طی پیگیری‌های چندباره باشگاه خبرنگاران جوان؛

باز هم تکرار وعده‌های بی‌نتیجه؛ عادت هر روز مسئولان/ رشته بیمه رانندگان تاکسی سر دراز دارد

با توجه به شعار‌های تحقق بیمه رانندگان تاکسی، اما هنوز محصول این وعده‌ها به بار نیامده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع بیمه رانندگان تاکسی جزو آن دسته از آن بحث‌هایی بود که من و همکارانم در باشگاه خبرنگاران جوان آن را به صورت مداوم برای دغدغه‌مندان آن پیگیری کردیم؛ اولین آن به دی ماه سال ۹۹ برمی‌گردد؛ محمد روشنی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به ما گفت که تفاهم نامه‌ای میان وزارت کشور، شهرداری و سازمان تأمین اجتماعی درباره بیمه رانندگان حمل و نقل عمومی به امضا رسیده و هر ساله تعداد زیادی از رانندگان تاکسی از چرخه رانندگی خارج و رانندگان جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند و این رانندگان جدید باید برای بیمه شدن به تأمین اجتماعی معرفی شوند، همچنین کار بیمه رانندگان تا پایان دی ماه به نتیجه می‌رسد.

اتونشر///

این خبر در همان روز موجب شادمانی و رضایتمندی بسیاری از رانندگان شد، زیرا بحث بیمه طبیعتا برای هر فردی چه راننده تاکسی چه پزشک و هر فرد دیگری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما ۳۰ دی ماه شد و هیچ خبری از بهبودی وضعیت بیمه رانندگان تاکسی به گوش نرسید؛ همان روز با سعید مشهدی فراهانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران تماس گرفتم تا دلیل عدم انجام به موقع این کار را جویا شوم، او بیان کرد که «در حال حاضر فهرست برای دریافت و پرداخت بیمه ارسال شده و سازمان تامین اجتماعی به دنبال مجوز پرداخت حق بیمه است که بر عهده سازمان هدفمندی رایانه‌ها است همکاران به بنده قول دادند که خبر خوبی در این زمینه به ما دهند البته حوزه تامین اعتبار از عهده ما خارج است و کار تاکسیرانی هماهنگی برای معرفی افراد به سازمان مربوطه بود؛ بنده جای همکاران نمی‌توانم قول بدهم یا روز خاصی را اعلام کنم

پاسخ این مسئول کمی تعجب آور بود، اگر خودتان هم معتقد هستید که نمی‌نوانید قولی دهید چرا این کار را انجام می‌دهید و قشری از جامعه را چشم انتظار وعده‌های خود می‌گذارید؟ مسئله‌ کمی نیست، بحث بیمه یک عمر افرادی است که در این شهر وسیع بی هیچ چشم داشتی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و برایشان فرقی هم ندارد چه ویروسی جان آن‌ها را تهدید کند، اما حالا تنها برای یک دفترچه بیمه باید تنها صبوری کنند و دلشان را به شعارهای در ظاهر زیبای مسئولان مربوطه خوش کنند.

اتونشر///

حدود یک ماه بعد یعنی ۲۶ بهمن سال ۹۹ تصمیم گرفتم این موضوع را در حد کلان پیگیری کنم به همین دلیل با مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت‌وگو کردم و از او خواستم تا درباره این موضوع تا حدودی شفاف‌سازی کند؛ ضامنی گفت که ما لیست افراد را از سازمان تامین اجتماعی تحویل گرفتیم، غربالگری و پالایش را انجام دادیم، علی رغم اینکه قول هایی که توسط مدیرعامل این سازمان در رسانه ملی داده و جلسات بسیاری هم برای حل این مشکل برگزار شد و تفاهمی نیز میان تامین اجتماعی و سازمان شهرداری‌ها منعقد شد، اما همچنان این مهم محقق نشده است از طریق وزارت کشور این فهرست ۷ هزار نفری را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دادیم، اما متاسفانه با گذشت ۳ ماه هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و این سازمان اقدام عملی انجام نداده است، همچنین با روشی که ما پیشنهاد دادیم می‌توان تمامی رانندگان محروم را بیمه کرد.

متاسفانه حکایت این صحبت‌ها تنها آدم را یاد یک جمله می‌اندازد و آن هم جمله معروف «کی بود کی بود من نبودم» است که مسئولان مرتبط با بیمه رانندگان تاکسی از آن بسیار استفاده می‌کنند؛ براساس اخبار منتشر شده، فهرست بیمه رانندگان تاکسی از سال ۹۲ تا به امروز به روزرسانی نشده همچنین بر اساس قانون باید همه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که بخشی از این بیمه از طریق یارانه‌های دولتی و بقیه آن توسط خود راننده پرداخت می‌شود تا بتواند از مزایای تامین اجتماعی برخوردار شود.

اتونشر در حال تکمیل/باز هم تکرار وعده‌های بی‌نتیجه؛ عادت هرروز مسئولان/ رشته بیمه رانندگان تاکسی سر دراز دارد

در رابطه با این موضوع، مرضیه حصاری مدیر کل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم چندی پیش گفته بود که « کار عملا قفل شده و همکاران در تامین اجتماعی همکاری لازم را نداشتند و با وجود اینکه فهرست راننده جدید ارسال شده اما هنوز اقدامی انجام نشده است، همچنین او درباره چرایی تعلل تامین اجتماعی در به‌روزرسانی فهرست بیمه‌ها هم معتقد است که «به ما چیزی نگفته‌اند و همیشه در گفت‌وگوها مثبت بوده‌اند اما در عمل کار انجام نمی‌شود.»

حال ما این موضوع را رها نکردیم و ۲۳ فروردین ماه آخرین وضعیت بیمه رانندگان تاکسی را از سعید فراهانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری تاکسیرانی تهران جویا شدیم، او تاکید کرد که مشکل اصلی اعتبار است، مسئولیت اصلی آن بر عهده دولت است، زیرا باید یارانه پرداخت کند؛ مدتی قبل ما لیست کاملی به سازمان تامین اجتماعی ارسال کردیم، اما این سازمان مشکل تامین اعتبار دارد یعنی اگر دولت بتواند منابع در اخیار تامین اجتماعی بگذارد، این سازمان کار خود را انجام می‌دهد.

اتونشر در حال تکمیل/باز هم تکرار وعده‌های بی‌نتیجه؛ عادت هرروز مسئولان/ رشته بیمه رانندگان تاکسی سر دراز دارد

با وجود این سخنان، دلیل اصلی این تعلل را باید از زبان مسئولان تامین اجتماعی شنید تا ببینیم این سازمان برای عقب ماندن این اقدام چه توجیهی برای خود دارد حتی به‌روزرسانی فهرست بیمه رانندگان تاکسی قرار نیست بار مالی اضافه‌ای بر سازمان تامین اجتماعی تحمیل کند، حال موضوع همین جا به اتمام نمی‌رسد و باشگاه خبرنگاران جوان دغدغه رانندگان تاکسی و مشکل بیمه آن‌ها را باز هم پیگیری خواهد کرد، به امید روزی که در این حوزه شاهد خبرهای خوبی باشیم.


بیشتر بخوانید


پیگیری و گزارش از نوشین نثاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام این بیمه تاکسیرانی ی فکری براش برداری ما که بیمه نیستیم مشکل داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
اسنپ و شخصی ها از تاکسیه ارزونتر میگیرن و تا این وضع ادامه داره هیچ امتیازی به تاکسیرانان نباید داده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعد به خانواده ها میگن برای جوان سازی جامعه فرزند آور شوید تسهیلات میدیم

الان با این اوضاع پیش به سوی سوء تغذیه کودکان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
ان شا۶الله با پیگیری شما وبه لطف خداوند هرچه سریعتر این امرمحقق بشه که این عزیزان زحمتکش وکم درآمد هم به یاری خداوند مشکلشون حل بشه بد جور گرفتارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای همین خبر بیمه شما باید منتظر می ماندید تا سایت ثبت اطلاعات طراحی و تست می کردین و چند نفر هم اقدام به انجام موفق می شدن بعد خبرش رو پخش می کردین
آخرین اخبار