اخبار پربازدید حوزه دفاعی امنیتی در فروردین ۹۹؛

شَبَحِ ایرانی، قاتل شناور‌های میلیون دلاری در خلیج فارس / پرونده سیاه ترور سرداران ایرانی در کارنامه آمریکا

پرونده سیاه ترور سرداران ایرانی در کارنامه آمریکا و رژه خدمت تجهیزات ضد عفونی کننده ارتش از جمله اخبار پربازدید حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران جوان در فروردین ۹۹ است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه دفاعی امنیتی در مسائل مختلف منطقه و موضوعات نظامی در یک سال گذشته گزارش‌های متنوعی را تهیه کرده که در بسته‌های خبری آتی به مرور پربازدید‌های این گزارش‌ها می‌پردازیم.

فروردین

طوفان جمهوری اسلامی ایران با ساخت بالگرد رزمی بومی

بالگرد طوفان - ۱ سری از بالگرد‌های تهاجمی ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع است که در اردیبهشت‌ماه سال ۸۹ و همزمان با سالگرد آغاز عملیات بیت‌المقدس از آن رونمایی شد. این بالگرد بومی برای عملیات‌های نظامی خود به سامانه‌ها و سلاح‌های پیشرفته‌ای شامل موشک‌های ضد تانک، راکت‌انداز و توپ ۲۰ میلیمتری مجهز شده و از چابکی بسیار بالا همراه با آخرین فناوری‌های مطرح در بالگرد‌های تهاجمی برخوردار است. در ساخت خانواده بالگرد طوفان - ۱، از بومی‌سازی دانش و فن آوری ساخت و تولید بالگرد تک و تهاجمی، تولید انواع قطعات و مجموعه‌ها شامل انواع پانل‌های ساندویچی، شیشه‌های هوایی، فورج آلیاژ‌های فولادی و آلومینیومی، ریخته‌گری‌های دقیق تحت فشار و ماسه‌ای، جوشکاری، فرم‌دهی قطعات به روش‌های سرد و گرم، مخازن سوخت مقاوم در برابر ضربه، سامانه‌های گرداننده، هیدرومکانیک، کنترل پرواز، سوخت رسانی، متعلقات موتور، سامانه‌های نمایشگر چند منظوره (MFD) و نمایشگر تصویری میدان نبرد (HUD) و مخابرات نوین استفاده شده که همه ایرانی هستند. (بیشتر بخوانید)

فروردین

شَبَحِ ایرانی، قاتل شناور‌های میلیون دلاری در خلیج فارس

عمق و شرایط موجود در خلیج فارس باعث شد تا طراحان کشورمان به فکر تولید زیردریایی غدیر باشند تا به راحتی بتواند با حرکت سرعتی و رعایت اصل پنهان‌کاری هر هدفی را در خلیج فارس غرق کند. این زیردریایی بومی با طول حدود ۲۹ متر و حدود ۲متر و ۷۵ سانتیمتر در دسته زیرسطحی‌های میدجت یا همان زیردریایی‌های کوچک با وزن زیر ۱۵۰ تن قرار می‌گیرد که می‌تواند در کمتر از ۳۰ ثانیه از اسکله جدا و با سرعت فراوان به عمق برود.

این زیردریایی به دلیل کوچک بودن،‌ پایین بودن سطح نویز انتشاری و احتمال بسیار کم شناسایی شدن توسط دشمن قابلیت حضور در سواحل و بنادر دشمن و حضور در آبراه های کم عمق و کوچک را با قابلیت حمل تکاور و انواع تسلیحات مانند اژدر و مین دریایی دارد. (بیشتر بخوانید)

فروردین

روایت سردار حاجی زاده از عملیات انتقام خون شهید صیاد شیرازی از منافقین

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت سپهبد شهید علی صیاد شیرازی، نوشت: در زمان تشکیل توپخانه سپاه عملیات‌های مشترک بهانه‌ای برای ارتباط نزدیک و دوستی صمیمی شهید طهرانی مقدم و شهید صیاد شیرازی شد و همین رفاقت و روابط صمیمی به سایر فرماندهان این عرصه نیز منتقل شد. (بیشتر بخوانید)

فروردین

شاهد ۲۸۵؛ نخستین بالگرد رزمی صد در صد ساخت داخل

بالگرد شاهد ۲۸۵ که از آن با نام AH-۸۵ نیز یاد می‌شود اولین بالگرد ایرانی در رده تهاجمی است که در سال ۱۳۸۸ از آن رونمایی شد و سپس برای تولید انبوه تحویل هسا داده شد و تا امروز چند فروند از آن در نیرو‌های مسلح خدمت می‌کند، این بالگرد بر اساس پلتفروم شاهد ۲۷۸ ساخته شده و از نظر سازه، موتور، سامانه انتقال توان و دُم شباهت زیادی به هم دارند. وقتی شاهد ۲۸۵ رونمایی شد کمتر کارشناسی تصور می‌کرد این بالگرد قابلیت‌های خود را نشان دهد، اما چنان کارکردی از خود نشان داد یک سال پس از تولید نمونه دریا پایه آن هم ساخته شد و در نمایشگاه هوایی کیش به نمایش درآمد. در حال حاضر بالگرد شاهد در دو نمونه AH-۸۵ C و AH-۸۵ A تولید می‌شود.

متخصصان کشورمان با صرف صد‌ها ساعت زمان، بخش‌های مختلف این بالگرد از جمله اجزاء سازه، بخش‌های مختلف بدنه و دم، شیشه‌های کابین، سیم‌کشی‌ها، سامانه‌های مورد نیاز خلبان شامل نمایشگر‌های پیشرفته دیجیتال، اهرم کنترل پرواز و کنترل موتور، قطعات مختلف موتور، سامانه انتقال توان و اجزاء آن، پره اصلی و دم و محور‌های آن‌ها و بسیاری اجزای دیگر را با تکنولوژی بومی طراحی و ساختند. (بیشتر بخوانید)

فروردین

بالگرد همای ایرانی؛ افسانه‌ای که به واقعیت تبدیل شد

بالگرد هما که نام آن مخفف هلی‌کوپتر ملی ایران است به صورت ماک‌آپ در نمایشگاه هوایی کیش سال ۱۳۹۶ به نمایش درآمد که در آن زمان بسیاری از کارشناسان هما را شبیه به Bell ۲۱۴-ST آمریکایی دانستند، اما وقتی نمونه اولیه آن ساخته شد این موضوع کنار رفت، چرا که براساس تیپ ظاهری هما با ۴ چهار ملخ پرواز می‌کرد، اما بالگرد آمریکایی ۲ ملخی بود و از طرف دیگر ملخ‌های هما بسیار کوتاه‌تر از Bell ۲۱۴ بود که این نشان می‌دهد متخصصان کشورمان قصد دارند از آن در ماموریت‌هایی، چون انجام عملیات در کوهستان استفاده کنند.

این بالگرد که در رده بالگرد‌های نیمه سنگین قرار می‌گیرد توانایی حمل ۱۴ نفر مسافر و ۲ نفر خدمه را دارد و با توجه به نوع طراحی می‌توان از آن در مأموریت‌های آموزشی، جنگل‌بانی، امداد و نجات، کنترل ترافیک، سکو‌های نفتی، تاکسی هوایی، حمل‌و‌نقل و حتی پشتیبانی در میدان نبرد استفاده کرد.  نکته جالب در مورد هما این است که این بالگرد بومی ایران با استفاده از مواد کامپوزیتی ساخته شده است که این امر باعث شده تا علاوه بر کاهش وزن، بازتاب راداری کمتری نیز داشته باشد، این موضوع در کنار استفاده از سامانه‌های راداری پیشرفته باعث شده تا همای ایران به بالگردی رادار گریز تبدیل شود. (بیشتر بخوانید)

فروردین

شاهد ۲۷۸؛ بالگرد اطلاعاتی تسلیحاتی ایران در میدان نبرد

طراحی این بالگرد بومی به میانه دهه ۷۰ شمسی برمی‌گردد که توسط جوانان وزارت دفاع شروع شد، اما اولین فروند آن در سال ۱۳۸۰ پرواز آزمایشی خود را انجام داد و توانست در سال ۹۱ مجوز‌های لازم برای پرواز را دریافت کند و وارد صحنه نبرد شود. این بالگرد با ساختار ماژولار و با بهره گیری از روش‌های نوین طراحی و مواد مرکب پیشرفته غیر فلزی در بدنه و پره‌های اصلی ساخته شده که علاوه بر کاهش وزن پرنده موجب عدم ایجاد خوردگی و زنگ زدگی و در نتیجه امکان کار در محیط‌های گوناگون را به دنبال دارد.

این ماده و کاهش وزن پرنده باعث شده تا توان حمل محموله به میزان بسیار زیادی افزایش یابد و از طرف دیگر استفاده از سطوح بزرگ شیشه‌ای در شاهد ۲۷۸ باعث شده تا دید تمام سرنشینان از جمله ۲ خدمه پرواز به شدت افزایش یابد که این می‌تواند در میدان نبرد بسیار موثر باشد. وقتی بالگرد شاهد ۲۷۸ رونمایی شد بسیاری معتقد بودند که شبیه به بالگرد Bell ۲۰۶ آمریکا معروف به جت رنجر است، اما با بررسی دقیق می‌توان متوجه شد که با هم تفاوت دارند، بالگرد ایرانی دماغه تیزتر و پنجره‌های بزرگتری نسبت به نمونه آمریکایی دارد و در هر سمت بالگرد دو درب برای مسافر و خلبان دیده شده، اما نکته مهم سبک‌تر بودن شاهد نسبت به بالگرد آمریکایی است.

