بیانیه گروه‌های مقاومت عراق درباره گفت‌وگو‌های راهبردی بغداد-واشنگتن

گروه‌های مقاومت عراق در آستانه برگزاری دور جدید گفت‌وگو‌های راهبردی میان بغداد و واشنگتن موضع خود در این خصوص را اعلام کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، هیأت هماهنگ‌کننده گروه‌های مقاومت عراق، شامگاه دیروز (سه‌شنبه) بیانیه‌ای درباره گفت‌و‌گوی راهبردی بغداد و واشنگتن صادر کرد.

در بیانیه گروه‌های مقاومت آمده است: ما در برابر دور یا دور‌هایی از مذاکرات و گفت‌وگو قرار داریم که دولت عراق با دولت اشغالگر آمریکا تحت عنوان «گفت‌و‌گوی راهبردی» وارد آن می‌شود. علاوه بر این دولت عراق توافق‌ها و ائتلاف‌هایی با برخی از کشور‌های همسایه داشته است.

گروه‌های مقاومت عراق اعلام کردند: بنابر دریافت اطلاعاتی موثق، بیانیه گفت‌و‌گوی فردا غیرمنسجم و بدون نظارت بر نتایج خواهد بود و در آن هیچ اشاره‌ای به اجرای مصوبه پارلمان درباره بیرون راندن نیرو‌های آمریکایی اشغال‌کننده خاک عراق وجود نخواهد داشت؛ که این مسئله بالاترین خطر علیه کشور، آینده و حاکمیت خواهد بود.

این گرو‌ها افزودند: همانطور که پیشتر اشاره کردیم، آنچه در این گفت‌وگو تعجب و شک‌برانگیز است، آن است که این گفت‌وگو مبتنی بر مقدماتی روشن و حاوی یک نقشه راه مشخص نیست و با وجود گذشت بیش از یک سال از دور نخست آن به نتایجی روشن و علنی نرسیده است.

گروه‌های مقاومت در این بیانیه موضع خود را در قبال این گفت‌وگوها در هشت بند بیان کردند:

۱. ما پیش از همه‌چیز، این بیانیه غیرمنسجم را که قرار است کمیته مذاکرات آن را صادر کند، نمی‌پذیریم و برای بار آخر خواستار این هستیم که کمیته مذاکرات متشکل از شخصیت‌هایی باصلاحیت، بی‌طرف و متخصص شکل بگیرد و انتخاب آن‌ها به‌صورت شفاف و با مشورت طرف‌های سیاسی و ملی باشد.

۲. در این کمیته که قرار است تشکیل شود، نباید افرادی با تابعیت آمریکایی و انگلیسی وجود داشته باشند، زیرا یکی از شهروندان آنان به شمار می‌آیند.

۳. کمیته موازی متشکل از شخصیت‌های علمی، دانشگاهی و سیاسی تشکیل شود که وظیفه آن‌ها ایجاد یک نقشه‌ راه برای کمیته مذاکرات باشد و اقدامات آن‌ها و نتایج حاصل از گفت‌وگو را به صورت مستمر پیگیری کنند.

۴. در رأس این نقشه و در ابتدای اقدامات، اجرای تصمیم مردم و پارلمان عراق مبنی بر بیرون راندن تمام نیرو‌های آمریکایی و بیگانه از خاک عراق باشد مشروط بر اینکه این گام، حریم هوایی عراق و حفاظت کامل از آن را شامل شود و از هرگونه پرواز خارجی و نقض این حریم جلوگیری کند.

۵. چنانچه این شرط نقض شود یا محقق نشود و در بیانیه کمیته فعلی وجود نداشته باشد، هرگونه گفت‌وگو و توافق در کشوری که حاکمیت آن نقض شده، خاک، مرزها، آسمان و تصمیماتش در اختیار بیگانه قرار گرفته، بی‌ارزش و بی‌معنا خواهد بود.

۶. یک سقف زمانی روشن برای این گفت‌وگو و همچنین سقف زمانی برای اجرای نتایج گفت‌وگو تعریف شود. سیاست وقت آزاد که معنای آن معطل کردن و موکول خواسته‌ها به آینده و تباه کردن آنهاست، قابل قبول نیست.

۷. مقاومت عراق که همواره پایبندی خود را به تعهداتش اثبات کرده است، با توجه به درخواست پی ‌در ‌پی و مصرانه بسیاری از طرف‌های عراقی متعدد، برای ایجاد کردن جبهه‌هایی گسترده علیه حضور تمام اشغالگران آمریکایی در عراق و حملات تمرکزیافته و دردآور علیه این نیروها، از قدرت بالا و آمادگی کاملی برخوردار است.

۸. پس از لغو آتش‌بسی که گروه‌های مقاومت آن را اعلام کردند و با توجه به درخواست برخی از طرف‌ها مبنی بر حفظ قواعد درگیری با نیرو‌های اشغالگر و همچنین با نظر به نتایج گفت‌وگو و دیداری که قرار است با رئیس‌جمهور کشور اشغالگر آمریکا صورت بگیرد، گروه‌های مقاومت خود را ملزم می‌دانند که در صورت مطرح نشدن اعلامی آشکار و صریح مبنی بر زمان خروج کامل نیرو‌های اشغالگر، اعم از نیرو‌های زمینی و هوایی با تمام قدرت و صلابت به این نیرو‌ها پاسخ دهند و حملات بزرگ و دقیقی به راه بیندازد.

گروه‌های مقاومت عراق در پایان بیانیه خود تاکید کردند که در صورت تعیین نکردن زمان خروج نظامیان بیگانه از کشور، مقاومت از هیچ طرفی درخواست انتظار برای نتیجه گفت‌وگو و مباحثات سیاسی را نخواهد پذیرفت بلکه تمام این موارد را ملغی خواهد دانست و راه‌حل پایانی و تنها راه‌حل را سلاح مقامت با استمداد از قدرت و یاری از خداوند خواهد دانست و این دور نیست.

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، دور جدیدی از گفت‌وگو‌های راهبردی میان واشنگتن و بغداد قرار است امروز (چهارشنبه) با تمرکز بر موضوع امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، مسائل سیاسی و همکاری‌های پرورشی و فرهنگی آغاز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار