شهروندان گتوندی از خرید و مصرف مرغ زنده خودداری کنند

سرپرست شبکه دامپزشکی گتوند از مردم خواست از خرید و مصرف مرغ زنده به دلیل مشکلات بهداشتی و شرعی خودداری کنند.

هادی احمد فخرالدین سرپرست شبکه دامپزشکی گتوند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: برخی از افراد سودجو اقدام به عرضه و فروش مرغ زنده در بازار می‌کنند، اما انتظار می‌رود شهروندان از خرید این محصول که ممکن است به لحاظ شرعی و بهداشتی دچار مشکل باشد، خودداری کنند.

او در تشریح علل منع شهروندان از خرید و مصرف مرغ زنده بیان داشت: در بیشتر واحد‌های فروش مرغ زنده شرایط ذبح شرعی مانند گفتن ذکر بسم الله و رو به قبله شدن رعایت نمی‌شود، ضمن اینکه کشتار و مصرف مرغ زنده می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند؛ آنفلوآنزای مرغی، سالمونلوز و ... شود.

فخرالدین بیان داشت: کشتار غیر مجاز مرغ زنده باعث ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی تجمع حشره‌ها و حیوانات بلاصاحب و موذی در سطح معابر و شهر‌ها به دلیل وجود خون و ضایعات ناشی از کشتار مرغ زنده می‌شود، همچنین مرغ‌های کشتار شده در مراکز زنده فروشی به خاطر شرایط نامناسب و غیر بهداشتی به درستی خونگیری نمی‌شوند و این مهم باعث آلودگی‌های ثانویه در لاشه و عوارض جبران ناپذیر در سلامت انسان‌ها خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در همه مراکز زنده فروشی استفاده از وسایل کار نامناسب، رعایت نکردن بهداشت فردی، شرایط کاملاً غیر بهداشتی ذابح، رعایت نکردن بهداشت محیطی و ... به وضوح قابل مشاهده است، ضمن اینکه در زمان نگهداری مرغ‌های زنده به دلیل تغذیه آن‌ها با خوراک بدون کیفیت و ناسالم صورت می‌پذیرد مسمومیت و خطرات جبران ناپذیر بعدی ناشی از مصرف آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

سرپرست شبکه دامپزشکی گتوند با بیان اینکه در واحد‌های مرغ زنده فروشی غالباً مرغ‌های پیر، بیمار و تحت درمان بدون رعایت تاریخ منع مصرف دارویی عرضه می‌شود، ادامه داد: واحد‌های مرغ زنده فروشی مرغ‌های خود را از واحد‌های مرغداری تامین می‌کنند که به دلیل درگیر شدن به بیماری امکان و شرایط حمل مرغ به کشتارگاه‌های طیور را ندارند و یا از واحد‌هایی تامین می‌نمایند که به صورت غیر مجاز و غیر بهداشتی اقدام به پرورش مرغ زنده کرده اند.

او اظهار داشت: همانگونه که می‌دانیم بعد از خرید و کشتار مرغ زنده و پر کنی و تخلیه امعا و احشا بیش از ۳۰ درصد وزن لاشه کم می‌شود، با این حال پرواضح است که قیمت تمام شده مرغ زنده که در شرایط کاملاً غیر بهداشتی و ناسالم کشتار می‌شود بسیار گران‌تر از قیمت مرغ کشتار روز بهداشتی و کاملاً سالم است.

فخرالدین بیان کرد: بر لاشه‌های مرغ زنده هیچگونه نظارت شرعی و بهداشتی صورت نمی‌گیرد، در حالیکه در کشتارگاه‌های طیور بر همه مراحل کشتار و بسته بندی مرغ‌های کشتار روز بهداشتی، ناظرین شرعی و بهداشتی حضور دارند و مرغ‌های بیمار و بدون کیفیت را از چرخه مصرف حذف می‌کنند.

او ضمن هشدار به مرغدارانی که اقدام به تأمین و عرضه مرغ زنده به واحد‌های مرغ زنده فروشی می‌کنند، گفت: از آنجاییکه این واحد‌ها هر روز از یک مرغداری اقدام به خرید می‌کنند باعث می‌شود تا واحد مرغداری آن‌ها مبتلا به مجموعه‌ای از انواع بیماری‌ها از دیگر واحد‌های مرغداری شود و این امر باعث تلفات سنگین و شدید در دوره‌های بعدی پرورش می‌شود.

فخرالدین در پایان از مردم خواست به منظور حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه از هرگونه خرید و مصرف مرغ زنده اکیداً خودداری کنند و مرغ مورد نیاز خود را از مرغ‌های کشتار روز کاملاً بهداشتی و سالم دارای کد رهگیری و تاریخ تولید و انقضا استحصالی از کشتارگاه‌های طیور که تحت نظارت بازرسان بهداشتی و شرعی تولید می‌شود تامین نمایند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.