تداوم اختلاف مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه

با تداوم اختلاف درباره آب‌گیری سد النهضه، اتیوپی با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل به اتهام زنی علیه مصر و سودان پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون الجزیره، اتیوپی با طرح اتهاماتی علیه مصر و سودان، آن‌ها را به تلاش برای ایجاد بی ثباتی در منطقه از طریق توافقنامه نظامی متهم کرد.

اتیوپی در ادامه بحران سد النهضه، در نامه‌ای که هفته گذشته برای سازمان ملل ارسال کرده بود، مصر و سودان را به امضای توافقنامه نظامی که فراتر از تهدید به جنگ است متهم کرد.

در این پیام آمده است: سودان پیشنهاد اتیوپی را در مذاکرات کینشازا برای تشکیل هیئتی مشترک جهت بررسی ادعا‌های مربوط به کاهش سهم آب مصر و سودان به سبب اجرای مرحله اول آبگیری سد النهضه، رد کرد.

رسانه‌های اتیوپی اعلام کردند: آدیس آبابا، رئیس جمهور اتیوپی اعلام کرد قاهره و خرطوم درتلاشند با تعطیل کردن مذاکرات که زیر نظر اتحادیه آفریقا برگزار می‌شود، موضوع سد النهضه را بین المللی کنند.

در این نامه که وزیر خارجه اتیوپی آن را امضا کرد، آمده است مصر و سودان تلاش می‌کنند با امضای توافقنامه نظامی، ثبات منطقه را از بین ببرند.

در این خصوص، «مریم صادق المهدی»، وزیر خارجه سودان اجرای مرحله دوم آبگیری سد النهضه بدون هماهنگی را بسیار خطرناک دانست.

او موضع سودان در خصوص مرحله دوم آبگیری سد النهضه و نتایج مذاکرات اخیر را به اطلاع «یوری موسیوینی» رئیس جمهور اوگاندا رساند.

وزیر خارجه سودان اعلام کرد: اصرار اتیوپی بر مواضع خود، این کشور را در جایگاه متجاوزی قرار می‌دهد که برای ضرر زدن به دیگران در صدد وقت کشی است.

از سوی دیگر موسیوینی هم حمایت خود را از گفتگو‌هایی که به تحقق اهداف و منافع همه طرف‌ها منجر شود اعلام کرد و قول داد در سریع‌ترین زمان ممکن با «آبی احمد»، نخست وزیر اتیوپی تماس بگیرد تا برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر و فراهم کردن زمینه گفتگو‌های جدی برای پیشرفت در حل این موضوع مهم، با او گفتگو کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار