محبت خانی مطرح کرد؛

قانون به کارگیری سلاح محیط بانان باید اصلاح شود

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قانون به کارگیری سلاح محیط بانان نیاز به اصلاحیه دارد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: سال گذشته قانونی مبنی بر به کارگیری سلاح محیط بانان همچون ماموران پلیس تصویب و بعد از تایید شورای نگهبان به سراسر کشور ابلاغ شد که محیط بانان در این قانون، حمایت بیمه‌ای و قضایی شدند.

وی ادامه داد: در این قانون، محیط بانان تنها زمانی که جانشان یا جان همکارشان در خطر باشد اجازه استفاده از سلاح را داشتند، اما خلاء این قانون این است که وقتی محیط بان در منطقه حفاظت شده افرادی را سوار بر خودرو یا موتور با سلاح گرم ببیند، شکار زده باشند یا نزده باشند تا زمانی که به سمت محیط بانان هدف گیری و شلیک نکنند محیط بان اجازه شلیک ندارد و شکارچی غیرمجاز حتی اگر شکار هم کرده باشد می‌تواند به راحتی با سلاح گرم در منطقه تردد کند.

محمدخانی گفت: طبق این قانون، حالت پدافندی برای محیط بانان تصویب شده، اما ما باید به این فکر باشیم که محیط بانان تنها منتظر عمل طرف مقابل نباشند که عکس العمل نشان دهند، چون امکان دارد شکارچی در همان ابتدا سر محیط بان را نشانه بگیرد و محیط بان کشته شود و در این جا دیگر عکس العملی برای محیط بان وجود ندارد، چون جان خود را از دست داده است.

وی افزود: پس در این رابطه باید یک ماده قانونی به این موضوع اضافه شود مانند زمانی که فردی مسلح در حال فرار باشد پلیس دستور ایست می‌دهد و اگر فرد مسلح متوفق نشد، پلیس اجازه شلیک از کمر به پایین فرد مسلح را دارد و می‌تواند تیر هوایی بزند.

محبت خانی تصریح کرد: در رابطه با قانون بکارگیری سلاح محیط بانان ما باید به گونه‌ای قانون را اصلاح کنیم که اگر فردی با اسلحه به صورت غیرمجاز داخل منطقه حفاظت شده است محیط بان بتواند دستور ایست دهد و اگر فرد متوقف نشد شلیک هوایی و مانند پلیس رفتار کند.

وی اضافه کرد: در رابطه با اصلاحیه قانون، مجلس هم اعلام آمادگی کرده و ما به دنبال اصلاح قانون بکارگیری سلاح محیط بانان هستیم تا این نیرو‌های خدوم و زحمتکش با ایمنی بتوانند حافظ طبیعت کشور باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار