عربستان، متضرر قطع ارتباط تجاری با ایران/ حجم مبادلات تجاری ایران و عربستان چقدر است؟

ایران امروزه هیچ نیازی به کالا‌هایی که در گذشته از عربستان وارد می‌کرده، ندارد پس برقراری مجدد ارتباط تجاری میان دو کشور به نفع سعودی‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور عربستان سعودی به عنوان یکی از همسایه های آبی ایران چند سالی است که به دلیل بروز مشکلات سیاسی و اقتصادی، روابط دو کشور در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد به طوری که در حال حاضر ارتباطات تجاری میان ایران و عربستان تقریبا به صفر رسیده است.

چین، آمریکا و آلمان بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا به عربستان هستند که کالا‌هایی همچون، ماشین آلات، مواد غذایی، مواد شیمیایی و اتومبیل به این کشور صادر می‌کنند.

آن زمان که ایران نیز جزو کشور‌های صادرکننده کالا به عربستان بود، محصولات آهنی اسفنجی، پسته تازه و خشک شده، انواع زعفران، محصولات نیمه آماده از جنس آهن و فولاد و انگور خشک به این کشور صادر می‌کردیم.

طبق آمار سازمان تجارت جهانی، ۹۰ درصد از صادرات عربستان به کشور‌های دنیا نفت و فرآورده‌های آن است به طوری که این کشور در سال ۲۰۵ میلیارد دلار صادرات به کشور‌های چین، ژاپن و ایالت متحده داشت.

صادرات عربستان به ایران شامل کالا‌هایی همچون اتومبیل با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی، درب آسان باز شو، کارتن، قوطی و جعبه می‌شد که امروز ایران در این نوع از کالا‌های وارداتی یا به مرحله خودکفایی رسیده یا با ممنوعیت واردات مواجه شده اند، مانند واردات خودرو.

عربستان بیش از هر چیزی نیازمند تجارت با ماست

محمد حشمتی کارشناس مسایل اقتصادی در گفت وگو با  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کشور عربستان به دلیل رونق زیادی که در زمینه ساخت و ساز دارد، نیاز زیادی به مصالح ساختمانی نیز پیدا کرده است که ایران می‌تواند در تامین فولاد و کاشی و سرامیک صادرات زیادی به این کشور داشته باشد.

وی افزود: ایران در زمینه تولید و صادرات برخی دارو‌های خاص نیز در بازار‌های جهانی مطرح است که عربستان نیز وارد کننده انواع دارو است و در این زمینه می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

کارشناس مسایل اقتصادی بیان کرد: عربستان نیز به تازگی انواع صادرات را به کشور‌های همسایه خود آغاز کرده، اما اغلب آن‌ها نفت و مشتقات آن است که در این زمینه خودکفایی کامل در کشور داریم یعنی وابستگی عربستان به تجارت با ایران بیشتر از ماست.

حشمتی ادامه داد: البته تمام این موارد نیاز‌مند تقویت روابط سیاسی است، در کنار روابط اقتصادی، یعنی دولت دو کشور باید راه تجارت را برای گسترش ارتباط تجاری هموار کنند.

پس با وجود نیاز دو کشور به کالا‌های صادراتی یک دیگر به نظر می‌رسد این کشور عربستان است که بیش‌ترین ضرر را از قطع ارتباطات تجاری با ایران دیده است چرا که ایران هیچ نیازی به کالا‌های صادراتی عربستان ندارد، اما این کشور همچنان کالا‌های وارداتی از ایران را وارد می‌کند، اما نه از ایران بلکه از شرکای تجاری دیگر.

از طرف دیگر کالا‌هایی که آن زمان از ایران به عربستان صادر می‌شدند، امروز بازار‌های جدیدی را هدف خود قرار داده اند و به شرکای تجاری جدید صادر می‌شوند.

کشور عربستان امروزه کالا‌هایی همچون تجهیزات نیروگاهی، الکتریکی، الکترونیکی، آهن و فولاد، غلات، دارو و انواع پلاستیک را از کشور‌های مختلف وارد می‌کنند در حالی که تولید انواع این محصولات ذکر شده در ایران انجام می‌گیرد و شاهد صادرات اغلب آن‌ها به کشور‌های هدف نیز هستیم.

این در حالی است که عمده کالا‌های صادراتی عراق دردی از نیاز‌های ایران را دوا نمی‌کند و در صورتی که در کشور نیازی به برقراری مجدد ارتباط تجاری باشند، این یک ارتباط یک طرفه از سوی کشور عربستان سعودی خواهد بود.

از تجارت خارجی که بگذریم، طبق برآورد فعالان اقتصادی ایران، زمینه‌ی درآمد زایی در ایران نهفته است به نام گردشگری سلامت که بر اساس آن سالانه تعداد زیادی بیمار برای انواع درمان‌ها می‌توانند به متخصاص ایرانی مراجعه کنند، در این صورت می‌توان درآمد ارزی زیادی از هر بیمار حاصل کرد.

کشور عربستان نیز در این زمینه در شرایط مساعدی به سر نمی‌برد و با توجه به وضع مالی بسیار خوب برخی از اقشار این کشور، قطعا افرادی که با بیماری‌های خاص مواجه شوند، می‌توانند با مراجعه به پزشکان و بیمارستان‌های ایرانی سالانه مبالغ زیادی ارز به منابع ارزی ایران اضافه کنند.

ایران مقصد خوبی برای جراحی های مهم 

جمشید نفر رئیس کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: گردشگری به تفریح و بازدید از اماکن مختلف محدود نمی‌شود بلکه بخشی وجود دارد به نام گردشگری سلامت؛ به این معنا که به دلیل ظرفیت‌های زیادی که در زمینه درمان در کشور وجود دارد، سالانه می‌توان بیماران زیادی را به کشور جذب و درمان کرد.

وی افزود: پزشکان و متخصصان فوق العاده‌ای در درمانگاه‌های کشور فعالیت دارند که نمونه آن‌ها کمتر در جهان یافت می‌شود و به تازگی زیرساخت‌های عمل جراحی در ایران به درجات بسیار پیشرفته رسیده است با این وجود از این طریق می‌توان میانگین درآمد‌های ارزی را در کشور افزایش داد.

نفر بیان کرد: علاوه بر تمام این‌ها با توجه به افت ارزش ریال ایران در برابر ارز‌های رایج در جهان، از ایران می‌توان به عنوان بهشت مداوای بیماران تمام جهان یاد کرد.

از تجارت و گردشگری سلامت که بگذریم، صنعت گردشگری بزرگ‌ترین منبع درآمد عربستانی‌ها بعد از صنعت نفت است به طوری که این کشور به طور میانگین سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار از این طریق درآمد دارد. یک آمار جالب می‌گوید که در سال ۲۰۱۵ زائران بیش از ۲۰ میلیارد ریال عربستان، سوغاتی خریده بودند.

اندونزی، پاکستان، هند، مصر، بندگلادش و ایران به ترتیب بیش‌ترین تعداد زائر را در طی یک سال به عربستان داشته اند به طوری که در سال ۹۶ بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی به این کشور سفر کردند. در صورتی که هر فرد ایرانی ۴ هزار دلار در سفر خود به عربستان هزینه کرده باشد، بیش از ۳۴۰ میلیون دلار درآمد عربستان از زائران ایرانی در آن سال بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
عجب
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو بعضی جاها آدم گیج می شه...
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل نوغانچی صالح
۲۱:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا اینقدر منفی گرایی در خصوص کشورهای منطقه مطرح نکنید با عراق که ۸ سال جنگیدیم ضرر زیان نگرفتیم کلی هم شهید دادیم هزینه اقتصادی هم کردیم کسی حرفی نمیزند حالا یکی میگوید بن سلمان چی شده ان کشور فعلا بالای ۸میلیون بشکه نفت میفروشد پس تبادل با انها بهتر از اروپاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی کم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
عربستان تو این مدت خیلی به ایران ضربه زده مثل حادثه منا . ترور دیپلمات ما در یمن. شبکه های ضد ایران و داعشی های که از طریق عربستان ساپورت میشدند. واقعا کمال نادانی هست اگر حتی از طریق دیپلماسی با عربستان دوباره وارد ارتباط بشویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا حج نروید خدا خانه های زیادی در همسایگی خانه تان دارد .
مظلومیت امام حسین را میتوان در غیر از کربلا هم پیدا کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بلاخره این دو کشور باید باهم بسازن

آمریکا و اسرائیل دو دشمن قسم خورده ی این دو کشور
و روسیه و چین هم دنبال منافع خودشان هستند

امنیت خارجی و داخلی عربستان و کم شدن دشمنان بین‌المللی ایران و برگشت وجه دیپلاماتیک و مقبولیت بین المللی ایران

میتواند تاثیر تحریم ها رو کم کند و قیمت نفت از این حد فاجعه نجات دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
گرسنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
رابطه با کشوری که هر لحظه از عمر منحوسش بفکر ضربه زدن به ایران و ایرانیه یک نوع توهین به همه ایرانی هاست مشکلشون هم شیعه و قدرت منطقه ای هم نیست کینه شتری اینا با ما اینه که فکر میکنن ما برده هاشونیم
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۲۰:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دبی زمانی دبی شد که ایران تحریم بود و از بازار بی حساب و کتاب ایران سود سرشاری برد،زمانی که ایران درگیر جنگ خارجی و خیانت‌های داخلی و مدیران ناشایست شد همان زمان کافی بود قشم و جزایر را های تجارت جهان می ساختیم ،
اکنون هم این بازار پرسود ایران است که پای چین و عربستان را هم به این بازار می‌کشاند.
Iran (Islamic Republic of)
فرزندی از زاگرس
۲۰:۰۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
درست عربستان به خاطر فروش نفت ثروتمند است ولی تواناییهای ایران را ندارد و وابستگی و نیاز بسیاری دارد که با وجود درآمد بیشتر، از قدرت و توان بسیار بسیار کمتری برخوردار است ایران ما اگر چه سخت ترین تحریم ظالمانه جهان را دارد ولی تا حدودی موفق عمل کرده ،عربستان با تجاوز به یمن و پرورش و حمایت از داعش و القاعده و دهها گروه تروریستی خود را در جهان بدنام کرده و همه به اینکه عربستان،زادگاه و مهد و پرورش گروههای تروریستی و تروریسم است پی برده اند ، رابطه ایران و عربستان زمانی خوب میشود که عربستان دست از دشمنی با ایران و دوستی با اسراییل و تجاوز به یمن و حمایت از تروریستها و کشتار شیعیان کشورش را متوقف کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
فکرکنم ایران بیشتر متضر شده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
فرضا چند سال هندونه صادر نکردیم اونجا. شرکای بهتر تجاری داره و نیازی به ایران نداره.
آخرین اخبار