مراتع شهرستان خلخال در معرض خطر خشکسالی قرار گرفت

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در فروردین ماه امسال مراتع این شهرستان را در معرض خطرخشکسالی و کاهش پوشش گیاهی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، صادق پور محمد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلخال گفت: با کاهش بارندگی‌ها هم اکنون تولید علوفه در سطح مراتع و چراگاه‌های طبیعی این شهرستان به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته و با ادمه روند کاهش نزولات آسمانی وقوع خشکسالی در سطح مراتع و از بین رفتن کامل پوشش گیاهی در منطقه دور از انتظار نیست.

او اظهار کرد: در چنین شرایطی انتظار از دامداران شهرستان کاهش تعداد دام‌های خود در سطح مراتع و چراگاه‌های طبیعی برای حفظ اندک پوشش گیاهی باقیمانده و پیشگیری از خطر نابودی مراتع به علت خشکسالی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال با بیان اینکه کاهش پوشش گیاهی در سطح مراتع منطقه احتمال اختلاف و درگیری بین دامداران در فصل چرای دام را افزایش می‌دهد افزود: تنش‌های آب و هوایی، حضور بی‌رویه دام در سطح مرتع و کاهش نزولات آسمانی بتدریج مراتع خلخال را در مسیر حرکت به سمت اقلیم خشک قرار داده است.

پورمحمد گفت: اقلیم فصلی خلخال که در سالیان گذشته مرطوب و نیمه‌مرطوب بود به سبب بارش کم امسال در حال تبدیل از نیمه مرطوب به نیمه‌خشک بوده و در مرز ورود به آن است و کمبود باران و برف مدت زمان خشکسالی در این شهرستان را از چهار ماه خشکی به بیشتر افزایش داده است.

او ادامه داد: تبخیر و روند صعودی دما و افزایش وزش باد‌های گرم جنوبی موسوم به گرمیج که از ابتدای اسفند ماه سال گذشته آغاز و در طول فروردین ماه امسال ادامه داشته است در روند خشسکالی خلخال بسیار تاثیر گذار بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: با هدف افزایش سطح پوشش گیاهی مزارع کشاورزی و کمک به حفظ مزارع کشاورزی شهرستان در ابتدای بهار امسال ۶ تن بذر یونجه در بین کشاورزان روستا‌های بیرق، گورانسراب و اناویز از توابع بخش مرکزی خلخال بصورت رایگان توزیع شد.

پورمحمد همچنین از راه‌اندازی ۱۲۲دستگاه آبشخور جدید دامی با هدف مدیریت مراتع و استفاده بهینه از منابع آبی در مراتع از سوی اداره مابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان در طول سال گذشته خبرداد و افزود: مدیریت بهینه مراتع، حفظ تعادل مراتع و دام و توزیع متوازن دام‌ها در مراتع در زمان نیاز دام به آب از اهداف اجرای طرح راه‌اندازی آبشخور‌های دامی در مراتع و چراگاه‌های طبیعی مناطق مختلف این شهرستان است.

او با بیان اینکه با انجام این کار از تجمع دامداران در چشمه‌های واقع در مراتع منطقه جلوگیری می‌شود، گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال برای خرید و راه اندازی این آبشخور‌ها یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال هزینه کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال افزود: استان اردبیل بویژه شهرستان خلخال از جمله مناطقی است که در سال‌های اخیر با کاهش دبی آب چشمه‌های موجود در مراتع و مشکل خشکسالی و کم‌آبی مواجه بوده و به همین دلیل موضوع تامین آب مورد نیاز در بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی و دامداری به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان در این بخش مطرح است.

پورمحمد اظهارکرد: در قالب طرح مدیریت مراتع و چراگاه‌های طبیعی دام در مراتعی که به عنوان چراگاه‌های اصلی دام‌ها محسوب می‌شوند، آب به‌صورت لوله‌کشی نیز در اختیار دام‌ها قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: این طرح علاوه بر سیراب کردن بموقع دام‌ها با آب سالم و بهداشتی، نقش مهمی در کاهش تخریب پوشش گیاهی بواسطه چرای بیش از اندازه دارد و دام‌ها برای رسیدن به آب مجبور به طی کردن مسافت‌های طولانی در مراتع نمی‌شوند.

شهرستان خلخال با برخورداری از ۲۵۰ هزار هکتار جنگل و مرتع از مناطق و شهرستان‌های سرسبز استان اردبیل است که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار آن مرتع و ۴۵ هزار هکتار نیز جنگل بوده و در حال حاضر ۸۰ درصد از مجموع جنگل‌های استان اردبیل در این شهرستان واقع شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار