باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

گشایش روزنه امید آزادی برای تمام زندانیان/ ۳۵ نفر از دستگیر شدگان آبان ۹۸ آزاد شدند

پس از عفوهای گسترده‌ای که طی دو سال اخیر صورت گرفت، روزنه امید آزادی برای بسیاری از زندانیان ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته بود که رئیس دستگاه قضا سند تحول قضایی را ابلاغ کرد، سندی که یکی از اهداف آن حبس زدایی و به تبع آن کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها بود.

با ابلاغ این سند و گنجاندن هدف حبس زدایی روزنه‌های امید بسیاری نه فقط به تعدادی از زندانیان بلکه به تمامی مجرمان با هر جرمی که مجازات آن حبس بود داد.

به دنبال ابلاغ این سند و هدف مهم رئیس دستگاه قضا در اجرای بند ۹۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و در زمینه حبس زدایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ابلاغ شد، دستورالعملی که محکومان مشمول و دارای شرایط لازم را مورد عفو قرار می‌داد.

هزینه‌های بالای زندان و حرفه‌ای شدن زندانیان توسط هم بندان خود، آثار زیان‌بار زندان برای خانواده مجرم و خود او از جمله دلایلی هستند که مورد توجه قرار داده است، البته جز تغییر در قوانین و ابلاغ دستورالعمل‌های متعدد در راستای کاهش جمعیت زندان‌ها راه‌ دیگری هم برای خروج زندانیان از زندان وجود دارد که عفو است.

آزادی ۳۲ نفر از محکومان امنیتی در عفو سال ۹۸

همه ساله همزمان با اعیاد ملی و مذهبی مقام معظم رهبری تعداد زیادی از زندانیانی را که شرایط مناسب دارند مورد عفو قرار می‌دهند. طی سال‌های اخیر ایشان با عفو‌های گسترده و متنوعی موافقت کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به عفو آبان ۹۸ به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) اشاره کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای سال ۹۸ با پیشنهاد عفو و تخفیف بیش از ۳ هزار نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات موافقت کردند و نکته حائز اهمیت این است که در آن سال نام ۳۲ نفر از محکومان امنیتی از جمله اهالی رسانه و برخی از دانشجویان به چشم می‌خورد.

روند آزادسازی زندانیان امنیتی البته در سال ۹۸ خاتمه نیافت و در تازه‌ترین عفو صورت گرفته هم که به مناسبت تولد امام زمان(عج) و ۱۲ فروردین انجام شد رهبر معظم انقلاب با تخفیف مجازات یک هزار و هشتصد و چهل و یک نفر از محکومان دیگر موافقت کردند که در میان آن‌ها تعداد زیادی از زندانیان امنیتی وجود داشتند.

در میان آزاد شدگان اخیر محکومان امنیتی سال‌های پیش و فعالان رسانه‌ای در کنار ۳۵ نفر از دستگیر شدگان آبان ۹۸ و معترضان سقوط هواپیمای اوکراینی وجود داشتند.

//

آزادی زندانیان کردنشین پس از اعلام اسامی به رئیس دستگاه قضا

همچنین علاوه بر افراد گفته شده نام ۳۰ نفر از محکومان اهل تسنن و کرد هم در میان عفو شدگان وجود داشت، افرادی که نامشان در دیدار رئیس قوه قضاییه با کردنشینان به زبان آمد و پس از گذشت مدتی کوتاه در لیست عفو قرار گرفتند و از زندان آزاد شدند.

اما همان طور که گفته شد آزادی زندانیان امنیتی از دو سال پیش آغاز شده و در این میان نام زندانیانی که ۲۰ سال پیش وارد زندان شده و نتوانسته بودند مشمول عفو شوند هم به چشم می‌خورد، افرادی از یک خانواده که آذر ماه سال ۷۹ با ربایش نافرجام هواپیمای بندرعباس به اهواز به حبس ابد محکوم شده بودند پس از ۲۰ سال با پیشنهاد ابراهیم حاتمی‌کیا و موافقت رئیس دستگاه قضا توانستند از زندان آزاد و پس از این مدت مشمول عفو شوند.

اولویت دستگاه قضا برخورد با فساد و مبارزه اقتصادی آن هم در شرایطی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند است، اما قوه قضاییه سعی کرده با برگزاری دادگاه‌های سیاسی، متهمان امنیتی و سیاسی را وارد هیئت منصفه کند و به صورت قانونی به جرائم آن‌ها رسیدگی کند و به نوعی عمل آن‌ها در مواجهه با محکومان امنیتی با تساهل و تسامح همراه بود.

رویکرد حبس زدایی و هدف کاهش زندانیان در کنار عفوهایی که سال‌های اخیر به وقوع پیوست این نوید را به زندانیان مختلف مخصوصاً آن دسته از زندانیان امنیتی که در گذشته امید کمرنگی برای آزادی داشتند داد که می‌توانند از زندان آزاد شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۱۰:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
اینقدر که به محکومین سیاسی سخت میگیرن اگه نصفش دنبال اختلاسگران و دزدان بودند ایران گل بلبل میشد و دیگه فکر نکنم هیچ محکوم سیاسی داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
هر وقت انتخاباتی هست این اقدامات رو چند ماه قبلش انجام می دن که یعنی مملکت رو عدالت و قانون می چرخه
مردم هم که همیشه گول این بازی ها رو می خورن
انتخابات که برگزار شد پدر همه رو درمیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
انتخابات نزدیک است
Netherlands
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
باید پرسید اصلا چرا دستگیر شده بودن؟ مگه اعتراض به نا لایقی مسئولان جرمه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
اون کسی که گفت لیاقت نداره و باید گریست بحال این مملکت اما برق شوق قدرت از چشمانش جرقه میزد و یکشنبه ننگین سخنرانی کرد که من از اقتصاد چیزی سرم نمیشه ( حالا انگار در بقیه امور چیزی سرش میشد) حالا اجازه داده ازاد شوند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
تعداد زندانیانی که عفو شده و به تبع آن تعداد کل زندانیان موجب تامل است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
متاسفانه هیچ کس اشاره ای به این اقدامات خوب قوه قضاییه نمی کند واقعا در امر رسانه ای ضعیف هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
یکی دیگر از اهم اقدامات جناب حجت الاسلام رئیسی ریاست قوه قضائیه برای اعلام حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری 1400
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
برفرض برای انتخابات باشه جای تقدیر و تشکر داره تا انتقاد تند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
البته که عفو خوب است
اما بهانه ای برای آزاد کردن مفسدان و اختلاسگران و مقامات دزد و حرامخوار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام . توی لیست 35 نفر اسمشون نه مفسد بوده نه اختلاسگر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
فقط همینی که گفتی براغارتگردزدان اختلاسگران است
آخرین اخبار