جهان در سالی که گذشت/ فروردین ۹۹:

از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران+ تصاویر

مهمترین رویداد‌ها و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای در فروردین سال ۱۳۹۹ را در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در فروردین ۹۹ شاهد اتفاقات و رویداد‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری در عرصه بین‌الملل بودیم. در این ماه شیوع ویروس کرونا که تنها چند ماه از پیدایش آن گذشته بود به حدی افزایش یافت که تعداد مبتلایان در جهان از ۲۵۰ هزار نفر در ابتدای ماه به بیش از یک میلیون نفر در جهان افزایش یافت و تدابیر سختگیرانه کشور‌ها برای مهار آن کارآمد نبود. کشور‌های اروپایی با کمبود دارو و تجهیزات بهداشتی مواجه شدند و آمریکا صدر نشین جدول مبتلایان در جهان شد و کمبود شدید تجهیزات درمانی و نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها این کشور را به ربودن تجهیزات سایر کشور‌ها و برگشت به غرب وحشی مجبور کرد.

در فروردین ۹۹ همچنین شکافی سیاسی در عراق برای تعیین نخست وزیر مکلف که سرانجام تعیین مصطفی الکاظمی پس از چند ماه به عنوان گزینه نهایی ختم شد را شاهد بودیم. حمله کوبنده ایران به پایگاه عین الاسد در الانبار در پاسخ به ترور سردار سلیمانی موجب ترس آمریکایی‌ها و خروج از چند پایگاه نظامی در عراق و نصب سامانه‌های دفاع موشکی در این پایگاه شد.

آتش‌بس نمادین اعلام شده از سوی عربستان مکررا از سوی ریاض نقض و جنگ یمن وارد ششمین سال مقاومت خود شد. نیرو‌های مسلح یمن مواضع حساسی را در پایتخت عربستان هدف قرار داده و به تداوم حملات تا پایان محاصره و جنگ وعده دادند. در میان بحران انسانی و اقتصادی شدید یمن، آمریکا و عربستان ویروس کرونا را اهرم فشار بر محور مقاومت قرار داده و این ویروس را وارد یمن کردند.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، سوریه و سایر کشور‌ها با وجود درخواست‌های مکرر روسیه و سازمان‌های بین المللی، نه تنها در سایه شیوع کرونا و رکود اقتصادی که در ۷۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده، لغو نشد بلکه واشنگن تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان در این ماه اعمال کرد.

برخی از مهمترین اخبار فروردین سال گذشته به شرح زیر است:

پروژه خروج آمریکایی‌ها از عراق/ موضوع ترس از کرونا مطرح است یا توطئه‌ای جدید؟

منابع امنیتی معتقدند آمریکا تلاش می‌کند بدون هیچ جار و جنجالی نیرو‌های ائتلاف را که اکثر آن‌ها نظامیان آمریکایی هستند از عراق خارج کند.


رکود بی‌سابقه اقتصاد جهان از دهه ۱۹۳۰

رویترز در گزارشی نوشت کاهش شدید اخیر در چرخه کسب و کار جهانی از نظر شدت و آغاز ناگهانی آن از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است.


تظاهرات نیم میلیونی علیه نتانیاهو در فضای مجازی

بیش از نیم میلیون نفر در تظاهراتی در فضای مجازی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شرکت و اعلام کردند او به زور به منصبش چسبیده است.


از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا تحریم‌های جدید علیه ایران ///////// در حال ویرایش

پیشنهاد عجیب ترامپ: ماسک‌ها را ضدعفونی و دوباره استفاده کنید!

رئیس جمهور آمریکا در اظهارنظری عجیب گفته است که ماسک‌های استفاده شده را پس از شست‌وشو، مجددا استفاده کنید.

این اظهارت ترامپ در حالی مطرح شده که هیچ یک از نهادهای پزشکی و بهداشتی در آمریکا از جمله مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار این پیشنهاد را نمی‌پذیرند.


زندگی در چین پس از مهار کرونا به حالت عادی بازگشته است

زندگی در چین پس از چند ماه انزوای این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، بار دیگر در حال بازگشت به حال عادی است.وزارت بهداشت چین پیش از این اعلام کرده بود که شمار مبتلایان به ویروس کرونا روز به روز در حال کاهش است.


یحیی سریع: ده‌ها موشک بالستیک مواضع حساس نظامی در عربستان و امارات را هدف قرار داده‌اند

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشستی خبری به تشریح دستاوردهای مبارزان یمنی در تجاوز پنج ساله ائتلاف سعودی و اماراتی علیه این کشور پرداخت.

او گفت: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی پنج سال گذشته، بیش از پنج هزار عملیات علیه مواضع ائتلاف سعودی و اماراتی داشته‌اند. بیش از ۴۱۰ فروند موشک بالستیک به اهداف حساس نظامی در عمق خاک دو کشور شلیک کردیم.بیش از ۱۰ هزار افسر و سرباز عربستانی و بیش از ۱۲۴۰ نفر از نظامیان اماراتی در یمن، در این مدت کشته یا زخمی شده‌اند.


مایک پمپئو: فشار‌ها علیه ایران ادامه پیدا می‌کند

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران به دنبال دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است و جامعه بین‌الملل باید ضمن افزایش فشار علیه ایران، مانع دست یابی تهران به سلاح هسته‌ای شود.


از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا تحریم‌های جدید علیه ایران ///////// در حال ویرایش

۸ کشور از سازمان ملل خواستند تحریم‌های یکجانبه را لغو کند

روسیه، چین، ایران، سوریه، کره شمالی، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از او خواستند تحریم‌هایی را که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کشورها می‌شود، لغو کند.


ترامپ: رسانه‌ها تلاش می‌کنند با کمک کرونا مانع پیروزی من در انتخابات شوند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا رسانه‌های این کشور را به تلاش برای پابرجا نگه داشتن محدودیت‌های ویژه برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و در نتیجه آسیب دیدن اقتصاد این کشور و کاهش یافتن شانس انتخاب مجدد او در انتخابات ۲۰۲۰ متهم کرد.


تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران

در حالی که مایک پمپئو، چندی پیش مدعی شده بود که آمریکا قصد کمک به ایران در مبارزه با شیوع ویروس کرونا را دارد، وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید ضد مقامات و سازمان‌های ایرانی خبر داد.

بر اساس این تحریم‌های جدید ۱۵ شخصیت و همینطور ۵ نهاد مرتبط با کشورمان تحریم شده‌اند.


از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا تحریم‌های جدید علیه ایران ///////// در حال ویرایش

حماس: پیشنهاد رهبر انصارالله قلب مجاهدان فلسطین را شاد کرد

از رهبران بلندپایه جنبش مقاوت فلسطین (حماس) پیشنهاد عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن به عربستان سعودی مبنی بر آزادی افسران سعودی در قبال آزادی ربایش‌شدگان جنبش حماس را بسیار محترم و با ارزش دانست و گفت بعید می‌داند دولت سعودی به این پیشنهاد پاسخ دهد.


طرح محرمانه پنتاگون برای نابودی کتائب حزب الله عراق

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با صدور یک بخشنامه محرمانه، از فرماندهان نظامی خواسته است که خود را آماده نابودی یکی از گروه‌های مقاومت (کتائب حزب الله) در عراق کند.


پیروزی نتانیاهو بر گانتس با کارتِ کرونا

در حالی که رژیم صهیونیستی گرفتار بحران تشکیل کابینه ائتلافی است، شیوع کرونا باعث شد نخست‌وزیر این رژیم شانس تشکیل کابینه را از رهبر حزب آبی-سفید بگیرد.


حمله موشکی به پایتخت عربستان

رسانه‌های سعودی در حالی از وقوع یک انفجار بسیار مهیب در ریاض، پایتخت عربستان خبر دادند که سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت: اهداف حساسی را در ریاض با موشک‌های ذوالفقار و شماری از پهپاد‌های صماد ۳ هدف قرار دادیم.


از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا تحریم‌های جدید علیه ایران ///////// در حال ویرایش

واشنگتن پست: صادرات دارو به ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار دارد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به تحریم دارویی ایران از سوی دولت ترامپ اذعان کرد و نوشت: تحریم‌های آمریکا مانع از دسترسی ایران به اقلام دارویی می‌شود. محدودیت‌های اعمال شده بر سیستم مالی و بانکی ایران و نیز تحریم صادرات نفت این کشور تامین مالی و خرید اقلام ضروری مانند دارو را از خارج از کشور دشوار کرده است.


کمک ۱۱ میلیارد دلاری آمریکا به تروریست‌های سوری

آمریکا اعتراف کرد طی ۹ سال جنگ در سوریه حدود یازده میلیارد دلار به گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه کمک کرد‌ه است.


هشدار سه سازمان بین‌المللی درباره خطر بحران غذایی در جهان

سازمان بهداشت جهانی، تجارت جهانی و فائو هشدار دادند اگر کشور‌ها در مدیریت بحران کرونا شکست بخورند، خطر کمبود مواد غذایی جهان را تهدید خواهد کرد.


نخستین تراکنش مالی اروپا با ایران در چارچوب اینستکس

کشور‌های اروپایی اعلام کردند اولین محموله خود را در چارچوب سازوکار مالی اینستکس به ایران ارسال کرده‌اند.


از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا تحریم‌های جدید علیه ایران ///////// در حال ویرایش

افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا به بیش از یک میلیون نفر در جهان

در حال حاضر شمار مبتلایان به ویروس کرونا به یک میلیون و ۱۵ هزار و ۶۶۷ نفر رسیده که ۵۳ هزار و ۲۰۰ نفر از این تعداد جان خود را از دست داده‌اند.


درخواست آیت‌الله عیسی قاسم برای آزادی زندانیان سیاسی بحرین

رهبر شیعیان بحرین به دنبال شیوع ویروس کرونا در این کشور آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شد.


۱۵ درصد گربه‌های ووهان به کرونا مبتلا هستند!

دامپزشکان چینی با گرفتن نمونه خون ۱۰۰ گربه ولگرد و خانگی در شهر ووهان، کانون اولیه شیوع ویروس کرونا در جهان، اعلام کردند حدود ۱۵ درصد از گربه‌های این شهر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.


ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در جنوب لبنان

کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که «علی محمد یونس» از فرماندهان ارشد حزب‌الله در جنوب لبنان ترور شده و به شهادت رسیده است.


ترامپ برای مبتلایان به کرونا دارو تجویز کرد!

رئیس‌جمهور آمریکا مجددا بدون هیچ مدرک قطعی، مدعی شد داروی «هیدروکسی کلروکین» که بیماران مبتلا به لوپوس از آن استفاده می‌کنند، برای مقابله با بیماری کرونا موثر است.


از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا تحریم‌های جدید علیه ایران ///////// در حال ویرایش

مجری چینی حقیقت خوردن سوپ خفاش را فاش کرد

یکی از مجریان چینی درباره حقیقت خوردن غذاهای عجیبی مانند سوپ خفاش، سگ و موش در این کشور توضیح داد.


فائوچی: دنیا دیگر به دوران پیش از کرونا باز نمی‌گردد

مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در یک نشست خبری گفت دنیا دیگر هرگز به دروان پیش از کرونا باز نمی‌گردد و این ویروس هر ساله به طور فصلی ظاهر خواهد شد.


نصرالله: شهید صدر می‌گفت در امام خمینی ذوب شوید همانطور که او در اسلام ذوب شد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت نیمه شعبان به بیان تحولات منطقه و این کشور پرداخت و گفت: بزرگترین شاهد بر اخلاص شهید صدر این بود هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در این، اعتقاد داشت که امام خمینی (ره) هدف انبیاء و رؤیای خود صدر را محقق کرده است. شهید صدر می‌گفت در امام خمینی ذوب شوید همانطور که او در اسلام ذوب شده بود؛ یعنی مردم باید پیرو ولایت و رهبری امام باشند.


مصطفی الکاظمی مامور تشکیل کابینه عراق شد

پس از کناره‌گیری «عدنان الزرفی» از نخست‌وزیری عراق، «مصطفی الکاظمی» رئیس سازمان اطلاعات این کشور برای تشکیل کابینه از سوی برهم صالح (رئیس‌جمهور عراق) منصوب شد.


ارتش یمن: ائتلاف سعودی آتش‌بس خود را نقض کرد

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی آتش‌بس یک‌جانبه خود را نقض کرده است.


زنان داعشی: ما کرونا نمی‌گیریم!

زنان داعشی در اردوگاه ابو الهول در حسکه سوریه اعتقاد دارند که ویروس کرونا فقط کافران را مبتلا می‌کند و آن‌ها از ابتلا به این بیماری کشنده مصون هستند!


از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا تحریم‌های جدید علیه ایران ///////// در حال ویرایش

نشنال اینترست: حمله ایران محدودیت‌های پدافند هوایی آمریکا را آشکار کرد

پایگاه تحلیلی آمریکایی می‌گوید که حمله ایران به پایگاه عین الاسد محدودیت‌های پدافند هوایی آمریکا را نشان داد. آمریکا اکنون در حال انتقال سامانه موشکی پاتریوت به پایگاه عین الاسد است.


سوریه: ابقای تحریم‌ها نشانه ریاکاری برخی کشور‌ها در امور بشردوستانه است

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با انتقاد از ادامه تحریم برخی کشور‌ها در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، آن را نشان‌دهنده ریاکاری غربی‌ها در قبال امور بشردوستانه دانست.


پیام بوریس جانسون پس از ترخیص از بیمارستان

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس پس از بهبود کامل و طی کردن دوران نقاهت پس از ابتلا به ویروس کرونا، طی پیامی ویدیویی از کادر درمانی و پزشکی این کشور به خاطر خدمات درمانی آن‌ها تقدیر و تشکر کرد.


امن‌ترین مکان جهان در روزگار شیوع کرونا! + تصاویر

یک روزنامه آلمانی در خبری از امن‌ترین مکان در جهان در روزگار انتشار ویروس کرونا خبر داد.


کاهش تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز

۲۳ کشور تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به گروه اوپک پلاس پس از روز‌ها مذاکرات فشرده درباره توافق کاهش تولید روزانه سرانجام بر سر کاهش تولید نفت به میزان ٩ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز به مدت ۲ ماه در ماه‌های مه و ژوئن توافق کردند.


از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا تحریم‌های جدید علیه ایران ///////// در حال ویرایش

نصب دستگاه‌‌های خودپردازی که جای پول، برنج می‌دهند!+ تصاویر

در ابتکاری جالب پس از شیوع کرونا، در برخی شهر‌های بزرگ ویتنام دستگاه‌‌های خودپردازی نصب شده است که به جای پول، برنج می‌دهند.


انجام اولین پرواز از بحرین به ایران پس از چهار سال

یک شرکت هواپیمایی بحرینی اعلام کرد که اولین پرواز خود را به ایران برای انتقال اتباع بحرینی در چارچوب تدابیر مقابله با شیوع کرونا انجام داده است.


آمار ترامپ در دروغگویی، روزانه ۱۵ دروغ

واشنگتن پست طی گزارشی اعلام کرده که دونالد ترامپ طی ۱۱۷۰ روز کاری گذشته به عنوان رئیس‌جمهور، ۱۸ هزار دروغ یا ادعای گمراه کننده بیان کرده است.


نانسی پلوسی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران را امضا کرد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران را که ماه گذشته در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، امضا کرد.


افشای فعالیت‌های مشکوک بیولوژیک یک شرکت آمریکایی در مرز لبنان و سوریه

روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی فاش کرد شرکت بدنام «پارسونز» آمریکا که پیشتر به فعالیت‌های بیولوژیک علیه روس‌ها متهم شده بود، هم‌اکنون در مرز میان لبنان و سوریه فعالیت می‌کند.


برهم صالح: گفت‌وگو‌های راهبردی عراق و آمریکا از ژوئن آغاز می‌شود

رئیس جمهور عراق اعلام کرد کشورش از ژوئن آینده گفت‌وگو‌های راهبردی را با آمریکا آغاز خواهد کرد که در آن، درباره شماری از موضوعات از جمله وضع نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های ائتلاف در عراق بحث خواهد شد.


سفیر ترکیه در عراق: همچنان پ‌ک‌ک را هدف قرار خواهیم داد

«فاتح یلدیز» سفیر ترکیه در بغداد اعلام کرد به مقامات عراقی گفته کشورش همچنان به هدف قرار دادن حزب کارگران کردستان تا زمانی که به ادعای او، تهدید این گروه به پایان برسد، ادامه خواهد داد.


از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و پیشنهاد‌های عجیب ترامپ تا تحریم‌های جدید علیه ایران ///////// در حال ویرایش

محمد بن سلمان در فرانسه کاخ خرید!

پس از شکست شاهزاده محمد بن سلمان در خرید باشگاه منچستر یونایتد، وی راه دیگری برای خرج کردن پول‌های خود یافت و ۲۳۰ میلیون پوند برای خرید یک کاخ باشکوه در فرانسه هزینه کرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
ترامپ رییس جمهور خوبی نبود
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۰۱:۱۴ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
قرمز دوست داشتنی مسولین ما که امیدی بهشون نیست کاش میامدی لااقل ما رو نجات میدادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
ترامپ نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
ترامپرفت غالش کنده شد بایدنم میرود دولت ومسعولان باید ازتحریمهای داخلی حرف بزنند که خودشون بباراورده ان این طلم بزرگ را امریکا ..باشد مردم رانگذارین سر کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
اگه ایران غیرت داره باید صادرات واکسن به اروپا و آمریکا را تحریم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
امریکا نابود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
پیشگویی درسال 1400 ملکه سلطنتی انگلسنان می میرد آمریکا بخاطر بایدن چونکه آلزایمر دارد وتوانایی جسمیش ضعیف است دچار مشکلات مشود
آخرین اخبار