قانونگذاران آمریکایی بدنبال رونمایی از طرح فشار حداکثری علیه ایران

بزرگترین گروه محافظه‌کاران در نهاد قانونگذار آمریکا از رونمایی طرح فشار حداکثری علیه ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان؛ بزرگترین گروه محافظه‌کاران در نهاد قانونگذار آمریکا طی بیانیه‌ای مدعی شده است که قصد دارد در روز چهارشنبه طی مراسمی از یک طرح قانونی به نام قانون فشار حداکثری رونمایی کند.

براین اساس، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.

قانون گذاران آمریکایی در این راستا تاکید کرده اند که طی روز چهارشنبه، رویدادی مهم را در خصوص ایران اعلام می‌کنند.

طبق بیانیه‌ای که کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان صادر کرده است، این طرح دارای سه هدف است؛ گسترش تحریم‌ها علیه ایران و اعمال شدیدترین تحریم‌های کنگره علیه ایران، تبدیل راهبرد موفقیت‌آمیز فشار حداکثری به قانون و همچنین جلوگیری از پیوستن دولت بایدن به توافق شکست‌خورده ایران.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که به گفته بسیاری از مسئولان حاضر در مذاکرات برجامی در وین، این مبحث درحال به نتیجه رسیدن است و ممکن است به رفع تحریم‌های آمریکا نیز بیانجامد.

اما سیاست فشار حداکثری واژه و اقداماتی نا آشنا نیست و آمریکا مدت هاست چنین اقداماتی را علیه ایران انجام داده است که به اذعان مقامات ارشد این کشور، چنین طرح‌ها و اقداماتی در رابطه با ایران با شکست روبرو شده است.

فشار حداکثری که از سوی دونالد ترامپ بمنظور اجبار ایران برای توافقی جدید به جای برجام و پس از خروج یک طرفه این کشور از این برنامه مشترک، شدت گرفت و برخی مدعی شده اند که بایدن، رئیس جمهور جدید باید اقدامات رئیس جمهور سابق را اصلاح کند.

بعنوان مثال، در این راستا، رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران اواخر ماه میلادی گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که فشار حداکثری بر ایران را آزمایشی شکست خورده و با وجود اینکه در سه سال گذشته دولت ترامپ گزینه فشار حداکثری را آزمایش کرد، دیدیم چه اتفاقی افتاد، ایران برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد.

وی همچنین تاکید کرده بود که، برآورد آمریکا آن است که، بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به نفع آمریکا و شهروندان آن است.

از سوی دیگر طبق نوشته آمریکایی نیویورک‌تایمز، برخی منتقدان دولت بایدن از بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها به‌دلیل برچیده شدن اهرم فشار این کشور در چند سال گذشته است. جمهوری‌خواهانی مانند «الیوت آبرامز» و دموکرات‌هایی مانند «بای منندز» مخالف رویکرد کنونی بایدن هستند. منندز به‌تازگی نامه‌ای به‌همراه ۴۳ سناتور دیگر امضا کرده و مخالفت خود را با برداشتن تحریم‌ها تا حصول توافقی جدید اعلام کرده بود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: فشار حداکثری ، پمپئو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار