مدیریت عالی زمان با استفاده از نمودار PERT

یکی از عالی‌ترین روش‌های مدیریت زمان و طرح، استفاده از نمودار PERT است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تا به حال شده که مجبور باشید طرحی را انجام دهید و ندانید چگونه برای آن برنامه ریزی کنید؟

یک مدیریت زمان و طرح عالی، با نوشتن یک برنامه ریزی دقیق و واضح شروع می‌شود و یک روش مفید برای مدیریت طرح و زمان، استفاده از جدول پِرت است.

جدول پرت چیست؟

وقتی یک ارائه بصری از وظایف و طرح‌های بزرگتر خود ایجاد می‌کنید که خودتان و دیگران می‌توانید آن را در یک نگاه مشاهده کنید، یک نمودار PERT درست کرده اید و این روش مدیریت زمان توسط کارآمدترین و موثرترین شرکت‌ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که شما روش‌های مختلفی را بررسی کنید تا به وظیفه خود با کارایی لازم دست پیدا کنید. 

تنظیم نمودار را بر اساس تعیین اهدافی که برای دستیابی به نتایج موردنظر خود انجام داده اید و می خواهید آن ها را شروع کنید شکل دهید و به همین منظور, برای این که اهدافتان به صورت مطلق شفاف باشند باید حتما برای آن ها وقت بگذارید چرا که با این کار, هدف اصلی شما محقق می شود و سپس، از زمان آینده به امروز بازگردید و به ترتیب، به صورت منطقی, فهرستی از مراحلی که باید انجام دهید را تهیه کنید تا برای رسیدن به هدفتان از مکانی که در آن قرار دارید به جایی برسید که می‌خواهید.

مدیریت زمان با استفاده از نمودار PERT

کلمه PERT مخفف تکنیک بررسی ارزیابی برنامه است و استفاده از این نمودار باعث می‌شود تا تمام قدم‌ها و زمانی که باید برای رسیدن به اهداف خود بردارید به صورت گرافیکی جلوی چشمتان باشد.


بیشتر بخوانید:


ممکن است با توجه به این نمودار، هر قدم را به بهترین شکل بردارید و کار خود را به شیوه مطلوب انجام دهید تا تاثیر و بهره وری خود را به بالاترین حد ممکن برسانید، بنابراین,  یک چک لیست تهیه کنید که شامل مراحلی باشد که باید به ترتیب زمانی تنظیم شوند تا بتوانند شما را به چیزی که می‌خواهید نزدیک‌تر کنند، امّا این چک لیست باید قبل از شروع به کار تنظیم شده باشد.

مدیریت عالی زمان با استفاده از نمودار PERT

اهداف مدیریت زمان خود را به طور واضح مشخص کنید

توانایی شما در تعریف و تعیین مراحل مشخصی که باید هر یک از آن ها را از جایی که امروز هستید تا طرح تکمیل شده، انجام دهید نشانه تفکر برتر و مدیریت عالی طرح است.

قانون این است که هر دقیقه صرف شده برای برنامه ریزی و ایجاد چک لیست، باعث می‌شود در اجرا و انجام کار، ده دقیقه صرفه جویی شود  که می‌تواند به طرز چشمگیری، تاثیر و بازده و ارزش نهایی شما را برای تجارت افزایش دهد.

چگونه یک نمودار پرت بسازیم؟

فرم‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید نمودار دلخواهتان را به صورت آنلاین انتخاب کنید. از زمانی که شروع به استفاده از نمودار PERT می‌کنید، ممکن است کاملا متعجب شوید که تا این حد کار‌های زیادی انجام داده اید و وقف و یا درگیر مراحل رسیدن به اهدافتان شده اید.


بیشتر بخوانید:

۴ تمرین ذهنی برای مدیریت زمان


با محصول نهایی آغاز کنید

با هر یک از اهداف یا مراحل خود طبق تاریخ درنظر گرفته شده برای اتمام مراحل طراحی شده اند، یک خط بکشید و آن را روی کاغذ بنویسید تا بتووانید ببینید که باید هر قسمت از کار را در چه زمانی انجام دهید تا کل کار طبق برنامه انجام شود.

طرح‌های خود را به طور کامل کنترل کنید

با فکر کردن روی کاغذ و استفاده از نمودار PERT، توالی وقایع را به طور کامل کنترل می‌کنید و متوجه می‌شوید که شما برای اجرا یک مسیر را دارید و علاوه بر این، وظایفی هم دارید که می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها طبق برنامه و به میزان رضایت بخشی انجام شده اند یا خیر؟ و با استفاده از نمودار PERT از تحت فشار بودن جلوگیری کنید و این گونه می‌توانید همیشه در رأس کار و طرح‌های مهم خود باشید.

برای خود مهلت تعیین کنید

اگر نیاز است که تا پایان ماه کاری انجام شود، می‌توانید جدول زمان خود را در مدت زمان ۱۵ یا ۲۰ ماه تنظیم کنید و فقط در صورت تاخیر‌های غیرمنتظره یا بروز مشکلات، هدفتان را عقب بیندازید و همیشه قانون مورفی را به خاطر بسپارید, « هر کاری که اشتباه شروع شود تا پایان هم به صورت اشتباه پیش خواهد رفت.»

یک مدیر عالی تصور می‌کند که در برنامه مورد توافق، مشکلات، موانع، تاخیر‌های غیرمنتظره و گاهی اوقات، تنبلی در کار وجود دارد و همه این‌ها قسمت‌های طبیعی در زندگی تجاری هستند و وظیفه شما این است که به طور دائم دست خود را روی نبض طرح نگه دارید و سپس مشکلات را حل کنید و موانعی که به وجود می‌آیند را ازمیان بردارید.

از قبل به همه چیز فکر کنید

به یاد داشته باشید که فوق العاده‌ترین استعدادی که در مدیریت زمان دارید توانایی تفکر به خصوص تفکر کردن قبل از کار است. چرا که هرچه زمان بیشتری را برای تفکر و برنامه ریی روی کاغذ اختصاص دهید به نتایج بهتری دست پیدا خواهید کرد و سیع‌تر به این نتایج موردنظرتان می‌رسید.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار