انگلیس کلاهک‌های هسته‌ای خود را افزایش می‌دهد

دولت انگلیس در اقدامی تحریک‌آمیز در نظر دارد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای قابل ذخیره خود را افزایش دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دولت انگلیس در نظر دارد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای قابل ذخیره خود را افزایش دهد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و منع گسترش تسلیحات در آوریل ۲۰۲۰، انگلیس دارای ۱۹۵ سلاح هسته‌ای است که ۱۲۰ عدد آن از نظر عملیاتی در دسترس است.

«لوسی فیشر»، معاون سردبیر سیاسی روزنامه تلگراف، روز جمعه در توییتی نوشت: «دولت انگلیس در نظر دارد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای قابل ذخیره خود را افزایش دهد.»

به گفته فیشر، انتظار می‌رود که انگلیس روز سه‌شنبه یک اعلامیه رسمی در مورد افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای منتشر کند.

انگلیس در بازبینی برنامه دفاعی در سال ۲۰۱۵ متعهد شد ذخایر سلاح‌های هسته‌ای خود را تا اواسط ۲۰۲۰ تا بیش از ۱۸۰ کلاهک افزایش ندهد.

«دیوید کالن»، مدیر سرویس اطلاعات هسته‌ای، در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: «اگر این موضوع تأیید شود، اقدامی کاملاً تحریک‌کننده خواهد بود.»

او افزود: «انگلیس مکررا کاهش ذخایر سلاح هسته‌ای خود را به عنوان مدرکی مبنی بر پایبند بودن این کشور بر تعهدات پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای می‌داند. اگر آن‌ها دهه‌ها پیشرفت در کاهش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند، یک سیلی به ۱۹۰ عضو دیگر این معاهده بوده و به عنوان نقض این پیمان تلقی خواهد شد.»

این اولین اقدام انگلیس برای افزایش تعداد زرادخانه‌های خود پس از پایان جنگ سرد است. هنوز انگیزه‌‌ انگلیس برای اتخاذ این تصمیم نامشخص است.

ذخایر سلاح‌های هسته‌ای انگلیس در اواخر دهه ۱۹۷۰ به حدود ۵۰۰ عدد رسید، اما از آن زمان به تدریج کاهش یافت. در طول جنگ سرد، آمریکا دارای زرادخانه هسته‌ای در انگلیس بود. اگرچه این سلاح‌ها تحت کنترل آمریکا بود، از پرتابگر‌های انگلیس استفاده می‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
اگر آن‌ها دهه‌ها پیشرفت در کاهش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند، یک سیلی به ۱۹۰ عضو دیگر این معاهده بوده و به عنوان نقض این پیمان تلقی خواهد شد.
آیا ایران نبایستی در اعتراض به این رقابت های تسلیحات اتمی، از NPT خارج شود؟؟
آخرین اخبار