باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حسن روحانی اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟

به راستی حسن روحانی متعلق به کدام یک از جریان های سیاسی کشور است؟

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها شاید هیچ یک از جریان‌های سیاسی کشور او را متعلق  به خود ندانند؛ هر یک او را منتسب به جریان رقیب کرده و انگشت اتهامشان متوجه آن سوی میدان است؛ اما به راستی حسن روحانی متعلق به کدام یک از جریان های سیاسی کشور است؟

اصلاح طلب یا اصولگرا؟ مساله این است

از سال ۱۳۶۶ یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز وابسته به جریان اصولگرایی بود، اما در سال  ۱۳۷۸ و  پیش از برگزاری انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی یک حزب اصلاح طلب به نام اعتدال و توسعه را تشکیل داد و خود نیز رهبری آن را بر عهده گرفت.

حسین موسویان فعال سیاسی درباره تشکیل این حزب گفته است که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اندکی پس از آغاز ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به این دسته از نیرو‌های معتدل توصیه می‌کند که یک جریان سیاسی تحت پرچم اعتدال یا میانه‌روی در کشور ایجاد کنند و حالا به جز حزب کارگزاران که به عنوان حزب مرحوم هاشمی رفسنجانی شناخته می‌شود، اعتدال و توسعه هم تاسیس شده بود.

حسن روحانی اصلاح طلب است یا اصولگرا؟

محمد قوچانی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، کارگزاران سازندگی را «بال چپ» و اعتدال و توسعه را «بال راست» مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توصیف کرد. این حزب در سال  ۸۸ پس از عدم حضور نامزد اختصاصی خود یعنی حسن روحانی در کنار اصلاح‌طلبان از میرحسین موسوی حمایت کرد، اما پس از اعلام نتایج انتخابات بلافاصله راه خود را از سایرین جدا کرد و پس از آن سال فعالیت‌هایش را به حداقل رساند؛ به‌طوری که به گفته سخنگوی دفتر سیاسی حزب در سال ۸۹ فقط چراغی از آن روشن بوده است؛ این حزب حتی برای انتخابات مجلس نهم هم فهرستی ارائه نکرد. 

اما از سال ۹۱  فعالیت‌های حزب مجدا رونق گرفت و غلامعلی دهقان، سخنگوی دفتر سیاسی اعتدال و توسعه برای اولین بار یعنی در آبان ۹۱، در کنفرانس خبری در نمایشگاه مطبوعات خواهان حضور حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ شد. او تأکید کرد که اجرای استراتژی جذب حداکثری مطرح شده از سوی رهبری توسط حسن روحانی به بهترین شکل ممکن می‌تواند تحقق یابد. دهقان در شرایطی که کم‌تر کسی حضور حسن روحانی در انتخابات را جدی می‌گرفت، بار‌ها بر ضرورت حضور روحانی تأکید می‌کرد. در همان روزها بود که روزنامه کیهان از روشن شدن چراغ انتخاباتی حسن روحانی توسط اعتدال و توسعه سخن گفت.

حسن روحانی اصلاح طلب است یا اصولگرا؟

و اما حکایت چراغی که روشن شد 

در نهایت حسن روحانی در  ۲۲ فروردین ماه اعلام حضور رسمی در انتخابات ریاست جمهوری کرد و در  ۱۷ اردیبهشت ماه رسماً برای این انتخابات ثبت نام کرد. محمدرضا عارف نامزد اصلی جریان اصلاحات تا آن روز هم با اشاره به تمکین از سید محمد خاتمی در انتخابات و بدون نام بردن از حسن روحانی از انتخابات کناره گیری کرد؛ هر چند حرف و حدیث‌های بسیاری درباره این انصراف وجود داشت. برخی می‌گفتند عارف نمی‌خواسته انصراف دهد و چون می‌دانست خاتمی از او می‌خواهد انصراف دهد مدتی تلفن سیدمحمد خاتمی را جواب نمی‌داده است؛ اما پس از آن انصراف و پخش کلیپی از سیدمحمد خاتمی، کفه‌ ترازو کاملا به سمت حسن روحانی سنگینی می‌کرد. روز انتخابات فرا رسید  و حسن روحانی با ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ رای یعنی ۵۰٫۷۱ درصد به صورت مستقیم و بدون رفتن به مرحله دوم رئیس جمهور ایران شد.

اما روحانی بعد از روی کار آمدن رفتارش را با حامیان تغییر داد. همچنان که صادق زیباکلام، شخص رئیس‌جمهور را مخالف اصلی عضویت چهره‌های اصلاح‌طلبی نظیر عارف در کابینه دانست و گفت که حسن روحانی به هر قیمتی جلوی معاون اولی محمدرضا عارف را در کابینه را گرفت. او در همان ابتدای دولت هم‌فکران خود را به نظارت بیشتر بر عملکرد روحانی توصیه کرد و به‌ صراحت گفت: باید با چماق بالای سر آقای روحانی بایستیم و در روزنامه‌ها و سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها و افراد نزدیک به ایشان مطالبات خود را بخواهیم. البته زیباکلام در نهایت پیش‌بینی کرد که اصلاح‌طلبان از رأی خود به روحانی پشیمان خواهند شد.

حسن روحانی اصلاح طلب است یا اصولگرا؟

اما هر چه که بود حسن روحانی در دور اول ریاست جمهوری با حمایت تمام قد اصلاحات بر سر کار آمد؛ موضوعی که در سال ۹۶ هم به گونه‌ای دیگر اتفاق افتاد. اردیبهشت ماه سال ۹۶ یعنی در بحبوحه انتخابات، رئیس دولت اصلاحات با انتشار یک پیام ویدیویی حمایت خود را از حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشور را اعلام و تَکرار کرد.

پیامی که بخش‌هایی از آن این گونه بود:" دولت آقای روحانی دولت موفقی بوده است. با همه محدودیت‌ها و مشکلات و با امکانات اندکی که داشته و توقعاتی که بوده، توانسته خدمات خوبی انجام دهد.  با روحانی راهی را آغاز کرده ایم و به نیمه راه رسیده ایم. مسائلی را حل کرده ایم و مسائل بزرگ‌تری را باید حل کنیم و با او این راه دشوار را ادامه دهیم". در نهایت روحانی با کسب ۵۱٪ آرا به عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

حسن روحانی اصلاح طلب است یا اصولگرا؟

اصلاحات حامی تمام قد روحانی در انتخابات 

 علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در توصیف فعالیت‌های انتخاباتی جناحش برای روحانی گفته بود: بعد از اعلام حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی، وی تمام امورات انتخاباتی خود را در اختیار اصلاح طلبان قرار داد و جریان اصلاحات در سراسر کشور عهده‌دار امور ستادی، برای پیروزی نامزد مورد وثوق اصلاح طلبان شد. رئیس جمهور حتی اجازه نداد حزب اعتدال و توسعه در امور انتخاباتی و ستادی او دخالت کند. هر کدام از احزاب نزدیک به روحانی که تمایل به تبلیغات برای روحانی داشتند، زیر نظر ستاد‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان فعالیت‌کردند. یک‌پارچگی به دست آمده، موجب پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری شد.

محمدصادق جوادی‌حصار عضو حزب اعتماد ملی هم در گفت‌و‌گویی بیان داشته است: اگر اصلاح طلبان در انتخابات ۹۶ از آقای روحانی حمایت نمی‌کردند، در خوشبینانه‌ترین حالت وی ۱۶ میلیون رای داشت که با این تعداد رای قطعا نمی‌توانست توفیقی در انتخابات داشته باشد.

حسن روحانی اصلاح طلب است یا اصولگرا؟

با این حال اما بسیاری از اصلاح طلبان معتقدند که حامی روحانی نبوده و او را یک نیروی اصلاح طلب نمی‌دانند؛ بلکه روحانی برای آنها یک گزینه اجاره‌ای بوده و هست. برای مثال عیسی چمبر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفته است که  باید این موضوع شفاف شود که دولت حسن روحانی متعلق به اصلاح طلبان نیست.

 صادق زیباکلام هم در مصاحبه‌ای بیان کرده است که نباید از این نکته غافل شویم که دولت روحانی دولت اصلاح طلب نیست. درست است که برخی افراد و اشخاص که با دولت سیدمحمد خاتمی هم همکاری داشتند در این دولت مشغول به کار هستند؛ اما در مجموع بین عملکردها و سیاست های دولت روحانی و اصلاح طلبان باید تمیز قائل شد. 

حسن روحانی اصلاح طلب است یا اصولگرا؟

پس حامیان روحانی چه کسانی بودند؟

اما در اینجا یک سوال برجا مانده است؛ سوالی که پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی آن را مطرح و گفته است: «اگر اصلاح طلبان منتقد و مقابل دولت آقای روحانی هستند، پس حامیان روحانی چه کسانی بودند؟» 

در پایان باید گفت که آیا اگر عملکرد روحانی مطلوب هم بود بازهم طیف اصلاح طلب از حمایت آن سرباز می‌زد و حمایت خود را منکر می‌شد یا اتفاق دیگری می افتاد؟ آیا واقعا حسن روحانی اصلاح‌طلب بود یا اصولگرا؟ شاید بهترین پاسخ در مورد این سوالات در دل مردم باشد که بهترین قاضی هستند و می توانند به این سوالات پاسخ دهند.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
برو بابا
۲۱:۰۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
فعلا می دونم هنوز جا کلیدش رو مغز مردم نرفته...
Iran (Islamic Republic of)
محنا
۰۰:۵۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوستان روحانی بدشانس بود بدقدم بود وگرنه تلاش کرد خب نشد
Iran (Islamic Republic of)
اهورا
۱۴:۳۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام من نمیدانم با چه رویی محموداحمدی نژاد آمد و بزرگتران این کشور چطور او و امسال او را تایید صلاحیت کرده اند و اما از او بهتر و با کارنامه درخشان تر رد صلاحیت!!!؟؟؟فردی را تایید کرده اند که کشور را ۳۰۰سال به عقب برگرداند.....
Iran (Islamic Republic of)
عباسی کیشی
۰۹:۴۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
عذر خواهی می کنم ، حسن روحانی کاری کرد در این هشت سال که هیچکس حاضر نیست او را بپذیرد نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان آخه خون مردم را تو شیشه کرد در این مدت خدا از سر تقصیراتش بگذرد و توبه کند وگر نه آینده اش خراب هست ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
کدخداگرا
Iran (Islamic Republic of)
بصیرت
۱۱:۰۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بعد از گندی که اصلاحطلبها در مجموع با روی کار اومدن روحانی و حمایت از اون به مردم و کشور زدن---حال این سوال چیه که میپرسید؟قطعا این نوع سوالها واسه اینه که اصلاحطلبها چون میدونن دیگه حناشون واسه مردم رنگی نداره-میخوان بگن روحانی از ما نبود...لیلی زنی بود یا مردی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
درود بر اصولگرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
فعلا تدارکات چی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
اصولگرا؟! حتی شوخیش هم قشنگ نیست
اگرچه که اصلاح طلب ها رو هم فقط سوارشون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
روحانی آدم عاقل و با تجربه ای است گرچه اشکالاتی در اداره امور به ایشان وارد است اما بیشتر مشکلات کشور حاصل دیدگاه افراد دیگری است که هنری جز دشمن تراشی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
اگه منظور شما قدرت نمای ایران است سخت در اشباهیت اگه همین قدرت نمای ها نبود صد در صد با ایران وارد جنگ می شدند ولی الان جرآت انتقام گیری هم ندارند . قدرت نمای کار تمام کشورهای توانمند است حتی کسانیکه قدرت نظامی کمتری دارند .
Canada
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام دوستان خدا وکیلی این باررای غلط ندیدبه حرف حضرت آقا گوش کنیددولت انقلابی پیرو خط امام و رهبری را انتخاب کنیدتاظهور آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف نزدیک شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
بعد از این همه گندی که اصلاح طلب ها به مملکت زدن در صدر اونها دولت فعلی حالا تازه میپرسین لیلی زن بود یا مرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هیچکدام ،اولیبرال است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
روحانی با تکرار انتخاب شد پس اصلاحطلبه و نمی‌تونند از زیر بار مسئولیت شونه خالی کنند. هر چند اگه دقیقتر نگاه کنیم روحانی و اصلاحطلبان در واقع غربگراطلبند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
حالا همچی انگار با هم فرقی هم دارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
روحانی از اول انقلاب بوده در مسئولیتهای حساس بدون رای مردم اینها بازی است اصولگرا و اصلاحطلب هردو لبه های یه قیچی هستند برای بریدن گلوی مردم...نمونه عیان و آشکارش این که روحانی اصلاحتی و مجلس به اسم انقلابی و اصولگرا شدن همدست...شاید در ظاهر دعوا کنن ولی پشت همن وگرنه همه ملت عزل و محاکمه روحانی را میخوان ولی توجیحی مسخره مصلحت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
چی میگی بابا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
درود تحلیل درستیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هیچکدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
متعلق به دسته تکرار + عملکردی مشابه مجلس و شواری اصلاحات=100% اصلاح گرا
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۱۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هیچکدوم بمب هست بمب
Iran (Islamic Republic of)
4مقدس
۱۳:۲۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
رای ما آنچه سید مظلوم ما آقا محمد خاتمی بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
تو توی کما تشریف داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
با اون تک رارش روحانی را سر طرفدارانش و بقیه ملت آورد دیگه نیمچه آبرو هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
با همون تکرار ملت رو بیچاره کردید برای هفت پشتمون بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
بمیرم برا سید مظلوم که روحانی رو ۸ سال آورد رو سر ملت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۵۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
حسن روحانی اصلاح گرا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
یعنی تو سلمونی کار میکرده ؟آرایشگر بوده پس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
اصلاح طلب
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۳۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
رای ما اینبار نه به اصولگرا و نه به اصلاح طلب است بلکه به بطرف ،به شایسته، به مستقل،به دانا،به باهوش ،به جوان،به تلاشگر،به پرتلاش و به پشتکار بالا و به سیاستمدار و اقتصاد دان و دیندار و وطن پرستی قوی است‌و شورای نگهبان هم همکاری بیشتری با مردم عزیز ایران در انتخاب درست و فردی کاری و شناختی درست داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
اخرمعلوم نشد این ادم چیه اهل کجاست حزبش چیه هرچند اصول واصلاح یکیند مردم سرکارند امان ازتورم سال 1400 توقعه زیادیم دارند براکشیدن مردم به پای صندوق رای بااین همه مشلکی که بوجود اورد جناب روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
کدخدا پرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
ایشان یک ذوب شده در ایالت غربگراست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هر طرف که به نفعش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
به خدا اگه حتی نفع خودشم بتونه تشخیص بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
خب این ک معلوم هست ک وی اصلاح طلب هست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
اصولگراکه قطعانیست ،ولی آبروی اصلاح طلبان راباعملکردش به بادبرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هر چند اصلاح طلب ها آبرویی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۰۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
مثل اینکه بگی ماست سفیده یا سیاه؟ اونایی که می گن چه فرقی داره اکثرا رای دادند بهش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
چه اصولگرا و چه اصلاح طلب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
فایده نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
ایشون بیشتر ویرونگرا هستند تا به اصطلاح اصلاح گرا چون کشور رو در این هشت سال ویران کرده و تمام !
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
آدم خوبی است.
8 سال خدمات کرده
نه اصول و اصلاح فقط برحام گراست ایشان.
برجام کلید عشق است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
نا امید نشو انشالله خدا شفات میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
اصول گرایی و اصلاح طلبی فرقی ندارند ، اینها در یک نقطه به هم می رسند و آن منافع جناحی است ، دولت جوان و غیره هم انحراف است ، و ذینفعان این حرفها را می زنند ، مردم هیچ قدرتی برای تاثیر گذاری در دولت آینده ندارند ، لذا هر دولتی روی کار بیاید هر جور خودش صلاح دید عمل می کند ، رای دادن هم قدرت نیست چون مردم رسانه ندارند و حزب هم ندارند لذا از دیدگاههای هم اطلاع ندارند و به راحتی این دو جناح آنها را درگیر حاشیه می کنند ، لذا هر کی قدرت مند تر باشد می آید و هر کاری دلش خواست انجام می دهد ، مردم هم کشک ، لذا مردم خود را درگیر نکنند به نفع شأن است حداقل اعصابشان خورد نمی شود ، من که به هیچ کس رای نمی دهم ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
چه سوال مسخره ای . خوب معلومه که طرفدار دار و دسته خاتمی هست پس مثل اوناست . خدا به همشون عقل بده که اینقدر به خاطر رسیدن به قدرت مردم و کشور رو قربانی نکنند .
-
دادرس
۱۱:۳۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
چند درصد مردم میدانند اصلاح طلب چیست و اصولگرا چیست مردم بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت را میخواهند اصلاح طلبان حامی قشر ضعیف و محرومند یا اصولگرایان
Iran (Islamic Republic of)
4مقدس
۱۱:۳۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
درود بر هاشمی (ره) زنده باد روحانی پاینده باد خاتمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
درود بر صف های مرغ و برنج و گوشت، درود بر بنزین 3هزاری و متاسفم بر باعث و بانی این صف ها... .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
برو دکتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
شرم بر قدرت طلب ، مزدور ان وطن فروش (امثال میرزا آقا خان نوری ها... در زمان امیر کبیر) که مخالف با رشد و پیشرفت و استقلال ایران و ایرانی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
ساکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هیچ کدوم. غرب پرست هست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
کسی که خودش مارک ایتالیایی استفاده می کنه اومده چرخ اقتصاد مملکت راه بندازه
اونم ی روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
این که معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدال گرا هم شون سر و ته یه کرباسن و قدرت طلبن
از سادگی مردم به نفع منافع خودشون سوءاستفاده میکنن و فقط نزدیک انتخابات شعارهای زیبا میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
البته اصلاحات استاده این کاراس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
کشور در این شرایط نیاز به یک دولت جوان انقلابی داره همان طوری که رهبری گفته باید مردم از دو گانه اصلاح طلب و اصول گرا فاصله بگیرند در حقیقت و به معنای واقعی کلمه نا کار آمد ترین دولت بعد انقلاب دولت روحانی بوده
Iran (Islamic Republic of)
احسان معتمدی
۱۰:۴۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
باندهایی که خود را اصلاح طلب و یا اصول گرا می نامند را مردم می شناسند که انها نه اصلاح طلب هستند و اینها نه اصول گرا
یعنی هر دو باند با اقوام و رفقا و فرزندان و ثروتمندان پشتیبان انها همه و همه د منجلاب قدرت طلبی و هوس رانی و پول پرستی سرگرم هستند و ما این را میدانیم فقط قدرتی نداریم تا انها را به زباله دان بریزیم و تعدادی جدید بیاوریم که انها نیز پس از یک سال دوباره مانند اینها شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
دروغگوی به تمام معناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
با حمایت مرحوم هاشمی رو کار آمد. مگر می شود مرحوم هاشمی از یک اصول گرا حمایت کرده باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ایران زمین
۱۰:۲۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هرچی هست اصلا بدرد بخور نیست .البته تا اونجای که من میدونم اصلاح طلب هست حالا دم انتخابات این سوال راکردید که روحانی اصلاح طلب هست یا اصولگرا البته میشه منظورتون رو بایکم فکر کردن متوجه شد که بخواید اصولگرا رو خراب بکنید البته من نه اصولگرا هستم نه اصلاح طلب این هردو حزب فقط به فکر جیب خودشون هستند خودشون هم ثابت کردن من ملی گرا هستم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
زمین و زمان میدونن ایشون اصلاح طلبه، بعد همچین سوال مضحکی رو میپرسید؟ بازم مردمو گیج نکنین، مشخصا اهدافش اهداف اصلاح طلبان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
نمی دونم اصلاح طلبها ازکجااوردنش که خودشونم موندن توش این کجایی بودبااین همه معلومات ونمک روی زخم مردم پاشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
از جایی نیاوردنش ایشون مسئول مذاکرات دولت آقای خاتمی هم بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هرچه هست به درد عموم مردم نخورد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۴۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
اگر حسن روحانی اصولگرا بود مملکت به این فلاکت نمی افتاد و ظریف هنوز بر مسند کار نبود که همینطوری کیلو کیلو جاسوسان را ازاد کند .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۵۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
وقتی انقدر سواد نداری که بدانی انتخاب وزیر خارجه وزیر کشور وزیر اطلاعات و وزیر دفاع با رهبر است نه رئیس جمهور ارائه فضل نفرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
شما سواد پیشکشت گاهی از قدرت تفکر استفاده کن
اگر رهبر اننخاب می کرد که نیازی به رای اعتماد مجلس نداشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
مثل اینکه اونی که بیسواده شمایی!عزیز جان وزرا همه توسط رئیس جمهور انتخاب میشه بعدم برای رای اعتماد میرن مجلس،ببخشید اما گویا باید حرف خودتو به خودت بزنم وقتی سواد نداری افاضه ی فضل نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
والا
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
همه می دانیم که اصلاح طلب و اصول گرا هیچ تفاوت چشم گیری باهم ندارند. مشکلات کلان کشور فقط به تنگنا های بین المللی و تحریم ها برمی گرده که اجازه نمیدهد حتی با همسایگان خود به راحتی مبادلات اقتصادی داشته باشیم، متاسفانه در بهترین وضعیت برگشتیم به دوران مبادله کالا به کالا، نفت در برابر غذا!!.آقای روحانی تلاش زیادی برای حل این مشکل کردند، کمی منصف باشیم و ساده لوح نباشیم این کاسبان تحریم بودند که این قرار داد بین المللی رو با مشکل مواجه کردند. همه می دانند که چه کسانی از شرایط تحریم در سطح بین المللی و از رانت های برخواسته از تحریم در سطح داخلی نفع می برند! امیدوارم ریس جمهوری انتخاب شود که بر روی حل ریشه مشکلات کار کند نه اینکه صرفا متعصبانه ادامه مسیر دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
دقیقا شرایط فعلی نتیجه سطحی نگری امثال شماست. میشه بفرمایید با تحریم چه کاسبی میشه کرد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
بمیرم برا تلاش های آقای روحانی! ایشون قرار بود با برجام مشکلات کشور رو حل کنه حالا برجام خودش شده یه مشکل اساسی ولی شما به روی خودت نیار دیوار حاشا همیشه بلنده تقصیر هم همیشه گردن بقیه است
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
بابا عمقی نگر! نمی دونی کاسب تحریم یعنی چه؟؟ یعنی همون آقا زاده ای که از رانت بو جود آمده به دلیل تفاوت قیمت دلار در نتیجه تحریم استفاده می کنه، یعنی اون قاچاقچی که کالا هایی رو که در این شرایط نمیشه قانونی وارد کرد، وارد می کنه و چند برابر سود می بره، یعنی......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
غربگراست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
حسن اصلاح طلبه .چرا وقت مارو میگیرید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام خلاصه مطلب آقای روحانی نه اصلاح طلب است نه اصول گرا بلکه فضول گرا است یعنی هر جا منفعتش باشد همان طرف می رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
باتوجه به تیتر، هیچکدام!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۹:۰۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هر چه هست یه خرابکار واقعیه!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۵۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
حرف اضافه را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
الکی الکی فردا این تحفه رو بکنید اصوالگرا،واسه انتخابات با عنوان اصلاح طلب آمد ولی الان اونا هم قبولش ندارن
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۸:۳۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
اگر اصلاح طلب هم نبود حتما قدرت طلب بود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۱۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
روحانی نه اصلاح طلب است و نه اصول گرا بلکه او اهل اسکاتلند اسن و او خود دشمن است با بی عرضگی ایرانیان تا پای ریاست جمهوری پیش آمده و دارد کشور به ورطه هلاک پیش می برد
Germany
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
آقای روحانی خوب با زندگی مردم بازی کردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
روحانی یک اصلاح طلب بوده و هست، هیچ اصولگرایی عاشق غرب نیست و بر علیه مردمش عمل نمی‌کند، امام ما در این 8سال دیدیم چه بر سر ملت آوردند برای دست دادن با غرب. تمام حامیان روحانی اصلاح طلبان بودند که برایش هم هزینه کردند. روحانی یک اصلاح طلب دو آتیشه وابسته به غرب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
مربوط به جبهه غرب پرست وغرب گرا وبیگانه پرسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
یک عدد حزب باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
از اصلاح طلبان هم بد تر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
حسن روحانی هیچ دلبستگی به ایران و وابستگی به جناح های سیاسی در ایران ندارد ،او فقط جاسوس انگلیس است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
روحانی یک اصلاح گرا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
هیچکدامش چون نه کاری روی اصول کرد نه چیزی رو اصلاح کرد جزو گروه اصلاح صورت روحانی بود تو این 8سال
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۰۶:۳۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
حالا که گند زدید به مملکت دارید فرافکنی میکنید.راهی که روحانی رفت همان راه خاتمی بود دوباره چه نقشه ای برا رقاصهای شب برجام کشیده اند خدامیداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
ایشون اصلاح طلب هستش
مردم همه این رو می دونند چون اصلاح طلبان و قشر خاکستری به ایشون رای دادند
آخرین اخبار