تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی آثار تحریم‌های زیان بار ایران/ تحریم اشخاص بازی سیاسی آمریکا برای انحراف اذهان عمومی

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: تحریم اشخاص توسط آمریکا بازی سیاسی است که انجام می‌دهند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی باقری کنی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه نشست مشترک ستاد با سفرا ، کارداران و روسای نمایندگی های بین المللی سازمان ملل مقیم تهران که با عنوان حقوق بشر در عصر مسئولیت پذیری و حسابرسی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز نشستی با سفرا و دیپلمات‌های مقیم تهران برگزار شد و این نشست سالیانه و چندین بار برگزار می‌شود.

وی ادامه داد : در حال حاضر نشست شورا در ژنو در حال برگزاری است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا نمایندگان کشورهای مختلف را از این موضوع آگاه کنیم و امروز موضوع اصلی که مطرح شد این بود که برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا برای نقض حقوق بشر مردم ایران تلاش جدی می‌کنند.

باقری کنی با اشاره به اقدامات دولت های غربی گفت: چه در طول دوران جنگ تحمیلی که غربی ها انواع و اقسام جنگ افزارها و سلاح های شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند و از تروریست های مختلف در سال‌های اول انقلاب، اعم از تروریستهای فرقه گرا در دهه شصت، و تروریست های تکفیری و تروریست های دولتی حمایت کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه کشورهای غربی و اروپایی به طور جدی در عرصه‌های مختلف تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران تحمیل کردند گفت: تمام کشورهای اروپایی پای تحریم‌ها ایستاده اند و آنها را اجرایی کردند و اکنون که دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار آمده و ادعا می‌کند که اقدامات امریکا و ترامپ درست نبوده، باز هم همان اقدامات را انجام می‌دهند و پا را فراتر گذاشته و به نوعی گروکشی می‌کنند.

وی ادامه داد: این دولت‌ها می‌خواهند امتیازات متجاوزانه دیگری را بگیرند و اقدامی که دولت کنونی آمریکا انجام می‌دهد حتی فراتر از دولت ترامپ است.

باقری کنی با اشاره به تحریم‌ کالاهای اساسی گفت: دارو و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی تحریم ناپذیر است و اگر هر کشوری این کار را انجام دهد، کاری غیرقانونی انجام داده است. اما اکنون می‌بینیم که کالاها و لوازم مرتبط با تجهیزات پزشکی توسط کشورهای اروپایی و غربی تحریم شده و اینستکس که به معنای تثبیت تحریم‌ها بود، انجام شده است. اما می‌خواهند کانال ویژه‌ای برای تحریم‌ها به کار گیرند.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد : ناقص اصلی حقوق بشر علیه ملت ایران در طول سالیان گذشته آمریکا و چند کشور غربی بوده اند و ایرانیان از یاد نخواهند برد در زمانی که موضوع به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط صدام مطرح شد آنها حتی مقابل صدور قطعنامه را هم گرفتند و دولت فرانسه هم حاضر به حضور در رای‌گیری نشد.

وی با بیان اینکه ستاد حقوق بشر به طور جدی به دنبال صیانت از حقوق مردم است گفت: ما اعلام کردیم در صدد هستیم در سال آینده گزارشگر ویژه بررسی آثار تحریم‌های زیان باری که آمریکا و اروپا علیه ایران تحریم کرده است را تعیین کنیم تا این گزارشگر مسئولیت داشته باشد میزان نقش‌آفرینی اشخاص حقوقی و حقیقی که در کشورهای اروپایی نقش داشته‌اند را بررسی کند و گزارشهای کارشناسی خود را در اختیار مراجع قضایی‌ قرار دهد.

باقری کنی با بیان اینکه اقدام به تحریم‌ها، غیرقانونی است گفت: این افراد بازداشت می شوند تا گزارش این افراد به مراجعه حقوق بشری دنیا ارائه شود. جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشکیل جبهه جهانی برای بررسی آثار و صدمات تحریم‌های ظالمانه و بررسی وضعیت خسارت‌هایی است که قربانیان تحمل کرده‌اند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به جلسه‌ امروز بیان کرد: در این جلسه نمایندگان موسسات بیماری های خاص از جمله ای بی و تالاسمی از وضعیت خود گزارشی دادند و یکی از مسئولان دستگاه قضا در این جلسه ویژگی‌ها و آثار حقوق بشری مترتب بر دو سند امنیت قضایی و تحول قضایی را برای نمایندگان کشورها تشریح کرد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارد تا حقوق بشر را اجرایی کند اما کشورهایی که به جای گفتگو به سمت صدور قطعنامه می روند از آداب گفتگو آشنایی ندارند و اگر به دنبال گفتگو هستند باید مبادی آداب گفتگو باشند.

باقری کنی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های غیرقانونی گفت: این موارد در مراجع قضایی قابلیت پیگیری دارند و در موضوعات مختلف پرونده‌هایی توسط ضابطین ذیربط تشکیل شده است و این پرونده‌ها بررسی و تکمیل می‌شوند و وارد پروسه دادگاه خواهند شد و چند محور را در دستور کار قرار داده‌ایم که کشور آمریکا در این زمینه ها مسئولیت داشته و طبق قوانین مصوب مجلس، قوه قضاییه به وظایف خود در این زمینه عمل خواهد کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر درباره تحریم دو نفر از اعضای سپاه گفت: این بازی دولت آمریکا است که خود حقوق بشر را نقض کند اما دیگران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می‌کند غربی‌ها در مواضع خود درباره شخصی صحبت می‌کنند و می‌گویند که حقوق فردی در ایران خدشه‌دار شده است. صرف نظر از اینکه ممکن است حرف آنها اساسی نداشته باشد، اما تحریم ها به مسلمانان و غیر مسلمانان کاری ندارد و این بازی سیاسی برای انحراف اذهان از موضوعی است که خود امریکایی ها ناقض آن هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: حقوق بشر ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار