جهادگر گمنامی که جاودانه شد

«زنده یاد دانیال سالاری»، طلبه گمنامیست که خدمات جهادیش در محرومترین نقاط کرمان، یاد او را برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم جاودانه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اینجا راسک، دورافتاده‌ترین نقطه استان کرمان، روستایی محروم و فاقد آب، جاده و زیرساخت در میان کوه‌هایی صعب العبور، جایی که محل تردد خرس سیاه آسیایی هم محسوب می‌شود و رودخانه‌های آن سرشاخه تالاب جازموریان هستند.

نقطه‌ای محروم در دل کوه‌هایی از توابع دهستانی فراموش شده با بیش از چهل روستای کوچک و بزرگ و جمعیتی بالغ بر پانزده هزار نفر که زمانی قرار بود با بهبود جاده‌های خاکی و موج دارش، شاهراه اصلی ارتباطی بین سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را تشکیل دهد، اما متأسفانه نه تنها این کار انجام نشد بلکه روز به روز بر فقر مردمانش افزوده شد.

پای جهادگرانِ سنگر سازِ بی سنگر به روستای راسک باز شد

نوروز امسال این روستا به همت گروه جهادی فانوس جنوب شناسایی شد، طلبه جهادی دانیال سالاری مسئول ثبت نام داوطلبان علاقه‌مند برای حضور در این گروه جهادی شد و این گونه بود که پای جهادگران سنگر ساز بی سنگر به روستای راسکِ قلعه گنج باز شد تا خدمتی به خلق الله صورت گیرد.

جهادگر گمنامی که جاودانه شد

گروه جهادی فانوس جنوب کارش را از تامین آب شرب روستا شروع کرد و کم کم در قالب گروه‌ها تقسیم کار شد تا هرکدام گوشه‌ای از کار را برعهده بگیرند، اما  نبود جاده مناسب و صعب العبور کار را به سختی پیش می‌برد، دسترسی نداشتن به وسایل نقلیه سنگین برای حمل مصالح سبب می‌شود، از تراکتور به عنوان در دسترس‌ترین وسیله نقلیه برای حمل مصالح استفاده شود؛ اما استفاده از تراکتور آن هم با جاده‌ای نامناسب و صعب العبور حرکت روی لبه تیغ است؛ ولی نبود امکانات سبب می‌شود، از کمترین امکانات بیشترین و بهترین استفاده را شود.

جهادگر گمنامی که جاودانه شد

همه چیز به سختی پیش می‌رود، ناگهان در میان چرخش چرخ روزگار اتفاقی می‌افتد که خستگی کار را بر تن تمام جهادگران می‌گذارد، این بار تراکتور حامل مصالح روی جاده صعب العبور واژگون می‌شود و می‌شود، آن چه که نباید بشود، واژگونی تراکتور و ریختن مصالح سبب مجروح شدن دو جهادگر و آسمانی شدن یک تن دیگر می‌شود، حادثه‌ای که گروه جهادی را شوکه و امید مردم روستا را ناامید کرد!

جهادگر گمنامی که جاودانه شد

غروب عجیبی است، هیچ کس باورش نمی‌شود، دانیال سالاری همان جوان خوش برخورد و مهربانی که مسئول ثبت نام داوطلبان این گروه جهادی بود، اکنون دیگر بینشان نیست، تمام مردم روستا از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان و کوچک و بزرگ، همه زانوی غم در بغل گرفته اند، ناله اعضای گروه جهادی به آسمان می‌رسد.


بیشتر بخوانید

جهادگر گمنامی که جاودانه شد

پیکر مطهر طلبه جهادگر در گلزار شهدای گمنام قلعه گنج آرام گرفت

سرانجام مراسم تشیع و تدفین پیکر مطهر طلبه جهادگر دانیال سالاری ظهر روز دوشنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ با حضور جانشین بسیج سازندگی کشور، مسئولان و مردم قلعه گنج در گلزار شهدای گمنام این شهرستان برگزار شد.

روایت یکی از همسنگران "طلبه جهادی دانیال سالاری"

در ادامه روایت یکی از همسنگران طلبه جهادی دانیال سالاری را می‌خوانید، کسی که قرار بود در گروه جهادی فانوس جنوب در کنارشان باشد، اما تقدیر چیزی دیگری برایش نوشت.

طالب گل افشان یکی از اعضای گروه جهادی فانوس جنوب است که از طریق "زنده یاد سالاری" به این گروه اضافه شد.

جهادگر گمنامی که جاودانه شد

او گفت: چند روز قبل از سال تحویل با گروه جهادی فانوس جنوب آشنا شدم، از طریق "زنده یاد سالاری" در این گروه عضو شدم و قرار شد به عنوان بنّا و علاقه‌مند به کار‌های فرهنگی در گروه انجام وظیفه کنم.

گل افشان افزود: مهربانی و برخورد خوبش بیشتر از همه مرا جذب کرد و این بود شروعی برای ورود من به این گروه جهادی، قرار بر این شد، بنده از اولین روز سال تحویل تا ۵ فروردین در این گروه فعالیت داشته باشم و از ۵ تا ۱۰ اردیبهشت به منطقه محروم بشاگرد بروم تا در گروه جهادی حاج والی خدمت کنم.

جهادگر گمنامی که جاودانه شد

او تصریح کرد: دیگر با شادروان سالاری حسابی صمیمی شده بودم، خیلی خیلی دغدغه مردم محروم را داشت و همیشه می‌گفت، هرچقدر بچه‌های جهادی زیادتر حضور داشته باشند، می‌شود یک قدم از محرومیت یک روستا کم کرد، آرزویش خدمت به مناطق محروم بود و می‌گفت از خدمت در این مناطق خسته نمی‌شود و برعکس این کار به او احساس آرامش می‌دهد.

گل افشان بیان داشت: بشاگرد بودم که گوشیم زنگ خورد، شادروان سالاری بود، می‌گفت به کمکم در قلعه گنج نیاز است، در این بین راجع به یکی از اهالی روستای بشاگرد که از بیماری سرطان خون رنج می‌برد و از منطفه محروم برای مداوا به یزد عازم بود، با وی مشورت کردم، در نهایت این طلبه والامقام از من خواست بیمار را تا یزد همراهی کنم، می‌گفت، این هم یک خدمت به خلق الله است، هر روز با من در ارتباط بود و حتی تا چند ساعت قبل از آسمانی شدنش نیز با من صحبت کرد و تاکید داشت بیمار را تا آخرین لحظه همراهی کنم و بعد به گروه برگردم.

جهادگر گمنامی که جاودانه شد

خدمت به مردم محروم از دغدغه‌های فکری زنده یاد سالاری بود

سیدحسام الدین حسینی مسئول گروه جهادی فانوس جنوب نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگازان جوان از کرمان گفت: چندسالی است که "زنده یاد سالاری" فعالیت‌های فرهنگی و جهادی خود را آغاز کرده است.

او افزود: طی دو سال گذشته با همکاری بنیاد علوی و سپاه پاسداران در حال ایجاد هسته‌های بومی در قلعه گنج هستیم تا خودشان توانمند شوند و برای رفع محرومیت شهرستان تلاش کنند.

حسینی تصریح کرد: "شادروان دانیال سالاری" از نمونه‌های متمایز نیرو‌های محلی بود که برای خدمت به مردم منطقه خودش از هیچ تلاشی فروگذار نبود و بدون شک او الگوی جوانان همشهری اش است.

او بیان داشت: این انسان وارسته از جوانان دهه هفتاد، طلبه و مداح بود که یک خواهر و برادر دیگر او نیز طلبه هستند.

جهادگر گمنامی که جاودانه شد

مسئول گروه جهادی فانوس جنوب با بیان اینکه خدمت به مردم محروم از دغدغه‌های فکری وی بود، افزود: "زنده یاد دانیال سالاری" در روستا متولد شده بود و درد محرومیت را به خوبی لمس کرده و عاشق خدمت به مناطق محروم بود.

سرهنگ علی ایل بیگی مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی کشور هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: در رابطه با اخلاص جهادگران گروه‌های جهادی می‌توان این را گفت که آن‌ها همیشه در کنار مردم بوده اند و با شجاعت در عرصه‌هایی که نیاز به تلاش دارد، همواره خطر را به جان می‌خرند و پیشقدم می‌شوند.

او افزود: این گروه‌ها در جنگ در کنار سنگر سازان بی سنگر نقش آفرینی می‌کردند و در برابر دشمن بدون هیچ جان پناهی خاکریز می‌زدند و در حین انجام خدمت به شهادت می‌رسیدند و جمعی دیگر از جهادگران نیز به صورت خط می‌ایستادند تا اگر رزمنده‌ای به شهادت برسد، جهادگر دیگر سکان لودر را به دست بگیرد تا رزمندگان در برابر دشمن جان پناه داشته باشند.

ایل بیگی تصریح کرد: در حوادث مختلف از جمله سیل، زلزله و ... در کشور، جهادگران همواره حضور داشته اند و اکنون نزدیک به ۲۰ سال است که جهادگران در راه‌های مختلف برای خدمت به مردم جان خود را از دست می‌دهند.

جهادگر گمنامی که جاودانه شد

طرح شهدای راه خدمت سرگردان در پیچ و خم قانون!

مسئول هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی کشور بیان داشت: جهادگران در واقع همان سنگر سازان بی سنگری هستند که لقب شهید خدمت و شهید به آنان داده نمی‌شود برای مثال جهادگران در کنار کادر درمان به خدمت مردم شتافتند، اگر پرستار بزرگواری جان خود را از دست دهد لقب شهادت می‌گیرد؛ اما در کنار این پرستار، اگر جوان پزشکی در قالب جهادگر خدمتی ارائه دهد و از دنیا برود، لقب شهادت به او داده نمی‌شود.

ایل بیگی گفت: جهادگران دست از اخلاص و مجاهدت خود برنمی دارند؛ چرا که دوست دارند گمنام باشند و حتی دوست ندارند که در فضای اداری به آنان لقب شهید داده شود.

او افزود: شب قبل از آسمانی شدن زنده یاد دانیال سالاری، در وقت نماز مغرب و عشا از گروه جهادی فانوس بازدید کردیم، او بعد از اذان در کنار روستائیان مداحی زیبایی داشت.

مداحی طلبه جهادگر"زنده یاد دانیال سالاری" چند ساعت قبل از آسمانی شدن

ایل بیگی در پاسخ به این سوال که طرح شهدای راه خدمت به کجا رسیده است، تصریح کرد: این طرح ۲۰ سال در پیج وخم قانون گیر کرده است و در چند جلسه اخیر این طرح به کمیسیون‌های مجلس رفته و کلیات آن به تصویب رسیده است و امیدواریم به زودی تصویب شود.

مسئول هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی کشور بیان داشت: جهادگران راه خدمت به مانند شهدای مدافع سلامت، شهید راه خدمت هستند؛ اما به اصطلاح شهید گفته می‌شوند؛ ولی در قانون و چارت اداری شهید اطلاق نمی‌شوند.


بیشتر بخوانید

گزارش از طالب گل افشان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
روحش شاد
نامش گرامی
راهش پررهرو باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
گزازش قشنگی بود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
هر کس در راه خدمت به مردم در این کشور تلاش می کند جهادگر است. حتی آن کار گر معدن. متاسفانه هیچ توجهی به بیشتر اقشار جامعه نمی شود. چرا برای لقب شهید دادن به آن افراد تلاش نمی شود؟ آیا کارگر معدن برای کشور دیگر خدمت می کند؟!