اسداله نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازار جوجه یکروزه همچنان آشفته است

نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر بازار مرغ آرامش دارد اما برخی واحدها به سبب عدم دسترسی به جوجه یکروزه امکان جوجه ریزی ندارند.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از آرامش بازار مرغ خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در عرضه مرغ وجود ندارد، افزود: هم اکنون مرغداران با نرخ مصوب اقدام به عرضه می کنند، چنانچه کمبودی در بازار دیده می شود به مشکلات سیستم توزیع باز می گردد و هیچ ارتباطی به مرغدار ندارد.

اسداله نژاد با بیان اینکه بازار جوجه یکروزه همچنان آشفته است، گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدها به سبب عدم دسترسی به جوجه یکروزه امکان جوجه ریزی ندارند که این موضوع پیام خوبی برای آینده بازار مرغ نیست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: میزان جوجه توزیعی به سبب ازدیاد حجم تقاضا یا قاچاق کافی نیست.

این مقام مسئول از کمبود جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: کاهش عرضه جوجه موجب شده قیمت در بازار غیر واقعی بالا رود به طوریکه قیمت هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ مصوب ۲ هزار تومان فاصله دارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران با اشاره به واردات جوجه و تخم مرغ نطفه دار بیان کرد: با توجه به تفاوت قیمت ارز ۲۵ هزار تومانی با ۴۲۰۰ تومانی باید نظارت بیشتری بر بازار صورت بگیرد تا ماجرای واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومان و عرضه با نرخ ۱۰۰ هزار تومان در بازار برای جوجه تکرار نشود.

وی با اشاره به اینکه در فروردین ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه از واحدهای مرغ مادر و جوجه کشی خارج شده است، گفت: بنابر آمار کمتر از ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه در واحدها جوجه ریزی شده است که علاوه بر مدیریت بازار مرغ نباید به تولیدکننده هم فشار آورده شود تا مرغ تولیدی را با وزن ۲.۲۰۰ تا ۲.۳۰۰ کیلوگرم به بازار عرضه کند تا از طریق افزایش وزن بخشی از کمبود بازار جبران شود، هر چند لازمه این موضوع تامین کامل نهاده دامی است.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به میزان جوجه ریزی که در ماه های شهریور، مهر و آبان سال گذشته صورت گرفته، پیش بینی می شود که در ۶ ماهه نخست امسال با کمبود جوجه مواجه هستیم که دولت باید تمهیداتی را در این باره اتخاذ می کرد تا جوجه یا تخم مرغ نطفه دار بصورت غیرقانونی از کشور خارج نمی شد.

وی از کمبود شدید جوجه خبر داد و گفت: علی رغم اختلاف ۲ هزار تومانی قیمت مصوب با نرخ بازار، اما در برخی مواقع امکان تامین با این نرخ هم وجود ندارد که این موضوع تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه نیست، گفت: با توجه به ممنوعیت صادرات جوجه باید مشخص شود که جوجه هایی که بدون مجوز از واحد مرغ مادر خارج شدند، کجا رفته اند؟ چرا که با احتمال پدیده قاچاق، عرضه جوجه کاهش یافته است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر مرغداران برای تامین جوجه یکروزه دچار چالش هستند به گونه ای که حتی با نرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تومان هم نمی توانند تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در بحث تامین مرغ وجود ندارد، بیان کرد: در بحث توزیع مشکلات و نواقصی وجود دارد که موجب شده مرغ با نرخ مصوب در برخی فروشگاه ها عرضه نشود.

اسداله نژاد افزود: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا هیچ بهانه ای برای عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب وجود ندارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه مشکل خاصی در تامین نهاده های دامی  وجود ندارد، گفت: هم اکنون  ۱۰۰ درصد ذرت و کنجاله با نرخ مصوب از سامانه بازارگاه تامین می شود.

وی در پایان تصریح کرد: علی رغم‌تامین ۱۰۰ درصدی نهاده با نرخ مصوب، اما مشکلات تاخیر در توزیع نهاده ادامه دارد که این موضوع چالش هایی برای مرغداران ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار