رئیس کل بانک مرکزی در "کلاب هاوس"؛

از دوران سخت و فشار حداکثری عبور کرده‌ایم/ مشکلاتم از افزایش نرخ بنزین شروع شد

همتی گفت: در ۳۲ ماه گذشته، فشاری که به مردم وارد شد، می‌توانست مشکلات جدی تری را برای کشور ایجاد کند، اما فشار حداکثری را رد کردیم.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همتی رئیس کل بانک مرکزی در کلاب هاوس درباره عملکرد خود و  ضرورت پذیرش مسئولیت گفت:همه ما نیاز به نقد داریم و کارهای ما کامل نیست و تلاش داریم کارها به نحو احسن انجام شود. اما در کشور شرایط خاصی وجود دارد.

 همتی در خصوص بازگشت از چین و رئیس کل بانک مرکزی شدن توضیح داد:  تصمیم رفتن من به چین گرفته شده بود و استوارنامه خود را هم به مقامات ارشد چین ارسال کردم؛ اما برای شرکت در اجلاس سفرا در ایران باز هم به کشور برگشتم اما رئیس جمهور در روز دوم این اجلاس از من برای پذیرش مسئولیت بانک مرکزی درخواست کردند و من هم پذیرفتم.

وی  افزود: من شرایط سخت اکنون را می‌دانستم چراکه شروع تحریم‌ها بود ولی سختی آن را تحمل کردم. اما تا حدی که توان داشتم خدمت کردم. اگرچه سختی مردم را می‌دانم و ابعاد تحریم اجازه آسایش برای آنها را نمی‌دهد. در ۳۲ ماه گذشته، فشاری که به مردم وارد شد، می توانست مشکلات جدی تری را برای کشور ایجاد کند، اما با پشتیبانی مقام معظم رهبری و کل مجموعه دولت و همراهان نظام، فشار حداکثری را رد کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا وقتی که در خدمت مردم هستم، رفاه و آرامش و آسایش بیشتری را برای مردم فراهم خواهم کرد.

افزایش قیمت بنزین تلاش من برای حفظ نرخ ارز  را بی اثر کرد

همتی بیان کرد: افزایش قیمت بنزین یکسال تلاش من برای حفظ ارز در کانال ۱۱ هزار تومان را بی اثر کرد و دلار را به کانال ۱۵ هزار تومان رساند. هدف گذاری تورمی حتما به معنای آنکه به این رقم می‌ رسیم نبود، بلکه کمک کرد به آن نزدیک شویم .

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از طریق کارگزاری بانک مرکزی 125 میلیارد تومان اوراق فروختیم که به تنهایی 32 درصد از رشد نقدینگی را کاهش داد.

او در پاسخ به اینکه چرا از فرصت اوراق فروشی استفاده نکردید گفت: در این رابطه همکاران وزارت اقتصاد باید پاسخگو باشند، اما فرصت خوبی بود.

آیا بانک مرکزی مقصر ریزش بازار سرمایه بود؟


رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال سلاح ورزی عضو اتاق بازرگانی مبنی بر تاثیر بانک مرکزی بر ریزش های بورس بیان کرد: بشدت دخالت بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز را رد می‌کنم؛ نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین می‌شود.

او افزود: بانک مرکزی برای ثبات بازار دخالت می کند و دخالتی در نرخ ارز ندارد. هماهنگی بانک ها باید با بورس  انجام می گرفت که اتفاق افتاد. اواخر سال گذشته چندین طرح از جمله ایران خودرو تامین مالی اتفاق افتاد.

همتی بیان کرد: تسعیر ارز صندوق توسعه ملی بر اساس اصل قانونی است و کسی نمی تواند از آن استنکاف کند، علیرغم این موضوع بنده تا حد توان مقاومت کردم.

رئیس بانک مرکزی گفت: فقط رئیس  داخل مجموعه بانک مرکزی نیستم بلکه باید به مواردی نظیر بهداشت و مقابله با کرونا نیز کمک رسانی کنم. نمی شود کشور را رها کرد و اداره نکرد.

سرکوب نرخ ارز که باعث خروج سرمایه شود، از نظرمن مردود است

همتی گفت: اقتصاد ما بر ارز آوری صادرات غیر نفتی متکی است. در سال گذشته ۳۷ میلیارد دلار واردات داشتیم که دو سوم آن توسط صادرات غیرنفتی تامین شد. خالص دارایی ارزی بانک مرکزی بر اساس سیاست های مدون است و ارزپاشی در این خصوص وجود ندارد.

او تاکید کرد:  نرخ ارزی که سرکوب بشود و باعث خروج سرمایه شود از نظر من مردود است. اگر بخواهیم خالص دارایی های ارزی بانک مرکزی را خرج کنیم، بر اساس سیاست های ارزی این کار را انجام می دهیم و اجازه خروج سرمایه نمی دهیم.تقریبا 6.5 میلیارد تومان ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور بازنگشته است.

30 نفر از صادرکنندگان متخلف بازداشت هستند

همتی تصریح کرد: صادرکنندگان را سرکوب نمی کنیم. اقتصاد ما روی ارز آوری صادرات غیرنفتی متکی است. دو سوم تامین ارز از طریق صادرات غیر نفتی انجام گرفت.

او افزود: 250 صادرکننده بودند که شغل آن ها صادرات نبود و کارت بازرگانی آن ها هم یک بار مصرف بود. 70 نفر از این صادرکنندگان از افراد تهی دست سوء استفاده کرده بودند. 30 نفر از این افراد بازداشت هستند. در حق بانک مرکزی و بنده جفا شد.

رئیس بانک مرکزی گفت: سال ۹۹ بدترین سال کشور از نظر فشار حداکثری بود که آن را شکست دادیم.اکنون وضعیت خوبی داریم که بهتر هم خواهد شد.زحمات صادرکنندگان را فراموش نمی کنم.

 در خصوص FATF جنگ های خود را کرده ام

او ادامه داد:  در خصوص FATF جنگ های خود را کرده ام و اجازه بدهید موضوعات را در افکار عمومی اعلام نکنیم و منتظر تصمیمات مجمع تشخیص باشیم. اگر از من پرسیده بودند حتما FATF را تایید می‌کردم ولی من صاحب نظر نیستم و جای دیگر باید تصمیم بگیرند.

همتی تاکید کرد: جلوی چک های تضمینی که سر از دبی در می آوردند را گرفتیم. در زمینه پولشویی کارهای بسیار مهمی کردیم.

کنترل ما در زمینه پولشویی  پنج برابر بیشتر شده است

او ادامه داد: سر مسائل شرط بندی طرح بزرگی مطرح شد. روزی 150 میلیون تراکنش شتابی و 100 میلیون تراکنش تراکنش شاپرک داریم که جمعا 40 هزار میلیارد تومان پول جا به جا می شود.

رئیس بانک مرکزی افزود: سامانه های مقابله با پولشویی را نداشتیم، سیستم فاش به ما اجازه می دهد که شبکه ها و سر شاخه ها را شناسایی کنیم و در آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت. کنترل ما در زمینه پولشویی نسبت به سال گذشته پنج برابر بیشتر شده است. 2 و نیم میلیون پایانه فروش را قطع کردیم و 7 میلیون دیگر تحت بررسی است.

او ادامه داد: 11 نفر از بدهکاران بزرگ ، 90 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند.

علاوه بر رفع تحریم های بانکی  نحوه استفاده  از منابع و سایر ابزارها هم باید رفع تحریم  شود

همتی گفت: در چارچوب دستور مقام معظم رهبری که فرمودند رفع تحریم ها باید راستی آزمایی شود گام برمی‌داریم و تیمی هم که اکنون از طرف بانک مرکزی در محل مذاکرات حضور دارند موکدا این توصیه را مد نظر قرار می دهند.

او افزود: برای راستی آزمایی تحریم ها بحث هایی داشتیم، تیم مستقر در وین نیز این مسائل را پیگیری می کنند. تحریم های بانکی، باید رفع شوند. علاوه بر آن  نحوه استفاده  از منابع و سایر ابزارها را هم برای رفع تحریم ها باید به کار بگیریم.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: هدایت نقدینگی را قبول ندارم جایی که بازدهی بیشتر باشد نقدینگی سوق پیدا می کند. در همین تبصره ها (16 و 18) 600 میلیارد تومان به بانک تکلیف شده است و برای بانک ها این موضوع مشکلاتی ایجاد می کند. قبول دارم اعتبار سنجی ارائه تسهیلات ضعیف است.

این مقام مسئول بیان کرد: سامانه اعتبار سنجی راه اندازی شده اما افتتاح رسمی نشده است. شرکت های اعتبار سنجی باید افزایش پیدا کنند تا بتوانیم بهتر کار کنیم.

وی افزود: تشکیلات اعتباری بانک مرکزی را اصلاح کردیم و مدیریت کل پولی و عملیاتی تشکیل دادیم. در بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات به تولید سه اداره یا بخش تحت عنوان عملیات بازار باز، اداره اعتبارات و اداره تامین مالی زنجیره تولید است.

مشخص بود که ارز 4200 تومانی رانت زا می شود

او با اشاره به مخالفت همیشگی خود با ارز دولتی گفت: بارها گفته ام با ارز 4200 تومانی موافق نبودم ولی تابع سیاست دولت هستیم. مشخص بود که رانت زا می شود چرا که بر توزیع و نظارت عملکرد خوبی نداشتیم. زمانی فاصله ارز 4200 و بازار شدید شد و صرفه اقتصادی افزایش پیدا کرد و رانت و فساد بیشتر شد. در بودجه سال آینده پیش بینی شده با حذف ارز 4200 تومانی مابه التفاوت به صورت یارانه به مردم پرداخت شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تمام ارقامی که برای آزادسازی ها پول های کره مطرح می شود را تکذیب می کنم، در زمینه آزادسازی منابع هیچ اتفاقی نیفتاده است و اگر این اتفاق رخ دهد از طرف شخص من یا روابط عمومی بانک مرکزی باید مطرح شود.

او افزود: بانک مرکزی 11 میلیارد دلار تامین ارز از منابع خود کرده است. در شرایط جنگ اقتصادی از منابع خود اطلاع نمی دهیم. باید منابع مالی ایران در کره هر چه زودتر آزاد شود و جریمه این دیرکرد آزادسازی منابع بلوکه شده را بپردازند.

همتی بیان کرد:  60 سال است عضو صندوق بین المللی پول هستیم. 2 میلیارد دلار از منابع ما در آن صندوق است. صندوق اعلام کرد که به تمام کشورهایی که در کرونا به مشکل خورده اند وام می دهند که با سایر وام ها متفاوت است. ما هم بر اساس اینکه حق ما بود، پیگیری کردیم.

او افزود: دو سالی است که نامه نوشته ایم که متوجه شدیم آمریکایی ها طی نامه ای ایران را از دریافت وام منع کردند و صندوق پول از ترس نتوانست وام را به ما بدهد.متاسفانه  وقتی آمریکا اراده می کند سازمان های جهانی و بین المللی هیچ اختیاری ندارند.

همتی گفت: درخصوص FATF هم باید گفت که در صورت عدم اتصال حتی بعد از رفع تحریم ها هم به مشکل خواهیم خورد البته نه به معنای اینکه مبادلات نشدنی باشد اما سخت می شود. این نهاد یک نهاد رسمی است و ما نیز مثل سایر کشورها می بایست در آن حضور پیدا می کردیم.

رئیس بانک مرکزی گفت: متوسط تشکیل سرمایه سابق بانک در ده سال گذشته نیم درصد بوده است. یعنی تشکیل سرمایه 5 درصد کاهش پیدا کرده است. رشد 10 ساله ما کلا 2 درصد بوده است و باید حل شود.

برای تعدیل نرخ تورم باید بهتر عمل کنیم

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به تلاش هایش برای کنترل تورم اشاره کرد و افزود: برای تعدیل نرخ تورم باید بهتر عمل کنیم.

همتی گفت: حداقل هایی برای کار نیاز دارم که شخصی تصمیم می گیرم اما در برخی موارد تصمیم گیری های شخصی کل کشور را درگیر می کند. معتقدم برنامه ها طوری باید هماهنگ پیش بروند که تصمیم گیری میان شخص حقیقی و حقوقی رئیس کل بانک مرکزی بوجود نیاید.

او به روابط سازمان ها و حل اختلاف ها اشاره کرد و گفت: در این خصوص خاطره ای بگویم. در دوره ای که بیمه ها را خصوصی می کردم ، به هند سفر کردم. از تجربه رئیس کل بیمه مرکزی هند برای خصوصی سازی جویا شدم که وی از اجازه دولت خود گفت و از نهاد ناظر نام برد.

همتی ادامه داد: در رابطه با FATF نظراتمان را گفته ایم. بحث های مختلفی شده است و به مخالفان هم احترام می گذاریم و خواهشمان این است بگذارید کارشناسی و تخصصی روی آن کار شود.

رئیس کل مرکزی به بحث رمز ارزها گذری زد و گفت: آئین نامه رمز ارزها در هیئت دولت به تصویب رسید اما اجرایی نشد و در نهایت اصلاح شد و در آخر متوجه شدیم دبیرخانه شورای عالی پولشویی هم باید بررسی کند و ما منتظر آن هستیم تا بعد از تایید آن ها صرافی های رسمی مجوز فعالیت بگیرند و فعالیت خود را آغاز کنند.

بانک مرکزی در قضیه بورس مظلوم واقع شد

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در قضیه بورس مظلوم واقع شده ایم. مشکل در هر چیزی ایجاد می شود می گویند بانک مرکزی ارز تامین نمی کند و  از طرفی هم ارز گران می شود، از تامین کسری بودجه توسط این امر صحبت می کنند. چرا دوستان فکر می کنند بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را کاهش می دهد تا برای بورس مشکل ایجاد کند.

وی گفت: ذخایر اضافی بانک ها از 70 هزار میلیارد تومان به زیر 20 هزار میلیارد تومان رسید چراکه تقاضای پول بشدت افزایش پیدا کرد. عمده اقتصاددان ها معتقدند که بانک مرکزی باید نرخ بهره را افزایش دهد و من استدلال کردم که نمی شود.

رئیس شورای پول و اعتبار از کمک‌رسانی به بورس توسط بانک مرکزی گفت: نرخ بهره عامل کنترل تورم است اما در شرایط تحریمی نمی شود. بازار سرمایه به بازار بدهی هم بست پیدا می کند و وضع آن بسیار بهتر شده است. بانک مرکزی همراه بورس است.

او افزود: بیش از 50 درصد سهام ها ارزنده هستند و آینده از آن بازار سرمایه است و باید همگی تلاش کنیم. سازمان بورس باید توجه کند تصمیماتی نظیر تغییر دامنه را به درستی بررسی کنند چرا که این تصمیمات آینده مشخصی ندارد البته نسبت به فشارهایی که بر آن ها نیز تحمیل می شود ، آگاهیم.

همتی گفت: نمی شود که یک بازار تماما بازدهی بالایی داشته باشد و مابقی بازارها ثابت بمانند البته باید این موضوع را روشن کنیم که افراد بدون آگاهی نباید در بازار سرمایه نقش بازی کنند و بدانید دغدغه رئیس کل بانک مرکزی همراهی با بورس است.

همتی در پاسخ به خسارت های ناشی از تحریم ها گفت: بعد از برجام به برخی منابع مسدودی بانک مرکزی دسترسی داده شد و استفاده شد و رقم های مطرحی از جمله 100 تا 50 میلیارد دلار ارز آورده شده در برجام را تکذیب می کنم و چنین چیزی صحت ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی باز هم به دلایل های مختلف ریزش بازار سرمایه و نقش بانک مرکزی در این ریزش ها تصریح کرد: سال گذشته و با افزایش ذخایر اضافی بانک ها، هنوز اوراقی به بانک مرکزی داده نشده بود تا از طریق  فروش آن بتوانیم ریال جمع کنیم. از نیمه سال گذشته عملیات ریپور و omo(بازار باز) اجرا شد.

وی افزود: سال گذشته همگی انتظار رشد 100 درصدی نقدینگی را داشتند و نرخ رشد پول، 88 درصد در مردادماه رسید. بسیاری از تحلیلگرها بازار سرمایه با ارز 40 هزار تومانی بازار را تحلیل کردند و همین موضوع بر بورس تاثیر گذار بود.

اگر بتوانم تورم را کنترل کنم نرخ بهره را کاهش می دهم

همتی گفت: درخصوص نرخ بهره تصمیم گیری نکرده ایم، اگر بتوانم تورم را کنترل کنم نرخ بهره را کاهش می دهم. سود بین بانکی را نگذاشتم بالا برود حتی در ایام عید که نباید عملیات ریپو انجام می دادم اینکار را کردم.

رئیس بانک مرکزی بیان کرد: در شرایط تحریم چین و روسیه کمک های خوبی را داشتند. البته اخبار بیشتر را باید از وزیر امور خارجه بپرسیم.

او در خصوص ادغام بانک های نظامی گفت: قوامین در بانک های نظامی مشکل جدی داشت، متاسفانه قبل از ادغام با ناترازی های موجود خلق نقدینگی کرده بود. از این 5 بانک ادغام شده، سه بانک جزو بهترین بانک ها بودند و 2 بانک مشکل داشتند. بعد از ادغام خبر دارم که روند مطلوبی دارند. حتی یک تراکنش هم اشتباه انجام نشد.

اینستکس یک مسئله فیک (تقلبی) بود

همتی در خصوص اینستکس توضیح داد: اینستکس یک مسئله فیک (تقلبی) بود که مدیرانش هم چندین بار تغییر کردند. بنا نداشتیم وام صندوق بین المللی پول را از این طریق بگیریم. آخرین باری که با مدیر صندوق صحبت کردیم قرار شد کسب اطلاع کنند.

همتی در پاسخ به این سوال که چه نقشی در بازار سرمایه دارد؟ گفت:من در بورس قادر به ارائه یک نظر بیشتر نیستم و نظرات خود را ارائه می‌‌دهم. این نظرات گاهی پذیرفته شده و گاهی پذیرفته نمی شود.

او افزود: ابتدای سال 99 یک برگ اوراق برای عرضه نداشت و در بازار اولیه نمی توانستیم خرید کنیم، نگفتم عملیات omo(عملیات بازار باز) نرخ بهره را کاهش داد. بانک مرکزی در شرایط عادی کار نمی کرد که انتظار طبیعی داشته باشد.

همتی گفت: آمریکایی ها اعتراف کردند که فشار حداکثری به ایران شکست خورد، در زمانی که منابع ارزی ما بشدت کاهش پیدا کرد و ما کشور را مدیریت کردیم. افتخار می کنم که نگذاشتیم در کشور کمبود ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات درباره چرایی صدور سه بخشنامه بانک مرکزی برای صادرکنندگان گفت: بخشنامه سوم شبیه به بخشنامه اول است و اصلاحاتی روی آن صورت گرفت. گفته می شود به بخش خصوصی راه برای کار نمی دهیم اما چیزی نزدیک به 15 میلیارد دلار واردات در مقابل صادرات انجام شد که این اجازه فعالیت آن هاست.

رئیس شورای عالی پول تصریح کرد: قطعاً در سال ۱۴۰۰ از فین تک ها حمایت‌های جدی خواهیم داشت. امیدوارم بتوانیم تورم را کنترل و رشد اقتصادی را افزایش دهیم. ما با وجود فشار اقتصادی یک ابرقدرت، پیچ اصلی فشار اقتصادی کشور را رد کردیم. وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم است اما ثبات اقتصادی در کشور مسئله ای مهم تری است.

وی تاکید کرد: تمام امکانات لازم را برای صادرکنندگان فراهم کردیم. در یک مقطعی  سامانه نیما شرایط سختی داشت و آن را قبول کردیم اما هم اکنون این امر صحت ندارد. اگر صادرکنندگان در نیما با عدم فروش ارز مواجه هستند مسئول آن بانک مرکزی نیست بلکه بر اساس سیستم عرضه و تقاضاست.

همی بیان کرد: اگر سامانه نیما نبود نمی شد کشور را اداره کرد. سقفی برای نیما نگذاشته ایم و در تعامل با صادرکنندگان هستیم. از آنجا که در سال گذشته نرخ پایه صادراتی واقعی شد میزان صادرات کاهش نشان داد.

او افزود: راه اندازی بازار متشکل ارزی یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی است. در این بازار روزانه کشف قیمت اسکناس انجام می شود. در بازار متشکل ارزی صرافی ها یک درصد بالاتر از قیمت می فروشند و بانک مرکزی هم مداخله ای نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش 20 درصدی صادرات گفت: گمرک معتقد بود نرخ پایه بالا بود و این نرخ پایه را بین 20 تا 30 درصد کاهش دادند. یکی از دلایل کاهش این رقم واقعی سازی آن بوده است. شاید در دورانی که برخی برای جایزه صادرات اصرار به زیاد نشان دادن آن داشتند، عددهای ساختگی مشهود بود اما برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کم بودن آن اصرار می ورزیدند. مطمئن باشید در سال 1400 صادرات رشد خواهد کرد.

همتی به تعمیق بازار ثانویه اشاره کرد و گفت: در خصوص عمق نداشتن بازار نیما باید گفت 80 میلیارد دلار در این سامانه ترنول مالی (ورشکستکی مالی) رخ داده است. ممکن است گله هایی در این سیستم رخ بدهد اما وضعیت بهتر شده است.

او گفت: صادرات ریالی را نمی پذیریم چرا که خروج سرمایه است هیچ کشوری این صادرات را قبول ندارد. اما باید با آن ها همراهی کنیم ما نیز به جای بازگشت ارز حاصل از آن صادرات زمان دادیم. نظر دولت و بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز تفاوتی ندارد و منظور سرکوب ارز نیست و به نظر می رسد، پایه عرضه و تقاضاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
درست اداره نمیشه بانک ها نظارت نیست هر کدوم سربالایی پیشنهادمیدهندومالیات ازسپرده راشایعه عنوان کرده اند.قدرت خرید هم کاهش یافته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
باز این حرف زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
فشار حداکثری رو شما رد کردین البته اگه بدونین فشار یعنی چه ، ولی ما قشر ضعیف جامعه هنوز ردش نکردیم اگر واقع بین باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
تا وقتی قیمت دلار در محدوده‌ی ۲۵ هزارتومان باقی بمونه ما همچنان توی پیچ فشار حداکثری هستیم، هر وقت قیمت دلار رسید به زیر ۱۵ هزارتومان، اون وقت از رد کردن پیچ حرف بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۵ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
تا وقتی که شمارو داریم نیازی به امریکا و اسرائیل نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
نرخ دلار رو واقعی کنید حقوق کارمندان را بر اساس دلار بدین نرخ اجناس و کالا هارو واقعی کنید ارزهای زانتی رو حذف کنید حقوق و دستمزد رو با دلار بپردازید همه چیز درست میشه شما ارز را به قاچاقچی و رانتخوارها و کشورهای همسایه می‌دیم نه به مردم وقتی دلار 4200تومانی جنسی رو وارد میکنید که خیلی کم وارد میشه واونهم که وارد میشه چون فرزانه توسط دلالها وقاچاقچیان حتما قاچاق میشه بنزین فرآورده های نفتی وقتی در داخل آرزومه به کشورهای همسایه قاچاق میشه اینه هر بچه ای هم می‌دونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
ارزش ریال در دوران شما چقدر کم شد که میگی به دنبال رفاه مردم هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
صفرهایی که از پول ملی در اسکناس های جدید چاپ میکنید چرا کم رنگ شده؟ مثل قدرت خرید مردم. حداقل صفرها را کم رنگ نکنید تا یادمان نرود یادمان نرود که چقدر در طول این سالها زحمت کشیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
الان که دارن میرن،با پایان این دولت،میگن "همه فشارها تموم شده"،یعنی همه فشارها رو این دولت به جون خرید و خنثی کرد و حالا، کشور گل و بلبل رو دارن تحویل میدن.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
از فشار حداکثری به فوق حداکثری میریم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۳۰ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
خود شما فشار حداکثری هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
در مورد سختی و فشار اقتصادی از مردم هم سؤال بپرسید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۱۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
مسئولین تو کلاب هاوس که فقط روی گوشی های آیفون اجرا میشه میان حرف میزنم.
خرما می‌خورید بعد به مردم میگید خوردنش مضره ؟
از سال 97 هم دیدیم هرروز افزایش قیمت . نمونش خودرو و مسکن
میتونید توجیح کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
عجب آف آی تی آف یه ننگ بزرگ برای ایران هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
واقعا........
United States of America
نا شناس۹
۲۳:۵۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
کمر مردم شکسته تا خرخره که چه عرض کنم تا نوک کلشون رسیده تو میگی عبور کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
آقای زرنگ، دلار راپایین بیار، برسون به 7000 تومن!!
دولتی داریم که هیچ آسایشی برای مردم نگذاشتند وفراهم نکردند!! ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
سختی ایا می دانید چیه از مردم سوال کنید نکنه شما هم از داخل ماشین آمار میگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
تورم +بی پولی و بی کاری + کم درآمدی +افزایش ده برابر مخارج زندگی +افزایش مسکن +بی خانمانی. جورع اینا رو کی بکشه
توکل به خدا زندگی میکنم وگرنه مردن بهتره از این زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
اره با خودرو که ۳۰ درصد گران شد و اقلام اساسی که ۴۰ درصد دوباره گران شد و برق ک گران شد و ووووووووووووو خیلی چیزای دیگه کوجا گذر کردیم
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۳:۱۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
میگه..:همتی گفت: در ۳۲ ماه گذشته، فشاری که به مردم وارد شد، می‌توانست مشکلات جدی تری را برای کشور ایجاد کند، اما فشار حداکثری را رد کردیم.

فشار به مردم وارد شده....بعد خودشونو قاطی مردم میکنه...
له شدیم له....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
چرا کسی اینا از کا رای دولتی بیرون نمیکنه گندزد با مدیریتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
صفرهایی که از پول ملی در اسکناس های جدید چاپ میکنید چرا کم رنگ شده؟ مثل قدرت خرید مردم. حداقل صفرها را کم رنگ نکنید تا یادمان نرود یادمان نرود که چقدر در طول این سالها زحمت کشیدیم کسانی که مال حرام بدست می آورند برایشان این صفر ها ارزشی ندارد نه انسانهایی که با زحمت پول درآورده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
برو بابا
آخرین اخبار