در سال ۹۹؛

زلزله سی سخت جزء بزرگترین زلزله سال در کشور

رئیس مرکز پیش بینی زلزله گفت: زمین لرزه ۵/۶ ریشتری سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد جزء بزرگترین زلزله سال در کشور بود.

به گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،  رئیس سابق مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در خصوص وضعیت زمین‌لرزه‌های ایران در سال ۹۹ گفت: در سال ۱۳۹۹، ۱۱ هزار و ۹۴ زمین لرزه با بزرگای بیش از یک ریشتر به وقوع پیوسته است.

محمد مختاری افزود: فارس، کرمان و هرمزگان بیشترین زمین لرزه را در سالی که گذشت داشتند، از سوی دیگر ۳ استان قم با تعداد ۱۰، استان مرکزی با تعداد ۸ و استان زنجان با تعداد ۵ زمین لرزه کمترین رویداد زمین لرزه را در سال ۹۹ تجربه کردند.

او ادامه داد: به صورت میانگین هر ماه یک زمین لرزه بالای ۴.۵ ریشتر رخ داده است، به همین دلیل قسمت اعظم کشور ایران، از دیدگاه لرزه‎ خیزی جز مناطق پرخطر محسوب می‌شود.

مشاور عالی هسته سونامی و زلزله دانشگاه هرمزگان در ادامه با اشاره به مهم‌ترین زلزله‌ها در سال گذشته گفت: زلزله کهگیلویه و بویر احمد- سی سخت، زمین‌لرزه‌های دو گانه - استان فارس از جمله مهم‌ترین زلزله‌های بیش از ۵ ریشتر را تجربه کردند.

او با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویر احمد امسال ۶۶ بار لرزید گفت: این زلزله در ساعت ۲۲ و ۰۵ دقیقه و ۳۵ ثانیه (به‌وقت محلی) روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ هجری‌شمسی، مطابق با ساعت ۱۸ و ۳۵ دقیقه و ۳۵ ثانیه (به‌وقت جهانی) روز چهارشنبه ۱۷ فوریه ۲۰۲۱ میلادی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۵ در مقیاس امواج محلی (ML) در ۲۰ کیلومتری شمال باختری یاسوج و ۶ کیلومتری جنوب سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌وقوع پیوست که جزء سخت‌ترین و مهم‌ترین زلزله‌های سال محسوب می‌شوند.

طبق دو جدول درج شده زلزله شهر سی سخت جز مهم‌ترین زمین لرزه‌های سال ۹۹ بوده است که در مجموع ۶۶ زلزله بالای ۳ ریشتر در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است که بزرگترین آن ۵.۶ ریشتر در شهر سی سخت بوده است.

انتهای پیام/ص
برچسب ها: زلزله ، سی سخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.