کرمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رئیس دستگاه دیپلماسی درصدد فراهم کردن فضا برای تفاهم بیشتر در منطقه است

کارشناس مسائل منطقه گقت: ظریف با سفر به بغداد، دوحه و مسقط بر تقویت نگاه ایران نسبت به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای با گفت‌وگو تاکید کرده است.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه هشتم اردیبهشت با استقبال «بدر البوسعیدی» همتای عمانی خود و «علی نجفی» سفیر ایران در عمان وارد مسقط شد. وی علاوه بر دیدار با «بدر بن حمود البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان، با سایر مقام‌های عمانی نیز دیدار کرد. رایزنی درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله محور‌های گفت‌وگو‌های وزیر امور خارجه با مقامات عمانی بود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این به قطر و عراق هم سفر کرده بود؛ سفری که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ذیل دیپلماسی رمضان انجام می‌شود.

کامران کرمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به عمان، اظهار کرد: اهمیت سفر منطقه‌ای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به دوحه، بغداد و ایستگاه پایانی یعنی مسقط را باید هم راستا با فعل و انفعالات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد تبیین و ارزیابی قرار داد؛ اگرچه تقویت روابط دوجانبه و تاکید بر همکاری‌ها و همفکری‌های منطقه‌ای در قالب دیپلماسی رمضان به عنوان هدف سفر ظریف از سوی وزارت خارجه برآورد شده است، اما این سفر‌ها را نمی‌توان از دو تحول مهمی که همزمان در حال جریان است، جدا دانست.

او افزود: تحول اول که همزمان با سفر منطقه ای وزیر خارجه کشورمان در جریان است، مذاکرات احیای برجام در وین است که با توجه به پیشرفت‌هایی که در آن صورت گرفته، ضرورت تقویت دیپلماسی و رایزنی‌ها با کشور‌های دوست منطقه‌ای را اجتناب ناپذیر می‌سازد، بنابراین وزیر خارجه ایران در صدد است تا با همفکری با همسایگان زمینه‌های همراه کردن منطقه و به ویژه بازیگران که نقش مهمی را در این میان ایفا می‌کنند، با گفت‌وگو‌های برجامی فراهم کند.

کرمی ادامه داد: تحول دوم، برقراری تماس‌ها بین ایران و عربستان است که با توجه به برگزاری دور اول این گفت‌وگو‌ها با میزبانی بغداد در ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، احتمال برگزاری دور دوم این مذاکرات امنیتی در هفته‌های پیش رو نیز وجود دارد؛ بنابراین وزیر خارجه ایران با سفر به بغداد، دوحه و مسقط؛ یعنی  سه پایتختی که به نوعی در برهه‌های مختلف نقش مهمی در رایزنی و میانجیگری روابط ایران و عربستان و ایران و آمریکا داشته اند، بر تقویت نگاه ایران نسبت به حل و فصل مسائل و بحران‌های منطقه‌ای با گفت‌وگو تاکید کرده است.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اهمیت سفر ظریف به سه کشور منطقه، تصریح کرد: همزمان با سفر ظریف به دوحه، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز همان روز به دوحه سفر کرد و با مقامات قطری دیدار کرد؛ بنابراین واضح است که سفر محمد جواد ظریف با یک دستورکار منطقه‌ای روشن صورت گرفته و بنا دارد تا زمینه‌های برقراری تماس‌های بیشتر با بازیگران تاثیرگذار برای گفت‌وگو بر سر بحران‌های منطقه‌ای و فراهم کردن فضا برای تفاهم بیشتر را امکان پذیر سازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار