در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وضعیت اخذ مالیات در بازارهای مالی؛ چرا دولت از خرید و فروش سهام، مالیات اخذ می‌کند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت به راحتی می‌تواند، سهام خریداری و یا فروخته شده در بورس را شناسایی کند.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با  خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تامین مالی دولت از بازار سرمایه در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۹۹ دولت بخش زیادی از کسری بودجه خود را از طریق مالیات و فروش سهام تامین کرد، در بورس برای خرید سهام، مالیاتی پرداخت نمی‌شود ولی برای فروش سهام، مالیات باید پرداخت شود و این مبلغی که دولت تامین کرده از همین طریق بوده است و مالیات از سود ما دریافت نمی‌شود؛ بلکه بر مبنای قیمت سهمی که قصد فروش آن را داریم، مالیات پرداخت می‌کنیم و نرخ مالیات بسیار اندک است.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضع مالیات در سایر بازارها گفت: در بازار‌های موازی نیز مثل بازار مسکن، خودرو، دلار، طلا، سکه و سپرده‌های بانکی نیز مالیات به همین صورت است و در بازار مسکن هم به تازگی قانونی تحت عنوان اینکه، از امسال باید افراد بابت خانه‌های خالی مالیات بپردازند، مطرح شده است. در بازار خودرو هم طبق قانون جدید که ارجاع داده شده، خودرو‌هایی که قیمت بالای یک میلیارد تومان دارند، به آن‌ها مالیات تعلق می‌گیرد.

او افزود: برای دلار نیز، به علت اینکه در بسیاری از مواقع خرید و فروش آن قابل شناسایی نیست، وضع مالیات برای آن مشکل است و در خرید سکه نیز، از تعدادی به بالا مالیات دریافت می‌شود، ولی چون راه‌های دور زدن زیاد است، به همین علت نمی‌توان تاکیدی روی مالیات سکه و طلا به غیر از مالیات بر ارزش افزوده آن کرد.

آسایش در ادامه گفت: بحث سپرده‌های بانکی، ممکن است باعث شود، بسیاری از افراد پول خود را از بانک خارج کنند و با خارج شدن پول، این نقدینگی وارد چرخه‌ داد و ستد کشور می‌شود که خود موجب تشدید تورم است.

او در ادامه بیان کرد: سیاست‌های دولت، سیاست انقباضی است و در بسیاری از مواقع برای مهار تورم، سپرده‌ها را افزایش می‌دهد و اگر مالیاتی بر سپرده‌های بانکی وضع شود برای وضعیت تورمی خوب نیست. شاید در سال‌های آینده که کشور از نظر تورمی، یک مقدار تورم پایینی داشته باشد و کشور در رکود باشد، برای خارج شدن از رکود، دولتمردان به وضع مالیات بر سپرده‌های بانکی اقدام کنند تا پول از سپرده خارج و وارد چرخه اقتصادی شود.


  • بیشتر بخوانید

بازار سرمایه چطور از مالیات معاف می‌شود؟


کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت اخذ مالیات از خرید و فروش سهام گفت: علت اخذ مالیات از خرید و فروش سهام این است که، در بازار سرمایه، دولت از طریق سازمان بورس به راحتی می‌تواند، سهام خریداری و یا فروخته شده را شناسایی کند و مالیات را دریافت کند.

آسایش درباره عدم توانایی دولت در اخذ مالیات به علت عدم شناسایی برخی از مشاغل اظهار کرد: در کشور در بسیاری از مشاغل، از جمله مشاغل آزاد سیستم مالیاتی، کارایی چندانی ندارد و نتوانسته بسیاری از مشاغل را شناسایی کند و در دو سال اخیر، باید کشور از فروش نفت و به سمت مالیات برای تامین بودجه کشور برود و در راستای تحقق آن مکانیزم‌هایی باید شکل گیرد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با کاهش اخذ مالیات از برخی از شرکت‌های بورسی گفت: از طرفی در بازار سرمایه می‌توان اخذ مالیات را از طریق یکسری از شرکت‌ها که افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی دارند و سبب وارد شدن پول به تولید، گردش کالا و محصول در شرکت و رشد شرکت می‌شوند، می‌توان برای یک دوره خاص انعطاف دهیم تا بازار بتواند جذب این شرکت‌ها شود و این گونه شرکت‌ها به علت جذب نقدینگی به بازار، صنعت و در نهایت به اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد.

او در ادامه بیان کرد: در بحث خرید و فروش سهام نیز شاید در سال‌های آینده، اخذ مالیات از افراد برای جذب نقدینگی به بازار کاهش یابد، همانطور که یک مقدار کارمزد خرید و فروش را در سال آینده کاشه دادند.

آسایش در پایان گفت: قطعا در سال‌های آینده بر درآمد و بازده در بازار‌های مختلف باید مالیات دریافت شود، مثلا، در بخش مسکن، مسکنی که طی یکسال افزایش قیمت داشته است باید بابت آن مالیات دریافت شود. همینطور در بخش، خوردو، سکه، دلار، سپرده‌های بانکی باید سازکارشان اصلاح شود، ولی چون بازار سرمایه یک مقدار بازار حساسی است و به طور مستقیم با بحث تولید و صادرات ورشد اقتصادی کشور هم راستا است باید در بحث مالیات و تصمیماتی که در این بازار گرفته می‌شود یک مقدار حساسیت نشان داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار