جغور بغور؛ غذای سنتی زنجان+ فیلم

جغور بغور یا خوراک جگر یک غذای سنتی خوشمزه با ارزش غذایی بالا است که به دلیل طرز تهیه ساده‌ و سریع می‌توانید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه کنید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، جغور بغور از غذاهای محلی زنجان است که از ترکیب دل و جگر و قلوه گوسفند، غوره، پیاز، گوجه و ادویه تهیه می‌شود. اگر این غذا با روغن حیوانی مانند روده شیرین، دنبه و... آماده شود، طعم بسیار لذیذتری پیدا می‌کند. جغور بغور در برخی مناطق ایران مثل گیلان و شیراز نیز رواج دارد که به‌ترتیب با اسامی واویشکا و توتُوِی (توتابه‌ای) بین مردم شناخته می‌شوند. جالب است بدانید که اسکاتلندی‌ها نیز غذای مشابهی جغور بغور دارند به نام «هَگیس» که جزو غذاهای ملی این منطقه به حساب می‌آید.

برای تهیه این غذای زنجانی که به زبان محلی «جئز بئز» گفته می‌شود، خیلی مهم است که جگر خوب پاک شده و تمام رگ‌های آن جدا شود تا تاثیر منفی روی طعم غذا نگذارد. در این غذا اغلب از جگر سیاه، دل و قلوه گاو یا گوسفند استفاده می‌کنند؛ هرچند برخی افراد فقط جگر سفید در این غذا می‌ریزند تا قیمت تمام‌شده غذا کمتر شود. در ادامه پیاز خوردشده را تفت می‌دهند و به آن جگر خورد و پخته‌شده، ادویه، نمک، فلفل و در نهایت گوجه‌فرنگی و غوره اضافه می‌کنند. 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
دلم خواست:/
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
جغور بغور زنجان عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
غذای رشت به خدا
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۲:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
همه جا هست ولی زنجانیا خیلی هنرمندانه میپزنش
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۲:۵۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
آره واقعا منم جغور بغور زنجان خوردم بی نظیره