انتقال سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی به «موزه وقف» همدان

مدیر موزه وقف استان همدان از انتقال سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی با قدمت ۴۹۰ سال به موزه وقف همدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، خسرو محمدی، مدیر موزه وقف استان همدان از انتقال سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی با قدمت ۴۹۰ سال به موزه وقف همدان خبر داد و گفت: این سنگ مزار اخیرا از آرامستان موقوفه کشف و به موزه وقف همدان منتقل شد.

او با اشاره به نحوه پیدایش سنگ مزار قاضی جهان قزوینی وزیر شاه طهماسب صفوی در آرامستان موقوفه باغ بهشت گفت: بقعه امامزاده سهل ابن علی (ع) با توسعه شهر و ساخت خیابان شورین (شهدا) در دروان پهلوی تخریب می‌شود و سرانجام مزار این وزیر به آرامستان موقوفه باغ بهشت منتقل می‌شود.

مدیر موزه وقف استان همدان با بیان اینکه شاه اسماعیل صفوی ۵۰۰ سال پیش زمانی که به همدان می‌آید تصمیم می‌گیرد اثری از خود در این شهر باقی بگذارد و پس از مشورت با نزدیکان و اهالی اقدام به بازسازی بقعه سهل ابن علی (ع) می‌کند افزود: سال‌ها بعد و پس از به قدرت رسیدن شاه طهماسب وزیر او یعنی قاضی جهان قزوینی که به دست شاه و به دلیل سوء ظنی که به او داشت کشته می‌شود و در کنار بقعه‌ی سهل ابن علی (ع) به خاک سپرده می‌شود.

محمدی با بیان اینکه برای او سنگ مزاری از سنگ رخام می‌سازند که کتیبه‌ای بر آن نگاشته‌اند عنوان کرد: مزار قاضی جهان و سنگ مزار آن که بسیار ارزشمند است تا قرن‌ها آنجا باقی بوده که در دوران پهلوی مسئولان شهر تصمیم می‌گیرند تغییراتی در بافت شهر ایجاد کنند.

او با تاکید به اینکه این اقدامات یعنی گسترش خیابان شهدا باعث تخریب بقعه سهل ابن علی (ع) می‌شود گفت: بر اساس این طرح بقعه تخریب و مزار‌های اطراف آن به کلی از میان برداشته شدند که یکی از آن مزار‌ها گورگاه قاضی جهان قزوینی مقتول به سال ۹۵۳ هـ. ق است.

مدیر موزه وقف استان همدان از آن زمان دیگر نه اثری از آن بقعه بود و نه نشانی تا اینکه در پی بررسی خود و زمانی که اطلاعاتی در مورد امامزادگان استان به دست می‌آوردم به یک سنگ مزار جالب برخورد کردم  و با بررسی‌های اولیه و با مراجعه به منابع مکتوب متوجه شدم مرحوم آیت الله عندلیب زاده قبلا این سنگ را دیده و چند خطی درباره شرح حال صاحب آن یعنی قاضی جهان نگاشته است.

محمدی بیان کرد: یک احتمال قوی در این خصوص وجود دارد و آن این است که در زمان تخریب بقعه سهل ابن علی (ع) و مزار‌های پیرامون آن احتمالا محتویات گور‌ها را تخلیه کرده‌اند و به همراه سنگ مزار‌های موجود به گورستان جدید همدان که همان موقوفه باغ بهشت باشد انتقال داده‌اند.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.