دبیر کل سازمان ملل خواستار بازگشایی گذرگاه‌های مرزی سوریه شد

آنتونیو گوترش گفت بسته بودن گذرگاه‌های مرزی سوریه موجب متوقف شدن توزیع واکسن کرونا و تجهیزات امدادی در این کشور می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد بسته شدن آخرین گذرگاه مرزی باقی مانده به سوریه موجب متوقف شدن توزیع واکسن کرونا و تجهیزات امدادی در این کشور می‌شود.

در حال حاضر، ارسال تجهیزات امدادی به سوریه فقط از گذرگاه باب الهوی در مرز ترکیه انجام می شود.

گوترش گفت: در سال ۲۰۱۴، شورای امنیت سازمان ملل اجازه داد کمک‌ها و تجهیزات امدادی از چهار نقطه عبور کند، اما سال گذشته  پس از مخالفت‌های روسیه و چین فقط گذرگاه  باب الهوی به مدت ۱۲ ماه برای انجام این امور باز ماند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: تمدید باز ماندن این گذرگاه برای یک سال دیگر بسیار حیاتی است. چرا که در غیر این صورت توزیع  واکسن کرونا و کمک های انسان دوستانه برای میلیون‌ها نفر در شمال غربی سوریه متوقف می‌شود.

اظهارات گوترش پس از آن مطرح شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه خواستار بازگشایی گذرگاه‌ها از سوی  روسیه شد.

وزیر خارجه آمریکا در حالی مدعی حمایت از حقوق بشر در سوریه است که این کشور از طرفی با اشغالگری در سوریه نفت این کشور را سرقت می‌کند و مانع از حصول توافق سیاسی برای حل بحران شده و از طرفی دیگر، با وضع تحریم علیه سوریه برای اقتصاد این کشور مشکل آفرینی کرده است.

روسیه معتقد است که ماموریت سازمان ملل در مرز، نقض حاکمیت سوریه است.

گوترش مدعی شد: سوریه بزرگترین بحران پناهجویان را در جهان ایجاد کرده است و پول جمع شده در بروکسل با هدف کمک به افراد نیازمند و میلیون‌ها پناهنده سوری در منطقه است که در صورت بازگشایی گذرگاه ها به راحتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار