کرونا، نقل دورهمی‌های نوروزی/ صله رحم هر چند واجب، اما سلامتی واجب‌تر

نوروز امسال هم گویا کرونا مهمان ماست و حالا حالا‌ها خیال رفتن ندارد، بازار گرمی دورهمی‌ها در خراسان جنوبی هم می‌رود تا شیرینی نوروز را به تلخی تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، تفاوت نوروز امسال با پارسال در این است که کرونا برای مردم عادی‌تر و ترس مردم هم کمتر شده، نوروزی که می‌تواند با عادی پنداری‌ها خطرناک‌تر از سال گذشته باشد.

گذری در شهر و کوچه پس کوچه‌های بیرجند نشان می‌دهد بیشتر مردم بی خیال دید و بازدید‌های نوروزی نشده اند و کوچه‌ها پر از ماشین‌های پارک شده‌ای است که مردم نه تک خانواده ای، بلکه گروهی به دیدن بزرگتر‌ها می‌روند.

یکی از شهروندان بیرجندی که به اتفاق خانواده به دیدن پدر و مادرش رفته به خبرنگار ما می‌گوید: امسال فقط خانه بزرگتر‌ها رفتیم آن هم در فضای باز و با رعایت فاصله؛ ماسک مان را هم لحظه‌ای برنداشتیم.

سراغ یکی از بزرگتر‌ها را هم که گرفتیم به ما گفت: امسال فرزندانم یکی یکی به خانه ما آمدند، اما ما نه جایی رفتیم و نه خیال رفتن داریم.

خانم و آقای جوانی هم که با دسته گل و یک جعبه شیرینی قدم زنان در حال ورود به خانه بزرگ فامیل بود هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: سال‌های پیش، خانوادگی و به اتفاق تمامی برادر‌ها و خواهر‌ها به دیدن پدر و مادر می‌رفتیم، اما امسال تصمیم گرفتیم دو نفری به عید دیدنی برویم و پس از بیرون آمدن، برادر و خواهر بعدی به ترتیب وارد خانه می‌شوند.

جایی که می‌رویم همه کرونا گرفته اند، ما که نمی‌گیریم!

در ایام نوروز هر چند دید و بازدید‌ها محدود شده و بیشتر مردم تصمیم گرفته اند قید دیدار با خواهر و برادر را بزنند و فقط به دیدن پدر و مادر بروند، اما در این هیاهوی عید دیدنی‌ها به خانواده‌ای برخوردیم که پاسخ جالبی به خبرنگار ما داد: جایی که می‌رویم همگی کرونا گرفته اند و چون آنتی بادی دارند کرونا نخواهیم گرفت! اما مراقب هستیم که ماسک را برنداریم و هر جا می‌رویم محلول ضد عفونی کننده دست همراه ماست.

خانواده دیگری هم که در حال بیرون آمدن از خانه و خداحافظی با بزرگتر‌ها بود، در پاسخ به اینکه چرا آمدید این گونه پاسخ می‌دهد: چون دلتنگ اقوام درجه یک به ویژه پدر و مادر شدیم، تصمیم گرفتیم دیداری تازه کنیم، البته سعی می‌کنیم دسته جمعی وارد نشویم و با فاصله دو متری از همدیگر روی مبل بنشینیم.

کادر خسته درمان را دریابید

بیش از یک سال است که کرونا و بی احتیاطی مردم، نفس کادر درمانی بیمارستان‌های خراسان جنوبی را گرفته و در این مدت بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از پزشکان و پرستاران خط مقدم مقابله با کرونا را زمین گیر کرده است.

یکی از پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان ولیعصر بیرجند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: پارسال متأسفانه خیلی از عزیزانمان را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم و تنها آرزوی مان در سال جدید این است که این اتفاقات تلخ دیگر تکرار نشود.

او بیان می‌کند: امیدوارم با رعایت تمام شیوه نامه ها، شرایط استان بهترو کرونا ریشه کن شود تا مردم بتوانند دوباره لبخند بزنند و دید و بازدید‌ها و تفریحات را از سر بگیرند.

سرپرستار بیمارستان رازی بیرجند هم از مردم می‌خواهد: اگر قصد عید دیدنی دارند، تک خانواده‌ای و با جمعیت بسیار کم این کار را انجام دهند و حتما پنجره‌ها باز و هوا در جریان باشد.


بیشتر بخوانید


رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر بیرجند هم به خبرنگار ما می‌گوید: اگر دید و بازدید‌ها به همین صورت ادامه داشته باشد، از هفته پایانی فروردین با موجی از افزایش بیماران کرونایی مواجه می‌شویم که کار را برای ما سخت خواهد کرد.

ضیایی بیان می‌کند: پارسال، سال سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتیم و کرونا خیلی‌ها را در دورهمی‌ها درگیر کرد؛ امسال هم همچنان نگران اوج گرفتن کرونا و پر شدن دوباره ظرفیت بیمارستان‌ها هستیم.

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
ما که دید و بازدید نرفتیم و مجازی برگزار کردیم...ای کاش در ادامه هم مردم مراعات بیشتری بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
چرا انقدر ول کردن همه چیو که ملت اینور اونور میپلکن