صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی/ سدهای کشور ظرفیت مدیریت سیلاب را دارند

سازمان هواشناسی کشور در خصوص بارش باران و رگبار و رعد و برق طی چند روز آینده هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص هشدارهای  زرد ،نارنجی و قرمز هواشناسی توضیح داد: از بهار سال گذشته مطابق با استاندارد‌های جهانی صدور این هشدارها را پیاده سازی کردیم. هشدار زرد برای برخی مشاغل است و در این موقع، وقایع هواشناسی مثل باد و باران به طور محدود خطرساز خواهند شد که خسارت مالی و جانی در پی ندارد، این هشدار برای آگاهی مردم داده می‌شود.

او افزود: در زمان هشدار نارنجی انتظار داریم خسارت مالی و جانی در پی باشد و نیاز به عملیات امدادی در سطح استان نسبت به آبگرفتگی  و سیلاب است. وسعت خسارت در زمان هشدار قرمز گسترده است و نیاز به امدادرسانی از استان ها‌ی دیگر خواهد بود.

ضیائیان بیان کرد: اکنون هشدار سطح نارنجی صادر شده است و طی چند روز آینده شاهد بارش‌های رگباری شدید در استان های یزد، خراسان جنوبی، اصفهان، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان ،خراسان شمالی و خراسان رضوی خواهیم بود که آبگرفتگی موقت، سیلاب و بارش تگرگ پیش بینی می شود.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: اگر در اردیبهشت ماه، بارش ها نرمال باشد نهایت ۸ درصد آب مورد نیاز کشور ، در خرداد ۳ درصد و در کل تابستان ۴ درصد تامین می شود. در واقع  امسال با توجه به کم بارشی زمستان و فروردین باز هم کم بارشی خواهیم داشت که در ۵۰ سال گذشته کم سابقه است.

کمبودی در تامین آب شرب نخواهیم داشت

در ادامه برنامه تقی زاده  خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو تصریح کرد: در بارش های اخیر متوسط بارش در کل کشور  ۱.۵ میلیمتر  بوده است.

او ادامه داد: نگران رگبار‌ها نیستیم و سد‌ها به اندازه کافی برای مدیریت سیلاب ظرفیت دارند. ۲۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش ذخیره در سدها داشته ایم. 

این مقام مسئول بیان کرد: اعتبارات خوبی داشتیم  و حجم زیادی از سد‌ها را لایروبی کرده ایم. ظرفیت مدیریت سیلاب را داریم.

خامسی با اشاره به کم بارشی امسال گفت: نگرانی در خصوص تامین آب شرب مردم نداریم اما سدها ظرفیت تامین آب کشت‌های تابستانه و پاییزه  را ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
انشا الله به حق حضرت علی (ع) زمین های تشنه ما سیراب شوند و سدهای ما پر از آب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
درصد هدر رفت آب در بخش کشاورزی و خانگی و صنعتی رو لطفا کار کنید و بر روی نمودار نشان دهید ، ظاهرا بخش کشاورزی نود درصد آب شیرین را هدر میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه ۱۲ ماه سال هم بارش زیاد داشته باشیم بازم میگن کم آبی نمیگن مدیریت منابع آب نداریم اعتباراتو میرن وسط کویر لوت سد میسازن و اون وساطا هم یه پولی میرسه به اساتید...فقط لاف زدنو استادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
آن شاالله در دو روز پر میشه
آخرین اخبار