در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقش رسانه ملی در پرکردن اوقات فراغت مردم

هر ساله رسانه ملی نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت مردم در ایام نوروز دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،رسانه ملی هر ساله با آمدن فصل بهار، رویش دوباره درختان و آغاز تعطیلات نوروزی، نقش قابل توجهی در پرکردن اوقات فراغت مردم دارد. بر همین اساس برنامه‌های متنوعی را قبل از آغاز فصل نو می‌چیند و از شبکه‌ها و امواج مختلف رسانه ملی، تقدیم نگاه مردم می‌کند.

اما بخشی از این برنامه ها، ویژه برنامه‌هایی است که مختص تحویل سال نو است و رقابت شدیدی بین شبکه‌ها و برنامه سازان سیما ایجاد می‌کند.

به همین خاطر به سراغ کارگردان یکی از همین برنامه‌ها رفتیم و با آن‌ها گفتگو کردیم تا از مراحل ساخت آن جویا شویم. در ادامه با علی خسروی کارگردان برنامه نوروزترین نوروز گفت وگو کردیم که آن را می‌خوانید:

چه چیزی باعث شد که به ساخت نوروزترین نوروز فکر کنید؟

اگر بخواهم از هدف ساخت این برنامه بگویم، باید از اینجا شروع کنم که در ابتدا، کاوه امیری جاوید تهیه کننده این کار که از دوستان قدیمی ما هستند و نا گفته هم نماند که من کار در تلویزیون را با ایشان شروع کردم، پیشنهادی دادند مبنی بر اینکه من کارگردانی نوروزترین نوروز را به عهده بگیرم و من هم با توجه به شناختی که هر دوی ما در این سال‌ها نسبت به همدیگر داشتیم، پیشنهاد ایشان را قبول کردم و مدت دو ماه و نیم قبل از عید، با عوامل و دست اندرکاران برنامه، شروع به صحبت کردیم. هرچند که تعداد زیادی از همکاران ما، قبل از پیوستن من به گروه؛ مدت‌ها قبل مشغول پژوهش در این کار بودند و در واقع تکلیف ما در انتخاب محتوا، تقریبا مشخص شده بود. تکلیفی که در آن مشخص شده بود که قصد ساخت برنامه‌ای در ایام نوروز را داریم که پر از قصه است. قصه‌هایی برگرفته از نغمه‌های ماندگار تا پرچم و خاک ایران. این کلیت طرح بود که باید به مرحله اجرایی می‌رسید.

قالب ویژه برنامه شما متفاوت بود، چرا؟

ما در نظر داشتیم که فرمت برنامه شب عید را از حضور تعدادی افراد سرشناس و شناخته شده خارج کنیم و یک قدم جلوتر برویم. هدف اولیه ما در ساخت نوروزترین نوروز همین بود.

از بخش‌های مختلف برنامه بگویید:

ما در این ویژه برنامه سعی کردیم آیتم‌های متفاوتی را برای مردم آماده کنیم. مثل آیتم ایران زیبا که تعدادی از آن‌ها پخش شد و تعداد دیگر به دلیل قرار گرفتن مناسبت‌هایی که در این ایام داشتیم، با آیتم‌های دیگر جایگزین شدند. در برخی از آیتم‌ها نگاهی به قصه‌هایی از ایرانمان دارم. همچنین در بخش دیگر برنامه، پویش‌های مختلفی را همراه با سروش صلواتیان با هنرمندان، در حین انجام یک کار آغاز کردیم و از آن‌ها سوال می‌پرسیدیم که در واقع بدون فکر کردن پاسخ بدهند و در آخر تندیس دست هایشان را ساختیم که قرار است این تندیس‌ها را در کمپینی به نام جازموریان تنها نیست در معرض فروش قرار دهیم. تندیس‌هایی که صرفا برای هنرمندان و خوانندگان ساخته نشده است.

اما یک بخش را هم باید اضافه کنم که آن هم بخش مشاهیر است و با توجه به قصه‌ها و موضوعات، به معرفی آن‌ها پرداختیم.

به نظر می‌رسد در برنامه به موسیقی بیشتر توجه داشتید:

در برنامه ما، موسیقی نقش پررنگی داشت به این خاطر که برای مخاطب بسیار جذاب است و استقبال مردم خود گواه این مطلب است. ما در این قسمت از برنامه، از هنرمندان مختلف دعوت کردیم که ما را در این امر یاری کنند از گروه کر دعوت کردیم از خوانندگان خوب کشور از سالار عقیلی گرفته تا کاوه آفاق، خوانندگان محلی و اقوام مختلف؛ و در نهایت سعی کردیم که یک ایران کوچک را در برنامه داشته باشیم.

چقدر کارتان در جذب مخاطب سخت بود؟

در ابتدا بگویم که اصلا قصد این را ندارم که برنامه‌های دیگر را با نوروزترین نوروز مقایسه کنم، اما واقعیت این است که همه شبکه ها، برنامه‌هایی داشتند که قبل از عید به روی آنتن رفته بودند، اما ما تنها ۳ وز فرصت داشتیم که مخاطب خودمان را جذب کنیم، در واقع از ۲۶ تا ۲۸اسفند ما زمان داشتیم که خودمان را دل مردم جا کنیم و جذب حداکثری کنیم. البته خدا را شکر که به واسطه استقبال مردم و تلاش همکاران، رکورد خوبی زدیم و رضایت ۱۷.۵ درصدی مخاطب را به دشت آوردیم؛ که قطع به یقین می‌توانم بگویم که این رضایت نسبی، خستگی کار را از تن آدم بیرون می‌کند.

چند نفر در این پروژه با شما همکاری کردند؟

در این زمان و این شرایط، نزدیک به ۱۴۰ نفر در نوروزترین نوروز کنار همدیگر کار می‌کردند که در واقع فارغ از اینکه وظیفه و کار خود را انجام مس دادند، با جون و دل ۲۰ روز، ۲۴ ساعت کار می‌کردند. اگر این همدلی و همکاری نبود، قطعا تا این حد با اقبال مردم رو به رو نمی‌شد.

در این روز‌های کرونایی کار کردن آن هم یا جمعیت بسیار خطرناک است، چطور این سختی‌ها را به جان خریدید؟

ترس از کرونا مخصوصا زمانی که عزیزان دلمان، میناوند و انصاریان را از دست دادیم. در برنامه‌های تلویزیونی بیشتر شد و طبیعی بود که چشم همه بترسد، اما ما با کمک اورژانس تهران و همکاران تولید سعی کردیم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم و همکاران اتفاقا بیشتر از همه رعایت می‌کردند. خدا را شکر می‌کنیم بابت اینکه حال دل مردم خوب شده است.

خاطره جالبی از شب‌ها و روز‌های تولید نوروزترین نوروز برای ما د مخاطبانمان دارید؟

خاطره که زیاد است، اما یکی از خاطره‌هایی که از این شب‌ها برای ما یادگار مانده این است که شب سال تحویل بود که بعد از ۷ ساعت و نیم بیداری که مشغول تهیه برنامه بودیم، رضا صادقی بعد از ۷ ساعت و نیم کار کردن، به من گفت که اون موزیکی رو که گفتم آماده کنید. ترانه یامبو را خواند و در ساعت ۲.۳۰ دقیقه شب، همه انرژی‌ها برگشت تا که برای فردای آن روز و تا ساعت ۴و برنامه تحویل سال انرژی داشته باشیم.

چند گروه در این کار فعالیت کردند؟

باید این طور بگویم که ما در واقع ۳ تیم کارگردانی مختلف داشتیم که به تولید آیتم‌ها مشغولند. دوستان زیادی در تولید آیتم‌های ایران زیبا، آیتم‌های ویژه عیدانه، تبریک مشاغل، آیتم‌های نیمه شعبان، روز جمهوری اسلامی ایران، نماهنگ‌هایی که ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان تبلیغات اسلامی به عهده داشتند. البته دوستان بسیار دیگری هم بودند که بخش‌های ساخت فرش ماو و خاطره انگیز، مشغول بودند. همچنین خانم سارا رشیدی و امیرحسین ثابتی به عنوان نویسنده حرف‌های جدی و تلخ را به زبان طنز زدند و کمک حال ما بودند.

اگر صحبت پایانی دارید می‌شنویم:

دوست دارم صحبت هایم را اینگونه به پایان برسانم که اعتقادم این است که آن چیزی که در صحنه اتفاق می‌افتد و مردم می‌بینند، آیینه‌ای از روح حاکم بر پشت صحنه است. در واقع بازتابی از تلاش شبانه روزی ۲ ماهه کادر درمان و تیم بزرگ ما که با جان و دل تمام برای این برنامه وقت گذاشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار