ربیعی در نشست خبری:

آمریکا را به انزوای اخلاقی کشاندیم/ تحریم‌های بین المللی مانع میزبانی ایران در مسابقات آسیایی شد

سخنگوی دولت گفت: نه تنها منزوی کردن ایران توسط‌ آمریکا را ناکام گذاشتیم، بلکه این کشور را به انزوای اخلاقی و محکومیت حقوقی کشاندیم.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت دستورالعمل‌های  بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: آرزو می‌کنیم همه ما ایرانیان بتوانیم پاسداری کنیم از ارزش‌های اخلاقی، کرامت انسانی، مدارای اجتماعی. ما در آستانه نوروز ۱۴۰۰ بیش از هر دوره دیگری نیازمند از خودگذشتگی برای جامعه و تلاش برای زیستی مهربانانه و بردباری و گذشت برای زندگی بهتر هم وطنانمان و نیز حفظ اعتلای وطن هستیم تا بتوانیم زینت تمدنی دیرینه باشیم که با اسلام عزیز پیوند خورده است.

او افزود: امیدواریم حلاوت این ماه که با عطر شکوفه‌ها و بهار طبیعت عجین شده است، نویدبخش رفتن روز‌های سختی باشد که ملت و دولت ایران در سال ۹۹ تجربه کرد.

رببعی ادامه داد: دولت و مردم سالی نسبتا سخت را پیش سر گذاشته ایم، آثار تحریم و جنگ اقتصادی در سال ۹۸ به اوج خود رسید. دولت به نمایندگی از مردم همه تلاش خود به کار بسته است تا به رغم ناملایمات داخلی و فشار‌های بی حد و حساب خارجی هم به فکر امروز ایرانیان و هم زندگی فردای ایرانیان باشد. ما واقفیم جنگ اقتصادی و همراه شدگی آن با کرونا در سال ۹۹ فشار زیادی بر دهک‌های پایین اجتماعی وارد کرده است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: اما امروز می‌توانیم بگوییم همه تلاش بدخواهانی که خواهان فروپاشی ایران و تخریب زندگی مردم بودند رو به پایان است. در نوروز جدید حتما تحولات و سرسبزی جدیدی در پیش روی ماست.

او گفت: دولت با همه توان خود در مقابله با کرونا در حوزه سلامت و در مقابله با جنگ اقتصادی در حوزه اقتصاد و رفاه اجتماعی و نیز در سیاست خارجی اقدامات بیشماری سامان داده و دنبال کرده است.

ربیعی افزود: ما در سیاست خارجی در سال گذشته موفقیت‌های بزرگی بدست آوردیم، ما در برابر فشار کم نظیر رژیم سابق آمریکا برای امنیتی سازی و منزوی کردن ایران، نه تنها آن اهداف را ناکام گذاشتیم بلکه با ایستادگی و اصرار بر دیپلماسی به جای بحران آفرینی، آمریکا را در نشست‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و در دادگاه بین المللی لاهه به انزوای اخلاقی و محکومیت حقوقی کشانیدم. صدای ما برای فراخواندن همه کشور‌های منطقه به صلح و دوستی و حل اختلافات به شیوه دوستانه هرگز قطع نشد.

او اظهار کرد: اجازه ندادیم که خواست و اراده ثبات آفرین و خیرخواهانه ما برای همه کشور‌های منطقه تحت تاثیر هیاهوی توخالی آمریکا و همدستانش در اتهام زنی واهی علیه ما قرار بگیرد. تجارت ما با کشور‌های همسایه به رغم تحریم‌ها در سطح خوبی پیش رفت و همچنان مصمم هستیم که مرز‌های تجارت و رفت و آمد همسایگی را به اتصال جغرافیایی امن و پرسود برای همه ملت‌های منطقه تبدیل کنیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: اطمینان داریم که در ماه‌های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره‌ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید و فصل تازه‌ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای مردم ما و البته همه ملت‌های منطقه فراهم می‌کند آغاز خواهد شد. هیچ‌یک از این‌ها بدست نمی‌آمد اگر دولت در هفت سال گذشته در برابر تحریک‌های خارجی و توهین‌های داخلی شکیبا نمی‌بود و استراتژی تعامل سازنده با جهان متعهد نمی‌ماند.

ربیعی با بیان اینکه البته این دستاورد‌ها حفظ نخواهند شد اگر به این صبوری و تعهد ادامه ندهیم گفت: در حوزه سلامت نیز؛ طرح تحول سلامت بزرگترین پروژه دولت بود که از سال ۹۳ آغاز شد؛ این طرح موج کاهش خروج از جیب بیمار و جلوگیری فرو افتادن افراد به خاطر بیماری در تله فقر شد. در این مدت ما تخت بیمارستانی به اندازه تمام دوران گذشته اضافه کردیم.

او در ادامه افزود: طی۷ سال گذشته ۳۶ هزار تخت جدید بیمارستانی اضافه شده و ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو بیش از ۲ برابر شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز بیماران کرونایی حداکثر ۱۰ درصد هزینه را پرداخت میکنند و اگر بیمه روستایی داشته باشند، ۵ درصد هزینه‌ها را می‌دهند؛ در مقابله با کرونا در مدت زمان بسیار کمی تولیدات ماسک و ونتیلاتور به صادرات رسید. همانند کشور‌های توسعه یافته ۴ کانون تولید واکسن مراحل موفقیت امیزی را پیش سر گذاشتن.

واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست

ربیعی تصریح کرد: یادمان باشد که در فروردین و اسفند سال گذشته چه وضعیت روانی در جامعه حاکم بود و چگونه اخبار جعلی، کرونا را عاملی برای تخریب دولت ایران قرار داده بود؛ ما با وجود تحریم گذاری موفق در مقایسه با سایر کشور‌ها از کنترل ویروس داشته ایم و نوید می‌دهیم که واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست.

او گفت: در حوزه توسعه انسانی و اقتصادی به رغم همه فشارها، کمبودها، نابسامانی‌ها و بهم خوردن تعادل و قصد اصلی آمریکا برای فروپاشاندن این حوزه‌ها دولت به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافت.

سخنگوی دولت اظهار کرد: ما در اولین گام زیرساخت‌های فضای مجازی را گسترش دادیم و با تلاش زیادی به حفاظت از این حوزه نیز پرداختیم. امروز می‌توانیم بگوییم مفهوم دولت الکترونیک محقق شده است؛ و تحولات عظیمی چه در حوزه اداری و چه کسب و کار در این حوزه پدید امده است. امروز حدود یک میلیون شغل فقط در یک شبکه اجتماعی ایجاد شده است.

ربیعی بیان کرد: در اینترنت و حوزه توسعه روستایی دولت انرژی ویژه‌ای گذاشت و براساس اهداف برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ هزار خانوار به اینترنت متصل می‌شد که با توجه به شرایط کرونا به ۹۶ درصد رسیده و در حال حاضر بشاگرد و روستا‌های سیستان و بلوچستان نیز اینترنت دارند و تا پایان این دولت نیز صد درصد خواهد شد.

او بیان کرد: به رغم سختی‌های مالی که دولت دارد امروز بیش از ۴ میلیون طلبه، دانشجو و اساتید و حدود یک میلیون دانش آموز از بسته‌های اینترنت رایگان استفاده می‌کنند؛ در آخرین فصل در ۹ ماهه در سال ۹۹ ما از رکود خارج شدیم.

سخنگوی دولت گفت: بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی ۴.۶ درصد، در بخش نفت ۳.۲، در بخش صنایع و معادن ۶ درصد مثبت شده ایم. در بخش خدمات به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های اجباری و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد خدمات در سال ۹۸ دارای رشد منفی زیادی بودیم. با سیاست‌های اعمالی به تدریج در فصل اول سال ۹۹ رکود منفی به ۱.۹ درصد رسید.

ربیعی ادامه داد: با برنامه ریزی‌های حمایتی برای بخش خدمات بتدریج در این بخش نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم و با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم نهایتا منفی ۰.۳ درصد هستیم.

او افزود: در مجموع ۹ ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت ۲.۲ درصد رشد داشته است؛ و بدون نفت نیز ۱.۱ درصد مثبت شده ایم؛ این در حالی است که در ۱۵ سال گذشته قبل از تحریم میانگین درآمد ارزی ۴۵ میلیارد دلار بوده و امسال ما ۱۰ درصد آن درامد ارزی داشته ایم.

سخنگوی دولت بیان کرد:همچنین هدف اصلی تحریم قرار دادن ایران در یک دو راهی بود، اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری تبدیل جامعه به یک دولت پلیسی؛ ولی ما اجازه ندادیم که هیچ کدام از این دو سناریو محقق شود.

ربیعی ادامه داد: ما تلاش کردیم نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را تا جایی که ممکن است از آن‌ها دور کنیم و برای کاهش آزادی‌های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم.

او با بیان اینکه دولت در این سال‌ها تلاش کرد با اتخاذ سیاست‌هایی به حفظ زندگی مردم بپردازد گفت: در مورد حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق آن‌ها به رغم مخالفت‌هایی که در داخل صورت می‌گرفت اقدام عملی انجام دادیم و شاید لبخندی هر چند کوچک بر لبان بازنشستگان عزیزمان نشادیم و همین جا به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز وعده می‌دهم همسان سازی ان‌ها در ماه‌های باقی مانده دولت با تمام توان دنبال خواهد شد.

هیچ ایرانی بدون دفترچه بیمه نیست

سخنگوی دولت افزود: ادامه سیاست پیشی دادن مزد بر تورم در ۸ سال که گذشته آغاز شده بود ادامه یافت، با عذرخواهی از عدم شرایط افزایش بیشتر برای حفظ بنگاه‌ها و توان تولید در این جهت حرکت کردیم؛ گسترش بیمه سلامت به نحوی که امروز می‌توانم من در این تریبون با صدای بلند بگویم هیچ ایرانی نیست که بخواهد و دفترچه درمانی نداشته باشد.

ربیعی گفت: گسترش تامین اجتماعی برای روستاییان، امروز حدود ۳ میلیون روستایی ما از بیمه تامین اجتماعی روستایی و عشایر استفاده می‌کنند. روستا‌های ما سهم اشتغالشان از ۳ درصد به ۲۹ درصد رسید و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در روستا‌ها برای اشتغاال به درستی و بدون کمترین ریخت و پاش به گواه دستگاه‌های نظارتی هزینه شد.

او ادامه داد: در حوزه مددجویان با یک نظریه مشخص توانمندسازی از سیاست رفاه صدقه‌ای و جبرانی عبور کردیم و علاوه بر افزایش مستمری‌ها برنامه توانمند کردن آن‌ها را دنبال کردیم. فعالیت دو نهاد حمایتی بزرگ ما کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و میزان ایجاد اشتغال و خروج از مددجویی گواه این مدعاست.

سخنگوی دولت بیان کرد: در حوزه مبارزه با معلولیت، ۳ غربالگری بزرگ و بی نظیر را دنبال کردیم. غربالگری شنوایی، بینایی و ژنتیک که در برخی از ان‌ها بالای ۹۰ درصد موفقیت به دست آوردیم.

ربیعی تصریح کرد: در حوزه آموزش امروز مهارت افزایی در مناطق محروم و روستا‌های کوچک به پیش رفته است. یک برنامه مهم دولت مبارزه با بازماندگی از تحصیل بوده است، امروز می‌توانم با صدای بلند بگویم هر ایرانی که به مدرسه نرفته بود دارای یک پرونده با بررسی احوال شخصی و عللی آن بوده است؛ و برای رفع بازماندگی تلاشی نزدیک به صد درصد موفقیت صورت پذیرفته است.

او ادامه داد:  در زمینه فرصت‌های اجتماعی برابر نیز تلاش کردیم با نظریه توانمندسازی گروه‌های هدفی همچون زنان سرپرست خانوار را مورد توجه قرار دهیم. بیش از ۲۰۰ هزار نفر را از آن‌ها دارای بیمه تامین اجتماعی شدند؛ و وام‌های اشتغال با توانمندسازی را دنبال کردیم.

ربیعی اظهار کرد: برای گروه‌های مانند خانوار‌های دو معلول به بالا و مددجویان و ایثارگران برنامه‌های هدافدار مسکن را دنبال، اجرا کردیم و تحویل داده شد.

حمایت از نهادهای مدنی برنامه بزرگ دولت بوده است

سخنگوی دولت تاکید کرد: با وجود همه تحریم‌ها میانگین اشتغال کشور در این سال ها ۵۵۱ هزار بوده است. البته با توجه به ورودی های بازارکار ما این اندازه کفایت مواجه با بیکاری گسترده را نداشت اما در مقایسه با کشورهای دیگر با وجود تحریم هایی که ما داشتیم دارای عدد قابل قبولی هستیم. ما امروز دارای نظریه مشخص اشتغال در مناطق محروم و روستاها هستیم. با آسیب‌های اجتماعی مو اجه علمی صورت گرفت.

او افزود: موضوع پرداختن به اعتیاد، خودکشی، طلاق، خشونت علیه زنان و کودکان، همسرآزاری، کودک آزاری و سالمندآزاری از کارهای مهم در این حوزه است و گسترش اورژانس اجتماعی دستاورد بزرگ کشور بوده است؛ هم اکنون ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی و ۲۵۶ پایگاه خدمات اجتماعی و ۳۱ مرکز خط تلفن ۱۲۳ در کشور و با تلاش مددکاران اجتماعی و روانشناسان و سایر نیروهای متخصص اورژانس اجتماعی در سراسر کشور فعالیت می کنند.

ربیعی اظهار کرد: حمایت از نهادهای مدنی برنامه بزرگ دولت بوده است ما امروز ۲۲ هزار سازمان مردم نهاد داریم. فقط در حوزه گروههای هدف اجتماعی از ۴ هزار و پانصد به بیش از ۹ هزار طی ۷ سال رسیده‌ایم؛ علاوه بر این تلاش برای امنیتی زدایی کردن این عرصه و تسهیل گری برای گسترش تسهیلات صورت گرفت.

سخنگوی دولت تصربح کرد: به واسطه توضیحات داده شده با اطمینان می گویم سال ۱۴۰۰ سال پساکرونا و پسا تحریم است به این معنا که هر چند که تحریم ها و کرونا به پایان خود نرسیده اند اما در نقطه حضیض قرار گرفته اند

او گفت: دولت برای زلزله سی سخت علاوه بر تخصیص اعتبارات قبلی برای ساخت و بازسازی مسکن به زلزله زدگان اختصاص داده بود، در این جلسه مجددا یکصد میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی تاسیسات عمومی آسیب دیده اختصاص داد؛ در مصوبه دیگری، گام اول اقدام برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اورسیا، با موافقت برای عضویت ایران در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر موافقت کرد.

ربیعی افزود: وزارت امور خارجه نیز مجاز شد به عنوان عضو ناظر در اتحادیه حضور یابد و بررسی های لازم در راستای منافع و مصالح کشور و در صورت لازم عضویت در اتحادیه یاد شده به عمل آورد؛ گفتنی است اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یکی از مظاهر نهادی عصر بازخیزی آسیا است. ایران در میانه کوریدور غرب به شرق و در نقطه اتصال شمال به جنوب اورسیا نقش چشم ناپوشیدنی در این دوره دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه همانطور که هر طرح اقتصادی و امنیتی در اورسیا نمی تواند از ایران چشم پوشی کند، ایران هم قصد ندارد از قافله توسعه اورسیا عقب بماند،گفت: بنابراین این یکی از گام های پیوستن به قطار آسیا است. تاکنون کشورهای ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و روسیه عضو اتحادیه بوده و کشورهایی از جمله چین، هند، ترکیه و پاکستان در صدد عضویت در اتحادیه مزبور هستند. هدف این سازمان بین المللی یکپارچکی اقتصاد منطقه است.

او ادامه داد: در مصوبه دیگری، دولت به منظور رشد تعاونی‌ها و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری تعاونی‌ها و حمایت از آن‌ها پنج هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه دولت به بانک توسعه تعاون اختصاص داد.

ربیعی افزود: متاسفانه به علت محدودیت‌های ایجاد شده از تحریم و کاهش درآمد ارز اختصاصی برای نهاد‌ها برای موعد مقرر و نیز سودجویی عده‌ای در توزیع برخی اقلام مانند مرغ با مشکلاتی مواجه شدیم که موجب اختلال توزیع در بازار شد.

سخنگوی دولت گفت: دولت به منظور ایجاد تعادل به تعاونی مرزنشینان و پیله وران اجازه داد از محل صادرات یکدیگر در سال‌های ۹۷،۹۸ و ۹۹ خارج از سهمیه ارزی تامین شده واردات کالا‌های اساسی و ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه‌های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاده‌های دامی و دام زنده، گوشت گاو و گوساله و همچنین میوه‌های گرمسیری و نارنگی وارد کنند.

او اظهار کرد: به منظور تسهیل واردات اقلام یاد شده کارت‌های الکترونیکی مبادلات مرزنشینان استان‌های آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و هرمزگان به صورت سیستم برای یک دوره یکساله تمدید شد.

ربیعی با بیان اینکه بازار‌های مرزی شرق کشور از تخفیف سود بازرگانی ۲۰ درصد برای واردات کالا برخوردار شدند، گفت: دولت دیروز با توجه به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و برگردان تعادل به بازار به رغم جوجه ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰هزار تومانی خریداری و وارد کشور نماید.

او ادامه داد: ما در مواجهه با کرونا همچنان در بیم و امید به سر می‌بریم و در وضعیت ریسک هستیم؛ وضعیت کلی کشور مناسب بوده، تاکنون شاهد اوج جدیدی در سطح کشور نیسیتم، ولی در خوزستان همچنان اکثر شهر‌ها قرمز هستند. مقررات خاص در داخل استان خوزستان و استان‌های همجوار به شدت اعمال خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا در خصوص کسب و کار‌ها به ویژه استان خوزستان به مدت حداکثر سه ماه از اسفند ۹۹ تمدید و ابلاغ می‌شود؛ تست‌ها در این استان به روزانه ۲۰ هزار افزایش یافته و ۴۱ درصد تخت بستری اضافه شده است.

توصیه ما به عدم سفر و شرکت در تجمعات نوروزی است

ربیعی ادامه داد: در ارتباط با بحث واکسیناسیون عمومی با واردات واکسن‌های روسی، چینی و هندی تلاش خواهد شد که واکسیناسیون کادر درمان و افراد آسیب پذیر تا پایان سال مطابق برنامه تکمیل شود. ضمنا خارج از اولویت بندی سند واکسیناسیون به هیچ کسی واکسن تزریق نخواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: ستاد ملی کرونا معتقد است باید با همکاری کامل و در کنار مردم و دولت تمهیداتی بیاندیشیم که وارد موج چهارم نشویم؛ کماکان توصیه ما به عدم سفر و شرکت در تجمعات نوروزی است. همگان نباید از تلاش برای مبارزه با کرونا خسته و یا غاقل شویم. کرونا در سال گذشته عزیزان زیادی را از ما گرفت. هر یک از ما با مصبیت خانواده، دوستان نزدیک و دور خود به سوگ نشسته ایم.

او تاکید کرد: از افسوس فردا برای نبودن عزیزان در کنارمان با تلاش و جدیت در رعایت دستورالعمل‌ها و نرفتن به تجمعات پیشگیری کنیم. توصیه می‌کنیم امسال هفت سین مان را در سایه سین سلامت بچنیم و همگی به پویش سین هشتم سلامتی بپیوندیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره ای گفت: اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است.

ربیعی افزود: دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیرا در بشاگرد از آن بهره گرفته است و در سازمان فضایی ایران و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاریهای بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است.

او تصریح کرد: هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد.

ربیعی ادامه داد: آنچه تحت عنوان مقابله با این فناوری ابتدا در مجلس مصوب شده بود، نیز پس از ایراد شورای نگهبان، در قانون بودجه مجددا توسط مجلس محترم از قانون حذف شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اخيرا نماينده بايدن در امور ايران آقاي رابرت مالی گفته اند كه انتخابات ايران تاثيري در جدول زماني مذاكرات هسته اي ندارد. تفسير و عكس العمل شما نسبت به اين اظهارات چه هست؟ گفت: برجام توافقی است كه مدت مديدی بر سر آن مذاكره شده و به شكل يك سند نهايی در آمده است. از زمان توافق برجام تا بحال چند انتخابات در كشورهاي عضو برجام برگزار شده و اين اعضا به جز آمريكا به حفظ برجام پايبند بوده اند.

ربیعی اظهار کرد: ما از این موضع غافلگیر نشدیم چون انتخابات پیشین آمریکا هم تاثیری بر سیاست ما در آمادگی برای بازگشت فوری ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام پس از پایبندی دوباره آمریکا به تعهدات، لغو تحریم ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نداشت.

او ادامه داد: ما حتی در دولت قبلی آمریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود. امروز، روزنه‌ی فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت بخش برای همه طرف ها تنگ تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده کند، در آینده نزدیک بخاطر از دست دادن آن افسوس خواهد خورد.

ربیعی تاکید کرد: از نظر ما، برجام سندی است كه قابليت باز شدن ندارد و لزومی به انجام مذاكرات بر سر آن نيست. مهم، بازگشت سريع آمريكا به برجام و اجرای تعهداتش بويژه لغو عملی تحريمهاست.

بیش از یک هزار نفر از شاغلان کشور کاسته شده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آمار اشتغال زایی و تأثیر کرونا بر آن گفت: بدیهی است که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران همانند سایر کشور‌ها تاثیر منفی گذاشته است. مطابق آمار رسمی مرکز امار ایران شغل از دست رفته کشور در بهار ۹۸-۹۹ بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر بوده است؛ که شغل از دست رفته جوانان در بهار ۹۸-۹۹ از این تعداد حدود ۸۳۱ هزار نفر بوده یعنی این که بیش از ۵۵ درصد شغل‌های از دست رفته مربوط به گروه سنی جوانان بوده است.

ربیعی تاکید کرد: طی نه ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود ۱۲۴۷ هزار نفر از تعداد شاغلین کشور کاسته شده است که بوضوح تاثیرپذیری بازار کار از شیوع کرونا را تایید می‌کند.

او گفت: البته با کاهش محدودیت‌ها و شروع کسب و کار‌ها در فصل‌های تابستان و پاییز ۱۳۹۹، حدود ۴۶۶ هزار نفر از بیکار شدگان در دوره کرونا، مجدداً شاغل شده اند و به مرور بازگشت به کار‌ها دارد صورت می‌گیرد؛ که به معنای برگشت به کار بخشی از شاغلان بیکار شده است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: در عین حال داده‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که بیش ۳۷۶ هزار فرصت شغلی جدید هم در ۱۱ ماهه اول سال جاری از طریق طرح‌ها و برنامه‌های مختلف به رغم شرایط خاص کشور ایجاد شده است.

ربیعی تصریح کرد: پیش بینی کارشناسان بازار کار برای سال ۱۴۰۰ مثبت می‌باشد. با توجه به طرح‌ها و پروژه‌هایی که در دوران برجام امکان اجرای آن‌ها فراهم شد و در سال ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آن‌ها افتتاح شدند و تعداد قابل توجهی نیز در سال ۱۴۰۰ به ثمر خواهد نشست و نیز کاسته شدن از آثار شوک گونه اولیه کرونا بر بخش خدمات و تعطیلی بخش خدمات و حمایت دولت، بخش خدمات نیز از رکود خارج خواهد شد. همچنین به تدریج شاخص‌های مهم اقتصاد کشور از آثار منفی شوک آور تحریم در حال تخلیه شدن نیز می‌باشند تعداد بیشتری از افراد جویای کار وارد بازار کار خواهند شد.

او افزود: نکته قابل توجه این که در سال‌های اخیر برنامه‌های اشتغال متعددی اجراء شده است که جامعه هدف برخی از آن‌ها عمدتاً زنان است و برخی دیگر هر دو گروه مردان و زنان را هدف گیری کرده اند. از سال ۱۳۹۶ تا ۱۱ ماهه اول سال جاری، بطور متوسط حدود ۳۸ درصد مشاغل ایجاد شده در کشور به زنان تعلق گرفته است که سالانه معادل حدود ۱۸۰ هزار فرصت شغلی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت سعی گروه است در کنار فراهم سازی تسهیلات لازم از بعد بیمه‌ای و مالیاتی و بانکی، حمایت‌های اجتماعی از بیکار شده گان داشته باشد. به طوری که بخش عمده‌ای از بیکار شده‌ها از مزایای بیمه بیکاری دوره کرونا (بیش ۶۶۰ هزار نفر از ۷۳۰ هزار نفر) برخوردار شوند و مابقیه هم در فرآیند پرداخت از سوی دولت قرار دارند. از مجموع ۷۳۰ هزار نفر که مشمول بیمه بیکاری دوره کرونا قرار گرفته اند ۲۷ درصد آنان را زنان بیکار شده تشکیل می‌داده و مورد حمایت بیمه بیکاری قرار گرفته است.

ربیعی تاکید کرد: دولت از اوایل بهار سال جاری موضوع تسهیلات بانکی با قیمت ارزان‌تر از وضعیت معمول و با نرخ ۱۲ درصد را برای بنگاه‌های به شدت آسیب دیده را مورد حمایت قرار داده است. بیش از ۵۸۰ هزار واحد اقتصادی با اشتغال بیش از یک میلیون در این دامنه حمایتی قرار گرفته اند. این سیاست کماکان برای سه حوزه گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش ادامه دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آقای لاوروف اعلام کرده روسیه در صدد است تا با میانجی گری میان ایران و آمریکا دو کشور را بر تعهدات خود به برجام بازگرداند آیا این میانجیگری می‌تواند موفق باشد و برای موفقیت به چه ملزوماتی نیاز دارد گفت: ما اطمینان داریم که آقای لاوورف با حسن نیت کامل آمادگی روسیه را برای میانجیگری ابراز کرده اما نحوه بازگشت طرفین به تعهدات و زمینه تحقق آن مطابق توافق برجام و قوانین بین المللی بسیار ساده و برای همه طرف ها روشن است.

ربیعی گفت: به رغم تغییر دولت در آمریکا و شعارهای آن، واشنگتن همچنان به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه می دهد. آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و امروز هیچ عقل سلیمی این انتظار را از ایران نمی پذیرد که قبل از پایبندی دوباره آمریکا به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات جبرانی خود را که در واکنش به آن نقض عهد صورت گرفته متوقف کند.

او ادامه داد: هرچند ما از تلاش روسیه و سایر اعضای جامعه بین المللی برای متقاعد کردن آمریکا به اجرای اصول ساده قوانین بین الملل استقبال می کنیم؛ ما مشورت نزديكی با روسها در مورد اجراي كامل برجام داشته و داريم. طبعا روسيه نسبت به چالش عظيمي كه آمريكا با خروج خود از برجام و تعلل بيش از حد در بازگشت آن براي ساير طرفهای برجامی ايجاد كرده است كاملا آگاه است.

ربیعی گفت: امیدواریم دولت آمریکا با انتخاب هرچه سریعتر تنها گزینه درست، تونایی اش را برای خارج کردن آمریکا از سردرگمی، آشفتگی و قانون شکنی اثبات کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه دولت چه برنامه‌ای برای مبارزه با دلالان در شبکه توزیع کالا دارد گفت: در مورد روغن در حال حاضر کمبودی در کشور وجود ندارد، تولید کارخانجات ما نسبت به گذشته افزایش نیز داشته است، به طوریکه مطابق آمار نیاز ماهانه روغن کشور ۱۳۰ هزار تن بوده، اما از اسفند ماه ۲۰۰ هزار تن تولید و در حال توزیع است.

ربیعی تاکید کرد: اساسا در مورد روغن، اثر روانی احتمال گران شدن و برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی و رفتار مصرف کنندگان مبنی بر خرید بیشتر و از طرفی قیمت جهانی روغن افزایش داشته و این قیمت افزایش جهانی باعث برخی نارسایی در عرضه شده است. به طوریکه طی یک سال گذشته قیمت جهانی روغن پالم ۷۵ درصد و روغن خام آفتاب گردان ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است در سال گذشته این کالا نهایتا ۴ تا ۵ درصد افزایش داشته است.

سفارش ۴۰ هزار تن میوه شب عید در دستور کار دولت 

او تصریح کرد: در مورد میوه شب عید ۴۰ هزار تن سفارش خرید داده شده و حمل و توزیع در حال انجام است و در نقاط متعدد در تهران و شهر‌های بزرگ از اول این هفته تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ در میادین میوه و تره بار و شبکه‌های منتخب و متعدد عرضه خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: بنابر گزارش همکاران در وزارت صمت انبار‌ها از میوه پر است. مشکل ما تفاوت قیمت بین مغاز‌ها با میادین است که تصمیم گرفته شد با استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مختلف و فروشگاه‌های بزرگ توزیع را به نحوی صورت دهند که از صف‌ها کاشته شود؛ همچنین براساس مصوبه دولت مقرر شد واردات برخی میوه‌های گرمسیری از نقاط مرزی آزاد شود و فعلا ممنوعیت صادرات میوه اعمال می‌شود.

ربیعی افزود: بار‌ها اعلام شد که ارز ترجیحی فواید و مضاری دارد، اما باید در نظر داشت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای کاستن فشار تحریم و حفظ تعادل بازار در نظر گرفته شد که اگر این تصمیم اخذ نمی‌شد قیمت‌ها چند برابر این بود و سوال شما هم چندین برابر می‌شد.

او بیان کرد: ما همیشه با پدیده سودجویی هم مواجه هستیم که در حال حاضر هم این سوء استفاده‌ها هست که دولت در برخورد با سوء استفاده کنندگان قاطع است و برنامه‌های نظارتی و کنترلی را ارتقا داده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت دولتی و اینکه مقصر تشکیل این صف‌های طولانی چه کسانی یا چه دستگاه‌هایی است گفت: البته فارغ از این سوال، مایلم به موضوعی اشاره کنم، یک خط عملیات روانی چند سالی آغاز شده که برچسب زنی‌های مختلف را به منظور تخریب دولت دنبال کرده است، هر ماه یک برچسب، و این هم یکی از آن القائات است که آیا دولت از گرانی‌ها و صف‌ها خبر دارد یا خیر؟ این هم از همان برچسب زنی هاست.

ربیعی ادامه داد: بار‌ها در این تریبون اعلام کرده ام اعضای هیات دولت مثل همه مردم علاوه بر حضور شخصی و خانواده آن‌ها در بازار، گزارش‌های روزانه از قیمت اقلام مشخص تهیه و هر روز به اطلاع تصمیم گیران می‌رسانند.

او بیان کرد: در کنار آن گزارش بازرسان و ناظران میدانی برای رییس جمهور و معاون اول ارسال می‌شود. علاوه بر این‌ها دستگاه‌های اطلاعاتی هم مدام گزارش‌های اجتماعی و قیمت کالا را تهیه و ارسال می‌کنند؛ و ضمن اینکه در همه جلسات دولت، شورای اقتصادی، ستاد اقتصادی دولت، مساله گرانی‌ها و چگونگی تامین ارز با وجود تحریم و FATF مورد بحث قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت افزود: بنابر تصمیم ستاد اقتصادی دولت مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی بر تحویل مرغ از مرغ داری‌ها تا کشتارگاه‌ها نظارت کند و وزارت صمت از کشتارگاه‌ها تا توزیع در بازار‌ها را نظارت و کنترل مستقیم داشته باشد تا مرغ‌ها به دست مصرف کنندگان برسد.

او ادامه داد: اتفاقاتی که در برخی میادین میوه رخ می‌دهد قاعدتا منتفی می‌شود ضمن اینکه مجوز خرید ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی از خارج از کشور صادر شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه نظارت جدی بر بازار مشاهده نمی‌شود و به نوعی یک رها شدگی قیمت در بازار را شاهد هستیم و مردم هم گلایه‌های زیادی از افزایش قیمت‌ها دارند. دولت در این رابطه چه کاری می‌کند گفت: در اینکه دولت این روز‌ها دارد چه کار می‌کند باید عرض کنم دولت این روز‌ها با اینکه عده‌ای نمی‌خواهند ببینند دشوارترین دوران دولت‌ها در تاریخ معاصر ایران را دارد طی می‌کند.

ربیعی افزود: از یک سو باید با نظام جهانی ظالمانه مبارزه کند و تحریم‌ها را بشکند و رنج‌های مردم، معیشت مردم و نگرانی‌های ذهنی مردم ناشی از سایه شوم جنگ اقتصادی را مرتفع کند و در همین حال با همه این دشواری‌ها باید در داخل هم به عده‌ای بقبولاند که واقعیت تلخ تحریم چیست؟ و رفتار شما اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند و باید اجماع سازی هم کند؛ و علاوه بر این باید به اتهامات غیرمنصفانه جریانات سیاسی داخلی هم نسبت به اعضای دولت و از جمله وزیر امور خارجه پاسخ دهد. دولت در بخش دیگری از کارش باید تدبیر کند که در تحریم و عدم اجازه تراکنش مالی با ویروس مرگ کرونا هم مبارزه کند.

او بیان کرد: با همه سختی‌ها چهار مسیر تولید واکسن کرونا را حمایت و سامان دهد و با هزار مانع و روش‌های مختلف ارز برای خرید و واردات واکسن کرونا تامین کند تا نگرانی‌های جانی مردم را مرتفع کند؛ و در همین حال باید به عده‌ای بقبولاند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط به مصلحت نیست و قیمت‌ها و صف‌ها را چندین برابر می‌کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همه این‌ها را بگذارید کنار، دولت این روز‌ها مشغول به ثمر نشاندن پروژه‌های آینده ساز هست و در همین سال پروژه‌های متعددی هر هفته در حوزه‌های نفت، پتروشیمی، گاز، جاده، ریل و آبیاری در حال افتتاح است تا در سال‌های آتی با اشتغال پایدار تضمین شود و خوشبختانه کشور را از رکود خارج می‌کند که امیدوارم متوجه شده باشید دولت این روز‌ها چه کار می‌کند.

ربیعی ادامه داد: اما در مورد نظارت بر بازار، با توجه به حساسیت‌های امسال، طرح تشدید نظارت‌ها بر بازار‌ها در ایام پایانی سال بر خلاف سال‌های گذشته نیز از موعد مقرر و از ۱۵ بهمن ماه آغاز شده؛ فقط در دو ماه گذشته ۱۵ هزار و ۴۵۰ پرونده تخلف به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان تشکیل و به تعزیرات ارسال شده است.

سخنگوی دولتگفت: دولت به منظور تعادل بازار و در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و به رغم جوجه ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومان خریداری و وارد کشور نماید. همچنین ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی در داخل کشور برای ماه رمضان انجام شده است.

او ادامه داد: در خصوص میوه و روغن هم همانطور که توضیح دادم اقدامات مناسبی برای ایجاد تعادل در بازار انجام شده است.

سخنگوی دولت در خصوص شیوه کنترل سفر‌های نوروزی و اینکه با قسم و آیه نمی‌شود کرونا را مهار کرد گفت: قطعا با آیه و قسم نمی‌شود با کرونا مقابله کرد و عملکرد کشورمان هم نشان می‌دهد که با آیه و قسم با این ویروس مقابله نکردیم. یکبار تصمیمی درست و پویا در مورد محدودیت‌های کرونایی براساس رنگ بندی اتخاذ شده است، حالا هم بر همان اساس عمل می‌شود، حالت اجبار و محدودیت گسترده برای شهر‌های قرمز و نارنجی است.

ربیعی افزود: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، سفر "به" و "از" شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع می‌باشد، که البته وسایل حمل و نقل عمومی مثل هواپیما و قطار به دلیل اینکه قابل کنترل می‌باشند مجاز به تردد هستند. بقیه شهر‌ها با رعایت کامل دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مجاز می‌باشد.

او گفت: بیان‌های دکتر نمکی تاکید بر انتخاب خود مردم برای سفر‌های غیرضروری است که همه ما از جمله رئیس جمهور محترم نیز به این امر تاکید کرده اند.

ربیعی بیان کرد: به هر حال با توجه به شرایط غیرثابت و متغیر امکان شیوع و تسری بیماری بخصوص ویروس جهش یافته، همه باید تاکید به مراقبت و اجتناب از مسافرت داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اخیرا میزبانی ایران در مقدمات جام جهانی گرفته شده آیا این موضوع ارتباط با نپیوستن ایران به FATF دارد گفت: تصمیمات غیرمنصفانه و ناعادلانه‌ای که در قبال ورزش کشور و فوتبال ملی و باشگاهی ایران در چند سال اخیر صورت گرفته، متاثر از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و آخرین تلاش‌های علاقمندان به ترامپ برای منزوی کردن کشورمان و تداوم فشار حداکثری به ایران است. البته بدون تردید علاوه بر این اقدامات سیاسی، ترس از قدرت فوتبال ایران و جوانان با انگیزه آن هم وجود دارد. در نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است.

ربیعی ادامه داد: تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا که به بهانه‌هایی همچون محدودیت در امور مالی، بانکی و لجستیکی نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را از میزبانی محروم کردند و میزبانی گروه‌هایی که نمایندگان کشورمان در آن حضور داشتند به کشور‌هایی از قبیل عربستان، هندوستان و امارات سپرده شد، همچنین میزبانی‌های تیم ملی ایران در دیدار‌های برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی در شرایط حساس رقابتی در گروه سوم آسیا به بحرین، رقیب جدی ایران در راه صعود واگذار شد، آخرین تصمیماتی است که با بی عدالتی ابلاغ شده و ضرر و زیان حقوق فوتبال ایران را موجب شده است. این تصمیم ظلمی آشکار در حق ملت ورزش دوست ایران اسلامی محسوب می‌شود.

او گفت: البته ما می‌فهمیم که تحریم و مشکل انتقال مسائل مالی را مسئولان کنفدراسیون بهانه سازی کرده اند و برای ما این بهانه جویی‌ها قابل قبول نیست.
متاسفانه این اولین بار نبود که فوتبال ایران اسیر این بی عدالتی‌های محض در نهاد حاکمیتی فوتبال در قاره آسیا شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در فصل گذشته نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت بی منطقی تصمیم بر لغو میزبانی‌های نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا گرفت که با دستور و حمایت وزیر محترم ورزش و جوانان، تیمی متشکل از مدیران باشگاه‌های ایرانی همراه با مدیران ورزش کشور به مقر کنفدراسیون رفتند و با اعتراض و اقدامات قانونی، میزبانی‌های نمایندگان ایران را پس گرفتند. کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خود را تغییر داد و حق میزبانی نمایندگان ایران در بازی‌های برگشت دوره قبل لیگ قهرمانان آسیا پس گرفته شد.

او اظهار کرد: در خصوص اتفاقات اخیر که موجی از نارضایتی را در بین مردم ورزش دوست ایران نسبت به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا بدنبال داشته است، پس از انتشار شایعه عدم میزبانی ایران برای مسابقات برگشت انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، وزیر ورزش و جوانان، دکتر سلطانی‌فر، به درخواست فدراسیون فوتبال همه اقدامات حمایتی را انجام و به شدت دنبال خواهد کرد.

ربیعی افزود: در تاریخ ۱۹ اسفند سال جاری (سه روز قبل از ابلاغ تصمیم AFC به ایران) دو نامه را به رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رییس فیفا ارسال کرد و در این دو نامه ضمن اشاره برحق فدراسیون فوتبال ایران در میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ بر حمایت وزارت ورزش و جوانان از برگزاری این رویداد‌ها در ایران تاکید کرد.

سخنگوی دولت گفت: وزیر امور خارجه نیز نامه اعتراض آمیزی به رئیس فیفا نوشته و آقای صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک نیز نیز در یادداشتی به توماس باخ رئیس IOC مراتب اعتراض ایران را بیان داشته است.

ربیعی اظهار کرد: آنچه مسلم است دولت با قاطعیت نسبت به احقاق حق مسلم ملت عزیز و حمایت از فوتبال ایران تلاش می‌کند، از تمامی ظرفیت‌ها برای از بین بردن این شرایط نامناسب و جو ناعادلانه که نسبت به ایران و متعاقب آن فوتبال کشورمان بوجود آمده، بهره می‌گیرد و با جدیت از طریق مجاری قانونی و دادگاه عالی ورزش (CAS) اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

او گفت: در پایان به نکته‌ای اشاره می‌کنم، متاسفانه عده‌ای آنقدر به سوءاستفاده سیاسی عادت کرده اند و این امر به یک هدف و عادت دائمی برای آن‌ها تبدیل شده این موضوع را حربه‌ای برای هجمه به دولت و سیاست خارجی قرار داده اند به جای فشار افکار عمومی به تصمیم گیران خارجی. نامه‌ای که به آن اشاره شد دلایل را به وضوح ذکر کرده اند فارغ از اینکه کنفدراسیون تحریم را بهانه قرار داده این‌ها هم حاضر نیستند حتی یک کلمه در مورد آثار تحریم حرف بزنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار