کشت برنج در لرستان امسال به صرفه نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به خشکسالی کم‌سابقه سال زراعی جاری و کاهش منابع آبی کشت محصول برنج در استان به صرفه نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، جواد صالحیان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان  گفت: حدود ۶ هزار هکتار زمین‌های زراعی استان هر ساله زیر کشت برنج می‌رود که امسال به علت افت محسوس منابع آبی زیرزمینی و رواناب ها، برنجکاران با معضل تامین آب مواجه می‌شوند.

او گفت: مناطق دورود، چغلوندی، حاشیه کشکان، خرم رود، چگنی و خرم آباد به دلیل احتمال زیاد خشکی و کم آبی رودخانه‌ها امسال شرایط خوبی برای کشت برنج نخواهند داشت چراکه پیش بینی می‌شود سد‌های ایوشان و مروک نیز آزادسازی آب نداشته باشند.

او با تاکید بر رعایت الگوی کشت در این شرایط ادامه داد: به کشاورزان این مناطق اطلاع رسانی شده است ازکشت آبدوست خودداری کرده و تنها ۳۰ درصد این محصولات را امسال کشت کنند.

صالحیان تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود ذرت علوفه‌ای به جای برنج کشت شود چراکه طول دوره رشد آن کوتاهتر است و با توجه به ضعیف شدن مراتع، علوفه دام نیز تامین می‌شود همچین سوربن علوفه‌ای به کم آبی مقاوم و به عنوان کشت دیگری برای جایگزین برنج مناسب است.

گفتنی است بارش‌های سال زراعی جاری در لرستان نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد کاهش یافته است.

عملیات کاشت نشاء برنج خرداد ماه در استان آغاز و برداشت این محصول از مهرماه انجام می‌شود، سال گذشته ۵۰ هزار تن شلتوک و ۳۰ هزار تن برنج سفید در لرستان برداشت شد.

گفتنی است شورای حفاظت منابع آب پلدختر اعلام کرده است به دلیل تداوم خشکسالی و کاهش منابع آب زیرزمینی وسطحی، کشت هرگونه محصول پرمصرف آب از جمله برنج، هندوانه و ذرت در بهار و تابستان امسال ممنوع است و بنابر این مصوبه قانونی با هرگونه کشت این محصولات و انتقال آب با متخلفان برخورد می‌شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.