همه آنچه درباره کرونای هندی باید بدانید/ ویروس جهش یافته در هند به ایران خواهد رسید؟

کرونای هندی نظام سلامت هند را از هم فروپاشیده است و شاهد تصاویر هولناک سوزاندن دسته جمعی اجساد کرونایی در این کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا هند با افزایش تعداد موارد ابتلا (۲۰۰هزار مورد روزانه) در حد یک موج گسترده روبرو بود که آن را با ۱۵/۳ میلیون ابتلا از ابتدای پاندمی تابحال، در رتبه دوم جهان قرار داد. به تازگی واریانت جدیدی به نام B.1.617 شناسایی شده است که احتمال می‌دهند عامل این موج بوده باشد.

کشور هند نسخه جهش یافته ویروس کرونا به نام B.۱.۶۱۷ را برای اولین بار در ماه اکتبر سال گذشته گزارش کرد. گونه B.۱.۶۱۷ جهش‌های مختلفی داشته است که دو مورد قابل توجه آن E۴۸۴Q و L۴۵۲R نام دارند. به همین دلیل این گونه با عنوان گونه‌ای با جهش مضاعف شناخته شده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده است که این ویروس کرونا به دلیل «جهش مضاعف» آن به مراتب از دیگر گونه‌ها مسری‌تر است.

دیروز ویدیوهایی خوفناکی از سوزاندن دسته جمعی اجساد کرونایی در کشور هند منتشر شد، همچنین تصاویر هولناکی در رسانه های جهان از وضعیت اسفبار بیمارستان ها در هند در فضای مجازی ترس و وحشت بسیاری ایجاد کرد، زیرا کرونای هندی سراسر این کشور  را در نوردیده است و جایی برای بستری بیماران نیست، از طرفی این کشور با بحران اکسیژن مواجه شده است و دیروز تانکرهای اکسیژن از سنگاپور به هند ارسال اکسیژن شد.

سوزاندن اجساد در هند

جولان کرونای هندی در ۲۱ کشور جهان

این واریانت تابحال در ۲۱ کشور دیده شده و وزارت بهداشت بریتانیا نیز خبر از شناسایی ۱۰۳ مورد از این واریانت در انگلستان داده است. مطالعه بر روی این واریانت توسط انگلیسی‌ها و سایر دانشگاه‌های جهان ادامه دارد و در صورت مشکل دار بودن، آن را بعنوان variant of concern اعلام خواهند کرد البته از دیروز ۲۳ آوریل ورود مسافران هند به بریتانیا ممنوع شد و هند در لیست کشورهای قرمز قرار گرفت.

حسن رودگری، متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: جهش دومی در ژنوم مربوط به پروتئین S این واریانت وجود دارد که ممکن است توانایی فرار از ایمنی چه نوع طبیعی و چه ناشی از واکسن بدهد‌، لذا تکمیل بی‌وقفه واکسیناسیون ملی و حتی آمادگی برای دوز سوم را باید در نظر داشت. جالب آنجاست که تعدادی از موارد واریانت هندی در انگلستان ارتباطی با سفر و یا مهاجرین ندارد و برای محققین کشف علت آن بسیار مهم شده است.

کرونای هندی

آنچه از جهش  ویروس کرونا در هند باید بدانید

مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: تحقیقات ادامه دارد ولی گمان می‌رود که واریانت هندی SARS-CoV-2 حاوی ۱۱ جهش است که همزمانی دو جهش ژنتیکی از بین آنها مخصوص این واریانت بوده و پروتیین S را تغییر می‌دهد که ممکن است ماهرانه سیستم ایمنی بدن را دور بزند. در این صورت واکسن اثر کمتری بر آن خواهد داشت، هرچند تحقیقات بیشتری برای اثبات موضوع لازم است.

  متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از دو جهش به نام L452R پیشتر در سوش کالیفرنیایی دیده شده و عامل افزایش سرعت انتقال بیماری تا ۲۰ درصد است و جهش دوم به نام E484Q مشابه جهش E484K در سوش آفریقای جنوبی و برزیل است. دکتر جرمی کَمیل که ویرولوژیست دانشگاه لوییزیانای آمریکاست، می‌گوید آن جهشی که مشابه سوش آفریقای جنوبی و برزیل است نقش مهمتری در رفتار ضد ایمنی ویروس دارد. البته او معتقد هست تا این لحظه و با اطلاعات فعلی، واریانت انگلیسی سریع الانتقال‌تر و نگران کننده‌تر از هر واریانتی است، هرچند اطلاعات و گزارشات از نوع هندی هنوز کم است.

جهش کرونا در هندی

علائم کرونای هندی چیست؟

مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد:  اصلی‌ترین علائم کرونای هندی همانند اجداد چینی ویروس بوده و شامل تب، سرفه ممتد و از دست دادن بویایی-چشایی است و معمولا یکی از این‌ علائم در مبتلایان وجود دارد  البته علائم دیگر همانند گلودرد، سردرد، راش پوستی، اسهال، قرمزی چشم و دردهای شکمی شامل ناراحتی،درد، سوزش معده، تهوع و استفراغ نیز ممکن است بروز کند.

رودگری بیان کرد: برخی گزارش‌ها حاکی از انتقال سهل و سریع‌تر کرونای هندی به کودکان و افراد جوان است که تعدادی از آنان با علائم جدی بستری می‌شوند. متاسفانه نمونه برداری ضعیف و محدود در هند باعث شده است تا نتوانند سرعت گسترش این واریانت را محاسبه کنند. البته دکتر جفری بَرِت از کمبریج می‌گوید این واریانت از انتهای ۲۰۲۰ در هند بوده و چون ماه‌ها طول کشیده است تا به نقطه شیوع فعلی برسد احتمالا قدرت سرایت کمتری از نوع انگلیسی B.1.1.7 دارد.

متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:  محققانی همانند پروفسور راوی گوپتا از دانشگاه کمبریج اعتقاد دارند واکسن‌ها بتوانند از شکل شدید بیماری ناشی از نوع هندی پیشگیری کنند. دکتر جفری کَمیل از دانشگاه لوئیزیانا نیز می‌گوید با توجه به اثر واکسن‌ها بر کاهش مرگ و میر و در شرایط فعلی جهانی مردم نباید مرتکب این اشتباه شوند که برای دریافت واکسن تعلل کنند و در هرکجای جهان هر واکسنی که پیشنهاد شد را بزنند و منتظر واکسن ایده‌آل نباشند.

کرونا در هند

شرایط کرونای هندی تا ۲ هفته دیگر بدتر می‌شود

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: ویروسی که یک سال از عمر آن می‌گذرد ممکن است در هر کشوری جهش پیدا کند و جهش‌های آن روزانه در حال تغییر بوده و روی شاخک های ویروس است که  چسبندگی سرایت و کشندگی بیماری را بالا می‌برد و خطر جهش  در ایران در فصل بهار وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: آنچه که به نظر می‌رسد ویروس کرونای هندی ترکیبی از جهش برزیلی و انگلیسی است و باید دو هفته دیگر شرایط هند را دید، اکنون نظام سلامت هند از هم فروپاشیده است چراکه دیگر حتی تخت بیمارستانی هم ندارند کشورهای دیگر برای کمک به هند اعلام آمادگی کرده‌اند و کشوری مانند چین می‌تواند به هند کمک‌های زیادی کند.

اگر کرونای هندی روی موج چهارم سوار شود، سرانجام هندوستان را خواهیم داشت

رئیسی گفت: ما باید بسیار مراقبت کنیم و وقت بخریم تا ورود کرونای هندی به ایران به تأخیر بیفتد و این نکته را که فکر کنیم ویروس هندی وارد کشور نمی‌شود باید از ذهنمان بیرون کنیم، بر اساس رفتار شناسی ویروس سه ماه طول می‌کشد تا ویروسی وارد یک کشور و همه گیر شود، اکنون سوش غالب در ایران کرونای انگلیسی است و دنبال تزریق واکسن هستیم تا از پیک کنونی عبور کنیم اگر کرونای هندی روی این پیک سوار شود ما هم سرانجامی مانند هندوستان خواهیم داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دست ما می‌رسد چرا که فرصت کم است، هر جهشی روی ویروس اتفاق افتد واکسن سازها می‌توانند واکسن را تغییر دهند، هنوز نمی‌دانیم که واکسن‌های کنونی روی کرونای هندی چقدر موثر هستند.

ویروس جهش یافته در هند

توقف پروازهای هند و پاکستان برای تاخیر در ورود کرونای هندی

رئیسی گفت: پروازهای به و از هند و پاکستان  را متوقف کرده‌ایم البته اتباع هندی می‌توانند به کشور خود بازگردند و اتباع ایرانی و تیم پرسپولیس هم می توانند با تست منفی در هند و ایران  وبرنامه ریزی  وزارت امور خارجه با چند پرواز محدود به ایران بازگردند البته این افراد پس از بازگشت به ایران ۱۴ روز قرنطینه می شوند تا مانع از ورود کرونای هندی به ایران در موج چهارم شویم. رصد و پایش مرزهای شرقی کشور بسیار حائز اهمیت و دشوارتر از مراقبت در مرزهای غربی است، ما پروازهای توریستی به ترکیه را قطع کردیم و بسیاری از پروازهایی که اکنون انجام می‌شود برای اهداف تجاری است و مسافران در ایران و ترکیه تست کرونا می دهند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره رصد و پایش کرونای برزیلی و آفریقای جنوبی در ایران گفت: ما در حال نمونه‌گیری هستیم تا جهش های مختلف مانند برزیلی و آفریقای جنوبی را به محض ورود به کشور شناسایی کنیم و هنوز جهش جدیدی شناسایی نشده و اکنون نوع ویروس غالب در ایران انگلیسی است.

علی رغم جو شدید و ترس و تنش انفجاری ناشی از اخبار در مورد ظهور واریانت هندی، هنوز برای اظهار نظر در مورد شدت خطر نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم و بعید نیست که کرونای هندی بدتر از سوش انگلیسی نباشد اما با این حال باید مراقبت کنیم تا ورود کرونای هندی به ایران را به تاخیر بیندازیم چرا که کرونای هندی در کشور همسایه ما پاکستان رخنه کرده است و تردد از مرزهای زمینی پاکستان به ایران صورت می گیرد و ویروس های تنفسی مانند کرونا بدون پاسپورت از مرزها عبور و کشورها را گرفتار می‌کنند.

همچنین با وجود موج اخیر در کشور باید تحقیقات در راستای شناسایی دقیق عامل ویروس های جهش یافته از طریق توالی‌یابی NGS صورت گیرد و حتی بروز سوش‌های محلی بررسی شود، زیرا هر موج جدید احتمال وجود یک واریانت وارداتی یا محلی را در ذهن برمی‌انگیزد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
یا خداااااااااااا
خدایا مردم جهان را دریاب
بیچاره شدیم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
هرگز نباید اجازه دهید به آموزش و پرورش که امتحانات نهم و دهم و غیره ... حضوری برگذار شود که خدای نکرده فاجعه و نسل کشی با تصمیمات بی خردانه به وقوع می پیوندد و گناهش و حق الناسش گریبانتان را خواهد گرفت در دنیا و آخرت امتحانات را در همان فضای مجازی آنلاین برگذار کنید تا ملت خدای نکرده دوچار حوادث غیر قابل جبران مرگ میر عزیزانشون نشوند . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه و عملکرد به موقع پیشگیرانه قبل از به وقوع رسیدن حوادث غیر قابل جبران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقت کردین چند سال دیگه تو تاریخ می‌نويسن
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۷:۲۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
با بی تدبیری و شل گرفتن بله مثل کرونای انگلیسی وارد کشور میشه. . کاش یه کم از چین یاد بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۲۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
موادغذایی که هندی هامیخورن فلفل زیاد داره ویروس هندی گرفتن فلفل درژنتیک مهمه.با متخصص تولیدواکسن صحبت کنید.سوسیس وکت لباس هم ادویه میزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
البته باید در نظر داشت که هند جمعیت بسیار بالایی داره و اگه تعداد ابتلا و مرگ و میر به کل جمعیت هند تقسیم بشه هنوز هم جزو کشورهایی با درصد قربانی پایینه ولی به دلیل فقر و عدم توسعه سیستم بهداشتی هند متناسب با جمعیت این کشور برای مدیریت همین تعداد ابتلا به بیماری هم دچار مشکل شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
حدود یک سوم مردم آمریکا واکسن فایزر زدن هیچی شون نشد فقط برای ما بده
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۹:۲۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
کی گفته یک سوم مردم آمریکا واکسن زدند؟حدود ۴۰ میلیون واکسن زدند و آمریکا حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرف مفت نزن تو اونجایی؟
Denmark
زارع
۲۳:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
همشون عقیم میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ویروس هندی به سرتان بخوره این ستاد کرونا خودش را مسخره کرده هه میگند تجمع نکنید رعایت کنید لامصب وقتی خودتان به وزیر آموزش وپرورش اجازه دادید که امتحانات نهم و دوازدهم را بصورت حضوری برگزار کنند اونجا پس تجمع نمیشه پروتکل رعایت میشه بعدش میگند مردم مقصرند ستاد کرونای کشور ما ضعیف و است والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این مسئولین که ما داریم مطمین باشید رسیده



راستی دقت کردین روحانی واکسن زده؟؟؟؟جز کادر درمان بوده یا بیماران خاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیماریش لا علاجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چون ما دانشجوی تبل و نورچشمی آقاسان زیاد در سراسر دنیا داریم قطعا میاد ایران
Canada
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت به چین ادم کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
نگو بعضی ها ناراحت میشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
از کجا میدونی کار چینه؟ مدرکی داری یا همینطور رو هوا حرف میزنی؟ اگه کاره چین بود چرا باید خودشو آلوده کنه؟ تنها کشوری که با کنوانسیون الحاقی مبارزه با سلاحهای بیولوژیک به بهانه جلوگیری از جاسوسی از آزمایشگاهاش مخالفت کرد آمریکا بود. پس ممکنه ساخت این ویروس‌ها کار آمریکا بشه ولی تا مدرک معتبری نباشه نمیشه همینطوری کسی رو متهم کرد. بهترین اقدام اینه که کلا کار روی این رویروسها ممنوع و آزمایشگاهها چه در آمریکا چه چین یا هر کشور دیگه تحت نظارت شدید قرار بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۴:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
توی هر شرایط فقط توکل به خداست که می تونه راه نجات باشه، جایی که همه تلاشها به نتیجه برسه یا نرسه فقط خداست که می تونه ختم به خیرش کنه
از خدا می خوام که ما رو تنها نذاره، ما رو ببخش
فقط باید از خدا خواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر وقت مسئولین بهداشت گفتن نگران جهش کرونا در ایران هستیم یعنی یک جای دنیا کرونا جهش یافته و با اولین پرواز ماهان میخوان وارد ایران کنن.چی بهتر از این؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۳:۵۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت : خطر بروز کرونای جهش‌یافته ایرانی در بهار !!! ای عجب مش رجب !!! هردم از این باغ بری میرسد نغزتر از نغزتری میرسد!!! :
تمامی مرزهای هوایی دریایی و زمینی و حتی مرزهایی که مخصوص رفت آمد کولبران و قاچاقچیان است را به شدت صیانت و کنترل و محافظت و همه را مورد آزمایشهای مخصوص کرونایی قرار دهید و تمامی اقلام و اجناس وارداتی از مرزهای مختلف را با امکانات تکنولوژیهای پیشرفته اشعه ویروس کش اتمی هسته ایی و غیره ...نابود و ضد عفونی کنید و نگذارید احدی ویروس منحوس کرونای جهش یافته هندی و غیر هندی را وارد ایران اسلامی کند در واقع یک اعلام وضعیت بسیار خطرناک اوملتی شدید که فل فل سیاهش زیاد روش پاشیدن اعلام کنید تا مثل همان موقع و زمانی که با کنترلهای دقیقتون نگذاشتید ویروس منحوس چینی و جهش یافته انگلیسی و آفریقایی و برزیلی از مرزهای مختلف وارد ایران اسلامی شود و همه ایران را بدون تلفات غیر قابل جبران مرگ و میر حفظ کردیت این بار هم مثل دفعات قبل موفق خواهید بود ارواح ننه و عمه ترامپ ملعون !!! . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر و عمل به موقع و خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
هرگز نباید اجازه دهید به آموزش و پرورش که امتحانات نهم و دهم و غیره ... حضوری برگذار شود که خدای نکرده فاجعه و نسل کشی با تصمیمات بی خردانه به وقوع می پیوندد و گناهش و حق الناسش گریبانتان را خواهد گرفت در دنیا و آخرت امتحانات را در همان فضای مجازی آنلاین برگذار کنید تا ملت خدای نکرده دوچار حوادث غیر قابل جبران مرگ میر عزیزانشون نشوند . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه و عملکرد به موقع پیشگیرانه قبل از به وقوع رسیدن حوادث غیر قابل جبران .
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی
۱۳:۴۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ویروس هندی توسط انگلیسی‌ها بوجود آمد
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
فازت چیه عامو؟! هاااا، الان اسمت را دیدم فازت را فهمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
هند مگه خودش واکسن تولید نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
جناب روحانی با سیاستش و آزاد گذاشتن مردم در تعطیلات عید وضعیت کرونایی و بد رو به اینجا رسوند
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۰۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
هند و سایر نقاط دنیاهم مگر تعطیلات نوروز داشتند. عزیز من یک مقدار تفکر لازم است. این ویروس لعنتی دوره ای کم و زیاد می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چند ماه پیش ایران ۲ میلیون دوز واکسن خریده تا الان ۱ میلیون دوز نتونستن بزنن واقعا دلیلش چیه چرا کند پیش میرن؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
کدوم دو میلیون حاجی. دلت خوشه . گقتن خریدیم اما بعدم گفتن ندادن بهمون!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط واکسن به اندازه اقایان و خانواده هاشون وارد کردن مردم اصلا براشون اهمیتی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
با تدبیری که این مسئولین دارن کرونای هندی هم میرسه
Germany
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه ویروس کرونا covid19 ساخته دست انسان بوده
تمام دولت ها از این بیماری استقبال کرده اند حتی دولت ایران
وقتی کرونا برزیلی از اونجا میاد هندیش با درصد بالاتری میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوب مرزهای زمینی رو هم ببندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا حالا که هرچی ویروس خاجی بوده راحت وارد شده
-
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی از عوارض کرونا هندی ، رقص هندی میباشد . هرکی از این کارا بلده بره تست کرونا هندی بده .
Canada
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چقدر با مزه ای الان همه دارن میخندن به پیامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بانمک بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
یا خدا غلط کردیم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۳۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت باید کاری کنه که ویروس هندی وارد ایران نشه که متاسفانه هیچ کاری نمیکنه پس بهتره شرایط درمان رو فراهم کنیم بعضی بیمارستانها اکسیژن ساز کم دارند و متأسفانه آمار کشته ها رفت بالا فکر تجهیز بیمارستانها باشید و در هیچ موردی هیچ توقعی از دولت نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت هرچی جلوی برگزاری کنسرتها و رفت و آمد نوروز و مسافرت به ترکیه رو گرفت اینجا هم از ورود کرونای نوع هندی جلوگیری می‌کنه. انگار قرنطینه و ممنوعیت مسافرت فقط برای مراسم مذهبی و رفتن به کربلاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
از کجا بیاد جلو پرواز ها رو بگیرید
مرز های ایران با پاکستان و افغانستان هم ببندید
حوصله نوع هندی فلفی شو نداریم
اومد بدونید مقصر خودتونین و چیزی رو تقصیر ملت نندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام،چرا از کشت وکشتار کرونایی از کشور چین خبری نیست؟! قابل توجه دست اندرکاران وزارت بهداشت و درمان!!!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۳۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
شرایط کادر بهداشت مثل عملیات کربلای 4 هست با دست بسته و کمترین امکانات تمام تلاششون رو میکنند از یک میلیارد دلاری که سال گذشته به دولت مجوز دادن برا کرونا بر داشت کنه برداشت کرده اما هنوز نصف اونم به کادر بهداشت نداده تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا صدا و سیما راجب راج اوضاع بار بورس گزارش نمیده چرا مملکت اینجور شده در مقابل دولت سکوت کردید این اصلا خوب نیست مردم صداشون شدید در میاد و شاید عواقب بدی برا کشور داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
لااله الاالله. پناه می برم به خود خدا. مردم دعا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دعا و پناه بردن به خداوند سبحان و امام زمان عج بسیار مهم است ولی یادمون باشه اولین قدم قبل دعا عذرخواهی و توبه است و خداوند سبحان به وسطه اشتباهات خودمان فشار و سختی و بلا بر هر قومی نازل میکنه و راه درمانش اول بازگشت از گناه و اعتراف است. خداوندا ببخش گناهانی رو که بلا رو نازل میکنه و نعمت ها رو تغییر میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
من یه استقلالی هستم ولی خدا وکیلی چه فدراسیون بی عرضه ای داریم که تو این وضعیت تیم پرسپولیس رو فرستاده هند.
اگه یه دونه از اون بازیکنا بیمار بشه کی میخواد جواب خانوادشون رو بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
همون جوابی که به تمام خانواده هایی که عزیزی را بدلیل کرونا از دست دادند
یه بازیکن فوتبال برای مردم چه خیری داره؟؟؟؟؟
Canada
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط مگه خانواده اوناس کل کشور به فنا میره دوباره
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۶:۳۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوب براهمین فرستادن هند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما حج و عاشورا و زیارت عتبات با اون عظمتشون تعطیل کردیم ولی هندیای احمق مراسم مسخره اشون رو تعطیل نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس هم دیگه رو حلال کنیم خوشی توی زندگی ندیدیم همون بهتر که بمیریم هر روز یه داستانی داریم یه روز معیشت یه روز جنگ یه روز تحریم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
یا حسین . کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۱۱:۰۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
یا خداااا
ترخدا رعایت کنید تا این نیامده ایران
همین الان هم بعضی از شهر های ایران بیمارستان صحرایی برپا کردن
رعایت کنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سوزاندن اجساد بیشتر ویروس را پخش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
همچین چیزی نیست کاملا ویروس نابود میشه
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۰:۳۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا مسئولان کشور ایران در خصوص انجام واکسیناسیون عمومی مردم ایران هیچ گونه اقدامی انجام نمی‌دهند؟ این همه ادعای عجیب واکسن سازی داریم و از خارج هم وارد میکنیم و بعضی از واکسن ها هم ممنوع الورود هستند؟ چرا در مورد کنترل تردد خودروها و مسافران و گردشگران و هواپیما های مسافری و قطار و اتوبوس و تاکسی و مترو و ...... اقدامات موردی صورت می‌گیرد؟ امیدوارم که نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه واکسنی؟ خوب اگه اون واکسن هندی اثر داشت که رو خودشون جواب میداد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دارن گرمتون میکنن بی تاب واکسن بشین بعد هرچی اوردن بدون معطلی بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه میشه یه فلاکت جدید یه گوشه دنیا باشه و توی ایران نمونه اش نباشه؟؟ ایران توی فلاکت همیشه آپدیتِ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
حتما اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
صددرصد اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
کرونای هندی حتما به ایران میرسه..شکی درش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه فقط ایران به همه جای دنیا میرسه عین انگلیسی. خو د رییسی هم اینو گفت دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ویروس هندی هم صد در صد خواهد رسید همان طور که ویروس انگلیسی از گمرگ وارد کشور شد ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا انگلیسی رو انکار کردن گفتن کسی که گرفته آدم حسابی بوده و فلان خودش رو قرنطینه کرده بعد چی شد یهو کل ایران پخش شد
Iran (Islamic Republic of)
دلسوزایران
۰۹:۵۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آفرین .سمپاشی کنین که یه تیم به بهانه کرونا موفق نشود. چن پول گرفتی که استقلال رو برنده کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا چرت و پرت میگی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بابا تو دیگه کی هستی خیلی مریضی......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بااین اوضاع شل کن سفت کن مسؤلین ودولت، حتما به ایران هم خواهد رسید!! چون دولت جمهوری اسلامی، پای هند راهم درامتیاز دهی، به ایران باز کرده!!!؟ ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چینی رسید، انگلیسی، آفریقایی، برزیلی رسید هندی که دم دستمان هست، نرسه باید شک کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
البته که میرسه
چرا تردید؟!
آخرین اخبار