باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سلسله نشست‌های برجامی به کجا رسید؟/ تلاش ۱+۴ برای باز کردن گره کور توافق هسته‌ای

مذاکرات برجام در حالی از سرگرفته شد که هیئت‌ها نتایج مذاکرات در آخرین دور را برای تصمیم‌گیری به پایتخت‌هایشان برده بودند و تصمیمات تازه اتخاذ شده برای احیای برجام را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر سه شنبه هفتم اردیبهشت در ادامه رایزنی‌های جاری در وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام و به منظور بررسی نتایج مذاکرات و رایزنی‌های کارگروه‌ها در دو حوزه رفع تحریم‌ها و هسته‌ای، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) در گرند هتل شهر وین برگزار شد.

ریاست هیئت ایرانی را در این نشست مانند چند جلسه گذشته بر عهده «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه بود و ریاست نشست کمیسیون مشترک هم بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. حاضران در نشست وضعیت مذاکرات و رایزنی‌ها در سطوح مختلف از جمله در سطح کارشناسی را که طی روز‌های گذشته در جریان بوده، با نگاه به بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی تمام طرف‌ها را بررسی کردند.

در آخرین نشست ایران با ۱+۴  چه گذشت؟

در این نشست، طرف‌ها با مرور آخرین وضعیت گفت‌وگو‌ها درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران، خواستار لغو یکجای تحریم‌های آمریکا به عنوان یک شرط ضروری برای بازگشت این کشور به برجام شدند. روسای هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین اشتراک نظر کامل سه هیئت و ضرورت تداوم رایزنی و هماهنگی جدی به صورتی منظم و مستمر میان سه کشور در این مذاکرات را مورد تأکید قرار دادند.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که ۳۱ فروردین ماه در وین پایان یافت، کشور‌های مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای)، تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

تمرکز ۱+۴ بر روی رفع تحریم ها

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی بعد از نشست وین گفت که هنوز چالش‌های سخت بزرگ تری داریم که به راه حل‌هایی برای آن‌ها نرسیدیم. همه هیئت‌ها تلاش می‌کنند که برای این چالش‌ها راه حل پیدا کنند و ممکن است برسیم یا نرسیم، ولی چالش‌های بزرگ وجود دارد و در کنارش جزئیات بسیار سختی وجود دارد که لازم است کلمه به کلمه و عبارت به عبارت بتوانیم درباره آن‌ها توافق کنیم. روند در مسیر درستی قرار دارد، هم چالش‌های سخت داریم و هم جزئیات سخت در کنار آن.

معاون وزیر خارجه اظهار کرد: کارگروه‌ها از کار خودشان را آغاز خواهند کرد، هرگاه نیاز باشد که ما در یک جمع بزرگتری روند کار این کارگروه‌ها را بررسی کنیم، اگر لازم است گره‌ای باز کنیم یا تسهیلاتی قائل شویم، جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل خواهیم داد. الان قرار مشخصی نداریم. الان قرار و تمرکز ما روی کارگروه‌های سه گانه است. دو‌ کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وارد نگارش خواهند شد و کارگروه سوم هنوز باید در خصوص کلان بحث‌ها و چگونگی انجام بحث‌های مربوط به راستی‌آزمایی باید بحث داشته باشند تا بتوانیم در سطح کلان به راه حل دست پیداکنیم.

سلسله نشست‌های برجامی به کجا رسید؟ تلاش ۱+۴ به دنبال راهی برای باز کردن گره کور توافق هسته‌ای

در ادامه عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی تاکید کرد: تمام تحریم‌هایی که بعد از اجرایی شدن برجام وضع شده اند؛ چه آن‌هایی که در دوره اوباما و چه آن‌هایی که در دوره ترامپ وضع شده‌اند، باید لغو شوند.

رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی در وین، درباره تحریم‌های موسوم به «کاتسا» تایید کرد که ایران بر لغو همه تحریم‌ها از جمله کاتسا تاکید دارد. عراقچی در باره ترتیبات اقدامات آمریکا و ایران تاکید کرد: مواضع ما هیچ تغییری نکرده است. آمریکا ابتدا باید همه تحریم‌ها را لغو کند و ایران تنها پس از راستی آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا، به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد. این موضع ایران تغییر نخواهد کرد.

وی در عین حال با اشاره به کارگروه سوم کمیسیون مشترک که از چهارشنبه هشتم اردیبهشت در وین آغاز به کار می‌کند و پیش‌تر با عنوان کارگروه ترتیبات و توالی (sequence) شناخته می‌شد، گفت: این کمیسیون بر روی اقدامات عملی یا (practical arrangements) متمرکز خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: وظایف این کارگروه علاوه بر بررسی نحوه راستی آزمایی و مدت زمان آن، تعیین «جدول زمانی» اقدامات همه طرف‌ها برای انجام تعهداتشان خواهد بود. رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی در پاسخ به سؤالی در خصوص تحریم‌های موسوم به چرخه دلار یا U-turn که مانع اصلی تعاملات بانکی ایران و مانع بزرگ بهره‌مندی ایران از منابع برجام است و اینکه آیا ایران برداشته شدن این تحریم‌ها را نیز مطالبه کرده، گفت: بررسی این موضوع را باید به کارشناسان بسپاریم. در حال حاضر در حال کار کردن بر روی موضوع «تبدیل پول‌های مختلف» هستیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تأکید مجدد بر اینکه ایران نمی‌پذیرد که گفت‌وگو‌ها بدون نتیجه ادامه یابد، گفت: اگر احساس کنیم سایر طرف‌ها جدیت لازم را ندارند، گفت‌وگو‌ها را متوقف می‌کنیم. هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم. تصمیم گرفتیم کار دو کارگروه قبلی که یکی موضوع تحریم‌های آمریکا و دیگری اقدامات هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند، فشرده‌تر شود.

موضع مشترک ایران با چین و روسیه

پیش از برگزاری نشست‌ هفتم اردیبهشت کمیسیون مشترک برجام در وین، نشست سه جانبه هماهنگی میان روسای هیئت‌های ایران، روسیه و چین در محل نمایندگی دائم کشورمان در وین برگزار شد.

سلسله نشست‌های برجامی به کجا رسید؟ تلاش ۱+۴ به دنبال راهی برای باز کردن گره کور توافق هسته‌ای

در این نشست، طرف‌ها ضمن مروری بر آخرین وضعیت گفت‌وگو‌ها در خصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران، خواستار لغو یکجای تحریم‌های آمریکا به عنوان یک شرط ضروری برای بازگشت این کشور به برجام شدند. روسای هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین اشتراک نظر کامل سه هیئت و ضرورت تداوم رایزنی و هماهنگی جدی به صورتی منظم و مستمر میان سه کشور در این مذاکرات را مورد تأکید قرار دادند.

عراقچی از همسانی مواضع چین و روسیه با ایران ابزار رضایت کرد و گفت: قبل از جلسه امروز کمیسیون مشترک در گفت‌گو‌های دو و سه جانبه با هیئت‌های چینی و روسی متوجه شدیم تقریبا در همه موارد با آن‌ها اشتراک مواضع داریم.

اهمیت حفظ برجام و رسیدن به راه حلی برای گره کور آن

رئوف رحیمی استاد دانشگاه معتقد است که خروج آمریکا از برجام و پایبندی ایران به این توافق بین المللی موجب اعتماد مجامع بین المللی به ایران در پایبندی به تعهدات شد. در واقع قبل از برجام دشمنان ایران را به عنوان تهدیدی بالقوه به جهان معرفی کرده بودند و پرونده ایران به شورای امنیت نیز رفته بود، ولی با این توافق بین المللی این پروژه متوقف شد.

وی با بیان اینکه به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای کشور از دستاورد‌های شاخص برجام است، تصریح کرد: دولت‌های گذشته آمریکا به هیچ وجه قائل به رسمت شناختن انرژی هسته‌ای کشور نبودند و در فصل هفتم شورای امنیت نیز برنامه هسته‌ای کشور ما به عنوان تهدیدی جدی علیه امنیت بین المللی شناخته می‌شد، ولی ایران با این توافق بین المللی به باشگاه هسته‌ای دنیا ورود کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگرچه پس از برجام، فضای امنیتی ایجاد شده برای کشور فرو ریخت، ولی این امر به معنای نبود تهدید علیه کشور نیست، گفت که ایران در چهارراه ارتباطی جهان قرار دارد و تنهایی ایران در جنگ ۸ساله تحمیلی، نشانگر آن بود که ایران برای مقابله با تهدیدات و حفظ امنیت خود نیازمند غنی سازی اورانیوم و ساخت موشک‌های پیشرفته است.

سلسله نشست‌های برجامی به کجا رسید؟ تلاش ۱+۴ به دنبال راهی برای باز کردن گره کور توافق هسته‌ای

رحیمی با بیان اینکه احیای برجام و پیگیری مذاکرات در شرایط کنونی لازمه کشور است، اظهار کرد: حال که برجام به عنوان یک قاعده مورد نیاز برای ایران در راستای رفع تحریم تعریف شده، ایران برای رفع تحریم‌ها نیازمند پیگیری مذاکرات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
می خوان قبل از رفتن، همه چیزروویران کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شب دراز است وقلندربیدار،که بعدمشخص میشه اونجا چه آشی پختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نفت سیاه و کثیفه بو بد میده همشو بدید غربی ها بره !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این نشستها و همایشها هیچ ارزشی ندارد بحث بر سر اراده انجام کار است اگرامریکا بخواهد کاری را انجام دهد انجام می دهد و اگر نخواهد هزار هم که قرار داد و توافقنامه امضاء شود انجام نخواهد داد کما اینکه در برجام تا به حال تعهداتش را عملی نکرده این وسط ما با امضاء اسناد جدید خود را محدود تر میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اسراییل ایالت ۵۱ ام واتحادیه ی اروپا در رتبه ی بعد از اسراییل ایالت۵۲ام آمریکاست پس دشمنی با اسراییل عین دشمنی با آمریکاست وآمریکا برسر ایالت ۵۱ام خود در خاورمیانه به هیچ قیمتی با ایران کنار نخواهد آمد وتمام مباحث هسته ای وموشکی وحقوق بشر در ایران بهانه ای برای سرکوب ایران است ۰مطمئن باشیدمذاکره راه به جایی نداردبهتر است منابع اقتصادی ووقت خودرا در راه رو های گرندهتل هدر ندهید۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
موضع گیری ایران که مشخصه پس گره کور چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسخره کردن با این مذاکرات دم انتخاباتشون ما به جناح روحانی رای نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر ادم عاقل و بالغی میدونه

مذاکره با غرب غیر از اتلاف وقت و ضرر و ذلت و عقب ماندگی و پشیمانی و نابودی چیزی رو به دنبال نداشته

سیستم غرب یک سیستم دیکتاتوری و نژاد پرست و فاشیسمی همانند المان نازی به دنبال تسخیر تمام جهان و ثروت های طبیعی و ملت هاست.

مشکل ما ایرانیها این است که با غرب مثل یک انسان برخورد میکنیم غافل از اینکه هیچ انسانیتی در انها وجود ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مذاکره را بس کنید ، مذاکره بعد از انتخابات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم ایران باید گره کور را باز کنند ، ان ابنست پشت سر راهبری بایستیم. و از مواثع رهبری پشتیبانی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شمایی که نظر میذارید برجام ضرر بود و بی‌فایده است و دیپلمات‌ها باید برگردند و... و فلان و بهمان، موقع رای دادن چرا به روحانی رای دادید؟ که الان نظرتون عوض شده؟ شدید حزب باد مثل کوفی‌ها که امروز با یه نفر هستند فردا برعلیه اون شخص؟ اگه واقعا مردم مخالف برجام بودند دوباره روحانی رای نمی‌آورد
Canada
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر نوع تصیمیم طولانی مدت باید
توسط دولت جوان .نخبه و دلسوز اتی گرفته شود
دولت روحانی به امید خدا فقط دو ماه دیگه در قدرت است
نباید برای اینده ایران زمین تصیمیم بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۹:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
امان از این مذاکرات دم انتخاباتی . چرا در این چند سال گذشته هیچ کاری نکردید تا وقت انتخابات شد بدو بدو مذاکره و باج دادن و سواری گرفتن از مردم تمومش کنید مردم دیگه فریب شما را نمی خورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودتون رو گذاشتید سر کارفقط آقای عراقچی ودوستان شون به دلار حق ماموریت خوبی گیرشون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی نیست به عراقچی بگه اونجا چه کار میکنه بعد از حرفهایی که عمو بایدن زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
این مذاکرات بی ارزش است و فقط وقت تلف کردن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
برگردید و وقت ملت ایران رو تلف نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بمیرم برا وقتت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سپاسگذارم از نظرات کارشناسی شما مردم همیشه در صحنه که برای هر موضوعی نسخه می پیچید و در هر زمینه ای متخصص هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
الان فکر میکنی دولتمردان ما خیلی سرشان میشود اگر این بود که الان وضع ملت اینطور نبود
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۷:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرادراین مذاکرات درموردرفع تحریمهایی که خوداروپاییهاعلیه ایران وضع کردند حرفی زده نمیشه؟،اتحادیه اروپا خودش هم یک سرقضیه هست. این سندراهبردی ایران و چین میتونه درخنثی سازی تحریمها نقش موثری داشته باشه و خنثی سازی تحریمها هم زودتربه نتیجه میرسه هم برای ما بهتره چون اصلابه امورداخلیمون کاری ندارن، ما نبایدپیشرفت هسته ای و موشکی و حمایت ازجبهه مقاومت را فدای مذاکرات وین کنیم، امریکا و اروپا جزبه تسلیم شدن ما رضایت نمیدن، اگه دراین مذاکرات تعهدی هم بدهند یقین داریم که شکننده هست و برای ما حکم روزه شک دار را داره. عراقچی و هبئتشون برگردن ایران و دیگه به وین نروند، آنگاه خواهیم دیداروپا وامریکا مثل گندم بریون بالاوپایین میپرن و التماس میکنن که بیاین هرچی شمابگیدقبول میکنیم، اما اینطوری که عراقچی ویارانش بدوبدو میرن وین، خب اونها طاقچه میذارن و رویه وقت کشی و فرسایشی دردستورکارشون هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کشوری که در اقتصاد ضعیف باشد همانند بچه است.
کشور و ملتی که خود را نسازند نمی‌توانند از حق خود هم دفاع کنند.
ایران ما سالها وقت برای صنعتی شدن و بزرگ شدن داشت که از بزرگان اقتصاد جهان شود اما افسوس از مدیران ما شایست
Iran (Islamic Republic of)
Bahktiyar
۱۶:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تحریم صد درصد و یقینا دردی از غرب دوا نمی کند و سودی برایش ندارد و کاری است ضد بشری و ضد انسانی و تروریسم اقتصادی است و دزدی از حق و حقوق ملتها و کشورهاست.تحریم و واداشتن کشورها و به بردگی گرفتن آنها به همراهی با سیاستهای یکجانبه گرایی آمریکا به ضرر همه است .
تحریم اقتصادی سلاحی بدست تروریست‌های اقتصادی است ،تروریستهای اقتصادی در ظاهر شیک پوش و یقه سفید و جت و ضد گلوله سوار میشوند،تروریستهای اقتصادی شاخ و دم ندارند اما در زیر همان زرق و برق های پوشالیشان خونها میریزند و جانها میگیرند و آنچه برایشان اهمیت ندارد جان ملتها و مردم جهان است.
اگر به جای این همکاریهای نابه جا در تحریم کشورها !!!!!و دشمنی‌ها تنها یک همکاری جهانی !!!!آنهم در موضوع نابودی ویروس و سرطان می‌بود جهان گلستان میشد .
چطور کشورهایی که تاریخشان پر است از لکه های ننگ و جنگ و خونریزی و کشتار باز هم به گونه ای دیگر به کشتار انسانیت روی می‌آورند و با وجود کوتاهی کشورمان در برنامه های پاک و برنامه های پیشرفت کشور، باز هم طرفهای روبرو پیمان شکن و وقت کش و دروغگو و بر سر بد عهدی و پیمان شکنی خود، یک دنده و لجبازند ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۳۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله ما سلاح اتمی را برای کشتار انسانها و موجودات نمیسازیم اما آیا برای زدن شهابسنگها و سیارک‌ها و دنباله دارهایی که ایران و جهان هستی و کره زمین را تهدید میکنند هم باز هم نباید ساخت؟؟؟؟؟ !!!!!!! جواب بدعهدی و پیمان شکنی بد عهدی است آنگونه که گویا نه خانی آمده و نه خانی رفته !!؟؟اگر بدعهدی ها و تحریمها ادامه یابد ایران ما نیز تعهدی نباید داشته باشد و همانند سایر کشورها و قدرتهای جهان مجاز خواهد بود به تمام سطوح غنی سازی دارویی و یا کشاورزی و یا هر نیازی که به غنی سازی صد درصدی هم باشد میبایست برسد و کوتاهی نکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلاح اتمی می خوای شهاب سنگ بپوکونی؟ عجب
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۲۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کوتاه کردن برنامه اتمی ایران همان باج در برابر تحریم است و اگر قرار است تحریمها برداشته نشود پس باج و باج دادنی هم در کار نخواهد بود. و در صورت بد عهدی و کشاندن بحثهای دفاعی و امنیتی باید بر توسعه دانشگاهها و توسعه رشد انرژیهای نوین و تمام شاخه هایاتمیگام برداشت آنهم گامی سنگین و محکم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر من برجام از اول ضرر بود دیپلماتهای ما دست پاچه شدند وخوشحال از امضا برجام اگر از اول قرارداد را به تصویب کنگره میرساندند این بازی ها پیش نمی امد حالا هم اگر قرارداد جدید به تصویب کنگره نرسد بهش امیدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما نظز ندهیدچون چیزی سرت نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدایی، خففت دیگه نه.........
این یکی رو نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
نشست های برجامی مثل ۸ سال گذشته بجایی نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلا" برجام بی برجام
من ایرانی همیشه " بر پام "
( ما تا آخر ایساده ایم )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله توایستاده ای نگو ما چون توخبر از زندگی دیگران نداری حتماً از جایی برایت مال مفت میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به خدا مذاکره با شیاطین درست نیست آمریکا و اروپا شیاطین مسجل و فرعونهای زمان
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۵:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
برجام برای ایران هیچ منفعتی ندارد وبه هیچ جا نمیرسد فقط وقت تلف کردن هست .امریکا تا به خاسته شوم خودش نرسه ایران رو مثل افغانستان سوریه عراق ویمن نا امن نکنه دست بردار نیست امریکا مخواد ایران رو تیکه پاره کنه وگرنه کاری به انرژی هسته ای نداره .فقط قدرتشو نداره زورش نمیرسه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یقین داشته باشید که توافقی صورت نمی گیره مگر بعد از اینکه ایران از خواسته هاش کوتاه بیاد و تسلیم بشه . فقط نمی دونم کی میتونه این موضوع رو به دولت بفهمونه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینها بازی است که آمریکا اجرا میکند که بگوید این ایران است که پایبند برجام نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر این ابزار که امروز هست استفاده نشه و تمام تحریم ها برداشته نشه دیگه تو خواب برداشتن تحریم های باقیمانده دیده شود آن هم اگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آمریکا تعهدی برای اجراء قراردادهای بین المللی قائل نیست اینرا تجربه عراق، لیبی، کره شمالی و برجام نشان داده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت میتواند با حمایت از تولید داخل ،جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق کالا علاوه بر رونق داخلی تحریمها را به راحتی خنثی کند ولی ظاهرا" اراده ای برای اینکارها ندارد
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۱۶:۳۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
برداشتن تمام تحریم ها با مذاکره ؟؟!! خداوند از خواب غفلت شما را بیدار کند . هیدت مذاکره کننده هنوز از آیسا و یو ترن صحبت نکرده اند ، شما چطور از برداشته شدن ((همه )) تحریم ها صحبت می کنید ؟؟!!
آمریکا هرگز تحریم ها موثر را لغو نخواهد کرد . این را تاریخ اثبات کرده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
میخوام گره باز نشه به درک کمتر از 3 ماه دیگه دولت جدید انقلابی تحریم های داخلی را بر میدارد و همه خواهند دید این دولت بود که مردم را تحریم کرده بود
Iran (Islamic Republic of)
Mr hosein
۱۹:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مجلس انقلابی نمونه اش بود دیدیم.وای به حالمون با دولت انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همین مجلس با آن مصوبه کاهش تعهدات هسته ایش اگر نبود الان دولت داشت برای معامله برسر توان موشکی مذاکره و ته مانده استقلال کشور رابه باد میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مرگ بر برجام نافرجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
من به شما میگم این حرفم رو خوب یادتون بمونه :
آمریکا هیچ وقت تحریم ها علیه ایران رو لغو نمیکنه و همچنان به تحریم ایران ادامه میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تحریم سلاح آمریکاست آمریکا سلاح خود رابر زمین نخواهد گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه .اینها همه بازی است هیچ تحریمی لغو نخواهد شد .کلاه دیگری بر سرتان میگذارند.
مانند اینستکس حناب عراقچی.مبارک باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا.باز هم کلی امتیاز لز ایران میگیرن و هیچ تحریمی برداشته نمیشه.حتی تحریمها را به بهانه های مختلف بیشتر هم میکنن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
عسل
۲۲:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آفرین
Germany
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
رفع تحریم‌ها با چه هزینه ای؟
ایا مفاد قرارداد عوض شد؟
ایا مفاد قرارداد عوض ابدی شد؟
ایا کاپیتولاسیون هسته ای شدیم؟
لطفا شفاف سازی کنید
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا باFATF شفاف سازی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله fatf برای دشمنان شفاف سازی کنیم تا بقیه راه های انتقال پولمان رامسدود کنند
آخرین اخبار