توزیع سم قارچ کش یارانه دار در مرودشت

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز توزیع ۴ هزار و ۵۰۰ لیتر سم کش قارچ کش یارانه دار با اولویت توزیع در میان کشاورزان طرح ملی گندم بنیان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، طاهره امیری مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، گفت: توزیع سم تیلت به منظور تشویق بهره برداران به محلول پاشی مزارع در زمان مناسب منظور جلوگیری از گشترش بیماری‌های برگی و افزایش عملکرد گندم انجام می‌شود.

او، بیان کرد: توزیع سم تیلت مطابق با لیست ارسالی از مراکز جهاد کشاورزی است.

امیری، با اشاره به اینکه تاثیر مصرف سم تیلت در افزایش عملکرد به اثبات رسیده، تصریح کرد: پارسال طرح ملی ارزیابی کارایی قارچ کش‌ها در کنترل بیماری‌های برگی و افزایش عملکرد گندم آبی درهفت تیمار و سه تکرار با استفاده از سه قارچکش با همکاری مدیریت حفظ نباتات و محققان مرکز تحقیقات در مرودشت اجرایی شد که نتایج حاصله متوسط افزایش عملکرد ۱.۵ تن در هکتار را در بر داشته است.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، ادامه داد: نتایج حاصله بر مبنای دو فاکتور زمان کاربرد در مراحل رشدی گندم و تعداد نوبت‌های سم پاشی بود که بهترین زمان مصرف قارچ کش تیلت در مرحله گره دوم ساقه و ظهور برگ پرچم است.

او، افزود: بیشترین افزایش عملکرد در دو نوبت سم پاشی در مراحل رشدی ظهور گره دوم ساقه و مرحله ظهور برگ پرچم با حداکثر عملکرد ۲   و ۲۵ دهم  و در صد (۶۲۹ یک هزار و کیلوگرم در هکتار) و میانگین عملکرد ۱۸ درصد (۱۱۷۱ کیلوگرم در هکتار) بوده است.

امیری، اضافه کرد: چنانچه به هر دلیل از جمله توان مالی کشاورز، محدودیت زمان به دلیل بارندگی و شرایط آب و هوایی  تمایل به یک نوبت سمپاشی داشته باشد، بهترین زمان توصیه سمپاشی با قارچکش در مرحله رشدی ظهور برگ پرچم است.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، با تاکید بر اینکه استفاده تناوبی از سموم قارچکش به دلیل بروز مقاومت توصیه می‌شود، اظهار کرد: با توجه به نتایج کارایی سموم استفاده شده در این پژوهش، قارچکش تیلت شامل قارچکش آمیستاراکسترا و آرتئا به ترتیب بهترین کارایی را داشته است.

او با بیان اینکه دستیابی به نتایج مطلوب استفاده از قارچ کش‌ها منوط به اقدامات پیشگیرانه است، گفت: در صورتی که بیماری اتفاق بیفتد و سپس قارچ کش استفاده شود، بخشی از عملکرد را از دست می‌دهیم.

امیری با بیان اینکه پارسال  ۱۱ هزار و ۷۰۰ هکتار سمپاشی با تیلت انجام شده، بیان کرد: با مصرف به موقع سموم قارچ کش، تولید گندم در شهرستان مرودشت به جایگاه واقعی خود در سال‌های قبل برسد و علاوه بر دستیابی به عملکرد مطلوب نتایج رضایت بخش آن نصیب بهره برداران شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار