپ ۱۲۵ علیه فرمانده خود کودتا کرده و یک فرمانده جانشین انتخاب کرده و به نیرو‌های صنعا پیوسته اند و در کنار آن‌ها نبرد می‌کنند.

تعداد زیادی از عناصر وابسته به امارات موسوم به نیرو‌های طارق صالح نیز چند روز پیش به صفوف نیرو‌های مقاومت یمن پیوستند.

تلفات سنگین نظامیان متجاوز در مأرب

طبق گزارش روزنامه الاخبار لبنان «ژنرال عبدالغنی سلمان»، مدیر اداره افسران نیرو‌های منصور هادی معروف به الشرعیه در پایگاه نظامی «الصحن الجن» و «ژنرال عبدالله الحاضری»، مدیر قوه قضائی-نظامی منصور هادی در درگیری‌های مأرب کشته شده‌اند. همچنین «سرتیپ عبدالله العرار»، مدیر دفتر معاون منصور هادی در این استان زخمی شده است. ستاد وزارت جنگ منصور هادی در مأرب نیز هدف حمله هوایی ارتش یمن قرار گرفته و تخریب شده است.

«سلطان العراده» استاندار وابسته به منصور هادی، چندی پیش یک جلسه فوری برگزار کرد که از ترس هدف قرار گرفتن مکان جلسه محل آن نامشخص بود. او در این جلسه از جوانان مأرب خواست تا به نظامیان متجاوز بپیوندند.

لفاظی‌های العراده در این جلسه تمامی نداشت و او خطاب به انصارالله گفت: «رسیدن به ستاره‌های آسمان نزدیکتر از رسیدن به مأرب است». این دقیقا حرفی بود که او قبل از آزادسازی اردوگاه «الماس» بدست ارتش یمن و انصارالله گفته بود.

طبق گزارشات منابع غیررسمی ۲۰ تن از فرماندهان و افسران نظامیان وابسته به منصور هادی طی هفته‌های اخیر در مأرب کشته شده‌اند.

هراس عربستان از کنترل کامل انصارالله بر مأرب

عربستان که مأرب را از دست رفته می‌داند در تلاش است تا با ادعا‌های جدید، خود را مشتاق توافق سیاسی نشان دهد و به توافقی مانند تفاهم‌نامه «استکهلم» (در خصوص آتش‌بس در بندر الحدیده) برسد تا از آزادسازی مرکز مأرب جلوگیری کرده باشد و در مقابل در خصوص پرونده‌های انسانی و اقتصادی کوتاه بیاید، اما دولت یمن در صنعا با اینکه تلاش نیروهایش در مناطق فوق موفق بوده است و تجربه تلخ بدعهدی سعودی‌ها به تفاهم‌نامه استکهلم را هم دارد، سعی می‌کند راه‌حلی سیاسی برای خاتمه جنگ پیدا کند.

عقب‌نشینی بن‌سلمان بعد از ۶ سال کشتار در یمن

با نزدیک شدن زمان آزادسازی مأرب بدست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در تازه‌ترین مصاحبه خود با شبکه العربیه ادعا کرد که می‌خواهد از راه دیپلماسی وارد شده و جنگ را با راه‌حل‌های سیاسی پایان دهد!

بن سلمان در این مصاحبه از ادبیاتی در خصوص انصارالله استفاده کرد که تاکنون سابقه نداشته است. او درباره این جنبش گفت: «حوثی‌ها» خوی و منش یمنی و عربی دارند.

همزمان با ادعا‌های اخیر بن سلمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توئیتی مدعی شد: در مأرب فجایع انسانی در حال رخ دادن است. انصارالله نمی‌خواهد از راه‌حل سیاسی استفاده کند و جامعه جهانی باید این را بداند.

در مقابل محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن به سخنان وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داد و با اشاره به بیش از ۶ سال تجاوز ائتلاف سعودی و آمریکا به یمن نوشت: نفاق، سیاست آمریکا شده است. تجاوز، محاصره و اشغال اقدامات جنگی محسوب می‌شوند نه راه‌حل سیاسی. مأرب صدمه دیده از اشغال است. با آزادی آن یمن می‌تواند به بخشی از ثروت‌های غارت شده‌اش برسد و محاصره نفتی را بشکند تا بتواند مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کند.

بلینکن در حالی ادعا می‌کند که انصارالله مسئول فجایع انسانی است که «فرحان حق» فرستاده سازمان ملل در یمن تایید کرده است این سازمان با هماهنگی انصارالله پرواز‌های منظمی را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مأرب دارد.

سخن پایانی

سرنوشت جنگ در یمن دیگر به دست عربستان و ائتلاف متجاوز رقم نمی‌خورد و با نزدیک شدن آزادسازی مأرب بدست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، عربستان با پشتیبانی آمریکا سعی دارد انصارالله را تحت فشار گذاشته تا دست از آزادسازی مأرب برداشته و به دام مذاکره کشیده شود. در حالیکه با آزادسازی مأرب مردم یمن می‌توانند از منابع آن استفاده کنند، سرانجامِ مذاکرات ممکن است سال‌ها طول بکشد و یمنی‌ها تا چندین سال تحت محاصره بمانند. عربستان هم با بدعهدی و انجام ندادن تفاهم‌نامه استکهلم نشان داد که نمی‌شود به تضمین‌های بین‌المللی اعتماد کرد.

طی چند ماه گذشته استان مأرب شاهد درگیری بین نیرو‌های صنعا و نظامیان حامی منصور هادی و ائتلاف متجاوز بوده است، این استان مهمترین سنگر نیرو‌های ائتلاف است که منابع مادی، سیاسی، نظامی و استراتژیک بسیاری دارد. با کشیده شدن درگیری‌ها به این استان، عربستان تروریست‌های داعش و القاعده را به مأرب آورد تا شاید بتواند در مقابل نیرو‌های یمنی بایستد، ولی این کار هم مانع پیشروی‌های نیرو‌های یمن نشد و حتی گروه‌هایی از نظامیان وابسته به آل‌سعود خود را تسلیم ارتش یمن کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مقاومت یمن باعث افتخار هر مسلمانیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
قدرت یمن را ارج می نهیم.آزاد باد مارب و زنده باد یمن
آخرین اخبار