شاهد ایرانی طولی در حدود ۱۲ متر، عرضی بالغ بر ۲ متر و ارتفاعی نزدیک به ۳ متر دارد، وزن خالی آن ۶۸۲ کیلوگرم و وزن برخاست آن به ۱۴۵۰ کیلوگرم می‌رسد. نکته بسیار مهم در بالگرد ایرانی ما، استفاده از یک موتور با توان ۴۲۰ اسب بخار است که باعث می‌شود تا شاهد ۲۷۸ با سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. (بیشتر بخوانید)

توپخانه ارتش در سوریه خواب را از چشم داعش گرفته بود/ از موشک‌های ضد زره رونمایی می‌کنیم

امیر حیدری درباره توانمندی‌های دفاعی نزاجا تصریح کرد: امروز ما از چرخه کامل فناوری دفاعی برخوردار هستیم. امروز نیروی زمینی به موضوع استمرار عملیاتی جامه عمل پوشانده است و توانسته است به مردم آرامش خاطر بدهد. در بعد بالگردی بزرگترین ناوگان بالگردی در منطقه متعلق به نیروی زمینی ارتش است. امروز بالگرد‌های ما در بعد تسلیحات و موشک‌ها و نبرد شبانه به آخرین فناوری‌های روز مجهز شده اند. امروز برد موشک‌های ما که از بیان آن خودداری می‌کنم غرور آفرین است و می‌توانیم پوزه ه متجاوزی را به خاک بمالیم.

او ادامه داد: توپخانه ارتش جمهوری اسلامی توپخانه قدرتمندی است و توپخانه ارتش در دفاع از حرم اهل بیت در سوریه خواب را از چشم داعش گرفته بود. (بیشتر بخوانید)

فروردین

پرونده سیاه ترور سرداران ایرانی در کارنامه آمریکا

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر خلاف مقامات بلندپایه ایالات متحده که گفته‌اند خواهان جنگ نیستیم، اما اقدام به ترور فرماندهان ایرانی را اقدامی بسیار خطرناک و تحریک آمیز دانسته اند که نمی‌توان آن را چیزی جز اعلان جنگ یکطرفه از سوی آمریکایی‌ها نام نهاد؛ آمریکا کشوری است که در حرف به دنبال جنگ نیست؛ اما عمل آن‌ها چیز دیگری نشان می‌دهد، به طوری که هر بار یکی از فرماندهان سپاه را مورد سوء قصد قرار می‌دهند. (بیشتر بخوانید)

فروردین

آفولا و تل‌آویو زیر سلطه خانواده راکت‌های فجر

موشک‌ها یکی از انواع تجهیزات و تسلیحاتی هستند که نقش تاثیرگذاری در نبردها دارند، موشک‌ها همواره به صورت انفرادی در گردان‌ها و یا در توپخانه‌های راکتی استفاده می‌شوند. خانواده راکت‌های فجر جزو نخستین سامانه‌ راکتی بومی ایران در حوزه دفاعی هستند.(بیشتر بخوانید)

فروردین

کدام تجهیزات در رژه خدمت ارتش حاضر شدند؟

در مراسم رژه خدمت روز ارتش که صبح امروز جمعه (۲۹ فروردین) در مرکز آموزش و پشتیبانی شهید امان‌اللهی نیروی زمینی ارتش برگزار شد، بخشی از آخرین تجهیزات و سامانه‌های رفع‌آلودگی، بیمارستان‌های سیار، خودرو‌های طراحی و بهینه شده و همچنین کمک‌های مومنانه کارکنان ارتش برای امدادرسانی به ملت شریف ایران در مبارزه با ویروس کرونا، از مقابل جایگاه عبور کردند. (بیشتر بخوانید)

فروردین

پدافند هوایی ارتش چند نقطه‌ در آسمان کشور را زیر پوشش خود دارد؟

امروز پدافند هوایی صرفاً یک مدافع نیست بلکه دارای یک سبک دفاعی منحصر به خود و مبدع و تولیدکننده راهکنش‌ های دفاعی نوین است. قطعاً این موضوع برای دوستان یک خبر خوش و مسرت‌بخش و برای دشمنان یک شکست و یأس بزرگ محسوب می‌شود. تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها تحریم نبود، بلکه یک فرصت بزرگ برای کشور بود تا در همه زمینه به خصوص صنعت دفاعی پیشرفت کند، از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به کشف و شکار انواع پهپاد‌های جاسوسی مانند RQ-۱۷۰، هرمس، اسکن ایگل و شناسایی و اخطار به انواع هواپیما‌های پنهانکاری مانند U-۲ و ساخت انواع سامانه‌های راداری و پدافندی پیشرفته مانند رادار مطلع الفجر-۳، سامانه ۱۵ خرداد، رادار کاوش، سامانه‌های موشکی و پدافندی صیاد ۲ و ۳، سوم خرداد، طبس، رعد و باور ۳۷۳ اشاره کرد.(بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد
۱۸:۰۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
نتیجه انقلابی فکر کردن
آخرین اخبار