خانه نشینی اتوبوس‌ها در اهواز به بهانه کرونا/ وقتی تاکسی‌ها دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند

از بهمن ماه سال ۹۹ برای دومین بار ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل درون شهری کلانشهر اهواز تعطیل شد و اتوبوس‌ها دوباره خانه نشین شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، وقتی کرونا ویروس بد قدم وارد ایران شد، بسیاری از کسب و کار‌ها هم مختل شدند، تعطیلی مشاغل گروه‌های ۲ تا ۴، محدودیت فعالیت‌ها و... همگی به دنبال شیوع این بیماری اتفاق افتاد، بسیاری هم ورشکست شدند.

می‌گفتند تردد در سطح شهر و بازار‌ها کمتر شود، تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی در بسیاری از شهر‌ها از جمله اهواز به عنوان شاهراهی برای فرار از کرونا ویروس و جلوگیری از انتقال بیش از پیش این بیماری مصوب شد و تا شهریور ماه سال ۱۳۹۹ اتوبوس‌ها در پارکینگ‌ها خاک می‌خوردند، راننده‌ها بیکار شده بودند و فشار اقتصادی زیادی بر آن‌ها تحمیل می‌شد.

این در حالی است که سفر‌های تابستانی، سفر‌های نوروزی، خرید عید، عروسی‌ها و فاتحه خوانی ها، دورهمی‌های خانوادگی و... به قوت خود باقی بودند و گویی دیواری کوتاه‌تر از اتوبوسرانی نبود، تاکسی‌های درون شهری همچنان با سوار کردن ۴ مسافر، بی توجه به لزوم رعایت فاصله و استفاده از ماسک به فعالیت خود ادامه دادند، البته بهانه‌ای خوبی هم برای افزایش خودسرانه تاکسی‌ها شد.

تاکسی‌های اینترنتی هم که روز به روز کرایه‌ها را افزایش دادند و جیب مردم خالی‌تر از قبل می‌شد، از شهریور ماه اتوبوسرانی فعالیت خود را در اهواز آغاز کرد، ازدحام جمعیت در آن‌ها دیده نمی‌شد، بطوریکه در برخی مواقع نهایت ۵ مسافر سوار بر آن بودند و با هزینه‌ای متعادل به مقصد می‌رسیدند.

خانه نشینی اتوبوس‌ها در اهواز به بهانه کرونا/ وقتی تاکسی‌ها دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند

مریم مرادی شاغل در یکی از اداره‌های اهواز به خبرنگار ما گفت: استفاده از اتوبوس‌ها برای تردد بسیار مقرون به صرفه است، ضمن اینکه امنیت بسیار بالایی دارد و بدون هیچگونه استرس و نگرانی و به راحتی می‌توان به مقصد رسید، اما از زمانیکه اتوبوسرانی تعطیل شده است، برای تردد با مشکل مواجه شده ایم.

او که از افزایش خودسرانه تاکسی‌ها گلایه داشت، افزود: هر راننده با توجه به ذائقه و نیاز خود از مسافران کرایه دریافت می‌کند، بسیاری از آن‌ها ماسک ندارند و ۴ مسافر سوار می‌کنند، اگر هم در این زمینه اعتراض کنیم و بخواهیم تعداد کمتری مسافر سوار کنند، می‌گویند کرایه همان افراد را باید کنید.

مرادی بیان داشت: در همه کلانشهر‌ها و شهرستان‌ها اتوبوسرانی و مترو فعالیت می‌کنند و تنها در اهواز فعالیت اتوبوس‌ها ممنوع است، این در حالی است که تجمع در آن‌ها کمتر و فاصله‌ها بیشتر رعایت می‌شود، ضمن اینکه مردم به هر طریقی خود را به بازار می‌رسانند و به هشدار‌ها توجهی ندارند.

خانه نشینی اتوبوس‌ها در اهواز به بهانه کرونا/ وقتی تاکسی‌ها دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند

این شهروند اهوازی تصریح کرد: ستاد مقابله با کرونا باید تصمیم بهتری در این زمینه اتخاذ کند، نه اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی را تعطیل کند، همه افرادی که از این طریق رفت و آمد می‌کنند به لحاظ مالی در مضیقه هستند و کرایه‌های بالا فشار اقتصادی زیادی بر آن‌ها تحمیل می‌شود، حداقل روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان باید برای رفت و آمد پرداخت کنیم، این در حالی است که رفت و آمد با اتوبوس بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان هزینه دارد.

با توجه به اعتراض‌های شهروندان در این زمینه با کوروش سبزعلی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز گفتگو کردم.

او به خبرنگار ما گفت: تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی لطمه بسیاری به رانندگان و عموم مردم وارد کرده است، چرا که تاکسی‌ها نه تنها هزینه‌های زیادی از مسافران دریافت می‌کنند، بلکه فاصله‌ها رعایت نمی‌شود، ضمن اینکه افراد از رفت و آمد با اتوبوس‌ها رضایت دارند و استقبال خوبی از آن‌ها می‌شود.

سبزعلی اظهار داشت: مکاتبه‌هایی با فرهاد ابول نژادیان رئیس داشنگاه علوم پزشکی اهواز و ستاد مقابله با کرونا در خوزستان انجام شده است و در جوابیه مکاتبه ما را از فعالیت منع کرده اند و همین امر مشکلات زیادی را برای ناوگان حمل و نقل عمومی و شهروندان به وجود آورده است.

خانه نشینی اتوبوس‌ها در اهواز به بهانه کرونا/ وقتی تاکسی‌ها دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند

ظاهرا تنها ناقل بیماری کرونا ویروس اتوبوس‌های اهواز هستند، چون مردم در بازار به بهانه خرید‌های ضروری حضور دارند، دورهمی‌ها و مراسم عروسی و عزا برقرار بوده تاکسی‌ها خطی و آزاد هم با ظرفیت تکمیل فعالیت دارند، ضمن اینکه در سایر کلانشهر‌ها و شهرستان‌های با وضعیت قرمز و نارنجی از فعالیت اتوبوسرانی و مترو ممانعت نمی‌شود.

تماس‌های مکرر با فرماندار اهواز و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و ستاد مقابله با کرونا برای رفع این مشکل بی نتیجه ماند و ترجیح دادند صدای بوق‌های بی پاسخ برای به جای جواب‌های منطقی و گره گشا در این زمینه بشنویم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
براتی بخش
۱۸:۴۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام.برای کار بانکی به بانک سینا فلکه شهدا اهواز با تاکسی سرویس مراجعه کردیم کرایه مسیر رفت از صد دستگاه باهنر اهواز 15 هزار تومان شد وقت برگشت ساعت از 12 گذشته بود تاکسی های اون محدوده کرایه تا منطقه صد دستگاه باهنر را 30 هزار تومان اعلام کردن.بهتر نیست دوباره اتوبوسهای واحد را راه اندازی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
کدوم تصمیم ستاد مقابله با کرونا درست بوده که این یکی درست باشه، انگار کرونا تاکسی و اتوبوس میشناسه، واکسیناسیون با واکسن ایرانی رو شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم هرطوری شده میان بازار، مثلا ماسک میزنن، خب چه ربطی داره به اتوبوسها که فعال نیستن؟ اونیکه یمخواد بیاد بازار میاد، چه با ماشین شخصی، چه پیاده و چه با تاکسی و اتوبوس، حتی شده چهاردست و پا خودشون به بازار میرسونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر تاکسی ی نرخی میده، یعنی اتوبوسها کرونا دارن، تاکسی ها ندارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتوبوسهای که خلوت تر هستن، چه کاریه آخه؟ هزینه تاکسیها خیلی زیاد شده/ باید دوباره اتوبوسها راه اندازی بشن