از سیب مرگ تا بوته درد/ اگر جان خود را دوست دارید هرگز به این گیاهان نزدیک نشوید! + تصاویر

گیاهانی در جهان وجود دارند که برای دفاع از برگ‌هایشان ماده‌های شیمیایی ترشح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گیاهان چندین استراتژی برای باز داشتن شکارچیان از چیدن برگ هایشان ایجاد کردند. متاسفانه چندین مورد از این دفاعیات شیمیایی می‌توانند واکنش‌های پوستی دردناک در انسان ایجاد کنند. ادامه مطلب را بخوانید تا برخی گیاهان که می‌توانند باعث سوختگی، تاول یا تحریک پوستتان شود را بشناسید.

۱- مانچین

مانچین یک درخت همیشه سبز در فلوریدا، کارائیب، و قسمتی از آمریکای مرکزی و جنوبی است. برگ‌ها و میوه‌هایش مانند سیب هستند و بعضی اوقات سیب ساحلی نامیده می‌شوند. با این حال نام اسپانیایی آن سیب کوچک مرگ است و این نام خواص خطرناک آن را بهتر نشان می‌دهد. این گیاه شامل تعدادی سم است و با خوردن میوه‌ی آن به طور حتم دهان و مری شما تاول می‌زند و حتی ممکن است شما را بکشد. عصاره‌ی شیری برگ‌ها و پوست آن حاوی ماده شیمیایی تحریک کننده‌ای به نام فوربول است که سبب ایجاد حساسی پوستی شدیدی می‌شود.

۶ گیاه خطرناک که هرگز نباید لمس کنید

قطرات باران که از میان درختان می‌ریزند، می‌توانند فوربول را جمع کرده و شخصی را که در زیر آن ایستاده، بسوزاند. حتی لمس درخت می‌تواند سبب تاول زدن پوست شود. مدت‌ها است که مردم بومی از این شیره برای مسموم کردن نوک تیرهایشان استفاده می‌کنند و تصور می‌شود که کاوشگری به نام خوان پونسه دولئون احتمالا در اثر چنین سلاحی در سفر دوم خود به فلوریدا کشته شد.

۲- پیچک سمی

این گیاه در آمریکای شمالی یافت می‌شود. پیچک سمی و بستگان آن، سماق سمی و بلوط سمی همگی حاوی مواد شیمیایی به نام اوروشیول هستند. در صورت لمس تقریبا هر قسمتی از این گیاهان، التهاب شدید و خارش دردناکی در پوست شما ایجاد می‌شود که به آن التهاب پوستی تماسی می‌گویند.

۶ گیاه خطرناک که هرگز نباید لمس کنید

اوروشیول می‌تواند روی لباس، کفش، ابزار، خاک یا حیواناتی که با این گیاهان در تماس بوده اند، باقی بماند بنابراین می‌تواند یک قربانی بی‌خبر را مسموم کند. اگر زیر این گیاهان قدم می‌زنید، مراقب باشید لباس‌هایتان را طوری درآوید که قسمت بیرونی پوست شما را لمس نکند و بلافاصله لباس خود را بشویید.

۳- گزنه نیش زن

۶ گیاه خطرناک که هرگز نباید لمس کنید

این گیا در سراسر اوراسیا، آمریکای شمالی و شمال آفریقا یافت می‌شود و به مناطقی از آمریکای جنوبی نیز وارد شده است. در برگ‌ها و ساقه‌های جوان این گیاه علفی، مو‌های گزنده‌ای قرار دارند که دارای اسید فرمیک و سایر مواد تحریک کننده هستند. در صورت لمس، این مو‌ها اسیدی گزنده را به پوست تزریق می‌کنند و احساس سوزش، گزگز و التهاب ایجاد می‌کنند. خوشبختانه این علائم معمولا بیش از ۲۴ ساعت ادامه ندارد. جالب توجه است که مدل پخته شده این گیاه برای خوردن بی‌خطر است و دربعضی مناطق به عنوان یک نوع سبزیجات محبوب یافت می‌شود.

۴- هاگوید

۶ گیاه خطرناک که هرگز نباید لمس کنید

دو گونه از هاگوید، هاگوید غول پیکر و هاگوید معمولی بومی اروپا هستند. برگ و عصاره این گل‌های وحشی حاوی مواد شیمیایی به نام فوروکومارین است که باید از آن پرهیز کرد. تماس با آن می‌تواند باعث التهاب پوست شود که در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پوست تاول‌های شدید می‌زند. در صورت ورود شیره به چشم، کوری اتفاق می‌افتد.

۵- ژیمپی ژیمپی

خانواده گزنه پر از گیاهان گزنده است، اما هیچکدام به اندازه این گیاه پرخاشگر نیست. یکی از شش درخت گزنده بومی استرالیا که در اندونزی نیز یافت می‌شود. این گیاه یکی از خطرناک‌ترین گیاهان در جهان است. برگ‌های گزنده آن سبب ایجاد واکنش شدید آلرژیک در قربانیان خود می‌شود و حتی گاهی شوک آنافیلاکتیک ایجاد می‌کند. این نیش می‌تواند برای ماه‌ها درد سخت و طاقت فرسا ایجاد کند. مردم این گیاه را اینگونه توصیف می‌کنند: توسط اسید می‌سوزند، به آن‌ها برق وصل می‌شود و یا توسط دستانی بزرگ له می‌شوند. بسیاری از مردم سال‌ها پس از گزندگی، از شعله ور شدن درد گزارش داده‌اند.

۶ گیاه خطرناک که هرگز نباید لمس کنید

دانشمندان و درختکارانی که در اطراف این درخت کار می‌کنند، باید لباس محافظ ضخیم و دستگاه تنفسی داشته باشند و به قرص‌های آنتی هیستامین مجهز باشند.

۶- بوته درد

۶ گیاه خطرناک که هرگز نباید لمس کنید

بوته درد که به عنوان پیچک سمی آفریقایی نیز شناخته می‌شود، بومی جنوب آفریقا است. این گیاه یک درخت کوچک است و شیره‌ای خامه‌ای ترشح می‌کند که مملو از مواد شیمیایی معروف به کاتکول هپتادسیل است. تماس با این شیره که در صورت خشک شدن سیاه می‌شود، باعث ایجاد التهابات متورم با تاول می‌شود. اگرچه برخی از افراد خوش شانس از این بیماری مصون هستند. علائم آن معمولاً پس از چند روز فروکش می‌کند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۴۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا که همشون تو جاهای دیگه دنیا بودن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
ناشناس میگه: گزنه برای بدن بسیار مفید است
این گزنه هایی که بالا نوشته اید فرق دارند با گزنه ای که ما دم میکنیم و میخوریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
ممنون از راهنماهاتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک نوع کاکتوس در بیابان میروید که در هنگام زخمی شدن از ان شیره ی سفید رنگ تراوش می شود که خوردن ان کاکتوس برای رفع تشنگی در بیابان باعث مرگ می شود .
در کمال تعجب حتی پس از خشک شدن این کاکاتوس ، باز هم سمی هست و استفاده از چوب خشک شده ان برای ایجاد اتش در بیابان باعث تولید گاز سمی می شود که تنفس ان باعث مسمومیت می شود و گرم کردن غذا با اتش حاصل از سوختن این کاکتوس باعث سمی شدن غذا و مسمومیت و در نهایت مرگ گردشگران می شود .
این رو در مستند انسان طبیعت با اجرای بیر گریز ، از تلبیون دیدم . پیشنهاد می کنم مستندش رو ببینید .
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۱:۱۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرچی حیوان و گیاه سمی هستش در امریکا هستش طبیعت امریکا هم مثل دولت مردانش وحشی و کشنده هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
دم نوش گزنه برای علاج مرض قند ( دیابت ) مفید است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
گزنه برای بدن بسیار مفید است
این گزنه هایی که بالا نوشته اید فرق دارند با گزنه ای که ما دم میکنیم و میخوریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۰۴:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خبرنگار محترم عکس اول خبر را رفته آلوئه‌ورا زده که خوراکی هست بعد ژده گیاهان سمی! گزنه پیشکش
آخرین اخبار