روایت باشگاه خبرنگاران جوان از ماراتن پاستور؛

بازگشت به «مرد در سایه»/ آیا اصولگرایان به سراغ سعید جلیلی خواهند رفت؟

با کناره‌گیری تلویحی رئیسی و قالیباف از رقابت‌های انتخاباتی دوباره نام سعید جلیلی برای ریاست جمهوری شنیده می‌شود.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته می‌شود آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، اخیراً پیشنهاد اعضای خبرگان مبنی بر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان نامزد را رد می‌کند و از طرفی دیگر محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر از عدم ورود محمدباقر قالیباف می‌دهد؛ اما سوالی که با این وجود پیش می‌آید این است که آیا با کناره‌گیری تلویحی این دو گزینه اجماع‌ساز اصولگرایان، آیا آن‌ها به سراغ سعید جلیلی خواهند رفت؟

دولت در سایه آشکار می‌شود

بعد از انتخابات سال ۹۶ و پیروزی حسن روحانی، سعید جلیلی با مطرح کردن گفتمان «دولت سایه» سعی کرد از حالت انفعالی خارج شده و در سایه به پیگیری مطالبات مردم بپردازد. دولت سایه نام سلسله جلساتی است که از سوی او و با محوریت نقد و بررسی عملکرد دولت دوازدهم و ارائه راهکار برگزار می‌شود. جلیلی در مورد چرایی شکل‌گیری این ایده گفته بود که «دولت سایه یک گفتمان است که تحولات کشور را پیگیری کرده، اشتباهات را اصلاح، نواقص را تکمیل و روند‌های مثبت را تقویت می‌کند.»

منتقدینِ جلیلی طرح گفتمان دولت سایه را دورخیز او برای ریاست جمهوری می‌دانند، اما حامیانش آن را در راستای کمک به دولت و پیگری مطالبات مردم تلقی می‌کنند. اما نکته‌ای که از همان ابتدا به چشم می‌آید این است که جلیلی با طرح گفتمان دولت سایه عملا تبدیل به یک نامزد بالقوه برای اصولگرایان شده است؛ اصولگرایانی که حالا با عدم تمایل روسای قوه قضائیه و مقننه به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مواجه شده اند قطعا نیم نگاهی هم به سعید جلیلی خواهند داشت.

بازگشت به «مرد در سایه»/ آیا اصولگرایان به سراغ سعید جلیلی خواهند رفت؟

حسین نقوی‌حسینی نماینده مجلس دهم و از چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی معتقد است در صورتی که رئیسی برای انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شود؛ نه قالیباف نه جلیلی و نه دیگر گزینه‌های احتمالی اصولگرا شانسی برای رقابت ندارند که هیچ، اساسا در میدان رقابت باقی نمانده و دسته جمعی به نفع رئیسی کنار می‌روند. اما اگر رئیسی وارد گود نشده و اعلام نامزدی نکند، آن وقت برخلاف دیدگاه برخی اصولگرایان، قالیباف شانس اول و آخر اصولگرایان نخواهد بود و تازه آن زمان است که رقابت انتخاباتی درون جریانی برای رئیس این روز‌های مجلس و گزینه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده آغاز می‌شود. در این صورت، سعید جلیلی اگر نه بیشتر از قالیباف، دست کم به اندازه او شانس دارد تا مورد اجماع اصولگرایان قرار گرفته و به عنوان نامزد نهایی به مصاف گزینه اصلاح طلبان و دیگر داوطلبان احتمالی برود.

اما حالا در شرایطی که قالیباف و رئیسی که هر کدام ظاهرا اندکی از ورود به انتخابات ریاست جمهوری دور شده‌اند، جلیلی می‌تواند بی دردسر به گزینه اصلی اصولگرایان بدل شود.

ورود به شرط اجماع

نقوی حسینی فعال سیاسیِ اصولگرا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال نامزد شدن سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «سعید جلیلی مدعی نامزدی نیست، اما می‌گوید اگر اصولگرایان سر من به اجماع برسند به انتخابات وارد خواهم شد؛ ولی اگر اجماع نباشد او قصد ورود به انتخابات ندارد. اینکه گفته می‌شود او برای مجلس وارد خواهد شد و قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری می‌رود و حرف‌هایی از این دست، صحبت‌هایی است که در جلسات غیررسمی مطرح می‌شود و هیچ مصوبه رسمی‌ای برای آن وجود ندارد و صرفا بین نخبگان این جریانات مطرح شده است.»

بازگشت به «مرد در سایه»/ آیا اصولگرایان به سراغ سعید جلیلی خواهند رفت؟

وی ادامه داد: صحبت‌هایی شده است که اگر اجماع اصولگرایان روی قالیباف انجام شد و او برای ریاست جمهوری آمد، جلیلی میان‌دوره مجلس وارد شود و ریاست مجلس را برعهده بگیرد؛ در همین جلسات مطرح شد که سردار سعید محمد هم گزینه شهرداری تهران باشد که او واکنش نشان داد و گفت که صرفا برای ریاست جمهوری وارد خواهم شد.

ناصر ایمانی دیگر فعال سیاسی اصولگرایی بود که در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اجماع اصولگرایان بر روی سعید جلیلی اعتقاد دارد که «درمورد جلیلی اولا اینکه سخت می‌شود روی او اجماع کرد و احتمال پایینی دارد که اکثر اصولگرایان بر سر او به نتیجه برسند و از طرفی دیگر من احتمال داوطلب شدن جلیلی را ضعیف می‌دانم و معتقدم رای بالایی در انتخابات ندارد و نامزد‌های دیگر امکان موفقیت بیشتری خواهند داشت.»

جلیلیِ اصولگرایان یا جبهه پایداری؟

اگر این فرض را بپذیرم که رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد نمی‌شود با دو احتمال رو برو می‌شویم؛ احتمال اول عدم ورود قالیباف است که شانس جلیلی را به عنوان گزینه مورد اجماع اصولگرایان افزایش می‌دهد و احتمال دوم نامزد شدن قالیباف است که در این صورت شاهد رقابت‌های درون جریانی و تعدد نامزد‌ها خواهیم بود. جبهه پایداری‌ که بنا بر مصلحت در انتخابات مجلس یازدهم پشت سر قالیباف قرار گرفته تا وارد ساختمان بهارستان شود، اما حالا بعید می‌رسد که در انتخابات ریاست جمهوری هم چنین رویکردی را داشته باشد.

مرتضی آقاتهرانی دبیرکل سابق جبهه پایداری و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در گفت و گویی که سایت جبهه پایداری آن را منتشر کرده با انتقاد از اصولگرایان گفت: «با رفتار پدرسالارانه می‌گویند هر کسی با ما بود که بود و اگر نه، ضدوحدت است. صریح بگویم؛ ما این را قبول نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت.»

بازگشت به «مرد در سایه»/ آیا اصولگرایان به سراغ سعید جلیلی خواهند رفت؟

فاطمه آلیا عضو دیگر جبهه پایداری هم با اشاره به اینکه «در انتخابات اخیر مجلس جبهه پایداری از لیست خودش بسیار کوتاه آمد» از احتمال معرفی گزینه مستقل از سوی این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. اتفاقی که در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته هم به نوعی تکرار شد.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: «معتقدم که جبهه پایداری به دنبال نامزد انتخاباتی خودش است و با علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف حاضر به ائتلاف نبوده و در تلاش برای مطرح کردن خودش است، در نهایت باید منتظر ماند و دید چه کسی پیروز رقابت ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که جلیلی می‌تواند نامزد جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری باشد اظهار کرد: «هنوز نامزد اصلی خودشان را مطرح نکرده‌اند، اما سعید جلیلی یکی از افرادی است که بیشتر در معرض نامزدی قرار دارد.»

حالا باید دید که مردِ دولت سایه چه تصمیمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌گیرد؛ آیا می‌خواهد دولت سایه را به دولت آشکار تبدیل کند و یا ترجیح می‌دهد کماکان به دور از هیاهو‌های انتخاباتی به فعالیت‌های خودش بپردازد.

گزارش از امین پاکزاد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
جلیلی بهترین گزینه است
بابرنامه
پاکدست و ضدفساد
شایسته‌سالار
جوانگرا
سالم و متعهد
ساده زیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
چه زمانی با دست خود مولفه های قدرت خود را از بین می بریم؟!مولفه های قدرت سیاسی ونظامی وفرهنگی ومذهبی و......هر یک به تنهایی در مقابل دشمن کافی است وهیچ نیازی نداریم که یک فرد افراطی بیاید وبرای حق وحقوق ما مدافع باشد لذا اگر بجای عناصر جهادی عناصر افراطی تایید صلاحیت شوند (مثل88)ما با دست خود خود را دفن کرده ایم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
خدایی آقای جلیلی نیاد کی میخواد بیاد. آقای جلیلی برای 12 سال اداره مملکت برنامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
احمدی نژاد تنها کسی است که هنوز نیامده اختلافات را دامن زده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
چرا تایید و ورود احمدی نژاد به صحنه انتخابات ایران کلید زدن فتنه 1400خواهد بود ؟! سئوال: ورود چه افرادی به انتخابات ایران بعداز 42 سال درست است و ورود چه افرادی غلط است؟امریکا می خواهد قدرت منطقی ما را کنترل کند ،لذا نیاز دارد که فردی افراطی در راس قوه مجریه قرار بگیرد زیرا افراط در منظر جهانی قابل مداخله وکنترل است درست مثل تروریست ! بنابراین نباید به افراد افراطی میدان داد (مثل سال 88) یا مثل انتخابات امریکا در 2015 که ترامپ افراطی سرکار آمد وباعث عبرت مردم امریکا وغرب شد !!بنا براین ورود محمود احمدی نژاد با هر ترفند مورد تایید امریکا واسراییل وغرب است زیرا در هر مرحله تولید بحران می کند پس سئوال این است که چه شخصی بیاید ؟ ما نیاز به شخصی جهادی داریم عنصر جهادی با عنصر افراطی فرق دارد عنصر افراطی قابل کنترل است مثل ترامپ ولی عنصر جهادی خیر مثل شهید سردار سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
سعید محمد باید به نفع جلیلی بکشه کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
فقط دولت در سایه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
جلیلی می تونه با تجربه ای که داره کولاک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
جلیلی نمیاد اگر میخاست بیاد سعید محمد استعفا نمیداد
دلیل کاندید نشدن ریسی و قالیباف هم کنار کشیدن به نفع سعید محمد است
از جبهه انقلاب فقط یه نفر تمام ویژگی های مدیریت انقلابی را دارد که تو همین یک هفته از استعفایش با اکثریت مردم همراه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اصولگرایان از خداشون هم باشه که جلیلی بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
جلیلی همیشه مرد در سایه بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
انشالله که دکتر جلیلی بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
فقط سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۹:۴۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
انشالله سعید جلیلی با پیروزی در انتخابات برای اولین بار در تاریخ ایران رئیس جمهوری خواهد شد که تفکری عظیم و انقلابی دارد و پویایی انقلاب را به رخ خواهد کشید. چرا که او نماد نسلی‌است که در کشاواکش انقلاب نبوده لی برای آرمان آن جان می‌دهد.
مطمئنم که او در کابینه‌اش از افراد توانمدی مثل سعید محمد استفاده می‌کند!
Iran (Islamic Republic of)
ح
۰۷:۴۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
حالا این کی هست؟فکر کنم قبلا معلم بوده .درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۱۱:۳۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اگر کسی با آقای جلیلی آشنا نیست کتاب بدون هراس [یا من ترسو نیستم] نوشته‌ی وندی شرمن (رهبر تیم مذاکره کننده‌ی ۵+۱) رو بخونه تا ببینه عامل موفقیت آقای ظریف چی بوده؟!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۳۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اگه میخوایم ایران درست بشه باید سردار رحیم صفوی رییس حمهوربشه کسی که همه نوع سیاست بلده حرفش برو داره از معتمدین نظام و رهبریه
Germany
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
بهتره حکومت دست یک سیاستمدار باشه تا نظامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
ناشناس
حالا ک سیاستمدارشون روحانی رای آورد ، چ گلی ب سر ما زد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عبدالحمید
۰۶:۰۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام.اقای جلیلی در جای. دیگر خدمت کنی و با این وان عکس گرفتن که نمیشود رئیس جمهورر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
فقط سعید محمد
Iran (Islamic Republic of)
abozar
۰۴:۳۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
تنها راهی که مردم بیان پای صندوق رای.فقط فقط محمود احمدی نژاده (تنها کسی که اولویتش مردم بوده و هست )
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۹:۴۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
احمدی نژادی که می‌شناختم مرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
دوستمون راست میگه. این احمدی نژاد دیگه احمدی نژاد سال 84 نیست. زده جاده خاکی بدجوری هم زده جاده خاکی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
همه اینها مهر های سوخته هستند !!! اشتباه آخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
هیچ کسی دکتر محمود امیرکبیر نمی شود
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
تنها گزینه احمدی نژاد است و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
دکتر جلیلی اصلح ترینه،بهترینه،پاک ترینه،پایبندترین به اصوله انقلابه،انقلابیه،حزب اللهی،حلال خوردس،حلال زادس،کارش درسته، بیست بیسته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
تو از کجا می دونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
درود به سعید جلیلی و سعید محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
سعید خان شما هم بیاین از خیلی ها بهترین دست مردم برا رای دادن باز باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
درود بر سعيد جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۳۲ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
همین الان میگم رای نمیاره کسی باید رئیس جمهور بشه قاطع برش دار ایستاده نترسمثل شهید بهشتی خوبه مومنه اما برای رییس جمهوری مناسب نیست نمیدونم شما چرا تبلیغش رو میکنید یعنی دیگه مردی قدرتمند نداریم
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۹:۴۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
شخصیت عظیم سعید جلیلی اگر قاطع تر و محکم تر از بهشتی نباشد حتما از او کم تر نیست.
لکن رهبری قبلا گفته اند که شهید مطهری کاندیدای محبوبش برای ریلست جمهوری بوده نه شهید بهشتی
شهید مطهری امروز کیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
نمیشناسمش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
تصمیم درست برای جبهه انقلاب اینه که آقای جلیلی سایه سعید محمد باشه ایشالا بعد سی و اندی سال دوباره دولت بیاد دست یه انقلابی واقعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
میاد با سعید محمد
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۹:۴۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
بله باهم می‌آن ولی کوچیک تر باید سایه بزرگ تر بشه...
سعید جلیلی رئیس جمهور سعید محمد وزیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
سعید محمد بیاد ...جلیلی میشه وزارت خارجه و این کشتی شکسته وزارت خارجه را درست می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
توانایی و مهارت آقای جلیلی خیلی بیشتر از وزارت امور خارجه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
چه فرقی می کنه کی بشه
اون یکی نشه می ره یه پست دیگه رو می گیره
رئیس مجلس و قوه قضاییه و مجمع تشخیص و ...

مهم اینه که مهره ها جابجا می شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۲:۳۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
فقط سردار سعید محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
مردم در چه فکری هستند مسئولین در چه فکری
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۲۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
اقای جلیلی هم مرد خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
آقایانی مثل جلیلی و رضایی و .. که دفعات قبل رای خیلی پایینی آوردن تو این چندسال چه تغییری کردن که الان دوباره میخان وارد انتخابات بشن ؟
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۹:۴۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اولا که رای پایینی نیاوردن و ۶ ملیون کم نیست
دوما اینا عوض نشدن مردم عوض شدن که ۸ سال تاوان انتخاب روحانی رو دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
ترا خدا اگه به این رای بدید وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
این چند ماه آخر دولت چقدر کش اومده .
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۹:۴۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
والله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۰۶ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
شایدم جناب دکتر سعید جلیلی احتمالا ایشان بشوند رئیس جمهور آینده ایران اسلامی و دکتر محسن رضایی بشوند معاون ایشان و دکتر لاریجانی بشود وزیر کشور و جناب دکتر ظریف بشوند وزیر امور خارجه و دکتر احمدی نژاد بشود وزیر راه و شهر سازی برای مسکن مهر ساختن و الی آخر ... . الله اعلم . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار