نوروز ۱۴۰۰ و نگرانی گیلانی‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

تعطیلات پیش رو و سفر‌های نوروزی موجب نگرانی گیلانی‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این استان شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان روند ثابت ابتلا به کرونا در ماه‌های اخیر نتیجه رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در این استان بوده است.

در جلسه دیروز ستاد استانی مدیریت کرونای گیلان نیز نگرانی‌هایی از سفر‌های نوروزی و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی توسط برخی افراد در تعطیلات پیش رو مطرح شد.

ممنوعیت سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی کرونایی

طبق دستور مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است، اما سفر به شهر‌های آبی و زرد با رعایت کامل شیوه نامه‌ها و نکات بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.

محمود قاسم نژاد، معاون استاندار و جانشین رئیس ستاد مدیریت کرونای گیلان گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر به شهرستان‌های با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است و برای افراد متخلف توسط پلیس جرائم قانونی اعمال می‌شود.

نوروز ۱۴۰۰ و نگرانی گیلانی‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

او با بیان اینکه وضعیت کرونایی بروز شهر‌های کشور توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهد شد، افزود: هرگونه تغییر وضعیت در رنگ بندی شهرستان‌ها به قرمز و نارنجی شامل ممنوعیت تردد و سفر به آن مناطق می‌شود.


بیشتر بخوانید


جانشین رئیس ستاد مدیریت کرونای گیلان از شهروندان خواست: برای خرید روز‌های پایانی سال از بستر‌های اینترنتی استفاده کنند یا به مراکزی مراجعه کنند که شیوه نامه‌های بهداشتی در آنجا رعایت می‌شود.

قاسم نژاد با بیان اینکه اصناف و بازاریان تمهیدات لازم را برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حضور مردم در مراکز خرید بیندیشند، بر لزوم پرهیز از دید و بازدید‌های مکرر و شکل گیری اجتماعات خانوادگی در ایام نوروز نیز تأکید کرد.

نوروز ۱۴۰۰ و نگرانی گیلانی‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

او همچنین بر لزوم رصد و پایش مستمر مراکز اقامتی، هتل ها، خانه مسافر‌ها و مسافرکاشانه‌ها از سوی مراکز بهداشت شهرستانی تأکید کرد و اظهار داشت: متولیان این مراکز ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی ابلاغی، پس از تخلیه اماکن نسبت به ضدعفونی اقدام کنند.

معاون استاندار گیلان به مراجعه مسافران و گردشگران به حرم امامزادگان و بقاع متبرکه نیز اشاره و تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نسبت به اجرای شایسته دستورالعمل‌های بهداشتی و ضرورت پیشگیری از تجمع زائران اقدام کند.

غذاخوری‌ها و رستوران‌ها، از نقاط پرخطر کرونا

نوروز ۱۴۰۰ و نگرانی گیلانی‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه غذاخوری‌ها و رستوران‌ها از مکان‌های پرخطر است، خواستار نظارت بیشتر بر این مراکز شد.

او در ادامه از وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اتوبوس‌های بین شهری ابراز نگرانی کرد و همچنین گفت: در ایام نوروز خانه‌های روستایی که پذیرای مهمان هستند باید مجوز فعالیت داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان در ایام نوروز فعال هستند و به بیماران خدمات ارائه می‌دهند.

حال ۶۶ بیمار مبتلا به کرونا در گیلان وخیم است

نوروز ۱۴۰۰ و نگرانی گیلانی‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

حسن رخ شاد، مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان نیز روز گذشته با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: ۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

او افزود: ۲۸۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان گیلان بستری هستند که ۵۰ نفر از آنها در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی و بستری شدند.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان اظهار داشت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی موجب روند ثابت ابتلا به کرونا و بستری شدن بیماران در بیمارستان‌های این استان در ماه‌های اخیر شده است.

رخ شاد از شهروندان خواست: همچنان با جدی گرفتن رعایت موازین بهداشتی و خودداری از برگزاری هرگونه دورهمی، در مقابله با کرونا با کادر درمان همکاری کنند.

استان گیلان به مراقبت بیشتر نیاز دارد

نوروز ۱۴۰۰ و نگرانی گیلانی‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

به گفته کارشناسان؛ مهار کرونا راهی جز واکسینه شدن بیش از ۷۰ درصد مردم ندارد، با توجه به روند کنونی واکسیناسیون در کشور، گویا چاره‌ای جز پیشگیری بیشتر و تشدید مراقبت‌های بهداشتی باقی نمی‌ماند.

به ویژه در استان گیلان که زیرساخت‌های بهداشت و درمان آن پایین‌تر از متوسط کشوری است و البته نرخ بالای سالمندی و بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطری که دارد.

گزارش از: سکینه عاشوری پاشاکی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.