جهاد آموزشی در روزگار کرونا؛ روایت معلمانی که معنای ایثار را احیا کردند

معلمان جهادگرانی هستند که در ایام کرونا بار دیگر معنای ایثار و عشق به کار را احیا کردند و مدافعان آموزش شدند.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود دو سالی شده که کرونا حال و هوای مدارس را تغییر داده است، کلاس‌های درس و آموزش حضوری جایشان را با گوشی، تبلت و لپ تاپ عوض کرده اند، برای معلم‌ها هم تخته سیاه کلاس با صفحات الکترونیکی جابجا شده است.

معنای درس و مدرسه در همین دو سال تحصیلی آنقدر تغییر کرده که بر دوران پس از گذر از کرونا هم بی شک تحت تاثیر خواهد بود و باید فکری به حال پساکرونا کرد؛ با این حال آنچه که همچنان جاری است و تداوم دارد اهتمام معلمان حتی در شرایط غیرعادی آموزشی است.

همان‌هایی که جهاد آموزشی کردند و فرسنگ‌ها آن طرف‌تر سنگر آموزش را حفظ کردند یا آن‌هایی که روی تخت بیمارستان‌ها دغدغه آموزش دانش آموزانشان را داشتند و آن گروهی که آموختن شاگردانشان بر درمان بیماری خودشان ارجحیت داشت و به قیمت جان پای مسئولیت و حرفه شان ایستادند.

چند سکانس از جلوه‌های برتر معلمی

در این ایام که بزرگداشت معلم شهید مرتضی مطهری، روز معلم نامگذاری شده است، از برخی معلمان که جهاد آموزشی را در این ایام کرونا ترک نکردند و پا به پای دانش‌آموزان خود به تدریسشان پرداختد، یاد کردیم، از فاطمه صاحب الزمانی معلم کرمانی که تا زمان به دنیا آوردن فرزند خودش و حتی ابتلابه کرونا دست از آموزش نکشید، مهدی بخشنده‌فر از خطه قزوین که بعد از سکته قلبی همچنان بر وظیفه معلمی‌اش اصرار داشت و اعظم حسینی‌پور معلم بوشهری که گویا بیماری مانعی برای معلمی کردش نشد.

معلمانی که تنها نمونه‌ای از چند صد هزار معلمی هستند که در این ایام کرونایی به نحوی برای تعطیل نبودن جریان آموزشی از خودشان مایه گذاشتند؛ البته که حسن کامکار، معلم الکترونیک مدارس دارالفنون و شهید‌بهشتی مشهد، محمد عظیم‌زاده دیگر معلم مرحوم خراسانی و مریم اربابی از معلمان متعهد شهرستان گرمه بجنورد دیگر معلمانی هستند که به بهای جانشان مسئولیت‌شان را تا لحظه آخر عمر ادامه دادند.

تدریس در بیمارستان تا لحظه مادر شدن

خانم صاحب الزمانی آموزگار پایه سوم دبستان از خطه کریمان که ۱۵ سالی می‌شود در این حرفه مشغول است طی گفت‌وگویی که داشتیم از روزگاری روایت کرد که به دلیل شرایط جسمانی از حضور در مدرسه منع شده بود، اما به عشق تدریس و دانش آموزانش نخستین روز‌های سال تحصیلی در کلاس درس حاضر شد و وقتی که شرایط جسمانی وخیم‌تر شده بود، به ناچار در نمازخانه مدرسه و به صورت خوابیده تدریس را ادامه داد تا آنکه به بیمارستان منتقل شد.

آنطور که این خانم معلم می‌گوید بعد از تولد فرزندش و در حالی که او به کرونا مبتلا شده بود و باید در بیمارستان بستری می‌شد، خانم معلم به خانه آمده بود و در کنار دغدغه‌های مادرانه‌اش باز هم آموزش مجازی را خودش انجام می‌داد.
او هم از سختی‌های کار آموزش مجازی و شب بیداری برای ضبط یک فایل آموزشی گلایه دارد، اما همچنان این کار را به عشق دانش‌آموزانش با انگیزه دنبال می‌کند.

این معلم کرمانی دغدغه اش هم از جنس نگرانی برای شاگردانش است همان‌هایی که ابزار آموزشی برای آموزش مجازی ندارند و علی رغم استفاده از درسنامه باز هم خلا نبود ابزار الکترونیکی باعث ناراحتی شان است و احساس کمبود دارند.

آموزگاری که خود سه فرزند کوچک دارد و نگهداری از این بچه‌ها کاری دشوار است، اما همچنان دغدغه آموزش و مادری کردن برای دانش‌آموزانش را هم دارد و معتقد است در خانواده فرهنگی رشد کردن باعث شده تا معلمی را فراتر از یک حرفه برای امرار معاش بداند.

 سکته قلبی حین تدریس معلم را از پا نینداخت

سال گذشته بود که حین تدریس مجازی دچار سکته قلبی شد و ناچار او را برای مداوا به بیمارستان منتقل کردند؛ مهدی بخشنده‌فر معلمی از اهالی بوئین زهرا که بعد از این عارضه قلبی آنطور که خودش می‌گوید همسرش را متقاعد کرد تا گوشی همراهش را بیمارستان بیاورد و آقا معلم آموزش مجازی را ادامه دهد.

او که تحقق این کار را مدیون همسر و کادر درمان بیمارستان می‌داند، گفت که بعد از بهبودی نسبی از حمله قلبی آموزش مجازی را روی تحت بیمارستان ادامه داد و وقتی به بخش منتقل شد حتی تولید محتوا برای شاگردان را شروع کرد.

تدریس چراغ خاموش خانم معلم روی تخت بیمارستان

اعظم حسینی پور معلم ادبیات در شهرستان بندر دیر هم از آن دسته معلمانی است که در فداکاری پا را فراتر از سایر همکارانش گ است و علی رغم مشکلات جسمانی و بیماری نه تنها اموزس از روی تخت بیمارستان رها نکرد بلکه اجازه نداد تا دانش آموزانش متوجه درد و ناراحتی و حضور خانم معلم در بیمارستان بشوند.


او که از پیش دبستانی تا متوسطه اول تجربه تدریس دارد معتقد است که معلمی نه فقط روی کاغذ بلکه در عمل عشق می‌خواهد و همین باعث می‌شود تا بار سنگین مسئولیتش حتی در برهه‌ای که اوضاع جسمانی چندان یاری نمی‌کند، باز هم تداوم داشته باشد.

خانم حسینی پور آرزویش این است که هرچه زودتر مداری بازگشایی شوند و حداقل سال تحصیلی آینده در کنار دانس آموزانش روز‌های تدریس را سپری کند و هر چه زودتر این مهمان ناخوانده کوله بارش را جمع کند و از کلاس‌های درس برود.

شور جوانی، کام دانش آموزان مناطق محروم را شیرین کرد

روایت بعدی از جوانانی است که به تازگی پا در میدان عمل معلمی گذاشتند و حداقل ٢-٣ سالی تا معلم شدن فاصله دارند، اما از همین حالا دغدغه‌شان جدی است و به کمک استاد هایشان ورود به حرفه معلمی را جدی‌تر آغاز کردند.

هر چند که قدم گذشتن در این مسیر برایشان با موانعی همراه بود و گویی اعتقاد چندان به جوانان نبوده است تا امور آموزشی و جهاد تربیتی را به آن‌ها واگذار کنند، اما این دانشجومعلمان کار را رها نکردند.

جوانانی که جهادی وارد کار شدند و آنطور که علی محمدخان معاونت عملیات جهادی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی این طرح گفت: بیش از۱۵۰۰ دانش‌آموز ساکن در مناطق کمتر توسعه یافته و بازمانده از تحصیل مجازی تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری امتحان حضوری نه به نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به نه به امتحان حضوری امتحان حضوری نه به نه به امتحان حضوری امتحان حضوری نه به نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری نه به امتحان حضوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرچقدر حقوق میگیرند نوش جونشون بازم کمه، بعضیا چشم ندارن زحمت‌های معلما رو حتی در وضعیت کرونا ببینند، هرچقدر خودشون رو بگیرند حق دارند، معلمی شغل پیامبرانه و به قول مولا علی هر کس کلمه‌ای به من بیاموزد مرا تا پایان عمر بنده‌ی خود کرده است، ما همه بنده‌ی معلمانیم که نه یک کلمه بلکه درس‌های بی‌شمار زندگی رو به ما آموختند، نوشتنی به ما یاد دادند که بتونیم بیایم و نظر بنویسیم و پرادعا و تنبل و بی‌دغدغه و مرفه معرفیشون کنیم.
با وجود حسادت‌ها و بی‌انصافی‌های برخی، روزتون مبارک معلمان عزیز
من زندگی امروزم رو به معلمانم مدیونم که خدا میدونه چقدر برامون زحمت کشیدند و هرچقدر بابتش حقوق گرفته باشند حقشونه و بازهم کم بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه قدر هم که زحمت میکشند.پس هرکسی خواست به این نظام آموزشی کثیف انتقاد کنه بی‌دغدغه و تنبل و پر ادعا هست!!!!!!!
عجیبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلمای عزیز روزتون مبارک، همه‌ی اینایی که میگن معلما کاری نمیکنن و همه کارا رو مامانا میکنن و حقوق معلما زیاده و حقوق کارگرا کمه و... اینا همه از حسادت و خساستشونه وگرنه همه میدونن که معلمی یکی از کمترین دریافتی هارو بین کارمندای دولت داره، خود من خاله‌ام و مادرم معلم هستن و از نزدیک میدونم که چقدر حقوق میگیرن و چقدر مشکل دارن و چقدر زحمت میکشن. معلم سراغ دارم که تا ساعت 2 شب داشته فیلم ضبط میکرده برای گروه درسی که بچه‌ها از درس عقب نمونند و اونوقت بعضیاً میان اینجوری جواب زحمتاشونو میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا این توهمی که واسه خودت از معلم ها درست کردی رو از بین ببر
Netherlands
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا بیش تر خانواده ما معلم هستن. مامان من هم معلم بازنشسته با لیسانسه داره ماهی ۸ تومن می گیره. تازه در زمان کارش هم بسیار متعهد تر از معلمان فعلی بود.الان معلمان با عشق وارد کار نمی شن فقط به خاطر اینکه تنها رشته ای هست که استخدام رسمی داره وارد این رشته می شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اولیا وظیفه خود را فراموش کرده بودند در کرونا هم سختی کار یک معلم را فهمیدند و هم یادشان آمد که بچه تربیت کردن و آموزش می خواد!! مادری که چنین حرفی را به معلمان میزنی فرزند با فرهنگ و با تربیتی پرورش نخواهی داد البته امثال شما انگشت شمارند که وظیفه تعلیم و تربیت را فقط روی دوش معلم میدانند!! در ضمن کارمندان بیشتر از معلمان تعطیل هستند اضافه کار، مرخصی، هدیه در مناسبت های مختلف و... امیدوارم کسانی که به معلمان حسادت می ورزند و حرص میزنند سکته نکنند! اگر انسانیت داشتید آرزو می کردید زندگی هم وطنتان بهتر شود اما متاسفانه بعضی ها انسان نیستند و بعد می گویند انسانیت مرده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقا در همین وضعیت کرونایی ما به خیلی چیز ها پی بردیم یکیش نالایق بودن بعضی از معلمان و در کل وضعیت نامناسب تدریس مدارس بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلمان گرامی وزیر خودتون چند ماه پیش گفت میانگین حقوق معلمان 5 میلیونه.اگه میانگین بلد باشین این یعنی یه عده زیادی حقوق بالای 5 و 6 میگیرن و عده ای زیر 5 میلیون....تازه بعضی از معلمان تاکید میکنم نه همه چنان غرور و افاده ای به خرج می دهند که انگار با این همه تعطیلات و کار نیمه وقت دارن کوه جابجا میکنند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من طرف میشناسم یه ماه عادی ۸تومن حقوق میگیره آقا بنظر من شما هنوز تو دوره دلار ۳۰۰۰ تومن زندگی می‌کنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
جناب عزیز میزان حقوق لزوما میزان دریافتی نیست، قسمت زیادی از این ۵ میلیونی که گفتید به تود دولت برمیگرده و فقط اسمش حقوقه بعدشم ۵ میلیون نیست کمتره، ۵ میلیون میانگین کارمندان آموزش و پرورشه که طبیعیه چون کارمندای وزارت و اداره آموزش و پرورش درآمدشون بیشتر از معلماست. شما اگه جای معلما بودی حق میدادی که دارن کوه جابجا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا در هفته ۱۲ساعت درس دادن کوه جا به جا کردنه!!!!!!!!! اره واقعا من معلم میشناسم طرف دلال مسکنه تو کوه خونه داره. کوه رو صاف کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت چه کردبرا این معلمان توضیع بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت چه کردبرا این معلمان توضیع بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
باسواد عزیز توضیح نه توضیع....تو پیامهای دوستان معلم چقدر غلط املایی وجود داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه الان معلمان هر چی دارن از خودشون دارن. واقعا سطح توقع از بالا تر ندیده بودم. سطح توقع که نیس..... لااله الله
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تنها دستاورد دولت تدبیر و امید برای معلم، فقر، نامیدی و مشکلات حاصل از بی تدبیری بود. معلم فقیر یعنی افزایش میزان جرم جنایت بین جوانان یعنی پسرفت علمی یعنی تکیه بر باد.
رتبه بندی پس از همسان سازی حقوق معلم با حقوق و مزایای کارمندان سایر وزارتخانه ها مورد قبول است. معلم به عدد دریافتی فیش حقوقی نگاه می کند.
دولت ۲۰۰ درصد افزایش حقوق به معلم بدهکار است.
در روزهای آخر مجلس هدیه استیضاح رو به وزیر اهدا کند.
Netherlands
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلم بی اخلاق یعنی افزایش جرم و جنایت جوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بحث چندتا معلم فداکار از کل معلمین کاملا جدا هست ولی تو جامعه ما با همین ترفند سرپوش میزارن رو کم کاری خیلی از معلمین. دقیقا همین کرونا عمق فاجعه بیسوادی معلمین رو نشون داد. معلم‌هایی که حتی توانایی نوشتن مطلب نداشتن، توانایی صحبت نداشتن، توانایی تدریس و تهیه محتوا نداشتن و ... .
همین هست که خیلی تحصیل کرده‌های دانشگاهی بی‌سواد و بی‌کار وارد جامعه میشن، چون تو آموزش و پرورش بی‌سواد بار اومدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بحث چندتا معلم فداکار از کل معلمین کاملا جدا هست ولی تو جامعه ما با همین ترفند سرپوش میزارن رو کم کاری خیلی از معلمین. دقیقا همین کرونا عمق فاجعه بیسوادی معلمین رو نشون داد. معلم‌هایی که حتی توانایی نوشتن مطلب نداشتن، توانایی صحبت نداشتن، توانایی تدریس و تهیه محتوا نداشتن و ... .
همین هست که خیلی تحصیل کرده‌های دانشگاهی بی‌سواد و بی‌کار وارد جامعه میشن، چون تو آموزش و پرورش بی‌سواد بار اومدن.
Iran (Islamic Republic of)
معلم و البته مادر دانش آموز
۱۷:۲۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
علت بیسوادی معلم نیست بلکه اولیایی هستند که دوست دارند فرزندانشان همیشه با نمره بالا قبول شوند بدون تلاش و زحمت . دانش آموز در خانواده هزار مشکل دارد و به دلایل مشکلات فرهنگی و خانوادگی برای بسیاری از دانش آموزان مدرسه محل آرامش و تخلیه هیجانات روحی و روانی محسوب میشه و به همین دلیل هم نمیگذارند به دانش آموز بیشتر از این سخت بگیری . و باز به دلایل شرایط اقتصادی مردودی دانش آموز برای جامعه و خانواده زیان اقتصادی داره و .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
این چیزی که گفتی هیچ ربطی به معلما نداره بلکه به سیاست آموزشی و به ریل‌گذاری آموزش پرورش ربط داره، به اونایی ربط داره که یه روز سیستم ۶-۳-۳ میزارن یه روز ۴-۴-۲، معلم وظیفه‌اش فقط تدریس مطالبیه که از بالادست بهش دستور داده شده تدریس کنه، این که اون مطالب به‌دردنخوره یا برای آینده‌ی بچه‌ها هیچ کاربردی نداره تقصیر معلم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعضیا جوری نظر دادن معلما زیر کولر راحتن انگار کارمندای دیگه چیکار می‌کنن، زیر کولر که نمی‌خوابن، ساعت‌ها مجبورن چشمشون توی گوشی و لپ‌تاپ و... باشه و حرص دانش‌آموزا رو بخورن که درس رو یاد بگیرن و تکالیفو انجام بدن، حقوقی که می‌گیرن در مقابل حقوقی که ۹۰ درصد کشورهای دنیا به معلماشون میدن اصلاً قابل مقایسه نیست، حقوق یک معلم در کشوری مثل عراق ماهی ۳۰ میلیون تومن ایرانه (سالی ۱۵ هزار دلار)، بعد میگن حقوق معلما ۶ میلیونه زیاده باید کم بشه! هرچند حتی ۶ میلیون هم نیست و بهتون قول میدم دریافتی اکثر معلما بیشتر از ۳ میلیون نیست که درمقابل زحمتی که می‌کنشد و حرصی که ‌می‌خورند هیچی نیست؛ انقدر بی‌وجدان و بخیل نباشیم.
روز معلم مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اخییییی بمیرم. من دو تا چشم دارم قرض بدم؟؟؟؟؟؟؟. با این حرف های ارمانیتون فقط چشم مردم رو از کاسه در نیاوردید همینم بیاید در بیارید. بعضیاتون معلوم نیس تو کدوم دوره دارید زندگی میکنید اصلا هههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
روز معلم گرامی باد. تشکر میکنم از معلم ادبیات فارسی جناب آقای بنی فاطمی که استاد بزرگی در شهرقم هستن
وجناب آقای توکلی مدرس زبان و استاد پناهی مدرس بیولوژی دبیرستان دین ودانش قم که اساتید عالی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
این حقوقی که به معلما میدن رو باید بدن به مادرا چون بیشتر مادرها دارن به بچه ها درس میدن تا معلما.....تو خونه نشستن و حقوق اضافی میگیرن همش...همیشه هم آه و ناله میکنن و فقط ادعا دارن..تابستون که سرکار نمیرن پنج شنبه هم که تعطیلن...عید که ۳ هفته تعطیلن...انگار تقصیر مردمه که اونا از شغلشون ناراضین...خب اگه نمیخواین استعفا بدین...آدمای پر ادعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما بیشتر ادعا دارید. سکوت بهتر است برای شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا، امسال مفت مفت تو خونه نشستن و از مالیات من و امثال من جیبشون رو پر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۵:۵۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه این حقوق رو بدن به یک مادر برای تربیت فرزندش قطعا اعتراض خواهد کرد .
خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط باید برای آدمای مثل شما متاسف بود که انقدر تفکرتون سطحیه، فقط یک هفته اگه جای معلما باشی به اشتباه کردم میفتی عزیز من که اومدی به همین راحتی نظر میدی و معلما رو پر ادعا میدونی
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۳:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه جامعه ای شده که کارگر و بنا حقوق بالاتر از معلم میگیره و شخصیت و جایگاه معلم کاملا سقوط پیدا کرده .بعد انتظار تاثیر سخن و کار معلم در دانش اموزان را دارید .دشمنان ایران خوب موفق شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
داداش اونی که زدی اشتباهه. اینقدر هم دروغ نباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه نگرانی تا از این جامعه بریم.#هر کی ناراحته بره. ما به حرفا و اعتراض های چرتمون می‌خوایم بپردازیم. چشم دیدن انتقادی هم نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر راست می گویید شما هم معلم میشدید؟! مگر کسی جلویتان گرفته بود!؟ برید خداروشکر کنید همین معلمان اگر نبودند شما سواد نداشتید و الان بر علیه ایشان نظر بدید!! اصلا نمی توانستید زندگی کنید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما حرص نخور حرف حق می زنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه لحظه فکر کردم معلم ها رو با شوفر شهرداری اشتباه گرفتی. بیا برو تو اداره اموزش پرورش و مدارس ببین این ادم های پر افاده چجور خودشون رو میگیرن. جوری میگن فرهنگیییییییی انگار از تو اسمون افتادن رو زمین. شاید باورت نشه ولی خیلی از بدبختیایی که داریم تقصیر همین قشر از جامعه هست که متاسفانه دولت و قوه قضاییه بدون نظارت بهشون فقط جمله های ارمانی و شعار میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقاً گرفتن هم داره، شاید حقوقشون کم باشه یا امثال شما حرمتشون رو نگه ندارید ولی از قدیم گفتن معلمی شغل انبیاست و حضرت علی هم گفته هر کسی یه کلمه به من یاد بده من رو بنده‌ی خودش کرده؛ پس فرهنگی بودن یک افتخاره و اون بدبختیایی هم که ازش حرف میزنی به خاطر محتویات کتاب درسیه نه معلم؛ قبل از اینکه حرفی بزنی یکم درمورد حرفت فکر کن عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدایی خسته نباشن نشستن تو خونه دو سه برابر کارگرا هم حقوق میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شاید معلمان رسمی حقوق نسبتا خوبی بگیرن،شاید بعضی ها باشند که با تمام توان کار نکنند و مثل هر شغل دیگری کم بگذارند ولی یکی مثل من که حقوقم ۱۲۵۰۰۰۰ هست و تازه کلی از این مبلغ رو هم باید بدم برای بیمه
آیا رواست که اینطور صحبت بشه؟
نیاز نیست حتی یک روز خودتون رو جای معلمانی بگذارید که این روزها تمام چشمشون به گوشی هست و تمام دغدغه شون تعلیم بچه ها و هزاران فعالیت دیده و ندیده شده،
ولی کمی انصاف داشته باشید و همه رو دریک کفه قرار ندین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
مدیرا هم شیش هفت برابر معلما حقوق میگیرن، جور کارگرا رو هم معلما باید بکشن؟ حقوق معلما کم بشه چیزی به کارگرا میرسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلما دارند کیف میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلم با جیب خالی کیف می کند و دلال باجیب پر حصر معلم می خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
کی مجبورش کرده اینهمه سختی به جسمش بده و اینهمه سختی به نوزادش بده!!!! والا به این نمیگن ایثار.چون هستن کسانیکه جای ایشان بیان درس بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوری میگن اوا بچمون انگار اون کارگری که میره سر کار بچه و خانواده نداره. شرم بر شما باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شرم بر تو باد که لحن حرف زدنت با یه معلم اینجوریه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
جهاد آموزش معلمان در برابرکشتار جمعی که دولت به راه انداخته ستودنی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوشحال تر همین معلمان هم مگه هست تو خونه زیر کولر حال میکنم. چرا هیچ وقت عکس اون کارگر بنایی که تو گرمای تابستون در. یکی از همین مناطق جنوبی کار میکنند رو نشون نمی‌دید از نظر من این ها ایثار گرند که با حقوق کم و زحمت زیادی رو میکشن تا شرمنده زن و بچشون نشوند. این چرت و پرت ها هم که معلمان ایثار گر هستند و اینا هم زیاد توف ندید الان حقوق پایه یک معلم شده ۶تومن با بیمه و همه چیز کلاس ها هم تعطیل شده. خب این کجاش ایثارگر هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی با کفش کسی راه نرفتی، به راه رفتنش ایراد نگیر، ۶ میلیون رو از کجا آوردی؟ حدود ۴ تومن بیشتر نیست که اونهم بدون کسر بیمه و صندوق و کسریات دیگه است، نهایت دریافتی یک معلم ۳ میلیونه که توی این شرایط اقتصادی چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
همین نظری که نوشتی رو مدیون معلمی عزیزم، نمک خوردی داری نمکدون میشکنی، اگه از یه معلم عقده داری دلیل نمیشه سر همه‌ی معلما خالی کنی؛ فوتبالیستی که ماهی چند میلیارد می‌گیره مگه چیکار می‌کنه؟ مدیری که ماهی بالای ۲۰ میلیون می‌گیره مگه چیکار می‌کنه؟ چون کارگر کم می‌گیره دلیل نمیشه زحمت‌های معلمان رو بی‌منت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما اول کاری صبر کن جا پات محکم بشه تا 12 تومن هم حقوقت رو میکشن بالا. برای چییی؟ برای نابود کردن استعدادها.برای چی؟؟؟ برای خنده. برای چی؟؟ برای هدر دادن ثروت مردم . تازه امتیازاتی هم که برای بچه های فرهنگی و امتیازاتی که برای خانواده های فرهنگی در نظر میگیرند بماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیزم فکر کنم تو فیلم تخیلی زیاد نگاه میکنی، ۴ تومنی که من گفتم برای یه معلم کارکشته‌ی باتجربه‌ی نزدیک بازنشستگی بود، ۱۲ تومنو خیلی از مدیرا هم نمیگیرن، فکر کنم اینجارو با کویت اشتباه گرفتی داداش استعداد و... هم مسئولش وزارت آموزش و پرورش و سیاست‌گذارهاست نه معلم
-
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
وزیر آموزش پرورش فقط بلده سخنرانی کنه
Netherlands
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
کلا همه وزرا فقط بلدن سخنرانی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
-
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعطیلات را چگونه گذراندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعطلیلات قوطه ور در مشکلات اقتصادی و اجتماعی حاصل از بی تدبیری
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اری اما این معلمان ایثار گر خیلی کم هستند و درصد بالا کودک را از ابتدا دچار بحرانهای استرسی و ..... میکنند اینجا ایران است ایران من نه ایران تو چون من اصلا بهش افتخار نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایران ما نه ایران تو دوست عزیز ،ایران عزیز هیچ احتیاجی به دلسوزی تک فردی ندارد ما برای این خاک جان و مال میدهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
همون آدمایی که وقتی جلوی روشون میگن خلیج ع.ر.ب.ی و هیچ واکنشی نشون نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه فایده؟ یعنی حقوقش کفاف زندگی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا کفاف زندگیه تجملاتیشونو نمیده!! آخه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من موندم کدوم معلمی زندگی تجملاتی داشته که همچین دری‌وری هایی به هم میبافید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه ی ارگانها به بهانه های مختلف و در مناسبت های مختلف به کارکنان خود مزایا با مبالغ بالا می دهند ولی آموزش و پرورش فقط بلده پیام خشک و خالی هرساله بده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اونا کار میکنن شما چی ؟ نشستید تو خونه داری پول مفت میگیرید یه موقع خسته نشید اینقدر با گوشیتون به دانش اموزان درس میدید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما نشستیم تو خونه پای گوشی فیلم میبینیم تخمه میشکنیم ماهی هم ۱۵ میلیون پول مالیات ملت میاد تو جیبمون زیر کولر کیف میکنیم، خیلی ناراحتی؟ میخواستی توهم معلم بشی
Netherlands
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا دقیقا کدوم ارگان منظورتونه؟ چون تو وزارت بهداشت که ما هستیم لا اقل از این خبرها نیست! روز پزشک و پرستار و بهیار بعضا حتی پیام خشک و خالی هم نمی دن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا کار معلمان دشوار با حقوق کم با بچه های مردم سرو کله زدن با زبان روزه با هزار ران مشگل با دقدقه با هزار مشکلات اجاره خونه ووووووووووو روز معلم مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
هزار ران غلطه هزاران درسته
دقدقه غلطه دغدغه درسته
مشگل غلطه مشکل درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
.خوشحال تر همین معلمان هم مگه هست تو خونه زیر کولر حال میکنم. چرا هیچ وقت عکس اون کارگر بنایی که تو گرمای تابستون در. یکی از همین مناطق جنوبی کار میکنند رو نشون نمی‌دید از نظر من این ها ایثار گرند که با حقوق کم و زحمت زیادی رو میکشن تا شرمنده زن و بچشون نشوند. این چرت و پرت ها هم که معلمان ایثار گر هستند و اینا هم زیاد توف ندید الان حقوق پایه یک معلم شده ۶تومن با بیمه و همه چیز کلاس ها هم تعطیل شده. لم دادن تو خونه به این نظام کثیف آموزشی کمک میکنند تا استعداد ها از بین بره. خب این کجاش ایثارگر هست. کم کم دارم به این نتیجه میرسم که برم همون رادیو فردا و بی بی سی نگاه کنم حداقل دیگه اینقدر چرت و پرت توف نمیدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
6 میلیون از کجا آوردی؟! اگر همین معلم نبود توان نوشتن همین کامنت هم نداشتم از ماست که بر ماست.. برو خداروشکر کن که سواد داری یک لقمه نون در بسیاری واگر نه الان اینجا کامنت نمی گذاشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا همینطور .درود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حداقل تو روز معلم توهین نکن به معلم های زحمت کش.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
کجا همه ی معلمان ۶ میگیرند!
معلم هستم با حقوق ۲.۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهتره کمی مودب باشی. همه این ۶ میلیونی که گفتی رو نمیگیرن. بیشتریا الان ۳ تومن میگیرن. چرت نگو. نمیدونی هم حرف بیجا نزن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر کدام به جای خود زحمت کش و مستحق هستند
Iran (Islamic Republic of)
یک دبیر
۱۲:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام.
تمامی مشاغل،عزیز ، سخت و لازم هستند برای جامعه.
بد نیست بعضی از مواقع به اطلاعات خودمون شک کنیم. شاید اسیر خبرسازی ها و.... شده باشیم.
بنده دبیر هستم.
در یک سال گذشته، همسر و فرزندم در یک اتاق کوچک حبس بودند، چون هنگام تدریس، صدای اضافه ای داخل فایل کلاس نباشد. خانواده کدام یک از مشاغل حتی در خانه خود هم آزاد نیستند؟
صبح ها کلاس آنلاین و عصر ها ساخت کلیپهای آموزشی، پاسخ به حدود 400 دانش آموز در شاد و...
و باید بهتون اطلاع بهم حقوق من 3میلیون هست. این که شما اعلام می فرمایید پایه معلمی 6 میلیون هست اطلاعات درستی نیست. و حقیقتش این قضاوتهای نابه جای جامعه،انگیزه معلمان را گرفته و آنها را با این حقوق وحشتناک، به کلی نا امید می کند. فراموش نکنیم آینده جامعه بدست معلمان هست. همه باید همراه باشیم.
خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند و از قضاوتهای بیجا و اشتباه به دور. موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
احتمالا اون ۶ تومنم در رادیو فردا برات دادن وگرنه مدیر هم ۶ تومن نمیگیره چیزی که نمیدونی الکی نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی خود وزیرتون میگه متوسط حقوق معلما 5 میلیون هست یعنی هستند کسانی که 6 میلیون هم مگیرن.در ثانی من خودم با معلمانی در اطرافم برخورد داشتم چنان مغرور و پر افاده در جمع رفتار میکنن انگار ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
عجب پس برم خداروشکر کنیم سواد داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اخی داستان تلخی بود.کاشکی واقعیت داشت.به نظرم شما معلم ادبیات باشی به خاطر این که کسی که این متن رو فرستاده واقعا باید دستی در ادب داشته باشه. حالا سر در کتاب بنویسم (این داستان واقعیست) یا بنویسم ( این داستان ذهن پریشان حال نویسنده است)؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه...........................جهاد آموزشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بر شما من یک معلم هستم و رسمی با دریافتی 3 میلیون در ماه... به نظر شما مسئولین می توانند با این حقوق زندگی 4 نفره و مستاجری و.. بگذرانند!! خبرهایی هم داره شنیده میشه که امیدوارم شایعه باشه و قرار امسال به ما زیر 15 درصد اضافه بشه چون بند الف و ی حذف می خواد بشه البته خدا کنه شایعه باشه... لطفا به جای رتبه بندی و... همسان سازی کنید با حقوق سایر کارمندان دولت.. معلم روز نمی خواد مطالبات به حق داره!! وعده نمی خواد و با 3 میلیون جایی نمی رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه راست بگی که نمیگی(الان یه دانشجو قبول شده دانشگاه فرهنگیان ماهی۲.۵حقوق میگیره). کل تابستون تعطیلی در هفته فقط ۱۲ساعت کار داری. بیشتر هم میخواستی!!!!!!اگه راست بگی که نمیگی همین ۴ تومن هم زیاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
روز معلم .مبارک .اینکه معلمی شغل انبیاست قبول ولی دیگه شورشو در نیارین عزیز تو خونه بشینی وتدریس کنی خیلی سخته واقعا اصلا ادم نمیدونه چطور بیان کنه.چرا این معلمای عزیز اینقدر ناشکرن.معلم عزیز میاد یه چیزی میگه و میره بیچار مادر باید بیفته دنبال آموزش فرزندش. این نوع آموزش اصلا منصفانه نیس مادر به بچه درس بده حقوقو معلم بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه ی معلمها یه جور نیستن معلم هایی هم هستن که همه ی وقتشون صرف آموزش و درست کردن فیلم آموزشی و چک کردن تکالیف میشه، کسی از چیزهایی که از معلم خواسته میشه خبر نداره فقط همین تدریس و فیلم که نیست طی سال کلی فعالیت و طرح از معلم میخوان و اینا رو کسی نمیدونه، طرح جابر، طرح بوم، طرح کرامت ها، طرح مهارت های زندگی، طرح شهاب و هزاران کار دیگه ای که از معلم میخوان، ضمن خدمت و .... در نهایت اگر اینکارا رو انجام نده نمره ارزشیابی رو بهش کم میدن، بی انصافیه که هر وقت حرف معلم میشه حتی کارگرم اعتراض میکنه، معلمم مثل خیلی از آدمهای تحصیلکرده درس خونده ارشد و دکتری گرفته آزمون استخدامی و مصاحبه داده، اگر برای یه دکتر معلم حقوق ۴ تومن زیاده پس دیگه حرفی نمیمونه، همه ی این معلمها که میگید توی خونه راحت نشستن آرزوشون بود توی مدارس حضوری درس بدن تا حداقل کارشون زیر سوال نره، هر روز درگیر غیبتهای نصف دانش آموزان کلاس توی شاد نباشن در حالی که هیچ پدر و مادری کنترل نمیکنه، هر روز پیامهای متوقعانه پدر و مادر که بعضا بی ادبانه و طلبکارانه در شاد فرستاده میشه گوش ندن و هر روز محبور نشن جلوی پخش شدن کلیپهای تدریس شون که ملعبه ی دست بعضیا در فضای مجازی شده بگیرن، حالا باز قضاوت با خودتون امیدوارم نگران قضاوت خداوند هم باشید وقتی بی انصافانه صحبت میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
جناب، من خودم دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیانم، حقوقی که میگی ۲.۵ ، فقط روی کاغذه، نصفش رو کسر می‌کنند، بیمه، صندوق، بند فلان، به اضافه‌ی درصدی که دانشگاه از حقوق دانشجوها کسر می‌کنه، چیزی که تهش میمونه یک میلیون و خورده‌ای بیشتر نیست، چرا جو بی‌خود میدید؟ مبلغ حقوق لزوماً مبلغ دریافتی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی کم نگرفتی !!!!!!!!!!! الان دانشجو فرهنگیان 2.5 میگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوری میگی معلمی شغل انبیا هست انگار معلم ها درس نبوت میدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اولا اگه خیلی بهتون فشار میاد ما حقوق میگیریم باید بگم میخواستید شما هم بیاید دانشگاه فرهنگیان حقوق بگیرید درثانی، حقوقی که ما میگیریم مفت و مجانی نیست، برای تعهدمونه که دوبرابر تحصیل در دانشگاه موظفیم هرجایی که آموزش‌وپرورش اراده کرد بریم و تدریس کنیم و اگه بخوایم توی این ۸ سال انصراف بدیم باید ۲ برابر تمام حقوقی که توی این سالها گرفتیم رو به عنوان جریمه به آموزش‌وپرورش پرداخت کنیم تا بتونیم از این شغل خارج بشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت بر معلمان.. بعضی ها نادان اند یا خود را به جهالت زدند خودتان را ناراحت نکنید یادشان رفته طفلی بودند که از روی کتاب بخوانند؟! یادشان رفته حساب و کتاب بلد نبودند تا حقوق ماهیانه اشان حساب کنند؟! این حرف هایمان از حسادت یا نادانی است!! به دل نگیرید و بگذارید خودشان را خالی کنند؟!
Netherlands
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا دروغ می گی؟ دریافتی معلم رسمی ماهی سه تومنه؟! پس چرا مادر من که بازنشسته است با لیسانس داره ۸ تومن می گیره؟!
آخرین اخبار