تفسیر قرآن؛

هدف پروردگار از «قصاص» چیست؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۴۵ سوره مائده و همچنین روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَکَتَبْنَا عَلَیْهِمْ فِیهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

و در تورات بر بنی اسرائیل حکم کردیم که نَفْس را در مقابل نَفْس قصاص کنید و چشم را مقابل چشم و بینی را به بینی و گوش را به گوش و دندان را به دندان و هر زخمی را قصاص خواهد بود. پس هر گاه کسی حق قصاص را ببخشد (نیکی کرده و) کفاره (گناه) او خواهد شد و هر کس به خلاف آنچه خدا فرستاده حکم کند چنین کس از ستمکاران خواهد بود.

فایل صوتی تلاوت آیه ۴۵ سوره مائده

تفسیر آیه ۴۵ سوره مائده

در این آیه، قانون قصاص مطرح شده و شاید نشان آن باشد که قانون قصاص درجامعه سبب نور و هدایت است. همان گونه که در آیه دیگر می‌خوانیم: «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ» و برای شما در قصاص حیات وزندگی است. نام بردن از چشم و گوش در قانون قصاص از باب نمونه است و گرنه آسیب به هر عضوی قصاص دارد.


بیشتر بخوانید


امام صادق (ع) درباره این آیه فرمودند:خداوند به اندازه آنچه از قصاص عفو شود، از گناهان او می‌بخشد. در تورات، «دیه» نیست، مجرم یا قصاص می‌شود یا عفو؛ امّا در اسلام، دیه به عنوان راه سوم مطرح است.

پیام‌های آیه ۴۵ سوره مائده

۱-همه انسان‌ها از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنی، در مقابل قانون یکسانند و خون کسی رنگین‌تر از دیگری نیست. «النَّفْسَ بِالنَّفْسِ»

۲-قصاص، در ادیان پیشین هم بوده است. «کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فِیها» (اسلام و ادیان دیگر، قوانین مشابهی دارند.)

۳-صدقه، تنها انفاق مالی نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعی صدقه است. «فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ»

۴-عفو ما از مجرم، عفو الهی را بدنبال دارد. «فَهُوَ کَفّارَهٌ لَهُ» (شاید هم مراد این باشد که عفو ما، کفاره گناه مجرم باشد و او در قیامت، به خاطر عفو ما گرفتار عذاب نشود)

۵-در اسلام همراه مسائل کیفری، مسائل اخلاقی هم مطرح است. «وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فِیها ... قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ»

۶-جریمه مالی و حبس، به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای بازداشتن مجرم از جرم باشد. «النَّفْسَ بِالنَّفْسِ»

۷-اگر حکم خدا جاری نشود ظلم، جامعه را فرا می‌گیرد. «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن ، قصاص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
عجب!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
قصاص حدود دارد یعنی فردی ازحالت عادی خارج شودوآسیب برسانداجرای حکم قصاص ازنظرمن صحیح نیست چون قانون درحالت عادی حکم قصاص صادرواجرامیکنددوست حکیم وعزیزمن اگرعواملی درونی ومحیطی نبود مرض نداشت خودش راگرفتارکندمورد2اثبات گناه مهم است چ کسی حکم صادرمیکندیک نفرانسان که خطای بالایی داردموردسوم فرمودیددراسلام راه سوم هست تاکنون از راه سوم یعنی گرفتن دیه خیلی افرادسواستفاده کردندپولدارها رفتندودوباره مظلومان رابکشندوفقراپول نداشتندآزادشونداین کجای عدالت است.آن دو راه بهترجواب میدهدنفریامقصراست یاقابل بخشش است مورد4قصاص افکارعمومی تاثیربسیارمخرب میگذاردبعنوان مثال نفرمیگویدمن قبول دارم اشتباه کردم ولی دیگرفرصت دوباره برای من داده نشداگرفلان کشوربودم عاقبت من اینطورنمیشدلذامردم از کشورشون وقوانین شان وغیره... حمایت قلبی قابل قبول نشان نمیدهندتاکنون قصاص تاثیرنداشت چون کسی برای کاهش جرم قدم موثری برنداشت حتی بیعدالتیهامجرمین راافزایش داددرمواردی مجرم ازترس اعدام مرتکب قتل شد.
آخرین اخبار