بلینکن: روابط واشنگتن و پکن در همه سطوح پیچیده و نگران کننده است

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به پیچیدگی روابط بین واشنگتن و پکن اعلام کرد رویارویی نظامی با چین به نفع هیچ یک از دو طرف نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزیر امور خارجه آمریکا گفت روابط واشنگتن و پکن در همه سطوح پیچیده است و این باعث نگرانی اجتناب ناپذیر می‌شود.

آنتونی بلینکن در مصاحبه با سی بی اس اعلام کرد: ما در بسیاری از زمینه ها با چین روابط پیچیده ای داریم؛ چه این روابط در زمینه همکاری باشد چه رقابتی و یا حتی خصمانه.

وی افزود: رئیس جمهور چین در تلاش است تا این کشور را به کشور غالب در جهان تبدیل کند. او مدعی شد: رفتار سیاسی این کشور طی چند سال گذشته با سرکوبگری در داخل و  خشونت در خارج همراه بوده است.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره احتمال رویارویی نظامی با چین تأکید کرد: این امر به نفع واشنگتن و پکن نیست. من فکر می‌کنم  رسیدن به نقطه رویارویی نظامی و یا حتی رفتن به آن سمت، کاملا مخالف منافع چین و آمریکاست.

بلینکن بار دیگر نگرانی واشنگتن از اوضاع در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ و همچنین سیاست اقتصادی پکن را تکرار کرد و گفت: جو بایدن در روابط خود با چین شروع سختی داشته است.

در حالی که بایدن اکثر دستورات اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مورد مهاجرت، آب و هوا و سایر موارد را لغو کرده اما وی تعرفه‌های مربوط به چین را دست نخورده باقی گذاشته است، و این نشان می‌دهد که دولت بایدن  احتمالا در آینده از آن‌ها برای فشار آوردن به پکن برای امتیاز گرفتن در تجارت و سایر موارد استفاده خواهد کرد.

چندی پیش نیز کاتلین هنکس، معاون وزیر دفاع آمریکا، در یک سخنرانی مجازی در مجمع امنیتی آسپین، تقابل نظامی با چین را موضوعی قابل اجتناب دانست. او با اذعان به توانمندی‌های چین گفت پکن دارای توانایی اقتصادی، نظامی و فناوری برای به چالش کشیدن سیستم بین المللی و منافع آمریکاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار