نشست آمریکا و ژاپن با محوریت مقابله با چین

منابع خبری از دیدار رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن برای رایزنی درباره تنش‌ها با پکن خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن، دیداری با هدف رایزنی درباره تنش‌ها با چین خواهند داشت.

بنابر اعلام این خبرگزاری، این نشست فردا (جمعه) انجام خواهد شد و در آن این دو مقام ارشد درباره «نقش توکیو در استراتژی آمریکا برای مقابله با تنش‌های چین» رایزنی خواهند کرد.

درحالیکه برخی سیاستمداران و مقام‌ها از ژاپن بر اتخاذ موضعی سخت‌تر برای مقابله با چین تاکید می‌کنند، اکنون این پرسش مطرح است که «توکیو تا چه اندازه می‌تواند با آمریکا در این راه همگام شود.»

مشاور سوگا به خبرنگاران رویترز دراین باره گفت: «نشست فردا مقدمه‌ای برای ارسال سیگنال به کشور‌های همفکر با ژاپن خواهد بود.»

این در حالیست که به تازگی «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «کیشی نوبو» همتای ژاپنی او، به توافقی برای همکاری در درگیری احتمالی میان چین و تایوان رسیدند.

توکیو در حال حاضر تجهیزات دفاعی خود را بررسی می‌کند تا درصورت درگیری میان پکن و تایوان از کشتی‌های جنگی و جنگنده‌های آمریکا محافظت کند.

در تاریخ ۲۲ ژانویه چین قانونی را تصویب کرد که به نیروی دریایی خود اجازه مقابله با هرگونه نیروی خارجی را داد. بخشی از شرق دریای چین نیز شامل حاکمیت این نیرو‌ها می‌شود.

چین، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند. تایوان در حال حاضر از سوی یک رژیم رقیب اداره می‌شود که اعضای آن در سال ۱۹۴۹ و در پایان جنگ داخلی چین، به این منطقه پناه بردند.

اما در مقابل نیز آمریکا به شدت مخالف حضور بیشتر نیرو‌های چینی در آب‌های این منطقه است، چرا که پکن را تهدیدی برای خود در منطقه می‌بیند.

استراتژیست‌های آمریکایی معتقدند با ادامه یافتن رشد اقتصادی چین و ثروتمندتر شدن این کشور، پکن در آینده‌ای نزدیک توان اقتصادی خود را به توان نظامی تبدیل می‌کند و تقابل میان آمریکا و چین اجتناب ناپذیر است. تایوان و دریای چین جنوبی دو منطقه‌ای هستند که احتمال درگیری نظامی میان دو کشور در آنجا بسیار بالاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار