۸۰ درصد شمشاد‌های شمال در یک قدمی مرگ

آفت شب پره و بلایت به ۸۰ درصد شمشاد‌های شمال کشور خسارت جدی وارد کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، وطن دوست مدیر گروه گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه ۴۲ هزار هکتار از جنگل شمال رویشگاه شمشاد است، گفت: آفت شب پره در همه شمشادستان‌های شمال کشور گسترش پیدا کرده و به درختان خسارت زده است.

او افزود: شرایط کوهستانی رویشگاه‌های شمشاد، کمبود تجهیزات و نبود محلول‌های مناسب برای مقابله با این آفت کنترل و مهار این بیماری را سخت کرده است.

مدیر گروه گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری افزود: آفت شب پره، دشمن طبیعی ندارد و به دلیل قدرت جابجایی بسیار سریع مبارزه و مهار آن بسیار سخت است.

وطن دوست با بیان اینکه دو طرح احیاء شمشاد تاکنون در منطقه سنگده ساری و لوجده بهشهر با اولویت بذرگیری و نهال کاری شمشاد در استان اجرا شده است، گفت: برای اجرای این طرح در ۴۰ هکتار، بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده است.

او کمبود اعتبار برای اجرایاین طرح در سایر مناطق را از دیگر مشکلات این بخش دانست و ادامه مداد: با وجود پیگیری‌ها و نامه‌های متعدد، مسئولان سازمان جنگل‌ها و سازمان برنامه و بودجه، تاکنون هیچ پاسخی ندادند.

آفت شب پره شمشاد یک آفت قرنطینه‌ای است که از خرداد ماه ۱۳۹۵ برای نخستین‌بار جنگل‌های چالوس را مورد هجوم قرار داد و این منطقه را آلوده کرد.

این آفت، دارای ۳ تا ۶ نسل در طول سال است که هم از برگ و هم از پوست درختان شمشاد تغذیه می‌کند و لذا باید بر همین اساس، سالانه ۴ تا ۵ بار سم‌پاشی انجام شود که نیازمند اعتبارات کلانی بود.


انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار