فراز و فرود‌های یک ولیعهد تازه‌کار/ چرخش موضع عربستان در قبال ایران چه معنایی می‌دهد؟

محمد بن‌سلمان در حالی به تازگی از برقراری یک رابطه خوب با ایران گفته، که پیش از این همواره اظهارات ضدایرانی خود را تکرار می‌کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با «عبدالله المدیفر» مجری شبکه خبری العربیه، اظهاراتی را بیان کرد که شاید تاکنون از زبان یک مقام رسمی عالیرتبه عربستانی در دوران پادشاهی ملک سلمان نشنیده بودیم.

بن‌سلمان در پاسخ به این سوال مجری که پرسید، «آیا راهی وجود دارد که اختلافات با ایران کنار گذاشته شود؟»، گفت: «در نهایت ایران، همسایه ماست و هر آنچه که ما می‌خواهیم داشتن یک رابطه خوب و متمایز با ایران است. رابطه خوب ایران و عربستان باعث پیشرفت و آبادانی در سراسر منطقه می‌شود».

اظهار نظر نفر دوم عربستان در خصوص داشتن رابطه‌ای خوب با ایران، در حالی بیان می‌شود که پیش از و طی حداقل پنج سال اخیر تمام مقامات رسمی آل سعود از پادشاه گرفته تا ولیعهد و وزیر خارجه این کشور، با لحنی تهدید‌آمیز و خصمانه، کشورمان را خطاب قرار می‌دادند.

مثلا همین بن‌سلمان که تا این حد دیپلماتیک و خیرخواهانه سخن گفته، در مصاحبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ با شبکه الاخباریه، گفت: «تلاش می‌کنیم که نبرد در ایران باشد نه عربستان.»

روابط ایران و عربستان طی دهه‌های اخیر، هیچگاه تا این اندازه پر تنش نبوده است. عربستان تحت حاکمیت ملک سلمان از ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ تاکنون، سیاست متفاوتی را در قبال کشورمان اتخاذ کرده و صریحا به دشمنی آشکار با ایران پرداخته است. قطع رابطه ایران و عربستان طی سال‌های اخیر در حالی است که پادشاه قبلی عربستان حتی با وجود اختلاف نظر‌های جدی، هرگز رابطه عادی خود با ایران را بر هم نزد.

اعدام شیخ «محمد باقر نمر النمر» روحانی برجسته شیعیان عربستان، کشته شدن صد‌ها هموطن در فاجعه منا آن هم به دلیل سوء مدیریت ریاض، تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و حمله به سفارت عربستان در تهران از جمله افت‌وخیز‌های روابط ایران و عربستان طی سال‌های اخیر بوده است.

با وجود تمام سوء رفتار‌های طرف سعودی، ایران بار‌ها تاکید کرده که داشتن روابطی دوستانه با همسایگان و مخصوصا کشور‌های اسلامی از جمله اولویت‌های مهم سیاست خارجی ایران است. تحقق روابط عادی ایران و عربستان البته در سایه تغییر الگوی رفتاری عربستان ممکن است، کما اینکه اخبار ضدونقیضی در خصوص مذاکره هیئت‌های ایرانی و عربستانی آن‌هم در سطوح بالا به میزبانی بغداد شنیده می‌شود.

چرا عراق بین ایران و عربستان میانجی‌گری می‌کند؟

نشریه بروکینگز در مقاله‌ای در خصوص نقش بغداد در میانجی‌گری بین تهران و ریاض، مختصات سیاست خارجی عراق در دوران نخست وزیری مصطفی الکاظمی را شرح می‌دهد و می‌نویسد: «در سال‌های اخیر، عراق قصد داشته تا با ایجاد یک روابط متعادل بین ایران و عربستان، یک سیاست خارجی غیرمتعهد را به نمایش بگذارد. نخست وزیران عراق برای ایجاد این توازن معمولاً سفر‌های خود به تهران و ریاض را به صورت همزمان برنامه‌ریزی می‌کنند. همانطور که حیدر العبادی نخست وزیر وقت عراق، در سال ۲۰۱۷ گفت که عراقی‌ها تمایلی ندارند تا قربانی رقابت‌های منطقه‌ای باشد». بنا بر این تفسیر می‌توان اینطور برداشت کرد که بغداد تصور می‌کند ایران و عربستان، عراق را به عنوان کشوری برای تقابل و رقابت انتخاب کرده‌اند و اگر روابط ایران و عربستان بهبود پیدا کند، بغداد هم سود خواهد کرد.

چرا موضع عربستان نسبت به ایران کاملا تغییر کرده است؟

اما تغییر لحن عربستان در قبال ایران هم موضوعی است که قابلیت بررسی دارد. گاردین در گزارشی به فراز و نشیب روابط ایران و عربستان می‌پردازد و می‌نویسد: «این الگوی تلاش برای اعمال اقدامات سخت‌گیرانه علیه ایران و سپس درخواست برای کاهش تنش، خصیصه رقابت عربستان و ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران تاکنون است».

برخی دیگر از تحلیلگران، معتقدند که روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا بر سیاست خارجی عربستان تاثیر مستقیم گذاشته است. ریاض به عنوان کشوری که به طور کامل به آمریکا متکی است باید در عرصه‌های مختلف خود را با واشنگتن هماهنگ کند. آمریکا در دوره بایدن تصمیم گرفته تا نقش کشوری دیپلماتیک و منطقی را ایفاء کند. ریاض اکنون دریافته که اگر به تخاصم علیه ایران اصرار بورزد، ممکن است نقش محوری خود در جهان عرب را از دست بدهد. و آمریکا برای پیشبرد نظرات خود در منطقه به کشور‌های دیگر عربی نظیر قطر مراجعه کند.

البته تحولات میدانی در یمن، و پیشرفت ارتش یمن علیه ائتلاف متجاوز سعودی را نباید از قلم انداخت. عربستان هرگز تصور نمی‌کرد که انصارالله تا این اندازه در یمن قدرت بگیرد و همچون سد مستحکمی در برابر زیاده خواهی و تجاوزات عربستان مقابله کند. آل‌سعود که روزی حوثی‌های یمنی را عده‌ای «پابرهنه» خوانده بود، اکنون در باتلاق همین پابرهنه‌ها گیر افتاده است. محمد بن‌سلمان در همین مصاحبه با العربیه حتی لحن بسیار متفاوتی با جنبش انصارالله داشت و گفت: «هرچند که حوثی‌ها رابطه خوبی با ایران دارند، اما دست آخر آن‌ها از نسل عربی هستند».

تغییر موضع آشکار بن‌سلمان در قبال جنبش انصارالله به حدی مصنوعی است و به یک‌باره اتفاق افتاده که با واکنش تند انصارالله مواجه شد. «عبدالرحمن الأهنومی» سردبیر روزنامه «الثورة الیمنیة» در توییتر خود در واکنش به مصاحبه بن سلمان نوشت: «ما ۶ سال پیش هم عرب بودیم»؛ بنابراین بسیار واضح است که نگرش جدید عربستان به یمن، حاکی از انفعال در حوزه نظامی و فعال‌تر شدن در حوزه دیپلماسی و مذاکره است.

محمد‌بن سلمان در مصاحبه با العربیه با این سوال مواجه شد که تاکنون از چه چیزی ترسیده، او در پاسخ مدعی شد که واژه ترس در فرهنگ لغت عربستان جایی ندارد! او گفت: «السعودی لا یخاف»، یعنی یک عربستانی هرگز نمی‌ترسد. نترسیدن بن‌سلمان از شرایط کنونی کشورش که با مشکلات جدی مواجه شده به همان اندازه یک گزاره غیرقابل باور است که دراز کردن دست دوستی به سمت انصارالله در مخیله نمی‌گنجد.

محمد‌حسن نیک‌بین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۲:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بفرموده حضرت امام خمینی رحمت الله علیه
اگر از صدام بگذريم، اگر مسأله قدس را فراموش کنيم، اگر از جنايت هاي آمريکا بگذريم از آل سعود نخواهيم گذشت.
ان‌شاالله اندوه دلمان را را در وقت مناسب با انتقام از آمريکا و آل سعود برطرف خواهيم کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به این معناست که ایران برای روابط با عربستان به التماس افتاده وگرنه باید محل به سعودی ها نمی گذاشت چه برسه به اینکه تو عراق جلسه محرمانه بگیره و بعد سخنگوی وزارت خارجه تکذیب کنه بعد همه دنیا تائید کنه بعد وزارت خارجه دروغگو هم تائید کنه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگرچه من یمنیها رو خیلی دوست دارم وعاشقشون هستم اما تغییر موضع عربستان رو هم دوست دارم چون به نفع همه است تغییر موضع عربستان هم به ریس جمهور عراق بر میگرده که او در حمایت از مواضع ایران و عراق عربستان رو مجبور به سازش کرد البته با سیاستهایی که لازم هست
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
" نفوذ "
حداقل یک سال فقط اخبار خاشقچی رو دنبال کردیم که کار همین ها بوده........
Iran (Islamic Republic of)
یک رعیت
۱۷:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقا رضا ی عزیز رعییتها بی اعتبار نیستن اعتبار فقط پول نیست انسانیت است
Iran (Islamic Republic of)
کامبیز
۱۶:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این همونه که خاشقچی رو تکه تکه کرد این همون حیوان در هیبت انسان این تشنه خون مسلمانانه مخصوصا شیعیان اما موشک ایرانی یمنی کار خودشو میکنه کارت در ریاست جمهوری بعدی انقلابی به التماس هم خواهد کشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ول کن این قاشقچی رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقت فقط میدان یمن نتیجه میده
البته من اگر به جای دیپلماسی بودم محتاطانه برخورد میکردم مثلاً به بهانه کرونا باهاشون دست نمی‌دادم مشت میزدم
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
طرف از موشک های یمن ترسیده انگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما به زور میرید حج واجب فعلا که ولیعهد تازه کار با سندل میره توی خانه ی خدا میچرخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
رو کوکائین و با سندل
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۴:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
هویج و چماق !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بن سلمان اعتقادی به گفتگو و دیپلماسی ندارد ، ولی ضربات میدانی یمن انچنان قوی ودردناک بوده که بن سلمان هم سر عقل امده وقصد مذاکره وگفتگو دارد ، اقتدار میدان است که میتواند بی عقلی مثل بن سلمان را به دیپلماسی علاقه مند کند، ظریف باید درس دیپلماتیک یاد بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر سعیدپناه
۱۲:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فهمیدن که جاه طلبی و لات بازی و فتنه گری به جایی نمی رسه، حالا به التماس افتادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرخش موضع عربستان در قبال ایران چه معنایی می‌دهد؟
خب معلومه چه معنی ای میده، ایران ایقدر بدبخت و درمانده شده که حتی به عربستانم باج میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اشکال نداره ما ماشاله کتک خورمان ملس است هر بلائی می خواهید سر ملت ایران در آورید هیچ باکی نیست ما و مسئولین در رکاب می باشیم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۵۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
در هر حال فعلا این یک نصرت و پیروزی الهی برای هم ایران اسلامی مقتدر و قدرتمند و هم برای یمن مظلوم و هم برای سرتا سر جهان اسلام ناب محمدی ص محسوب می شود به یمن ماه پر خیر و برکت رمضان کریم و باید ایران اسلامی و یمن از این موقعیت بدست آمده نهایت استفاده را بکند و هر چه سریعتر روند صلح و مذاکرات و تعاملاتشان را با عربستان سعودی آغاز کند تا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان و خلیج عدن و سر تا سر یمن و غیره ... امنیت کامل برقرار شود و عربستان سعودی هم تمامی مزدورانش را و ارتشش را از تمامی خاک یمن باید خارج کند و به پشت مرزهایش انتقال دهد و حکومت جدید مستقل یمن اسلامی را به رسمیت بشناسد اگر این موقعیت نصرت الهی را با حرفک گفتکهای خاله زنکانه که دوزار توش نیست و فقط ایجاد تنش می کند را از دست دهید مورد خشم و غضب الهی خداوند جل جلاله قرار خواهید گرفت چرا که بدون جنگ و خون ریزی نصرت بزرگ الهی شامل ایران و یمن و جهان اسلام ناب محمدی شده ولی این نصرت الهی را اگر با بی خردی و بی اهمیت کردن و دنبال حرفک گفتکهای خاله زنکانه اینو آن از دست بدهید متضرر می شوید اگر کمال استفاده را از این صلح و تعاملات سازنده نکنید در تمای آیات و روایات صحیح قرآنی هم آمده است هر گاه دشمن خواست با شما صلح و تعامل کند با او از نقطه قوت و اقتدار و قدرت صلح کنید و فی مابینتان عهدنامه و قرار دادی مکتوب منعقد کنید و اگر هریک از طرفین قرارداد صلح و تعاملات سازنده راهبردی صلح را به انواع مختلف برهم زند این قرار داد به آخر رسیده و انقضاء شده ولی فعلا تا این موقعیت نصرت الهی بوجود آمده باید حداکثر استفاده را کرد که برای شما بسیار حسنات خواهد داشت اگر تا زمانی که صلح برقرار است بتوانید با خردمندی و بصیرت از هر لحاظ استفاده های لازم را ببرید .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر و عمل کردن به موقع و خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای عمار باید درکمال احترام به شما بگویم .شما نه از سیاست چیزی میفهمید ونه از اسلام ناب محمدی که در گفته هایتان اشاره کردید.
آیا از تفکر وهابیت در مقابل با شیعه چیزی میدونید؟؟؟؟
از جایگاه ایران وسعودی بین امریکا وصهیونیزم چطور؟؟؟
از تفکر این آقای سعودی چی؟؟
فهمیدی چرا بجای گفتن کلمه مسلمان برای یمن گفته اما دست آخر آن‌ها از نسل عربی هستند؟؟؟؟؟
وخیلی سوالات دیگه.بنظر شما جای تفکر وتعمق نداره .چون دشمن درجه یک شیعه یک وهابی وبعدصهیونیسته!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرفات درست عمار
ولی دشمن داخلی فعلا
در راس کاره
عربستان هم ازآب گل آلود ماهی
میخاد بگیره
با مشورت غربیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید مواظب بود. دفعه قبلی هم که سیگنال مذاکره داده بودند سردار سلیمانی رو ترور کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عربستان وایران دو مسلمان نباید بین مسلمانان تفرقه باشد تا آمریکا استفاده کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
محض اطلاعتون رژیم سعودی مسلمان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
یهودی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فهمیده دشمنی با ما آخر و عاقبت خوشی نداره و باید کوتاه بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
" نفوذ "
حداقل یک سال فقط اخبار خاشقچی رو دنبال کردیم که کار همین ها بوده........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیدار باشیم
بیدار باشیم
(((((((((((((((((((( اون یه نوکر... نفوذیه ... )))))))))))))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
موضعش تغییر نکرده است و تغییر نخواهد کرد همیشه بر ضد شیعیان و ایران بوده و هست فقط سیاستش تغییر کزده است چون در موضع ضعف قرار گرفته است.جنایتهای سعودی از حمایت از ضدام گرفته تا قتل عام حاجیان تولید ترور در منطقه قتل عام مردم یمن نباید هیچوقت فراموش شود.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
اگر دشمنان اسلام ناب محمدی ص و امت یکپارچه حزب الله سر تا سر جهان اسلام قصد صلح و آشتی و تعامل دارند باکی نیست و باید سریعا باهاشون صلح و تعامل کرد باید یک قرارداد و عهدنامه معتبر همراه با مفاد بند بند قرار داد به تفاهم رسیده فی مابین دو کشور به صورت شفاف و رسما و بدون هیچ گونه ظلم و ستمی و زیاد خواهی و دخالت در امور داخلی کشورها قانونی در حد و حدود چهارچوب قوانین دو کشور آزادانه منعقد و راستی آزمایی شود و این قرارداد صلح و تعامل تا زمانی که طرف مقابل از آن سرپیچی نکند کاملا معتبر می باشد و این قرارداد چه میان ایران و عربستان سعودی باشد چه میان عربستان سعودی با یمن باشد باید مکتوب و ثبت و ضبط شود در جامعه بین المللی جهان اسلام از این نمونه صلح ها در تاریخ اسلام ناب محمدی ص بسیار رخ داده است فقط باید از تاریخ عبرت بگیرید که اشتباهات گذشتگان دوباره و چندباره تکرار نشود .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عربستان احساس خطر کرده که دست دوستی با ما دراز کرده ،دوستی ما با کشورهای همسایه مثل پاکستان وافغانستان و عراق وسوریه و یمن و روسیه و چین ،باعث این اتفاق شده پس تا می توانیداگر خواهان روابط خوب عربستان وایران وپیشرفت منطقه ومسلمانان هستید.روابط خودرو با کشورهایی که مشترکات فرهنگی داریم رو گسترش بدهیم اونوقت ببینیدکه عربستان چطور دشمنی رو به دوستی تبدیل می کند.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
بنظر بنده حقیر کمترین بی سواد و طبق آیات و روایات صحیح قرآن کریم نورانی هدایتگر مومنین مسلمین حزب الله و کل بشریت اگر دشمنان اسلام ناب محمدی ص و امت یکپارچه حزب الله سر تا سر جهان اسلام عربستان آل سعودی قصد صلح و آشتی و تعامل دارند هیچ باکی نیست و باید سریعا باهاشون صلح و تعامل کرد از نقطه دست برتر و اقتدار و قدرت و باید یک قرارداد و عهدنامه معتبر همراه با مفاد بند بند قرار داد به تفاهم رسیده فی مابین دو کشور به صورت شفاف و رسما و بدون هیچ گونه ظلم و ستمی و زیاد خواهی و دخالت در امور داخلی کشورها قانونی در حد و حدود چهارچوب قوانین دو کشور یا سه کشور ایران عربستان سعودی و یمن و یا فی مابین چند کشور آزادانه منعقد و راستی آزمایی شود و این قرارداد صلح و تعامل تا زمانی که طرف مقابل از آن سرپیچی نکند کاملا معتبر می باشد و این قرارداد چه میان ایران و عربستان سعودی باشد چه میان عربستان سعودی با یمن باشد و یا غیره .... کشورهای اسلامی باید مکتوب و ثبت و ضبط شود و حاکمیت کل کشور یمن مظلوم را هم به رسمیت بشناسد و دست از محاصره همه جانبه یمن بردارند و نیروهای ارتششان را به پشت مرزهای عربستان سعودی ببرند و این عهدنامه و قرارداد باید در جامعه بین المللی جهان اسلام ثبت و ضبط شود از این نمونه صلح ها در تاریخ اسلام ناب محمدی ص فی مابین کشورهای اسلامی آب دوغ خیاری و کشورهای اسلام ناب محمدی ص بسیار رخ داده است فی مابین خوارج و اسلام ناب محمدی ص فی مابین امام حسن مجتبی ع و معاویه ملعون و غیر ... فقط باید از تاریخ عبرت بگیرید که اشتباهات گذشتگان دوباره و چندباره تکرار نشود .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۳:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
این صلح و تعاملات سازنده یک نصرت و پیروزی بزرگ الهی از طرف خداوند جل جلاله برای جهان اسلام ناب محمدی ص محسوب می شود و یمن مظلوم هم از محاصره همه جانبه ظالمانه خارج می شود و تمامیت ارضیش و استقلالش به رسمیت شناخته می شود و تمامی مزدوران و ارتش عربستان سعودی به پشت مرزهای عربستان عقب نشینی می کنند و دوران و فصل جدیدی از سازندگی و شکوفایی برای یمن مظلوم جنگ زده پیروز سرافراز آغاز می شود این نصرت الهی و پیروزی بزرگ بر امت واحده رسول الله ص امت واحده حزب الله سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص و یمن مظلوم سرافراز پیروزمند مستقل را پیشاپیش تبریک می گوییم . و من الله توفیق .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۱۴:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اولا خیلی هم معنی عقب نشینی نمیده! ثانیا برای توافق با ایران برای وادار کردن انصارالله یمن به عقب نشینی از مأربه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسئولین کشورمان به رابطه داشتن با کشور عربستان تمایل داشتند دارند و ابراز هم کردن می کنند چرا سرمان زیر برف کردیم واقعه بین باشیم هی یک طرفه قصاوت نکنیم حالا چرا این دولت تدبیر امید از اول با ملت صادق نبوده نیست خدا می داند
Iran (Islamic Republic of)
بچه دِه
۱۵:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بایدن که رفت و دولت تروریست دیگری که تو امریکا سر کار اومد ، بن سلمان اجازه رابطه با ایران ازش میگیرن
الان هم ممکنه اسراعیل و امریکا مانع رابطه سعودی با ایران بشن
سعودی از آمریکا خط میگیره و مستقل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت قبل بود؟ دولت قبلش چی؟عزیزم ایران ثروت داشت منابع داشت پول داشت الان دیگه تموم شد واسه جوونا هیچی نموند واسه بچه هاشون شاید اسکلتی سوئ هاضمه بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسلم است که رژیم آل سعود شدیداً تحت امر آمریکا ست و هیچ تصمیمی بدون جلب نظر آمریکا نه میگیرد و نه می تواند بگیرد و از طرفی دشمنی این رژیم با ایران اسلامی را هم کسی نمی‌تواند انکار کند تغییر مواضع اخیر آل سعود در مقابل ایران و انصار الله یمن نمی تواند جز یک معنی داشته باشد شکست سیاست های شیطانی جهان کفر در مقابل مواضع بر حق ایران عزیز که امید واریم این تغییر موضع از سر عقل و درایت باشد نه فریب کاری و شگرد شیطان صفتانه ، که البته اگر اینگونه باشد باید بدانند که آینده به مراتب برای ایران عزیز بهتر و برای آنها بدتر خواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما هی بگید بده ولی واقعیت اینه که ملت عربستان بالاترین رفاه رو در منطقه داره و با به روز شدن عقاید مردم و حکومتش (مثل همین شاهزاده جوان) به سرعت افتاده تو ریل پیشرفت، ما هم به سرعت افتادیم تو پسرفت. اون ها عقاید عقب موندشون رو دارن عوض و نوسازی می کنم تو کشور ما دگماتیسم تازه داره قدرت می گیره
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۱۴:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
جااااان؟؟!!! ریل پیشرفت؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر شما یک بار به عربستان می رفتید و وضعیت این کشور را می دیدید که با داشتن درآمدی بیش از چهل برابر ایران و جمعیتی حدود نصف جمعیت ایران چگونه است ،هرگز چنین مطلبی نمی نوشتید .
Canada
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
صدها سفر باید کرد
تا پخته شود .خامی و جاهلی
چشم بسته نطق میکنی
حتی تاکسی های تایلند هزار برابر بهتر از تاکسی های مکه است
هی فکر میکردم الان فرو میروم و توی خیابان میافتم
حتما دنبال کننده کانالهای عربستان انترنشنال و من و تو هستی که
هر چه به خوردتون میدهند
بدون تحقیق قبول میکنی
واقعا نادان .خام و جاهلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیداست تو عمرت یکبار حتی برای حج به عربستان نرفتی. اگه شهرهای مکه و مدینه رو که برای حفظ آبرو بیشتر بهش میرسند دیده بودی میدونستی عربستان چقدر فقیر داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
معنیش اینه که میخوان دم انتخابات اعمال نفوذ کنند تا افراد مورد نظرشون در ایران به قدرت برسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چند بار آرامکو رو زدیم،به غلط کردن افتادی و داری رام میشی انگار،گاو نه من شیرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عربستان به دولت ایران لطف کرده واجازه داده تابااون رابطه برقرار کنه!؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
وهابی جانک.عربستان غلط کرده با ال سعود و امریکا و رژیم صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر فردوسی نبود ما حالا داشتیم عربی حرف میزدیم بماند که کاملا پارسی سخن نمیگوییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فاجعه منا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
فاجعه کرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
این مردک ابلیس صفت فقط داره حرف می زنه، حرام خوار بد طینت بد سرشت، به درک واصل میشه به همین زودی ها، حرف هاش ارزش هم نداره، وهابی صهیونیست ها کثیف
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ان شاالله نابودی آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
همین الان باید ایشون وآل سعود قدرت رو بدن دست انصارالله وفرارا کنند تا مکه ومدینه از لوث وجود این افراد پاک بشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا باید گفت خاک بر سر کشوری که سیاست ها و رفتارهای خودش را براساس سیاست ها و رفتارهای روسای جمهور آمریکا تنظیم میکنه. شاه یک کشوری که عزت نفس نداشته باشد نه تنها شاه نیست به نظر من اعتبارش از یک رعیت هم پایین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینم یه روز میمیره و سزای اعمال نسل کوشی خودشو میبینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه ما عمر جاودان داریم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خنگ ترین عرب حاضر در کره زمین همین بن سلمان گاوه .......
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۳:۵۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
حداقل مردم این عرب خنگ سر صف نیستند کرونا رو مهار کرده ومردمش بهترین رفاه رو دارن ای کاش همه مثل این سیاست مدار باشند وبر اساس منافع ملی تصمیم بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
همین گاوی که میگی، برای مردمش بیشتر ارزش قایله!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آنها هیچ انتخاباتی ندارند شماها بودید که در ایران رای نادرست دادید و انتخاب کردید و اینها ثمره انتخاب نادرست شماهاست فرافکنی نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
((نوکری.. رو آقایی ترجمه نکنین )) ، آقا یا خانم بینام ، همین سطحی بودن ها و سطحی نگری ها اصل ماجراست... ، اندکی دقیق باشیم با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
نفوذی کثیف بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عربستان میخواد برای یه لحظه سرش رو از زیر آب در بیاره و هوا بگیره و دوباره بره به عمق بیشتر ،اجازه این کار رو بهش ندین تا همونجا که هست خفه بشه ،عربستان بد زات همیشه بد زات میمونه. دیگه اگه خودش هم بخواد آدم بشه ،نمیتونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ذات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
قشنگ به غلط کردن افتادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
از نسل عمر وعاصه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بن سلمان احمق
Canada
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوی کهن سال میفهمد جنگ یمن فرسایشی شده و
در دینا منفور شده اند
یک طوریی میخواهد دفترچه جنگ را ببندند
بطرف ایران امدند که تاثیر بر تصمیمات حوتی بگذارند
ولی حوتی ها خوب میدانند که چی بنفع شون است و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی دیگه از دلایلش هم اینه که یران از نظر نطامی بسیار قوی شده.
و اگه چند ناو جنگی از چین هم بخرند حتی امریکا دیگه هیچ غلطی نمیتونه کنه و اسرائیل نیز به غلط کردن میوفته
عربستانی ها مثل گاو نه من شیر ده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بن سلمان از ایران میترسه .......مثل ... میترسه
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۰۹:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
میدونید داستان چیه .شما باید همیشه بدونید که از جانب کسانی که ذاتشون خرابه هیچ وقت خیری بلند نمیشه.
حتی زمانی که از در دوستی میان باید بدونید که شر بیشتری قراره به شما برسه.مثلدداستان آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مکر شیطانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
این نجاست میخواد از رسوایی یمن خلاص بشه و میدونه بدون همکاری و اراده ایران امکان پذیر نیست بهش ثابت شده قدرت ایران در منطقه مخصوصا الان گه ترامپ هم گورشو گم کرده والا تشنه به خون ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
باسلام روابط ایران با کشورهای همسایه و جهان به منافع ملی و مردم است با منفی بافی چیزی درست نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
البته ایران هرچه بیشتر با عربستان دوست باشه به نفع منافع ملی است ولی دوستی خاله خرسه اونها رو باید مراقب باشه و دوستی گرگ با سگ یکسان نیست سگ وفاداره ولی گرگ اینگونه نیست اینها از گرگ هم بدارند و دوستی شأن از دشمنی بد تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
روابط با عربستانی که شیعه را مرتد میداند درست نیست یادتان نرود هر وهابی سه شیعه بکشد بدون حساب و کتاب به بهشت میرود شما تا آخر قضیه را بخوانید و هی دم از رابطه با ابلیسهای وهابی نزنید.
آخرین اخبار