در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تخلیه حباب یا اصلاح قیمت‌ها؛ راهکارهایی برای خروج بورس از رکود

کارشناس اقتصادی گفت: بورس اوراق بهادار متاثر از فضای کلی اقتصاد و تحولات سیاست داخلی و خارجی است.

حسن گلمرادی کارشناس اقتصادی  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا در بورس‌های مطرح دنیا تا به اکنون رکود رخ داده است؟ بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بازار سرمایه از جمله بورس اوراق بهادار، تاثیرپذیری آن از فضای کلی اقتصاد و تحولات سایر بازارهاست. بازار بورس یکی از حساس‌ترین و نقدترین بازار‌های اقتصادی است که متاثر از اوضاع و احوال اقتصادی و سیاسی دارای نوسان زیادی است.

این کارشناس در ادامه اظهار کرد: اگر به تحولات شاخص‌های مهم بورس‌های معتبر دنیا نظیر نیویورک، لندن، توکیو و سنگاپور نگاهی انداخته شود و یا تحولات این بازار‌ها از طریق اخبار و رسانه‌های مهم نظیر بلومبرگ دنبال شود، مشاهده خواهد شد که شاخص‌های مهم این بازار‌ها هم در سطح کلان و هم در سطح بنگاه‌ها دارای نوسانات زیادی است. البته این نوسانات در مقایسه با بازار‌های کشور‌های در حال توسعه کمتر است.

گلمرادی افزود: تحولات شاخص‌های این بازار‌های مهم سرمایه دنیا متاثر از اخبار، اطلاعات، شرایط اقتصادی و سیاسی است و معمولاً از افت و خیز‌های زیادی برخوردار هستند. در بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به خوبی این موضوع دیده شد، که بحران و رکود اوراق بهادار بخش مسکن آمریکا چگونه منجر به رکود عمیق در آمریکا و حتی اروپا می‌شود به گونه‌ای که عمیق‌ترین رکود اقتصادی جهان بعد از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ به شمار رفت و منشا آن از بورس اوراق بهادار شروع شد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این سوال که بورس و اقتصاد به طور کلی چه مشکلاتی دارد که رکود پدید می‌آید؟ اظهار کرد: بورس اوراق بهادار متاثر از فضای کلی اقتصاد و تحولات سیاست داخلی و خارجی است. در شرایطی که فضای کسب و کار و سرمایه گذاری مناسب نباشد قاعدتاً تحولات بورس نمی‌تواند پایداری بالایی داشته باشد. چنانچه افق سرمایه گذاری و تولید روشن باشد فضای کلی بورس نیز مثبت است.

او افزود: علاوه بر فضای کلان اقتصاد، رفتار عوامل تصمیم گیر و شرکت کنندگان در این بازار و صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها بر تحولات بورس موثر است. متاسفانه در سال‌های اخیر تب ورود به بازار سرمایه به دلایل مختلف از جمله نرخ‌های بازده غیر معقول در طی دوره‌ای از زمان در بورس خیلی از عموم مردم را به این بازار کشاند، به طوری که افراد فاقد اطلاعات و دانش حرفه‌ای وارد این بازار شدند و در افت و خیز‌های این بازار بیشترین آسیب را دیدند.

این کارشناس اقتصادی گفت: با ورود سهامداران غیر حرفه‌ای به بازار بورس رفتار بازار به شدت تحت تاثیر رفتار‌های هیجانی و اخبار و اطلاعات و شایعات نوسانی قرار می‌گیرد و زمینه حباب‌های قیمت را فراهم می‌سازد که قطعا به سود افراد غیر حرفه‌ای نخواهد بود. جدا از دانش محدود مشارکت کنندگان، رفتار‌های سوداگرانه و نگاه سودمحور و کوتاه مدت اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه کم طاقتی و تحمل پایین ریسک سهامداران بر نوسانی بودن این بازار مزید بر علت شده است. اصولا در تمام دنیا یک اصل پذیرفته شده در بورس استفاده از پس انداز و سرمایه‌های اندک و مازاد و داشتن نگاه بلندمدت به بورس است.

گلمرادی در پاسخ به این سوال که برای حل رکود و خروج از وضعیت بحرانی چه کار‌هایی باید انجام داد؟ بیان کرد: مهم‌ترین عامل کاهش رکود فعلی بازگشت اعتماد و اطمینان و آرامش به بازار است. مردم باید این آگاهی را داشته باشند که ذات بورس نوسانی بودن آن است و در بلندمدت این بازار نمی‌تواند نرخ بازده بسیار متفاوت از کلیت اقتصاد ایجاد کند. این بازار نیازمند پذیرش ریسک و کسب دانش حرفه‌ای و پیگیری اخبار و اطلاعات است. تصمیمات آنی و هیجانی بر اساس شایعات به ضرر سهامداران غیر حرفه‌ای است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: افق تصمیم گیری در بورس برای سهامداران بایستی از کوتاه مدت به بلندمت تغییر کند. در شرایط فعلی بهترین توصیه به سهامداران آن است که بر اساس تحلیل‌های بنیادی و افق‌های آتی اقتصاد و به دور از نگاه خیلی کوتاه مدت تصمیم بگیرند. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و افق آتی حفظ سهامداری به خصوص حفظ سهام شرکت‌های سوده و قوی بهتر از فروش آن‌ها در شرایط رکود و قیمت پایین خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار