تفسیر قرآن؛

چرا خطا در علم خداوند راه ندارد؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۵۲ سوره طه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

قَالَ عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّی فِی کِتَابٍ ۖ لَا یَضِلُّ رَبِّی وَلَا یَنْسَى

موسی پاسخ داد که احوالشان به علم ازلی خدای من در کتاب (لوح محفوظ) ثبت است؛ هرگز از حال احدی خدای مرا خطا و فراموشی نیست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۵۲ سوره طه

تفسیر آیه ۵۲ سوره طه

وقتی فرعون از حال اقوام قبلی ومردگان پرسید، موسی (ع) با اینکه می‌توانست به تفصیل جواب دهد، امّا، چون می‌دانست مردم نسبت به نیاکان خویش غیرت و حساسیّت دارند، در جواب آنان کلّی گویی کرده و به اجمال، علم آن را به خداوند احاله داد تا هم به «قَوْلاً لَیِّناً» عمل کرده باشد و هم وسیله‌ای برای بهانه و اشکال به دست آنان نداده باشد.

پیام‌های آیه ۵۲ سوره طه

۱-انبیا هر چه را نمی‌دانستند، یا گفتن آن را به صلاح نمی‌دانستند، علم آن را به خداوند نسبت می‌دادند. «عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی»

۲-مربّی باید با سیاست، بعضی پاسخ‌ها را کلّی و یا با سکوت جواب دهد تا بحث منحرف نشده و دستاویز دشمن نگردد. «عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی»


بیشتر بخوانید


۳-در تشکیلات الهی، همه چیز حساب وکتاب دارد. «فِی کِتابٍ»

۴-کتاب الهی بسیار با عظمت وبزرگ است. «کِتابٍ» نکره آمده است.

۵-در علم خداوند خطا راه ندارد. «لا یَضِلُّ رَبِّی وَ لا یَنْسی» (سهو و خطا در مورد کسانی است که واقعیت را نمی‌دانند، امّا در مورد خداوندی که ظاهر و باطن هر چیز را همان گونه که هست می‌داند، هرگز احتمال خطا وجود ندارد.)

۶-علم انسان دو آفت دارد؛ یا از ابتدا اشتباه می‌فهمد و حقیقت را گم می‌کند و یا بعد از فهمیدن فراموش می‌کند، امّا علم خداوند از این آفات مبرّاست. «لا یَضِلُّ رَبِّی وَ لا یَنْسی»

۷-کسی حقّ ربوبیّت دارد که انحراف و فراموشی در او راه نداشته باشد. «لا یَضِلُّ رَبِّی وَ لا یَنْسی»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
تا آخر هستی راستی و درستی ، کژی و کاستی همه وجود خواهد داشت .بنظر من اینکه قران میفرماید زمین را صالحان به ارث میبرند یعنی کسانی که بهترین ژن ها را به ارث برده باشند نه صرفا مذهب و گروه خاصی.یه جورایی صالح بودن در وجود همه هست بعضیا مغلوبن بعضیا غالب.باید مثل ژن خوب خودشو نشون بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
ممنون
آخرین اخبار