در گفت‌وگوی باشگاه خبرنگاران جوان با «شیرین هانتر» مطرح شد؛

به خوشبینی‌ها در ایران و آمریکا به دولت جو بایدن، بدبین بودم/ ایران به رفت‌و‌آمد‌ها در کاخ سفید دل نبندد

تحلیلگر مسائل ایران و استاد دانشگاه جورج تاون تاکید کرد که سیاست‌ واشنگتن در قبال ایران یکی است و فقط لحن‌های‌ روسای جمهور آمریکا تفاوت دارد.

پس از گذشت یک ماه و علی‌رغم خوشبینی‌های فراوان برخی از طیف‌ها در داخل کشور نسبت به بازگشت سریع و بی قیدوشرط دولت جو بایدن به توافق هسته‌ای با ایران، حدس و گمان‌ها راه به جایی نبرد و واقعیت جور دیگری رقم خورد. در حالی که طبق گفته‌های بایدن و مشاوران او، انتظار می‌رفت که کاخ سفید فورا اقدام غیرقانونی دونالد ترامپ در خروج یک‌جانبه از برجام را متوقف کند و اقدامات اصلاحی را در دستور کار قرار دهد، کاخ سفید بازگشت به برجام را مشروط خواند و مدعی شد که اگر ایران به تعهد کامل به برجام بازگردد آنگاه آمریکا هم به برجام باز خواهد گشت.

اختلاف فاحش در حرف و عمل بایدن که البته چندان هم از سوی آمریکایی‌ها غیرمنتظره نبود، گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان را بر آن داشت تا مصاحبه‌ای را با شیرین هانتر، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه جورج تاون ترتیب دهد. او نویسنده بیش از ۲۰ جلد کتاب درباره ایران و جهان اسلام است. هانتر همچنین سابقه عضویت در وزارت خارجه در زمان حکومت پهلوی را در کارنامه خود دارد.  مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید:

در ایران و آمریکا خوشبینی زیادی نسبت به جو بایدن وجود داشت

شیرین هانتر در پاسخ به این سوال که «آینده بازگشت طرف‌ها به برجام با توجه به اتفاقات اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید و اینکه از نظر شما گام اول را بالاخره آمریکا بر خواهد داشت یا ایران؟»، گفت: «حدس زدن اینکه گام اول را چه کسی بر می‌دارد، مشکل است. چون هر دو طرف دلایلی دارند که چرا نباید گام اول را بردارند. اگر هدف واقعا این است که برجام زنده شود، برداشتن گام اول اصلا مطرح نیست و این مشکل را می‌شود به آسانی حل کرد. دو طرف می‌توانند همزمان به تعهدات برجامی بازگردند. آمریکا به توافق بازگردد و ایران هم بعضی از اقداماتی که پس از خروج واشنگتن از برجام، انجام داد را متوقف کند. این موضع ایران است که آن را بار‌ها اعلام کرده است».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «در حال حاضر که من در واشنگتن حضور دارم هیچ نشانه‌ای از بازگشت به برجام در میان آمریکایی‌ها نمی‌بینم». استاد دانشگاه جورج‌تون درباره پیش‌‎بینی شخصی خود درباره آینده توافق هسته‌ای گفت: «من همیشه به انتظار زیادی که از دولت جو بایدن در ایران و آمریکا وجود داشت، خوشبین نبودم. چون برخی مشکلات بنیادین در روابط آمریکا و ایران وجود دارد، آمریکا یک سیاست‌های ثابتی در خارومیانه دارد که با دیدگاه‌های ایران مطابقت ندارد. همه حکومت‌های آمریکا اهداف مشترکی در قبال ایران دارند، حالا برخی از آن‌ها به دنبال توافق جامع هستند و برخی دیگر به دنبال توافق‌های مرحله‌ای، بنابراین خواسته‌های آمریکا یکی است».

هانتر در ادامه افزود: «تا وقتی که دو طرف حاضر نشوند از برخی خواسته‌های خود عقب‌نشینی کنند و حاضر به مذاکره رو در رو که البته اکنون بیشتر مربوط به ایران می‌شود، حاضر نشوند، این مسائل ادامه خواهد یافت. البته این درسته که ترامپ یک پدیده خاصی در آمریکا بود و سیاست فشار حداکثری او را کسی انتظار نداشت. در هر صورت افرادی مثل ترامپ هم در آمریکا حضور دارند. اما مسئله‌ای که مهم است، سیاست‌های بایدن تاکنون شبیه به ترامپ بوده و همان خواسته‌ها را دنبال می‌کند».

جو بایدن می‌خواهد از موقعیت بازگشت به برجام به عنوان راهی برای مذاکره با ایران استفاده کند

شیرین هانتر در بخش دیگری از مصاحبه و در پاسخ به این سوال که «جو بایدن با شعار بازگشت به تمام تعهدات بین المللی و رعایت همه سازوکار‌ها به کاخ سفید راه یافت و در تصمیمات ترامپ همچون خروج از پیمان آب و هوایی پاریس تجدید نظر کرد. چرا همچنان در توقف اقدام غیرقانونی ترامپ در خروج از برجام تعلل می‌کند؟»، گفت: «مسئله برجام، موضوع حساسی برای آمریکا است. در میان اعضای کابینه خود بایدن و همینطور در کنگره مخالفان برجام حضور دارند. مثلا سناتور منندز رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا یکی از مخالفان سرسخت برجام است. یا افرادی مثل آنتونی بلینکن هم نظر مثبتی نسبت به برجام ندارد و به دنبال برجام تکمیلی هستند، ولی تمایل ندارند خود برجام را هم از دست بدهند. آن‌ها می‌خواهند از این موقعیتی که پس از خروج ترامپ از برجام بوجود آمده نهایت استفاده را کنند و باقی اختلافات را هم در چارچوب مذاکره بیاورند». وی در ادامه افزود: «اوباما همان موقع که برجام را به نتیجه رساند، به دنبال مذاکرات متعاقب و تکمیل برجام بود، اما عملی نشد. بایدن می‌خواهد از موقعیت برجام استفاده کند تا راه مذاکره را باز کند».

ایران روی رفت‌وآمد‌ها در کاخ سفید حساب باز نکند

در ادامه و در پاسخ به این سوال که «آیا بین دونالد ترامپ و جو بایدن در سیاست در قبال ایران فرقی وجود دارد؟ و اگر دارد آن را توضیح دهید»، شیرین هانتر گفت: «متاسفانه تا حالا خیلی نسبت به رویه آقای بایدن مایوس شدم، البته فعلا اینطوری بوده، شاید در آینده تغییر کند وقتی که خیلی دیر شده است. تا حالا هیچ تغییری وجود نداشته. تا حالا حکومت بایدن می‌توانست اقدامات موردی انجام دهد، مثلا آمریکا در آزاد کردن پول ایران از سوی کره جنوبی مخالفت کرد. این همان کاری است ترامپ انجام می‌داد و فرقی وجود ندارد. مسائل اصلی بین ایران و آمریکا باقی مانده و روسای جمهور مختلف آمریکا هم مسائل مشابه‌ای را دنبال کردند. البته اوباما واقعا متفاوت بود و دست‌وبالش بسته بود. برجام سال آخر دولت اوباما به تصویب برسد و ایران هم از فرصت اوباما استفاده نکرد».

دیپلمات ایرانی در دوره حکومت پهلوی گفت: «گره اصلی بیشتر مربوط به مسئله غرب آسیا است. مسئله مروبط به پرونده اسرائیل و فلسطین مسئله اصلی است. آن‌ها می‌خواهند ایران را وادار کنند که در برخی از سیاست‌ها تجدیدنظر کنند».

او درباره توزیع قدرت در آمریکا گفت و افزود: «کنگره نقش مهمی در تصمیمات دولت‌ها دارند. رئیس جمهور نمی‌خواهد خود را با سناتور‌ها درگیر کند. بنظرم بایدن به اندازه اوباما به برجام علاقه ندارد. بایدن در میان دموکرات‌های سنتی آمریکا قرار دارد. بسیاری از دیدگاه‌های اوباما فرق داشت، او یک چهره نادر بود. مثلا در مصر سیاست مثبتی در اویل نسبت به جریان اخوان المسلمین داشت؛ بنابراین بایدن نظیر سایر روسای جمهور سنتی آمریکاست و اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند. بایدن لحن مودبی نسبت به ترامپ دارد. ولی در عمل فرقی ندارند. نصیحت من به ایران این است که خیلی روی شخصیت‌ها در آمریکا حساب نکند، بلکه باید به مسائل و چالش‌های موجود توجه کنند».

رابطه آمریکا و عربستان استراتژیک است/ موضوع بن‌سلمان روابط را مخدوش نمی‌کند

هانتر درباره آینده روابط عربستان و آمریکا هم اظهار نظر کرد و در پاسخ به این سوال که «عربستان همزمان با روی کار آمدن بایدن، دست دوستی را به سوی قطر دراز کرد و حرف از آتش بس و مذاکره با یمنی‌ها را داد. ترس ریاض از نادیده گرفته شدن از سوی دولت جدید آمریکا را تا چه اندازه جدی می‌دانید؟ و این خطر تا چه اندازه جدی است؟»، گفت: «اولا باید حساب عربستان را از حساب بن سلمان جدا کنیم. روابط آمریکا و عربستان، رابطه‌ای در هم تنیده و نزدیک است. مخصوصا جنبه‌های اقتصادی بسیار مهمی دارد. از نظر اینکه آمریکا از عربستان در بسیاری از مسائل استفاده می‌کند. مسئله، مسئله محمدبن‌سلمان است، مخصوصا پس از قتل جمال خاشقجی از سوی بن‌سلمان انجام شد. اما بایدن در گفتگو با بن‌سلمان تاکید کرده بودکه آمریکا متعهد به حفاظت از تمامیت ارضی عربستان حتی در مقابله با حوثی‌هاست».

شیرین هانتر در ادامه گفت: «کاندیدا‌ها در زمان مبارزات انتخاباتی خیلی حرف می‌زنند، تا رای جذب کنند. ولی وقتی سرکار می‌آیند، مسائل دیگری را تحت توجه قرار می‌دهند که مثلا نمی‌توان به این راحتی‌ها عربستان را تحت فشار قرار داد؛ و یا نمی‌توان بلافاصله به برجام بازگشت. مخصوصا درباره برجام، گروه‌های فشار زیاد داخلی و خارجی هستند که نمی‌خواهد برجام وجود داشته باشد. خیلی از کشور‌های منطقه نمی‌خواهند روابط ایران و آمریکا بهبود یابد. چون در این‌صورت پول‌های ایران آزاد می‌شود و سرمایه‌گذاری در داخل ایران ایجاد می‌شود و حتی در منطقه می‌تواند نقش موثرتری ایفاء کند و همچنین دیگر نمی‌توانند هر اقدامی را به بهانه ترس از ایران انجام دهند و بنابراین این به اصطلاح ابزار دست آن‌ها خارج می‌شود. ایران اگر قصد حمله به اعراب را داشت چهل سال پیش این کار را انجام می‌داد. اعراب از موقعیت کنونی ایران به نفع خود استفاده می‌کنند».

عربستان دیگر جایگاهی در میان مسلمانان ندارد

شیرین هانتر در بخش آخر مصاحبه و درباره دورنمای تنش‌زدایی در منطقه غرب‌آسیا و در پاسخ به این سوال که «تنش زدایی در منطقه غرب آسیا و برداشتن گام‌های مثبت از سمت عربستان به عنوان به اصطلاح زعیم عربی، برای تعدیل روابط با ایران را تا چه میزان محتمل می‌دانید؟»، گفت: «عربستان به طور کلی حتی زمانی که به ایران نیاز داشت، از ایران بدش می‌آمد. آن‌ها احساس رقابت با ایران می‌کنند. نه فقط عربستان، اگرچه آن‌ها کینه بیشتری نسبت به ایران دارند. بخشی از مسائل هم مربوط به مشی ضد شیعه عربستان با ترویج وهابی‌گری است. عربستان وجهه خود در بین اعراب را از دست داده است و تنها مسلمانان محافظه‌کار عربستان را قبول دارند. عربستان و اسرائیل از نیروی آمریکا استفاده می‌کنند تا نفوذ خود را حفظ کنند و در واقع ابزاری در دست آن‌ها هستند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی ولایت مدار
۱۵:۲۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
رژیم صهیونیستی آماده باش که نابودی و فروپاشی و افول نزدیک است این پیام ما به شما هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
به روحانی بگیدازکره شمالی یاد بگیره التماس نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
عجیبه اگه یکبار متن کامل برجام با تفسیر همه فهم واسه عموم منتشر بشه به جرات همه ی ایرانیها عرق شرمساری و خفت روی پیشونی شون میشینه،ولی آمریکا حتی به این معامله و مذاکره ی یکطرفه و خفت بار واسه ایران هم راضی نبود و بیشتر میخواد.
Canada
ناشناس
۰۶:۱۲ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
اصولا تا بحال بایدن به شعارهای انتخاباتی اش عمل نکرده
وحتی زیرش هم زده
فکر کنم فراموش کرده که شعارهای انتخاباتی اش را
هی به ترامپ راجع به برجام ایراد میگرفت
حالا خودش بدتر از ترامپ شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
لعنت بر اسرائیل وامریکا
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۴:۳۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
سلام.این گفتگو بد نبود ولی میبایست به خانم هانتر درجواب حرفشون که گفت موضوع این نیست که امریکا اول بازگشت کنه به تعهدات برجامی یاایران .خبرنگارعزیز ما میگفت با کدام صداقت امریکا که همه میدونیم سو استفاده از یکی از معانی کلمه LIFTدرخصوص تحریمها که وندی شرمن ملعون با تمسخرگفت ایرانیها منظورشون ازLIFTبرداشتن تحریمها بوده وما در امریکا این کلمه را به تعلیق ترجمه میکنیم.تاکید میکنم فردمصاحبه کننده شما حتمابا این موضوع دوباره باخانم هانتر مصاحبه کنند.سال خوب وخوشی برای شما عزیزان آرزو میکنم
Iran (Islamic Republic of)
عزت الله رستمی
۰۲:۵۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
نظر من بعنوان یک ایرانی هیچ امیدی ازدولتهای آمریکا ومتهدانش نیست اونها به کمتراز تسلیم ایران ویک دولت وملت کامل گوش بفرمان اونها رازی نمیشن ومتمئن باشید مارامیخواهند به عقب برگردانند که زهی خیال باطل مافقط باید گوش بفرمان رهبر عزیز باشیم وبهمت جوانان نخبه و دانش بنیانها باید ازهمه جوانب قوی شویم خصوصا از نظر دفاعی وآنهاکه امیدی به آمریکاوازنابش دارند بخود بیایند فقط نگاه به داخل کشور کنند وبدانید هیچ کشوری بواسطه ارتباط به آمریکا پیشرفت نکرده آمریکا فقط ناامنی ووابستگی برای کشورها دارد وبس بیاعید مدتی سختی بکشیم ولی وابسته نباشیم متمئنا تلاشکنیم سختیها تمام میشود یاحق..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
اقایان دولتمرد دخیل در مذاکرات برجام :باید توجهتان را به این مطلب جلب کنیم که مذاکره بدون تعهد نتیجه امروز کارشما بود پس از حدود 7 سال تعهد یکطرفه حال باز هم منتظر گوشه چشمی از اقای بایدن هستید انشا... بروید و به خیانتی که کردید و اینهمه امتیازی که دادید و ملت نجیب ایران را با مشکل خیانت مواجه کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
این مصاحبه رو بدین روحانی و مشاوران خوش خیالش بخونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
گل گفتی ، اوناخودشونوبه خواب زدن خیال بیدارشدن ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
حرف کارشناس واسه ما ملاک نیست.اصلا نیاز به تیتر زدن نداره..مهم منافع کشور و رفع تحریم هاست..همه ارگانها تلاش کنند تا اوضاع کشور و مردم تو این سال جدید بهتر بشه..تحریم ها لغو بشه انشاءالله. .تا کاسبان تحریم هم درد مردم رو بدونن..نه به دشمن کمک کنن که اوضاع مردم و کشور بدتر بشه اونجور دشمنان ما هم امیدوار میشن که تحریم اثر کرده..ولی این کاسبان تحریم هستن که اوضاع کشور رو بدتر از فشار تحریم در اوردن..خدا نگذره ازشون...انشاءالله ایرانی آباد و آبادتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
اشتباهی مثبت دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
اونایی که به آمریکا دل بستند نادان هایی هستند با گوشهای بسته و چشمانی نابینا که به قول حافظ نرود میخ آهنی در سنگ در مورد آنها صدق میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
بنظر من خلاصه ی گفته ها و برداشت این میتونه باشه که ایران از نظر جغرافیایی و در نتیجه مسائل سیاسی بسیار موقعیت حساسی داره و نیاز داره که روابطشو با همسایگانش به هر نحوی بهتر بکنه و در تصمیماتش چه داخلی و چه خارجی بسیار با دقت و بصیرت بگیره. افرادی باید در حکومت و دولتمون باشن که اهل تعقل و تخصص باشن و ستیزه جو نباشن و شجاع باشن و آینده نگر. و همچنین زیر زور نباید برن و به سمت صلح جهانی سمت و سو داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
ما فقط به مردم روسیه و چین امیدوار هستيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
اولا به خدا امیدوار باش..دوما روسیه و چین دشمن اصلی ایران هستن.فقط بفکر منافع خودشون اقدام میکنن..یا نه دلسوز ایران نیستن..بعدا کمونیست هستن هر دو کشور اصلا خدارو قبول ندارن..پس کفار اصلی روسیه و چین هستن..تو اسلام هم تاکید شده معامله با کفار حرامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
امریکا نابود است
Canada
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
سرکار خانم به بایدن بفهمان که این قرارداد در زمان اوباما و بایدن بوده ..بایدن فکر میکند در زمان ترامپ بسته شده
یعنی بایدن قرارداد تنظیم شده در زمان خودش و اوباما را قبول ندارد!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
توهین به دولت قبلی است
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۲۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
ایران به رفت‌و‌آمد‌ها در کاخ سفید دل نبندد!!! چرا وارونه این جمله رو گفتی !!! باید می گفتی آمریکا به رفت آمد در کاخ سعدآباد دل نبندد مثل زمان پهلوی ملعون . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
امان از غربزدگی و غربگرایی،امان از کاخنشینی، امان از بی تدبیری، امان از رویگردانی از خودی و اعتماد به بیگانگان غربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
رژیم صهیونیستی آماده باش که نابودی و فروپاشی و افول نزدیک است این پیام ما به شما هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
لعنت به نفوذی ها
Canada
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
مجلس عراق هم رای به رفتن تون از خلیج فارس داد
به چه زبانی بهتون بگویند
از خلیج فارس بروید !!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۲۰:۰۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
آقا مشکل ما تحریم آمریکا و استفاده کشورهای مثل چین و هند و بقیه از شرایط موجود نیست !!!
مشکل ما قحط الرجاله !!!!
توی این ۸۰ میلیون جمعیت ایران کسی نیست رند باشه بره حقمونو از دنیا بگیره اینهمه به این و آن امتیاز ندیم!!!!
مرگ یکبار شیون یکبار تموم بشه بره
التماس تفکر و....دعا
Canada
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
18000کیلومتر وطن ما از شما دور است
در خیلج همیشه فارس تا روز قیامت چکار میکنید
اگر کشور من .لشکرکشی به خیلج مکزیک کند
ایا خوشتان میاد
ایا خوش امد بهشون میگویید
منطقه ما را ترک کنید .بنفع خودتان و کشورهای خاور میانه است
به مشکلات عدیده خودتون از کارتن خوابها .بیکاری .هفت تیر کشی و عدم امینت وووو برسید
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی ولایت مدار
۱۹:۲۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
رژیم صهیونیستی امریکا عربستان فروپاشی و نابودی و افول نزدیک است نابود شود رژیم صهیونیستی و فاسد ..
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۹:۲۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
رئیس جمهورایالات متحده آلزایمرداردوثبات درتصمیم گیری ندارد.ایالات متحده غیرقابل اعتمادوغیرقابل پیشیابی میسراست.
Canada
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
در امور کشورتون دخالت نمیکنیم
در امور کشورمان دخالت نکنید
از طرف تون سودی بهمون نمیرسد
صرر نرسانید .
به مشکلات خودتان بپردازید
Canada
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
امریکا توهم ده سال پیش را داره
الان ابر قدرت چین است و بس
حالا امریکا خوشش بیاد یا نه
شیر پشم و پیله ریخته است
نمیخواهند قبول کنند
به مشکلات عدیده داخلی تون برسید
دینا را ول کنید .بهتر عمل خواهند کرد
Canada
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
کشور Ghana. عنا یک عمر مواد خام شوکولات به سویس صادر میکرد
حالا تصیمیم گرفتند .طبق گفته خود رییس جمهور شون در داخل شوکولات تولید کنند
تا این سخنان را مطرح کرد .بلافاصله از ازادی و حقوق بشر در کشورش گفت
که فردا تهمت عدم ازادی و حقوق بشر بخاطر عدم صادرات مواد خام cocoa. بهش نزنند
مصاحبه اش را پخش کنید .جالبه
Canada
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
اگر دولتمندان روحانی به درس فارسی که ماجرایش در مورد بلدرچین و کشاورز بود .خوب فهمیده بودند
هیچ وقت وابسته به هیچ دولتی بخصوص امریکا و اروپا نمیبودند و فقط فقط تمزکز به درون برای حل مشکلات میکردند
تحریم ها باعث خودباوری و خودکفایی مان شده
مشکلات اقتصادی ما .زد وبند .پارتی بازی .دزدی .اختلاس و احتکار یک درصدی هاست و بس
اگر جلوی صادرات موادخام گرفته شود تا باعث از بین رفتن بیکاری جوانان شود
اگر جلوی واردات کالاهای عیر صروری گرفته شود
فقط واردات مواد خام داده شود
متاسفانه 4 سال دولت روحانی به مذاکرات برجام نافرجام گذشت بدون سود .هزینه سرسام اور و وقت گیر
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۸:۱۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
من نمی‌دونم فاز سیاسیون چیه ؟؟!!
آیا تحریم اثر دارد یا نه ؟؟!!
تحریم یک فرصته یا تهدید ؟؟!!
الان ما تحریمو دوست بداریم از آمریکا تشکر کنیم ؟؟!!!
سعی کنیم تحریم حفظ شود منافع داره ؟؟!!
به مردم منافع داره یا به بعضیا ؟؟؟!!!
پس چرا یه نفر بیخودی در مورد لغو تحریم ها حرفی میزنه در دلشون قند آب میشه

لطفاً منتشر کنید بدونیم قضیه چیه ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
خدا داند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
تحریم ها باید تمام و کمال لغو بشه این تعهدی بود که خود امریکایی ها داده بودن حالا اینکه نمیخوان تعهداتشون رو انجام بدن بحثش یه چیز دیگه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
تحریم ها اثر دارن و فرصت نیستند مثلا برای طراحی سمند یک میلیارد دلار هزینه شد که هلند با این پول دو تا نیروگاه اتمی مدرن میسازه منتهی یه عده نونشون تو تحریم هست و این وسط بیچاره مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
جبهه غربی و عربی و عبری خواستار عادی شدن روابط بین ایران و آمریکا نیستند و آمریکا هم همان سیاست اشتباه و فریبکاری و نیرنگ و از ادامه پیمان شکنی و بی قانونیش دست بردار نیست ،ضمن اینکه در هر دو کشور گروههای مخالف هم وجود دارند.
بهتر است ایران ما باز هم فریب نخورد و همه ما ایرانیان کشورمان را از درون چنان مستحکم بسازیم که مشتی محکمی در دهان کشورهای تروریست پرور عرب و رژیم کودک کش و غاصب که از دشمنی ایران و آمریکا سود می‌برند ضمن اینکه خود آمریکا و مسولانش هم انسانهای مغرور و بی قانون و قانون گریزی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
اول این سخنان همان سخنان رهبری با بیانی شیوا و فصیح و روان تر است که این چنین خش هم ندارد دوم این که ایرانیان واقعی به آمریکا و آذنابش دل نه بسته اند و اگر تعهدی به بر جام است تا همه بفهمند که ایران صلح طلب است و آمریکا است که همواره می گفت که همه گزینه ها روی میز است انگار که ایرانیان از این قمپز ها می ترسند!!! اما در واقع آمریکائیان بودند که گزینه ایرانیان را به عینه دیدند ، سوم این که شرکت و اجرای برجام نه تنها برای روشن شدن اذهان جهانیان بسیار مفید بود که حقانیت ایران را نشان داد بلکه زحمت دوازده ساله دولت های قبلی و فعلی را نبایست کنار می گذاشتند چه در این صورت باز یک عده در داخل و خارج ساز مخالفت می زدند چنانکه اکنون هم ساز مخالفین و جود دارد!! چهار ،با توجه به حضور همه دولت های مطرح در یک عهد نامه ای بین المللی امید به صادقت و تعهد بود که چنین نشد، نه از جانب دولت ایران، ولی اکنون همه کاسه کوزه ها را بر سر دولت رو حانی می شکنند ، بخصوص که اواخر این دولت است و انگار که سیاه نمایی در این مواقع رواست و این مصداق این شعر است که : گنه کرد در بلـــــــــخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
امریکا رو به افول است
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۵۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
آمریکا رفتار عملی از خود هیچگاه نشان نخواهد داد ایرانیان باید بفکر خود و توانایی‌هایشان باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
وقتی می‌گفتم بایدن از ترامپ خطرناکتره مسخره می‌کردند. بودن ترامپ بیشتر از همه برای خود آمریکا خطر داشت. به خاطر واکنش هیستریک گروههای چپ افراطی طی چهار سال دوره ترامپ دائما در آمریکا درگیری و شورش بود و از طرف دیگه دیدگاه ترامپ در مورد مسائل خارجی درگیریهایی رو با متحدان اروپایی آمریکا ایجاد کرده بود ولی بایدن از راه نرسیده لحن اروپاییها در مورد ایران و برجام کاملا به حالت طلبکار تغییر کرد. سیاست رژیم آمریکا در قبال ایران تغییر نکرد ولی روش‌هایی که دموکراتها برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند به مراتب موثرتره. در نهایت ایران دو راه بیشتر نداره یا دوباره مذاکره کنه و امتیاز بده تا در نهایت مثل لیبی نابود بشه یا به سمت ساخت سلاح هسته‌ای و موشکهای قاره پیما حرکت کنه. آمریکا هیچوقت تحریمها رو بطور عملی لغو نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
برا اینکه آمریکا یقین داره این دولت از برجام خارج نمیشه،!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
همچنان که ما یقین داریم آمریکا حمله نظامی نخواهد کرد، و البته که خروج از برجام هیچ فایده ای ندارد ولی ماندن ، حد اقل های جهانی را دارد چنانکه خود کشور های اروپایی هم حق را به آمریکا نمی دهند. گرچه در کسب منافع خود از آمریکا جانب او را میگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
ناشناس جان 18:13 داری برای برجام سود تراشی میکنی !!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
این که معلومه که آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست و هیچ وقت برای عدالت در جهان گامی بر نمی دارد
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی ولایت مدار
۱۷:۵۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
امریکا اسراعیل عربستان رو به افول هستند
Iran (Islamic Republic of)
ایران زمین
۱۵:۵۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
کسی خوشبین نبوده به غیر از کسانی که واصشون منفعت داشته یا گرین کارت امریکا دارن واصشون مهم هست ماهرچی میکشم ۷۰درصدش از مسولان هست نه برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
آقای ظریف این موضوع رو چند بار توییت کردند نیازی به تحلیلگر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدعلی
۱۴:۵۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
ما از اول هم خوشبین نبودیم.
خوش بین نما ها هم خوشبین نبودند.
می خواستن ما خوش بین شویم.
ماهم فریب خوش بین شدن نشدیم.
ما فقط به ایمانمان ومگسک سلاحمان خوشبین هستیم.
آنها البته خوش بین هستند که سلاحمان را از مابگیرند.
البته ماهم سلاح هایمان را به سوی آنها پرتاب خواهیم کرد
و عین الاسد را پیش چشمشان خواهیم آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
آخه به چه زبانی باید به شما گفت دل به این روباه های پیر ندید اینا اگه تحریم هارو بردارن و به برجام برگردن باز یه بامبولی در میارن و میزنن از قرارداد بیرون...
بعدش ملت میمونن و حوضشون...
قیمت ها چند صد برابر میشه و ...
از کره شمالی یاد بگیرید ، عاشقان مذاکره یک طرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
کره شمالی!!! همون کیم چند ماه پیش تازه گریه کرد و از مردمش عذرخواهی کرد.جهان تعامل و دوستی خوبه..والا این دنیا بی ارزشتر از اونه که مدام بگیم دشمن دشمن..البته نباید از منافع و قدرتمون کاسته بشه..
آخرین اخبار