دژبادران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف از عملیات خیبر انهدام سپاه سوم رژیم بعث بود

دژبادران گفت: بالگردهایی که قرار شد در عملیات خیبر شرکت کنند، عمدتا بالگردهای بی عیب و نقص بودند تا مشکلی پیش نیاید.

محمدرضا دژبادران از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره چگونگی انجام عملیات خیبر در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: عملیات خیبر به گونه ای بود که پروازها باید به صورت گروهی صورت می گرفت؛ بر همین اساس ما تمرینات زیادی در یکی از مناطق کشورمان انجام دادیم؛ همچنین خلبانانی را که قرار بود در عملیات شرکت کنند توجیه نظامی شدند.

وی در ادامه گفت: بالگردهایی که قرار شد در این عملیات شرکت کنند، عمدتا بالگردهای بی عیب و نقص بودند. قطعات پر مصرف بالگردها هم در طول بیست روز انجام عملیات به منطقه اعزام می شد تا مشکلی هم در زمینه تامین قطعات پیش نیاید.

دژبا‌دران با اشاره به مفهوم هلی‌برن در ادبیات نظامی جهان افزود: مفهوم هلی برن به این صورت است که ما از اصل غافلگیری دشمن استفاده کنیم و نیروها با پوشش هوایی به یک منطقه اعزام و پیاده شوند و دیگر هیچ گونه پروازی به آن منطقه صورت نگیرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به این که مشکلاتی در روند اجرای عملیات خیبر بر سر راه ما بود، ما مجبور بودیم چندین بار در طول شبانه روز یک مسیر را پرواز کنیم. بعثی‌ها هم وقتی که متوجه می شدند تعدادی هواپیمای ایرانی در طول شبانه روز یک مسیر مشخصی را طی می کنند، برای مقابله با آن طرح ریزی می کردند.

خلبان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: هدف هوانیروز در این عملیات که در شرق بصره انجام شد، نابودی سپاه سوم بعث و همچنین نابودی خط پشتیبانی این سپاه در مناطق نزدیک به پایگاه آنها بود.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به این که بالگردهای ما در آن زمان تجهیزات ناوبری کافی را نداشتند، بسیاری از خلبانان ما از روی نقشه‌های موجود،  عملیات ناوبری را انجام می دادند و همین امر باعث شد خلبانان برای پیدا کردن مکان امن فرود به مشکل بر بخورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار