چرا حملات یمنی‌ها به عمق خاک عربستان حملاتی خاص محسوب می‌شود؟

روزنامه رأی الیوم در مطلبی علل اهمیت حمله نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی «رأس تنوره» و «ریاض» در عربستان را شرح داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت به رغم حملات گسترده جنبش انصارالله و ائتلاف یمن علیه برخی اهداف اقتصادی و حیاتی در عمق خاک سعودی، دو حمله اخیر این جنبش علیه بندر نفت‌خیز «رأس تنوره» و پالایشگاه نفتی در ریاض که به ترتیب اوایل ماه کنونی میلادی و چند روز پیش انجام شد، به علل زیر، حملاتی متمایز و خاص در جنگ یمن محسوب می‌شود:

۱. حمله به «رأس تنوره» نخستین حمله در نوع خود محسوب می‌شد و صادرات نفت که این شهر ستون اصلی آن را تشکیل می‌دهد، دیگر امن نیست و بیش از پیش در معرض تهدید قرار گرفته است.

۲. حمله به پالایشگاه نفت در عمق ریاض-پایتخت سعودی- ضربه روحی و روانی سختی به مقامات این کشور وارد کرد که مشروعیت خود را از فراهم کردن امنیت برای شهروندان این شهر به دست می‌آورند. بیشتر ساکنان ریاض دودی را شاهد بودند که به سبب آتش‌سوزی در پالایشگاه، آسمان این شهر را پوشانده بود.

۳. رسیدن هواپیما‌ها و موشک‌های یمنی حوثی‌ها (جنبش انصارالله) به تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو در «ریاض»، «جده»، «الدمام»، «رأس تنوره» و «جیزان» در سطح زیادی از ارزش نفت این شرکت در بازار‌های محلی و جهانی خواهد کاست، زیرا دولت عربستان به نفت این شرکت و سهام‌های آن برای کسب درآمد متکی است؛ درآمدی که کسری شدید بودجه را جبران کند و تأمین کننده هزینه‌های مالی زیرساخت‌های الزامی باشد.

۴. شکست سامانه‌های پدافند دفاعی سعودی ساخت آمریکا که عربستان برای خرید آن‌ها دست کم ده‌ها میلیارد دلار پول هزینه کرده است. شکست این سامانه‌ها ضربه سختی به صنایع نظامی آمریکا و آسیب زیادی به وجهه آن در سطح بازار‌های بین المللی وارد می‌کند.

نمی‌توان این حملات گسترده را به تأسیسات نفتی، فرودگاه‌ها و بندر‌های عربستان از تشدید تنش کنونی در شهر راهبردی مأرب برای تسلط بر ذخایر نفتی و گازی آن جدا کرد، زیرا جنگنده‌های سعودی برای جلوگیری از پیشروی نیرو‌های حوثی (انصارالله) به داخل این شهر نقش مهمی دارند و بسیار تلاش می‌کنند.

این پهپاد‌ها و موشک‌های حوثی‌ها پیام‌های واضح و روشنی به مقامات سعودی ارسال می‌کنند. به گفته منبع نزدیک به تصمیم‌گیرندگان جنبش انصارالله، پیام ارسالی بر این اساس است که «تا زمانی که جنگ شما علیه ما ادامه دارد و شما ملت یمن را تحت محاصره و گرسنگی قرار می‌دهید، بندر الحدیده را می‌بندید، جلوی ورود نیاز‌های مردم را در حوزه انرژی و غذایی می‌گیرید و برای سنگ اندازی در برابر تسلط نیرو‌های ما بر ذخایر نفتی و گازی در مأرب تلاش می‌کنید، انتظار نداشته باشید که تأسیسات نفتی و زیرساخت‌های شما در امان باشد.»

این منبع افزود بدون تردید مقامات سعودی از محتوای این پیام آگاه هستند؛ اما به نادیده گرفتن آن ادامه می‌دهند، زیرا غرور مقامات سعودی اجازه نمی‌دهد تن به کاری بدهند که از آن‌ها خواسته می‌شود. مقامات سعودی انتظار دارند دولت جدید آمریکا راهی برای برون رفت این کشور از جنگ علیه یمن ارائه کند. مقامات سعودی فریب بیانیه‌های محکومیت‌آمیز کشور‌های متعدد عربی و غیر عربی را می‌خورند. این مقامات سخت در اشتباهند.

در انتهای این مطلب آمده است: سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، تاکید کرد تا وقتی که تجاوزگری سعودی ادامه داشته باشد، این حملات نیز ادامه خواهد یافت. این بدان معناست که احتمالا روز‌های آینده حملات جدیدی روی خواهد داد و فقط خداوند می‌داند چه اتفاق‌هایی پیش خواهد آمد و کدام یک از دو طرف زودتر تحت فشار قرار می‌گیرد و فریاد برمی آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
الان باید به نیروهای مقاومت یمن به هر طریقی کمک شود در مقابل صدها دولت تروریست مبارزه می کنند
آخرین اخبار