امینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مردم از احزاب روی گردان هستند/ در جریان برگزاری انتخابات دولت تعطیل و مملکت بی‌صاحب می‌شود 

کارشناس مسائل سیاسی به بیان توضیحاتی درباره ضعیف بودن بدنه احزاب در کشور پرداخت.

محمدتقی امینی استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه پیام نور در گفت‌و‌گو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت اصلی ضعف بدنه احزاب در کشور گفت: دو علت تاریخی و فرهنگی ریشه ضعیف بودن بدنه احزاب در کشور است. علت تاریخی ضعیف بودن بدنه احزاب به این موضوع بر می گردد که احزابی که در کشور ما شکل گرفته اند آبشخوری خارجی داشته اند.  

وی افزود: ملت ما تجربه خوبی از فعالیت احزاب نداشته، این تجربه ناموفق در قبل از انقلاب با احزاب چپی، رستاخیز، حزب توده و ... بود و در وضعیت فعلی هم این شرایط تکرار شده و به همین دلیل ذهن مردم ما از احزاب دارای تجربه خوبی نیست.  

استاد  تمام علوم سیاسی دانشگاه پیام نور در ادامه با بیان اینکه موضوع دوم در فرهنگ ریشه دارد ادامه داد: در فرهنگ ما متاسفانه کار تیمی خیلی جواب نمی‌دهد و تیمی کار نمی‌کنیم. علت آن این است که فرهنگ ما همه را جوری بار آورده که همه آرزوی موفقیت خودشان را دارند. این مسئله باعث شده که آدم ها به جای یک جریان بزرگ شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه راهکار برون رفت از این شرایط کار تیمی است ادامه داد: مشکل دیگر احزاب ما بحث تامین مالی است. تشکیل احزاب و تشکیلات هزینه بردار است و این هزینه باید از جایی تامین شود، ولی متاسفانه احزاب ما برای تامین این هزینه رانت خواری اقدام می‌کنند و در نتیجه چهره احزاب خراب می‌شود.  

وی توضیح داد: به این وسیله مردم از احزاب روی‌گردان می‌شوند. مشکل دیگر اینکه احزاب در کشور ما در آستانه انتخابات فعال می‌شوند و بعد از این تاریخ غیر فعال می‌شوند و نقشی در جامعه ندارند.  

امینی ادامه داد: در کشور‌های دیگر احزاب پارلمانی هستند و رئیس جمهور برخواسته از جریان مجلس است. وقتی رئیس جمهور از مجلس انتخاب شود احزاب دائما در صحنه حضور دارند، در کل حزب‌هایی زنده هستند که همیشه در حال کار هستند.  

استاد  تمام علوم سیاسی دانشگاه پیام نور توضیح داد: اگر احزاب در سایر کشور‌ها فعالیت نکنند از سایرین عقب می‌افتند، ولی در کشور ما وضعیت اصلا به این شکل نیست. این مشکلات و موانع ریشه ساختاری، فرهنگی، تاریخی و اجرایی دارند و همه این عوامل دست به دست داده تا این شرایط را داشته باشیم.  

وی گفت: باید این نواقص را از بین ببریم و از هزینه‌های اضافی بکاهیم. اما جا انداختن چایگاه احزاب در کشورمان زمان زیادی نیاز دارد. بازسازی احزاب در کشور از پارلمانی شدن دولت باید شروع شود. اگر نمایندگان ما درست انتخاب شوند این مشکلات را نداریم، ولی مشکل این است که معیار‌های انتخاب نیز درست نیست.  

استاد  تمام علوم سیاسی دانشگاه پیام نور افزود: اگر دولت را برخواسته از مجلس بدانیم در این حد هزینه نمی‌کنیم. در جریان انتخابات، دولت تعطیل و مملکت بی صاحب می‌شود  و همه منتظر می‌شوند که ببینند چه اتفاقی می‌افتد و بعد فقط دو سال می‌ماند تا رئیس جمهور کار انجام دهد و در دولت بعدی هم چون رئیس جمهور می‌داند که موقت است دیگر هیچ کاری انجام نمی‌دهد. اگر بتوانیم این مسئله را فرهنگ سازی کنیم که مردم نمایندگان مجلس با معیار‌های مناسب را انتخاب کنند و دولت برخواسته از مجلس باشد قطعا شرایط بهتر خواهد بود. اگر جریان‌های انتخاباتی را به سمت پارلمانی شدن پیش ببریم در راستای قوی شدن احزاب پیش می‌رویم.  

امینی درباره تعدد داوطلبان و ورود افراد بی نام و نشان به عرصه انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: متاسفانه افراد با داشتن ویژگی‌های حداقلی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. باید قانون انتخابات اصلاح شود؛ این مسئله در دو دوره مجلس مطرح شده، ولی همچنان مسکوت مانده است. اگر قانون انتخابات اصلاح شود نظام مجبور به دادن این چنین هزینه‌هایی نمی‌شود تا هر فردی ثبت نام کند.  

وی در ادامه با انتقاد از تعدد داوطلبان در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در انتخابات ما در مرحله نهایی ۶ تا ۸ داوطلب حضور پیدا می‌کنند که انتخاب را خیلی سخت می‌کند، ولی در آمریکا ۲ داوطلب از دو حزب اصلی حضور پیدا می‌کنند و در نهایت هم یکی انتخاب می‌شود.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار