روند ابتلا به کرونا در خراسان رضوی همچنان صعودی است

نتایج مثبت آزمایش های کرونا در بخش سرپایی و بستری خراسان رضوی با آغاز موج چهارم کرونا در ۱۰ روز گذشته رشد چشمگیری به خود گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم اکنون در برخی از مراکز درمانی مشهد، نتیجه مثبت آزمایش‌های پی. سی. آر رشد ۶۰ درصدی نسبت به ابتدای فروردین ماه داشته است این در حالی است که نتایج مثبت این آزمایش‌ها پس از فروکش کردن موج سوم به حدود ۱۰ درصد رسیده بود.

انواع آزمایش‌های تشخیص کرونا

دکتر محمد جعفر صادقی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: در حال حاضر در کشور سه نوع تست برای تشخیص بیماری کرونا وجود دارد که عبارت است از آزمایش مولکولی یا پی. سی. آر، تست سرولوژیک و تست رپید آنتی ژن.

او افزود: تست مولکولی یا پی. سی. آر برای تشخیص قطعی بیماری و تست سرولوژیک برای بررسی سطح آنتی بادی و ابتلای قبلی افراد استفاده می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تست سرولوژیک مشخص می‌کند آیا فرد قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده است یا نه؟ در واقع این آزمایش برای بررسی وضعیت سطح ابتلای جامعه به عفونت و انجام مطالعه به منظور تعیین الگوی بیماری در کشور و پیشگویی شرایط آینده گسترش بیماری در جامعه استفاده می‌شود.

صادقی بیان کرد: تست رپید یا تشخیص سریع کرونا در مقایسه با پی. سی. ار، ارزش تشخیصی کمتری دارد و برای تشخیص سریع بیماری استفاده می‌شود.

او تصریح کرد: رپید تست زمانی انجام می‌شود که شیوع بیماری زیاد است و امکانات انجام تست پی. سی. آر نیست.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: تاکنون ۱۰۰ هزار رپید تست برای شناسایی زودهنگام بیماران مبتلا به کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه توزیع شده است.

صادقی اظهار کرد: اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که داری علایم هستند قبل از روز پنجم پس از علامت دار شدن انجام شود دقت بیشتری دارد، ولی پس از آن زمان دقتش به شدت کاهش می‌یابد.

او افزود: در صورتی که نتیجه رپید تست در افراد دارای علامت کرونا منفی باشد باید ۲ روز بعد تکرار شود و اگر باز هم منفی بود انجام تست پی. سی. آر ضروری است.


بیشتربخوانید



چهار آزمایشگاه کرونا در حوزه بستری فعال است

دکتر سعید عامل جامه‌دار مسئول آزمایشگاه مرجع کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در حال حاضر چهار آزمایشگاه تخصصی شناسایی ویروس کرونا در این دانشگاه فعال است و علاوه بر این برخی از مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی نیز در این حوزه با دانشگاه همکاری دارند.

او افزود: این آزمایشگاه‌ها در بیمارستان‌های امام رضا، قائم، شریعتی و اکبر شهر مشهد تست کرونا را انجام می‌دهند.

مسئول آزمایشگاه مرجع کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: روزانه سه هزار و ۲۰۰ تست پی. سی. آر در این بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و ۸۰۰ مورد نیز توسط بخش خصوصی برعهده گرفته شده است.

عامل بیان کرد: در مجموع روزانه چهار هزار تست کرونا در این آزمایشگاه مرجع بررسی و نتیجه گیری می‌شود.

او تصریح کرد: همزمان با همه گیری ویروس کرونا در کشور، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های کرونا از اسفند سال ۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی شد.

مسئول آزمایشگاه مرجع کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: آزمایشگاه مرکزی در محل بیمارستان امام رضا (ع) مشهد که جزء نخستین آزمایشگاه‌های راه اندازی شده تشخیص کرونا در کشور به شمار می‌رود شامل پنج اتاق ایزوله، ۲ آزمایشگاه مرکزی، یک آزمایشگاه مجهز کشت سلول و ویروس و سایر تجهیزات پیشرفته است.

عامل اظهار کرد: در حال حاضر روزانه بین هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۵۰۰ نمونه در آزمایشگاه بیمارستان امام رضا (ع) آزمایش می‌شود و نتیجه آزمایش‌ها نیز در کمتر از ٦ ساعت آماده می‌شود.

او افزود: آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها مرکز تشخیص کرونای انگلیسی در استان خراسان رضوی و مرکز مرجع تشخیص ویروس آنفلوانزا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز است.

مسئول آزمایشگاه مرجع کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که در روند تشخیص و بررسی نمونه‌های بیماران کرونایی ممکن است خطراتی برای سلامتی تیم تشخیص پیش آید، ادامه داد: ١٢ کارشناس فنی، سه کارشناس پذیرش و یک پرسنل خدماتی در حال حاضر مشغول خدمت رسانی در آزمایشگاه مرکزی کرونا هستند.

عامل با بیان این که یکی از دلایل منفی شدن کاذب تست‌ها نمونه گیری نامناسب است، بیان کرد: چهار و پنج روز ابتدایی ابتلا بهترین زمان برای انجام تست محسوب می‌شود و افراد در صورت علائم اولیه شامل گلو درد، بدن درد و تنگی نفس باید به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

افزایش ۶۰ درصدی نتیجه مثبت تست‌های کرونا

دکتر مهدیس قویدل مدیر آزمایشگاه بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد هم گفت: میزان تست‌های کرونا در این بیمارستان همزمان با آغاز موج چهارم بحران کرونا به نسبت قبل از آن چهار برابر افزایش یافته است و آمار تست‌های مثبت هم در این ایام با افزایش ۶۰ درصدی همراه بوده است.

او افزود: از آغاز موج چهارم اوجگیری کرونا روزانه ۲۰ تست پی. سی. آر از بیماران کرونایی گرفته می‌شود که به نسبت قبل از آن چهار برابر افزایش یافته است همچنین در این ایام روزانه پنج مورد نمونه‌گیری کووید از کادر درمان این بیمارستان انجام می‌شود که پیش از این روزانه یک مورد انجام می‌شد.

مدیر آزمایشگاه بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد ادامه داد: هم اکنون نتیجه ۷۰ درصد نمونه‌های روزانه‌ای که در موج چهارم بحران کرونا گرفته می‌شود مثبت است در حالی که قبل از تعطیلات نوروز ۱۰ درصد این میزان مثبت بود.

قویدل بیان کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در اجتماعات و دورهمی‌ها به خصوص در ماه مبارک رمضان مهمترین خواسته ما از مردم است و این که در این ماه مبارک از برگزاری و یا حضور در میهمانی‌ها و برنامه‌های ضیافت افطار اجتناب کنند.

مریم حمیدی جانشین مسئول آزمایشگاه بیمارستان تخصصی دکتر شریعتی مشهد که به طور اختصاصی به بیماران کرونایی اختصاص دارد نیز در این زمینه گفت: از ابتدای امسال نتیجه دوسوم آزمایش‌های طبی روزانه کووید-۱۹ در این مرکز مثبت بوده است.

او افزود: ظرف روز‌های اخیر در قالب موج چهارم طغیان ویروس کرونا در جامعه این میزان بیشتر هم شده است.

جانشین مسئول آزمایشگاه بیمارستان تخصصی دکتر شریعتی مشهد ادامه داد: شمار نتایج مثبت آزمایش‌های طبی کرونا در بیمارستان شریعتی مشهد اواخر اسفند ماه پارسال کمتر از یک سوم کل موارد مورد آزمایش را شامل می‌شد.

حمیدی بیان کرد: نمونه‌گیری تشخیصی کرونا به طور روزانه از همه بیماران و کادر درمان حاضر در این بیمارستان صورت می‌گیرد و نتایج آن ظرف ۲۴ ساعت مشخص می‌شود.

او اظهار امیدواری کرد که با تداوم همکاری همه‌جانبه مردم با خادمان حوزه سلامت هرچه زودتر آمار مبتلایان به ویروس کرونا رو به کاهش بگذارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۳۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
من باشگاه دارم باشگاهم بسته شده و خرجم در نمیاد بعد همه ی پاساژا بازه تازه فریادم میزنن آمار کرونا رو به افزایشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
ما که پوسیدیم تو خونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
ما که بیرون نمیریم پس چرا این وضع بدتر میشه اما بهتر نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
همه ی همکارای ما گرفتن خوب شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
دیروز تو پاساژما 6 نفر گرفتن roza
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
پس چرا پاساژا بازن